Gå til innhold

19 år lærling | billån eller spare opp


Gjest db7c8...361

Anbefalte innlegg

Gjest db7c8...361

Hei,

Jeg er førsteårslærling med 30% lønn og i tillegg har jeg en ekstra jobb som gjør at jeg får utbetalt cirka 12.000,- i måneden. Snart får jeg førerkort og er et ønske å ha en bil. 

Månedlige utgifter er hus (strøm, internett) som jeg leier hos foreldrene mine, 3500,-

Mat - 2500,- +-

Mobilabonnement - 250,-

Sitter da igjen med cirka 5500,- til bil, forsikring, uforutsette utgifter.

Har tenkt å kjøpe en grei bil til 60-70000,-. Er usikker på om jeg skal spare opp en liten stund for å kjøpe helt ut eller ta billån på meg selv.

Har mulighet til å låne bil av foreldrene mine så jeg kan overleve uten en liten stund. 

Sitter med 25000,- på sparing hittil. Tenkte å spare BSU neste år da jeg går opp litt i lønn.

Hva tenker dere?

 

Anonymous poster hash: db7c8...361

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det mest fornuftige du gjør er følgende:
- Sett inn alt du har av sparing til nå på BSU før 31.12. Da får du inntil 5 500 kr,- i skattefradrag til neste år. 
- Du har kun 3500 kr,- i boutgifter inkl strøm/internett. Det er ekstremt gunstig. Jeg regner med siden du også bor hjemme; at du får mye mat gratis. I tillegg får du låne bil ved behov. Derfor har du en knallgod mulighet til å spare deg opp en god buffer; kanskje nok til at du får kjøpt deg bolig når du får fast ansettelse etter fullført læretid. 

Jeg skjønner veldig godt at en på 19 ønsker seg bil før alt annet. Men; det lureste du gjør - og som du absolutt ikke kommer til å angre på i voksen alder. Er å heller fokusere på å komme inn på boligmarkedet. Bil er dyrt!
Du skriver at du har 5 500 kr,- til livsopphold? Skal dette holde til alt av utgifter, slik som klær, tannlege, helse, mat, fritidsaktiviteter + + +. Det er ikke alene nok til å betjene et billån. Du trenger også drivstoff (med mindre du går for elbil). En bil trenger også service, olje, EU-sjekk i ny og ne.... Ved et moderat bilforbruk må du regne med mellom 3 og 5000 kr,- pr mnd totalt sett. Du har også lav bonus på forsikringer. Så pass på å eventuelt kjøp en bil som har rimelig forsikring. (Dvs, hold deg unna BMW og "rånebiler"). 

5500 kr,- er ikke nok til å betjene et billån + livsopphold. 

Hold igjen bildrømmen til du får fast jobb. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest db7c8...361
Milhouse85 skrev (32 minutter siden):

Det mest fornuftige du gjør er følgende:
- Sett inn alt du har av sparing til nå på BSU før 31.12. Da får du inntil 5 500 kr,- i skattefradrag til neste år. 
- Du har kun 3500 kr,- i boutgifter inkl strøm/internett. Det er ekstremt gunstig. Jeg regner med siden du også bor hjemme; at du får mye mat gratis. I tillegg får du låne bil ved behov. Derfor har du en knallgod mulighet til å spare deg opp en god buffer; kanskje nok til at du får kjøpt deg bolig når du får fast ansettelse etter fullført læretid. 

Jeg skjønner veldig godt at en på 19 ønsker seg bil før alt annet. Men; det lureste du gjør - og som du absolutt ikke kommer til å angre på i voksen alder. Er å heller fokusere på å komme inn på boligmarkedet. Bil er dyrt!
Du skriver at du har 5 500 kr,- til livsopphold? