Gå til innhold

Alle former for religion må forbys


Anbefalte innlegg

IHS skrev (10 timer siden):

Gud skapte ikke Jesus.

Interessant for dette åpner jo opp ei Pandoras eske av nye spørsmål i forhold til den greina av kristendommen du tror på. Men la oss da få klarhet i noen viktige spørsmål.

1- Hvem skapte Jesus?

2- Når blei Jesus skapt?

3- Hvor var Jesus før han blei født på jorda?

Eller går du for den mere ortodokse versjonen der Jesus alltid har eksistert som guds sønn sammen med Gud?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
perpyro skrev (5 timer siden):

Interessant for dette åpner jo opp ei Pandoras eske av nye spørsmål i forhold til den greina av kristendommen du tror på. Men la oss da få klarhet i noen viktige spørsmål.

1- Hvem skapte Jesus?

2- Når blei Jesus skapt?

3- Hvor var Jesus før han blei født på jorda?

Eller går du for den mere ortodokse versjonen der Jesus alltid har eksistert som guds sønn sammen med Gud?

Han var en åndeskapning, akkurat som Gud er ånd, han var mektig, selv om han ikke var allmektig slik som Jehova Gud. Han var også til før alle andre av Guds skapninger fordi han var den første sønn som Jehova Gud frambrakte. Av den grunn kalles han Guds enbårne Sønn for Gud hadde ingen hjelper da han frambrakte sin førstefødte Sønn. Han var det første av alt som Jehova Gud skapte. Han omtalte seg selv i Åpenbaringen 3:14 : Dette sier han som er Amen, det trofaste og sanndru vitne, begynnelsen til det Gud skapte.

Også  i kolossenserne 1:15 omtales han på den måten: Og han er et bilde av Gud den usynlige, den førstefødte framfor enhver skapninger som den første blant dem og han er ikke opphavsmannen til Guds skaperverk, men etterat Gud hadde skapt ham som sin førstefødte Sønn, brukte han ham som sin medhjelper da han skapte hele den øvrige del av skaperverket.

 

Endret av ikkesidet
Lenke til kommentar

Jeg kjenner til Jehovas Vitners fortåelse av Jesus sin tilblivelse og at dere deler synet på dette med en del av de kristne trosretningenene men når da IHS proklamerer at Jesus ikke blei skapt av gud så blir jeg nysjerrig på hans ståsted i dette spørsmålet.
Når vi da i tillegg vet at i hans tro så er ikke gud allmektig heller så blir jeg bare mer nysjerrig på hans ståsted, eller så kan det være han bare troller og svarer det som passer best til en hver tid uten å se de helhetlige konsekvensene i den trosretning han eventuelt representerer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Religionen Pastafarians nedlegges når alle andre er nedlagt. 

Troslæren ble konstruert i 2005 som en satirisk protest mot utdanningsmyndighetene i Kansas og deres beslutning om å la skolene i delstaten undervise i såkalt "intelligent design" og kristen kreasjonisme, som et likestilt alternativ til evolusjonsteorien om artenes opprinnelse og utvikling. 

Logoet er en parodi på fisken i bibelen:  2069066486_Fiskenibibelenomgjorttilspagettimonster.png.33392c1fee9ff62c782c2a20484bdb11.png

Ichthys eller fisken er et symbol som har blitt brukt av kristne fra den første kristne tiden. Av flere grunner var dette kanskje det viktigste symbolet blant de første kristne. 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, perpyro said:

Jeg kjenner til Jehovas Vitners fortåelse av Jesus sin tilblivelse og at dere deler synet på dette med en del av de kristne trosretningenene men når da IHS proklamerer at Jesus ikke blei skapt av gud så blir jeg nysjerrig på hans ståsted i dette spørsmålet.
Når vi da i tillegg vet at i hans tro så er ikke gud allmektig heller så blir jeg bare mer nysjerrig på hans ståsted, eller så kan det være han bare troller og svarer det som passer best til en hver tid uten å se de helhetlige konsekvensene i den trosretning han eventuelt representerer.

Hvis du skulle late som om du var en troende og ville gi det var som var mest bibelsk etter din forståelse, hva hadde du sagt? Eller hvilket syn ville du sympatisert mest med. Jeg spørr siden du virker å ha satt deg inn i det. Hvs du ikke vil svare eller vil vente til IHS har svart deg, er du helt fri til det såklart.
Jeg syntes det er intressant å lese.

Lenke til kommentar
57 minutes ago, Dart said:

Ichthys eller fisken er et symbol som har blitt brukt av kristne fra den første kristne tiden. Av flere grunner var dette kanskje det viktigste symbolet blant de første kristne. 

Jesus spiste et stykke stekt fisk, for å vise at han fortsatt var et menneske etter oppstandelsen

Luk 24:36 "Mens de snakket om dette, sto Jesus selv midt iblant dem og sa: «Fred være med dere!» De ble forferdet og redde, for de trodde de så en ånd. Men han sa til dem: «Hvorfor er dere grepet av angst, og hvorfor våkner tvilen i hjertet deres? Se på hendene og føttene mine. Det er jeg. Ta på meg og se! En ånd har ikke kjøtt og bein, som dere ser at jeg har.» Dermed viste han dem hendene og føttene sine. Da de i sin glede ennå ikke kunne tro, men bare undret seg, spurte han dem: «Har dere noe å spise her?» De ga ham et stykke stekt fisk, og han tok det og spiste mens de så på."

Endret av IHS
Lenke til kommentar
8 hours ago, perpyro said:

Interessant for dette åpner jo opp ei Pandoras eske av nye spørsmål i forhold til den greina av kristendommen du tror på. Men la oss da få klarhet i noen viktige spørsmål.

