Gå til innhold

Er det galt å lure barn til å tro at Julenissen fins?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Hvorfor er det så viktig for oss voksne å lyve om at julenissen fins?

Er det bedre for barna om vi lar være? 

Er det en form for okkultisme? Vi savner mystikk.

Eller er det ikke så farlig hva vi utsetter barn for, fordi vi mangler respekt for barn?

Da jeg var barn måtte mine foreldre sette en stopper for oldemors historier om nisser og troll.

Eller er det en uskadelig nysgjerrighets-trimmer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her spørs det jo litt hvor langt man drar dette med nissen.

Dersom man man holder på med at nissen ser deg og følger med osv, lignende det man gjør i religion  med masse ritualer), syntes jeg det er uheldig.

Syntes man skal være ærlig når barna er blitt 5-6 år.

På den annen side er det jo ikke bedre det konservative religiøse forer sine barn med.

Vi har nok endret oss de siste generasjonene også. Man drar ikke nisser og troll så langt som før. Man kaller det eventyr og fantasi, det er jo mer artig. Så lenge man ikke skremmer. 

En del savner nok det overtroiske og ønsker å dyrke det. Se bare på andel religiøse i visse land, selv med utdanning. 

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vil det å lyve på denne måten og i denne konteksten påvirke småbarn på måter vi ikke har tenkt på før?

Kan det påvirke tilliten til våre foreldre og slekt? De lyver jo? Vi oppdager det jo.

Er det for å tenke og gjenoppleve barndommens glede?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

At enkelte går for langt med å lyve til barna, når barna vet at nissen er en utkledd, er i hvert fall ugreit. 

At okkultisme øker i samfunnet er ikke noe å lure på. Norge skiller seg veldig ut på verdensbasis her (med meeeget lav grad).

Samtidig har visse ting en annen betydning for barn. Vise løgner kan være positivt for små barn i å utvikle mestring og trygghet.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
plankeby skrev (3 minutter siden):

At enkelte går for langt ned å lyve til barna, når barna vet at nissen er en utkledd, er i hvert fall ugreit. 

 

Vår nisse stjal alltid støvla til far. En tyv.

Lenke til kommentar
Dart skrev (Akkurat nå):

Orienter oss om det. Julenissen er en ganske avansert figur.

Å skrike "Det er okkultisme!" er en hersketeknikk mot forbudte tanker som strider mot kristenmoralen, og har vært det i sikkert tusenvis av år.

Hvis du tror okkultisme er et argument mot julenissen så kan jo du orientere oss om hvorfor julenissen, halloween og druider har en dårligere innvirkning på samfunnet enn all annen fantasi, skjønnlitteratur og vandrehistorier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dart skrev (9 minutter siden):

Vår nisse stjal alltid støvla til far. En tyv.

Lurer på om det kan finnes forskjell på by og bygd på det med nissen sin rolle? Mulig det var mer forskjell på det før?

Litt ut av kontekst så lager man ofte et mer harmonisk bilde av verden og samfunnet for små barn. Der tyr man også til litt løgner.

Syntes man bør plassere nissen i eventyrene verden, for eventyr og fantasi er positivt. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Påstand: Hvis barn lyves for av viktige omsorgspersoner kan det gjøre skade. Det er viktig at foreldre er trygge baser for sine barn. 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Dart said:

Påstand: Hvis barn lyves for av viktige omsorgspersoner kan det gjøre skade. Det er viktig at foreldre er trygge baser for sine barn. 

Så å si alle barn tror på både julenissen og tannfeen. Det blir som å si at barn tar skade av å ha en god fantasi, selv om den skapes av omsorgspersoner. 

Men vi er snart i 2022, og det overrasker meg ikke at det finnes folk der ute som klarer å gjøre dette til en problemstilling.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Windoge skrev (6 minutter siden):

Så å si alle barn tror på både julenissen og tannfeen. Det blir som å si at barn tar skade av å ha en god fantasi, selv om den skapes av omsorgspersoner. 

Men vi er snart i 2022, og det overrasker meg ikke at det finnes folk der ute som klarer å gjøre dette til en problemstilling.  

"Problemet" er vel heller at noen holder i slike historier, som en virkelighet, til barnet for lenge. Man holder ikke på slikt med f eks. En 10-åring.

