Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sende nytt krav til useriøs oppdretter?


mefure

Anbefalte innlegg

Heisann. 

Lang historie kort. I slutten av 2020 kjøpte vi en hund av en oppdretter til 17 000 kr. I mars 2021 startet hunden å halte og fikk først diagnose voksesmerter. I april fikk han ny vurdering av en annen dyrlege da vi mente at voksesmerter ikke kunne gi så kraftige symptomer. De fant fortsatt ingenting. Først på en kontrolltime 20. april fikk han påvist AD OCD og ble henvist til operasjon 18. mai. På operasjonsdagen kom det frem at også denne diagnosen var feil, og at hunden hadde AD UAP som er mye mer alvorlig. Hunden måtte operere begge bein samtidig fordi tiden var knapp. Hunden klarte seg desverre ikke og ble avlivet tidlig i juli av hensyn til dyrevelferd.

I ettertid har vi fått kontakt med nesten alle de andre eierne på eget intiativ da oppdretter har nektet å gi ut kontaktinformasjon.

Da kom det frem at en av hundene hadde akkurat samme sykdom som vår hund. Hunden fikk AD UAP diagnosert 30 mars. Dette ble informert om til oppdretter samme dag med beskjed fra veterinær om at dette måtte informeres om til alle eierne. På samme tidspunkt var vi i kontakt med oppdretter da vår hund også var halt. Vi spurte oppdretter om andre hunden hadde hatt lignende problemer, da sa han at alle hundene var friske før han ble usaklig og prøvde å legge skyld på at vi måtte gjort noe feil fordi han mente at vi var uerfarne hundeiere. Dette var med i vurderingen til veterinær med vår hund, at de andre hundene var friske ifølge oppdretter.

Tilleggsinfo: Nå i ettertid har 4 av 7 hunder fått denne sykdommen i kullet, og det er helt åpenbart at dette er en medfødt sykdom, og ikke mijø som oppdretter har sagt til alle eierne individuelt for å prøve å legge skylden på oss. Oppdretter har ikke informert noen av eierne om noe som helst men heller prøvd å dytte skyld på oss. Uheldigvis for han har vi hatt kontakt med hverandre uten at han har vært klar over det, og når vi avslørte det i desember har han gått under jorden. Siste melding fra han var at alt var oppspinn og at saken er sendt til advokat.

Sende nytt krav? 

Før vi fikk kontakt med denne eieren i slutten av september hadde vi allerede sendt et formelt krav til oppdretter om heving av kjøpesum, med trussel om å gå til sak hvor vi også ville kreve erstattning for hundens mangel om han ikke gjorde opp for seg. Dette gjorde vi rett etter hunden ble avlivet i juli. Han hevet kjøpet og betalte tilbake 17 000 etter å ha snakket med sin advokat.

Nå som vi har fått ny informasjon. Hvor det kommer frem at oppdretter har holdt tilbake viktig informasjon om mulig arvelig sykdom i kullet, som kunne gjort at vår hun fikk påvist riktig diagnose allerede i starten av april, og blitt operert fortløpende med mye bedre prognoser har vi lyst å sende oppdretter nytt krav.

Nå har vi lyst å sende han krav om erstattning for alle utgifter vi hadde rundt denne sykdommen. Vi brukte 55 000 kr på operasjon og rehabilitering. Oppdretter har unnlatt å fortelle om sykdommen til kullbroren, og er ansvarlig for at vår hund fikk mye dårligere prognoser samt at hunden gikk med unødvendige smerter i nesten to måneder. Derfor mener vi han burde betale for dette, og ikke vi. Vi har også klaget han inn til NKK da vi mener han har brutt mange lover og regler iforbindelse med ansvarlig oppdrett. Han har planer om å drive med oppdrett med samme hunder. 