1- Hvem skapte Jesus
2- Når blei Jesus skapt?
3- Hvor var Jesus før han blei født på jorda?

Eller går du for den mere ortodokse versjonen der Jesus alltid har eksistert som guds sønn sammen med Gud?

Det står jo rett ut at han var hos Gud og at han kom fra Gud og vendte tilbake til Gud.

Ellers er han ikke skapt av Gud med født av Gud og av deg grunn Guds sønn.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
IHS skrev (12 minutter siden):

Det står jo rett ut at han var hos Gud og at han kom fra Gud og vendte tilbake til Gud.

Ellers er han ikke skapt av Gud med født av Gud og av deg grunn Guds sønn.

Da Jesus blir ført fram for dem i rettssaken i sanhedrinsalen, gjentar de det de sa om: Er du Messias, så si det. Selv om jeg sier det, vil dere ikke tro på meg svarer Jesus og om jeg spør, vil dere ikke svare. Men Jesus peker modig på hvem han er, da han sier: Fra nå av skal Menneskesønnen sitte ved den mektige Guds høyre hånd. Du er altså Guds sønn vil de alle vite. Dere sier selv at jeg er det svarer Jesus.

For disse mennene som er fast besluttet på å drepe Jesus, er dette svaret tilstrekkelig. De betraktet det som gudsbespottelse. Hva skal vi nå med vitnesbyrd. Vi har jo hørt det av hans egen munn sier de. Deretter binder de Jesus fører han bort.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, ikkesidet said:

Da Jesus blir ført fram for dem i rettssaken i sanhedrinsalen, gjentar de det de sa om: Er du Messias, så si det. Selv om jeg sier det, vil dere ikke tro på meg svarer Jesus og om jeg spør, vil dere ikke svare. Men Jesus peker modig på hvem han er, da han sier: Fra nå av skal Menneskesønnen sitte ved den mektige Guds høyre hånd. Du er altså Guds sønn vil de alle vite. Dere sier selv at jeg er det svarer Jesus.

For disse mennene som er fast besluttet på å drepe Jesus, er dette svaret tilstrekkelig. De betraktet det som gudsbespottelse. Hva skal vi nå med vitnesbyrd. Vi har jo hørt det av hans egen munn sier de. Deretter binder de Jesus fører han bort.

Guds sønn = født av Gud

Menneskesønn = født av et menneske

Jesus er begge deler

Lenke til kommentar
1 hour ago, ikkesidet said:

nei  Jesus sa aldri at han er Gud men Guds sønn

Nja, her sier han først at han og Faderen er ett og bekrefter etter det at også han er Gud.

Joh 10:30 "Jeg og Far er ett.» Da tok jødene igjen opp steiner for å steine ham. Jesus sa til dem: «Jeg har vist dere mange gode gjerninger fra Far. Hvilken av dem vil dere steine meg for?» Jødene svarte: «Vi steiner deg ikke for noen god gjerning, men for gudsbespottelse: Du som er et menneske, gjør deg til Gud.» Jesus svarte: «Står det ikke skrevet i deres egen lov: Jeg har sagt: ‘ Dere er guder’?"

Lenke til kommentar
6 minutes ago, ikkesidet said:

Jesus blir omtalt som veldig Gud men ikke allmektige Gud. Satan er også Gud. Verdens gud

Det fins mange guder.....Gud er ikke navn men tittel akkurat som konge, president så videre

 

Matt 28:18 "Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden."

Lenke til kommentar
IHS skrev (14 minutter siden):

Nja, her sier han først at han og Faderen er ett og bekrefter etter det at også han er Gud.

Joh 10:30 "Jeg og Far er ett.» Da tok jødene igjen opp steiner for å steine ham. Jesus sa til dem: «Jeg har vist dere mange gode gjerninger fra Far. Hvilken av dem vil dere steine meg for?» Jødene svarte: «Vi steiner deg ikke for noen god gjerning, men for gudsbespottelse: Du som er et menneske, gjør deg til Gud.» Jesus svarte: «Står det ikke skrevet i deres egen lov: Jeg har sagt: ‘ Dere er guder’?"

Joh 10: 36-37 ........Faderen har helliget og sendt til verden: Du spottet Gud fordi jeg  sa: Jeg ( Jesus ) er Guds sønn. Hvis jeg ikke gjør min Fars gjerninger, så tro meg ikke.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, trn100 said:

Ikke for å ødelegge en fanatisk interessant debatt, men det finnes indikasjoner på at jorden ikke er flat og eldre enn 6000 år! 😮

 

On 12/28/2021 at 10:26 PM, trn100 said:

Charles Darwins bøker er det nok lagt mye mer arbeid bak, enn noen andre bøker! 😉

Det finnes egene tråder for sånn tull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og siden du tilsynelatende har gjort deg flid med å kopiere mine innlegg, hvorfor utelot du dette?

"Dette har blitt en ny religionsdebatt hvilket jeg tviler på at TS mente, men jeg har tatt feil før 😉

Poenget her er å tenke over konsekvensene av hva et religionsforbud vil bety! Hva blir det neste vi bør forby?
Jeg er selv ikke religiøs på noen måte, men hvis noen skal sette seg over andres tanker nærmer vi oss et totalisert tenkesett som umulig kan kombineres med et demokrati, som jeg regner med at de fleste her synes er greit, i alle fall de som som våger å svare TS? 😉

At stat og kirke ikke har noe med hverandre å gjøre er en helt annen greie."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...