Ellers kan man selvsagt ha det gøy med rollespillet nissen. Pappa nissen, morfar nissen osv. Man kan ha det like gøy med det. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Jeg tror det er sunt å lure barna til å tro på julenissen. For barn er ikke barn hele livet. De vokser opp og på et eller annet tidspunkt finner de ut at det var en løgn. Det legger grunnlaget for sunn skepsis i tidlig alder. Før avsløringen har de mye glede av konseptet, men det har de faktisk også etter avsløringen. Da blir de innviet i "de voksnes hemmelighet" og kan glede seg over at mindre barn blir lurt.

Jeg kan personlig takke julenissen for at jeg utviklet sunn skepsis i tidlig alder selv og avslørte eventyrfigurer som jesus, gud i eventyrboka bibelen. Troll, nøkken, spøkelser og sånt avslørte jeg også i den tida. Spørsmål om hva som er sant og hva som bare er oppdiktede historier var spennende å utforske. Jeg mener det er viktig for oppfattelsen av verden å forstå forskjell på fakta og fiksjon. Jeg ser hvor skadelig det er for voksne som ikke skjønner forskjellen eller er hjernevasket så til de grader at de ikke finner veien ut av løgnene selv i voksen alder. Nå senest med pandemien ser vi hvordan innbitt fiksjonstro skaper et fiendebilde av fakta slik at de holder seg unna f.eks smittevern og vaksiner. Det er sikkert skrevet et utall psykologi-avhandlinger om temaet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er julenissen viktig også for voksne?

Ser vi en mulighet til å reise tilbake i tida - til da da vi selv trodde på Julenissen ?

Når barna avslører at foreldrenes historier er løgn, hva skjer i hodenes deres da?

Noen forskere mener at barns tillit til foreldrene kan bli undergravet av løgnen om nissen. Hva kan foreldrene lyve om hvis de kan lyve om denne myten som er så "magisk"?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hvorfor skulle det være noe galt i å la barn tro at det finnes en person/skapning/vesen som gir til de som oppfører seg godt? 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Dart skrev (1 time siden):

Er julenissen viktig også for voksne?

Ser vi en mulighet til å reise tilbake i tida - til da da vi selv trodde på Julenissen ?

Når barna avslører at foreldrenes historier er løgn, hva skjer i hodenes deres da?

Omtrent det samme som når man "tar nesen" til 3-åringer eller spiller et kort-triks på 12-åring. Det er en underholdende og hyggelig løgn og utrolig god hjernetrim på så mange plan. "Hvordan fikk han det til" "Hvilke andre hvite løgner og sosiale pek utsettes jeg for i hverdagen". At unger forsøker å lure foreldrene sine sees på som et tegn på intelligens og god utvikling.

Dart skrev (1 time siden):

Noen forskere mener at barns tillit til foreldrene kan bli undergravet av løgnen om nissen. Hva kan foreldrene lyve om hvis de kan lyve om denne myten som er så "magisk"?

Nissen er jo en utrolig hyggelig og god løgn. Hadde det vært ondsinnede "onkel mannen med ljåen" som kom på besøk og hev noen leker i peisen og pisket mamma med bjørkeris så hadde det vært noe helt annet.

1. aprilsnarr kan være litt mer i gråsonen mellom ond og god spøk, da man ofte forsøker å fremprovosere en reaksjon.

Jeg vil heller snu tråden bak frem og spørre hva en oppvekst som fremmer naivitet gjør med barn. "Du skal være lydig å tro, eller så vil du brenne til evig tid i helvete", "Sverger du ved alteret på at du tror på gud så kommer du til himmelen og får møte dine døde slektninger igjen i en evig svevende lykkerus uten smerter og bekymringer", "mist aldri troen og håpet" + holdninger om at det er uakseptabelt å stille kritiske spørsmål om religion. For ikke å snakke om den brutalt onde ekskluderingen mange religiøse samfunn utsetter ikke-troende eller annerledes-troende for.

Beklager hvis noen føler seg tråkket på tærne av at jeg drar fram religion i en tråd om julenissen, men for min del er det akkurat samme sak, bare forskjellige hovedroller i forskjellige historier.

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En ung dame i familien trodde ikke på nissen lenger. Men far hentet grøtbollen og sleiva, hadde oppi litt grøt og satte det ut på låven. Etterpå strødde han ut sagflis rundt så de senere kunne se om noen hadde gått nær bollen. Forts....

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...