Jeg har flere leger i familien og jeg har også snakket med veterinæren som feildiagnoserte vår hund med AD OCD. Alle mener at det er stor sannsynlighet for at riktig diagnose ville bli funnet dersom om oppdretter hadde informert om mulig arvelig sykdom hos kullbror. En grunn for det er at alle hundene fikk denne tilstanden på begge frambein, som er svært uvanlig, nesten alltid medfødt, og vanskelig for veterinærene å se da de ikke har et frisk bein å sammenligne med. At så mange hunder får det i samme kullet er svært uvanlig. Om det er dårlig forarbeid fra oppdretter, om han har tatt en sjanse eller bare hatt ren uflaks vet vi ikke.

Hvordan er det juridisk å sende et nytt krav? Vi mener at når det kommer frem ny informasjon så burde det være innafor. Oppdretter sitter godt i det økonomisk og 50 000 er småsummer for han. Vi mener som sagt at han burde betale for dette, og ikke vi. Dessuten må vi gjøre alt vi kan slik at han ikke får drive videre oppdrett med disse hundene, det er galskap. 

 

Endret av mefure
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det du egentlig vil? Du høres jo ut som om du bare ønsker han vondt, og samt. være så vanskelig som mulig at du leder oppdretteren inn i en tung tid med erstatningskrav og søksmål og advokater når alt allerede er tungt rundt oss i samfunnet fra før, og han har forsøkt å gjøre opp for seg ved å betale tilbake 17.000. Det er ikke mange som hadde gjort dette, slik som alle disse kjeltringene som selger motoriserte kjøretøy uten skikkelig sikkerhet og kan gå utover livet til barn og unge.

"På et personlig plan kjenner jeg også at jeg bare har lyst å gi denne mannen så mye trøbbel det er mulig å påføre han innenfor det jurdiske."

Det er det ekleste jeg har lest i hele mitt liv, med mindre du er overbevist om at oppdretter solgte disse hundene vel viten om at de var syke og kom til å måtte avlives.

Personlig vendetta-piss når han allerede har prøvd å gjøre opp for seg ved å betale tilbake 17.000 er bare unødvendig bortkastet tid og penger som bare gagner advokatene som er glad for å føre opp timesvis med fiktivt arbeid så to parter kan få føle på litt makt rettferdighet. 

Min far hadde en ansatt som sleit noe ekstremt personlig en periode, som bekreftet at han skulle dra til en spesifikk adresse for å fullføre fliselegging m.m 

En helg hadde denne ansatte ikke møtt opp, og min far fikk vite på mandagen at ingen hadde vært innom. Min far forsøkte å forklare at denne ansatte slet med sykdom, men at pappa personlig skulle få det ferdig i løpet av den mandagen om han så måtte bli lenger. Det ble ekstra pes fordi denne personen hadde akkurat den varebilen hvor utstyret til fliselegging + flisene lå. 

Jobben ble gjort, de takket min far for jobben og at han fikk gjort alt han skulle til tross for omstendighetene. Han tilbydte å skifte ut et par fliser som var helt brutalisert med silikon som fløt opp mellom flisene fordi det var vanskelig å komme til. 

Noen uker senere dukker det opp et erstatningskrav med et beløp som var HØYERE enn hele jævla jobben kostet totalt. 

Husker ikke beløpet, men det kan ha vært noe som 45.000 + mva, så fikk han et erstatningskrav på 65.000 for masse latterlige ting som tapt arbeidstid, tapt mulighet for å være hjemme den mandagen, og at jobben ikke ble utført i henhold til avtalen. (i dette tilfellet var det tiden. Det skulle vært ferdig mandag morgen, men ble ferdig først mandag ettermiddag.)

Etter mange måneder med fram og tilbake og bortkastet tid kommer gubben med en kommentar om at "vi var egentlig strålende fornøyd med selve utførelsen av jobben, men det er en prinsippsak"

 

Etter denne episoden kan jeg garantere at min far aldri har gjort èn kvadratmeter med noe som helst gratis igjen. 

Han gikk fra å være en som utførte småting gratis i forbindelse med jobber for å være grei, til å bli en streng jævel som aldri gjør noe gratis for noen kunder lengre. 

