Gå til innhold

Godstransport må gis lademuligheter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange av våre hovedveier går jo ikke langt fra kraftverk. Det måtte da være fornuftig å lage digre ladeplasser i umiddelbar nærhet av disse?

 

Skrevet
Kanin skrev (22 minutter siden):

Mange av våre hovedveier går jo ikke langt fra kraftverk. Det måtte da være fornuftig å lage digre ladeplasser i umiddelbar nærhet av disse?

 

Problemet er nok nettleie. Den delen av bransjen synes det er problematisk med elbilladere på 11kW og om det nå skal komme lastebilladere på 1MW vil det prises av bransjen som om det var flytende gull som kom ut av laderne.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Har de ansvarlige gjort hjemmlekesen, spørsmålet må stilles !

Teslas semi trucker har allerede overlegent bedre driftskostander enn tilsvarende semtitrucker for både diesel og H2

https://www.tesla.com/semi

Base price= $ 180.000, Electric energy costs are half those of diesel. With fewer systems to maintain, the Tesla Semi provides $200,000+ in fuel savings and a two-year payback period.

  • Liker 1
Skrevet
Leif Hansen skrev (2 timer siden):

Har de ansvarlige gjort hjemmlekesen, spørsmålet må stilles !

Teslas semi trucker har allerede overlegent bedre driftskostander enn tilsvarende semtitrucker for både diesel og H2

https://www.tesla.com/semi

Base price= $ 180.000, Electric energy costs are half those of diesel. With fewer systems to maintain, the Tesla Semi provides $200,000+ in fuel savings and a two-year payback period.

Kan du nå skrive om en batterielektrisk trekkvogn som faktisk finnes?

  • Liker 6
Skrevet
Leif Hansen skrev (2 timer siden):

Teslas semi trucker har allerede overlegent bedre driftskostander enn tilsvarende semtitrucker for både diesel og H2

Tall fra Tesla, og i USA.

Skrevet

Elektriske lastebiler har begynt å komme nå.
Elbiler kom for over 10 år siden, så det vil nok ta 10 år før vi ser noe særlig til elektriske lastebiler på veiene.

De har uansett ikke noen planer om å fase ut diesel før til 2035.

  • Liker 1
Skrevet

Det alle teoretikere som sier «en kan jo bare lade under hviletiden» ikke vet / tenker på er at godstransport på vei ikke har faste ruter / tider. Avhengig av når en ble ferdig å losse forrige lass varierer det når en dukker opp på neste sted for å laste. Så varierer det når lastestedet har lasten klar eller folk tilstede for å laste. Med andre ord er det en masse variabler for når en nylasted bil kan kjøre, fra de tusenvis av steder dem laster i vårt langstrakte land. Og derfor er det også tusenvis på tusenvis av steder hvor en kjører ut for å avlegge sin pause etter akkurat 4,5 timer kjøretid. At det tilfeldigvis skal stå en lader i Megawatt klassen akkurat der er helt utenkelig.

  • Liker 1
Skrevet
3 hours ago, Hallvard The Horrible said:

Hmm linken forsvinner..

SENSUR!! ;)

Jeg ser at du har publisert en video av Thunderf00t to ganger.

Bare minne deg på at det er ikke alt som vises like bra på tu.no, men vises fint om du går inn på diskusjon.no

Skrevet
Code46 skrev (2 timer siden):

Det alle teoretikere som sier «en kan jo bare lade under hviletiden» ikke vet / tenker på er at godstransport på vei ikke har faste ruter / tider. Avhengig av når en ble ferdig å losse forrige lass varierer det når en dukker opp på neste sted for å laste. Så varierer det når lastestedet har lasten klar eller folk tilstede for å laste. Med andre ord er det en masse variabler for når en nylasted bil kan kjøre, fra de tusenvis av steder dem laster i vårt langstrakte land. Og derfor er det også tusenvis på tusenvis av steder hvor en kjører ut for å avlegge sin pause etter akkurat 4,5 timer kjøretid. At det tilfeldigvis skal stå en lader i Megawatt klassen akkurat der er helt utenkelig.

Så det er helt utenkelig det artikkelen tar opp? At det trengs en lade-infrastruktur for den batteridrevne langtransporten? Selvsagt trengs det, og det trengs med passe tetthet til at det dekker det reelle behovet. Det sagt så tar også artikkelen opp planlegging av ladetid slik at det ikke overlates helt til tilfeldighetene slik det gjøres med personbiler. Det er nettopp for å øke utnyttelsen av ladeinfrastrukturen sånn at man får dekket behovene til flere, med et lavere antall ladere enn tilfeldighets-strategien. Planlagt lading gir også flere andre fordeler som mer forutsigbarhet for sjåførene og for netteier, samt mindre frustrasjon fra sjåfører som havner i en kø som vedkommende var helt uforberedt på. Konklusjon: - Planlegging av ladetid er smart for alle parter.

 

  • Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (45 minutter siden):

Planlagt lading gir også flere andre fordeler som mer forutsigbarhet for sjåførene og for netteier, samt mindre frustrasjon fra sjåfører som havner i en kø som vedkommende var helt uforberedt på. Konklusjon: - Planlegging av ladetid er smart for alle parter.

Tipper det gir samme type frustrasjon om man må stå i ladekø vs planleggingskø når man kunne kjørt. 

Skrevet

Når skal sjåførene få tid til å planlegge ladingen... mens de kjører?

Skal jeg bruke elektrisk med maks 30 mil rekkevidde, så må jeg bruke 2 dager på det jeg i dag bruker en dag på.
Kan berge med 40 mil effektiv rekkevidde med full last.

Skrevet (endret)

Ser dere for dere trykte tabeller for ladetid og booking via brevpost? Hvis dere har satt rute via ABRP eller lignende så går et som en lek. Ha på posisjonering. Skriv destinasjon (eller velg på kartet) og trykk enter. Voila  hele ruta inkludert ladestopp og alle tider er lagt opp og tilpasses dynamisk ved behov.

Endret av Simen1
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...