Gå til innhold

Nettleien utsettes – skal ikke innføres 1. januar som planlagt


Anbefalte innlegg

StigVidar skrev (1 time siden):

Det er ikke du som er naiv, da?

Nei, jeg er ganske realistisk innstilt.

 

StigVidar skrev (1 time siden):

Hvor har du det fra at netteiere håver inn penger som går til utbytte? Fra en gruppe med likesinnede på fjesboka?

Feil igjen, du vil fortsette å ha problemer med slike konspirasjonsteorier – jeg tror på svært lite av det som står på facebook. Men vi har jo et organ med "solid bakgrunn for egne meninger"  https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKed4/nyhetsstudio-siste-nytt?pinnedEntry=38705 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
qualbeen skrev (3 timer siden):

Eller: Gi meg nettleie pr måned, men hvor månedspris styres av maks DAGS-effekt, ikke time-effekt.  

Det gir ingen mening. Da vil nettleien kun styres av temperaturen mens man selv har null påvirkning på den (kan f.eks ikke få den ned ved å ikke lade elbil på ettermiddag/morgen). 

Jeg håper virkelig mitt nettselskap (Norgesnett) innfører de nye prisene fra nyttår, jeg vil spare rundt 3000,- i året på det. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (7 timer siden):

Det gir ingen mening. Da vil nettleien kun styres av temperaturen mens man selv har null påvirkning på den (kan f.eks ikke få den ned ved å ikke lade elbil på ettermiddag/morgen). 

Det er sant. 

Men jeg vil i grunn mene at det foreslåtte systemet ei heller gir mening for gjennomsnitts-husstanden. 😝

 ---

Forstår jo at produsent ønsker å senke samtidig forbruk, spesielt i peak hours. 

Tenk om de hadde en mulighet til å justere strømprisen etter kapasitet? Da kunne det kostet mye pr kWh i peak hours, og mye mindre resten av døgnet. 🤔 Det hadde vært noe det ... Veeeeeent: Det er jo akkurat slik det er!!?! 

 

Trenger jo ikke nettleie til å justere/flytte forbruk, siden strømpris alene er mer enn god nok gulrot til å legge om vaner og rutiner dersom mulig!

Fjern hele trappetrinnsmodellen, og la meg betale for selve forbruket i stedet! Om nettleie er en flat månedskort, eller påslag pr kWh (eller begge deler) gir jeg litt beng i. Men å straffe de som lader elbil på natta, når alle sover og samtlige næringsbygg ligger i dvale, gir null mening!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 12/17/2021 at 10:29 AM, StigVidar said:

Den vil være lovlig innenfor dagens regelverk også

Jeg har sett at Energi Norge hevder det, men gitt at de lyver så det renner om samme saksforhold, er det vanskelig å ta det for god fisk. Hvorfor trengtes i så fall en ny forskrift? Men definitivt noe man bør grave litt i før man eventuelt nekter å betale.

Lenke til kommentar
On 12/17/2021 at 9:18 PM, qualbeen said:

Det er sant. 

Men jeg vil i grunn mene at det foreslåtte systemet ei heller gir mening for gjennomsnitts-husstanden. 😝

Hvordan definerer du 'gir mening'? Hva er det du mener det bør optimeres for?

On 12/17/2021 at 9:18 PM, qualbeen said:

Forstår jo at produsent ønsker å senke samtidig forbruk, spesielt i peak hours. 

Tenk om de hadde en mulighet til å justere strømprisen etter kapasitet? Da kunne det kostet mye pr kWh i peak hours, og mye mindre resten av døgnet. 🤔 Det hadde vært noe det ... Veeeeeent: Det er jo akkurat slik det er!!?! 

Du blander sammen to forskjellige resurser. Kraftprisen justeres time for time basert på tilgjengelighet vs. etterspørsel av generatorkapasitet. Dette er altså prisingen fra kraftverkene.

Nettleien handler om tilgjengelighet og kostnader tilknyttet distribusjonen ev elektrisiteten.

Å blande sammen kraftpriser med nettleie er omtrent som å ikke se forskjellen på komplett.no's priser og postens (eller andre transportørers) priser. Ja du må betale begge når du kjøper noe som sendes til deg, men det er fortsatt to helt forskjellige produkter.

de kostnadsdrivende faktorene som styrer kraftprisene er ikke nødvendigvis sammenfallende med hva som er kostnadsdrivende for distribusjonsnettet.

On 12/17/2021 at 9:18 PM, qualbeen said:

Fjern hele trappetrinnsmodellen, og la meg betale for selve forbruket i stedet!

Det er nettopp hva den nye modellen gjør. Den resursbruken man ikke har prissatt i dagens modell er forbruk av effekt, ikke energi, og det er nettopp det forbruket den nye modellen lar deg betale for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...