 

 

Kort og godt: Ikke gjør livet surt bare for din egen underholdning, man vet ikke alltid hva som egentlig skjedde

 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, MannSomSnakkerSant said:

Hva er det du egentlig vil? Du høres jo ut som om du bare ønsker han vondt, og samt. være så vanskelig som mulig at du leder oppdretteren inn i en tung tid med erstatningskrav og søksmål og advokater når alt allerede er tungt rundt oss i samfunnet fra før, og han har forsøkt å gjøre opp for seg ved å betale tilbake 17.000. Det er ikke mange som hadde gjort dette, slik som alle disse kjeltringene som selger motoriserte kjøretøy uten skikkelig sikkerhet og kan gå utover livet til barn og unge.

"På et personlig plan kjenner jeg også at jeg bare har lyst å gi denne mannen så mye trøbbel det er mulig å påføre han innenfor det jurdiske."

Det er det ekleste jeg har lest i hele mitt liv, med mindre du er overbevist om at oppdretter solgte disse hundene vel viten om at de var syke og kom til å måtte avlives.

Personlig vendetta-piss når han allerede har prøvd å gjøre opp for seg ved å betale tilbake 17.000 er bare unødvendig bortkastet tid og penger som bare gagner advokatene som er glad for å føre opp timesvis med fiktivt arbeid så to parter kan få føle på litt makt rettferdighet. 

Min far hadde en ansatt som sleit noe ekstremt personlig en periode, som bekreftet at han skulle dra til en spesifikk adresse for å fullføre fliselegging m.m 

En helg hadde denne ansatte ikke møtt opp, og min far fikk vite på mandagen at ingen hadde vært innom. Min far forsøkte å forklare at denne ansatte slet med sykdom, men at pappa personlig skulle få det ferdig i løpet av den mandagen om han så måtte bli lenger. Det ble ekstra pes fordi denne personen hadde akkurat den varebilen hvor utstyret til fliselegging + flisene lå. 

Jobben ble gjort, de takket min far for jobben og at han fikk gjort alt han skulle til tross for omstendighetene. Han tilbydte å skifte ut et par fliser som var helt brutalisert med silikon som fløt opp mellom flisene fordi det var vanskelig å komme til. 

Noen uker senere dukker det opp et erstatningskrav med et beløp som var HØYERE enn hele jævla jobben kostet totalt. 

Husker ikke beløpet, men det kan ha vært noe som 45.000 + mva, så fikk han et erstatningskrav på 65.000 for masse latterlige ting som tapt arbeidstid, tapt mulighet for å være hjemme den mandagen, og at jobben ikke ble utført i henhold til avtalen. (i dette tilfellet var det tiden. Det skulle vært ferdig mandag morgen, men ble ferdig først mandag ettermiddag.)

Etter mange måneder med fram og tilbake og bortkastet tid kommer gubben med en kommentar om at "vi var egentlig strålende fornøyd med selve utførelsen av jobben, men det er en prinsippsak"

 

Etter denne episoden kan jeg garantere at min far aldri har gjort èn kvadratmeter med noe som helst gratis igjen. 

Han gikk fra å være en som utførte småting gratis i forbindelse med jobber for å være grei, til å bli en streng jævel som aldri gjør noe gratis for noen kunder lengre. 

 

 

Kort og godt: Ikke gjør livet surt bare for din egen underholdning, man vet ikke alltid hva som egentlig skjedde

 

Jeg har ikke fortalt hele historien her da jeg bare lurer på det juridiske. 

Denne mannen har oppført seg truende, aggresivt og han har brutt alt av etikk en oppdretter burde og skal følge. Han har valgt å sette disse dyra til verden, så har det ikke gått bra, så har han gjort alt for å vri seg unna alt ansvar ved å bruke alle skitne triks i boka.

Ja, han har betalt tilbake kjøpesummen, men det var først etter at han ba oss dra til helvete og slang på røret hvor vi tok opp at vi ønsket å heve kjøpet. Dette gjorde han to dager før hunden skulle avlives. Vi skulle bare ringe å infomere om at hunden måtte avlives, hvor han kom med en tirade av kjeft og ville teorier om hvordan dette kun kunne være vår skyld. Hunden brydde han seg ikke om. På slutten nevnte jeg at vi ville heve kjøpet hvor han svarte med å be oss dra til helvete og ikke kontakt han igjen før han la på.

Da svarte vi med skriftig krav og truet med å gå til sak. Det syns jeg er helt innafor. 

Så har det jo kommet frem enda mer rusk rundt denne mannen i ettertid når vi har fått tak i de andre eierne. Han har vært helt vanvittig respektløs ovenfor fortvilte hundeeiere. Jeg tror svært få her inne er interessert i å lese en bok om alt som har skjedd rundt denne oppdretteren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
13 minutes ago, MannSomSnakkerSant said:

 

"På et personlig plan kjenner jeg også at jeg bare har lyst å gi denne mannen så mye trøbbel det er mulig å påføre han innenfor det jurdiske."

 

Ja det syns jeg er rett og rimelig. Sørge for at han aldri får drive med oppdrett igjen. Det er han ikke skikket til. Han har jo sagt at han skal drive oppdrett med de samme hundene. Det er galskap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
MannSomSnakkerSant skrev (20 minutter siden):

Hva er det du egentlig vil? Du høres jo ut som om du bare ønsker han vondt, og samt. være så vanskelig som mulig at du leder oppdretteren inn i en tung tid med erstatningskrav og søksmål og advokater når alt allerede er tungt rundt oss i samfunnet fra før,

Så det er helt irrelevant an en oppdretter så til de grader driter i dyrevelferd?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva står i kontrakten deres?

Edit: Det er ikke noe automatikk i at oppdretter er erstaningspliktig selv om han har opptrådt klandreverdig. Ved kjøp av dyr vil det alltid være en risiko for diverse plager av fysisk og psykisk art. Kjøper har et stort ansvar for å sjekke linjene til hundene. Når det gjelder kullbror som fikk liknende skade er jeg usikker på om opptredter plikter å si ifra til resten av eierne av de andre hundene. Mest sannsynlig er han ikke det. Men etisk sett burde han gjøre det når han får informasjon om det.

Spørsmålet blir vel om det er årsakssammenheng mellom oppdretters opptreden og det at hunden deres måtte til behandling og til slutt ble avlivet. Jeg ser for meg et eksempel hvor oppdretter er erstatningspliktig; han har mishandlet valpene slik at de ble skadet før de ble overtatt av andre eiere. Som følge av dette får valpene senskader og oppdretter må da dekke veterinærkostnader.

Men det at en oppdretter er erstaningspliktig fordi kullet har genetiske feil kan jeg umulig se for meg. Ja, han delte ikke informasjon om at den ene i kullet utviklet feil/skade. Men det fører nok ikke til at han i andre enden er erstaningspliktig for feil og skader som utvikles på hundene etterhvert.

Dette er min synsing, og jeg har ikke finlest jussen på dette. Kan sjekke mer når jeg kommer fra jobb.

Edit 2: men hvis oppdretter har visst om sykdom på hunden(e) før eiere har overtatt dyret, og denne sykdommen er forenlig med plager utviklet etterhvert, kan han mest sannsynlig bli erstatningspliktig. Hovedpoenget er at oppdretter mest sannsynlig ikke er erstatningsplikt for sykdom/skader dyret utvikler etter overtagelse, selv om han har fått vite at én hund i kullet utviklet sykdom. Han kan ikke stå ansvarlig for alle eventualiteter i hundenes kommende år.

Forøvrig helt enig i at han ikke følger god etisk skikk og ikke burde drive oppdrett av dyr.

Endret av Juggel
Lenke til kommentar

Ser at min synsing ikke er helt riktig. En hund er pr. definisjon en vare på lik linje med et kjøleskap i juridisk forstand. Det er også derfor 5 års garanti på en hund, og man skal forvente å få en hund som fungerer. Derfor bikker det veldig mot at oppdretter her kan være erstatningspliktig.

Sjekk denne linken @mefure, her kan det være noe nyttig https://www.nkk.no/getfile.php/13193696-1494239697/Dokumenter/Registrering/Eierskifte/Kjop-og-salg.pdf

Men igjen, det som står i kontrakten deres vil bli viktig ved en eventuell tvistesak.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...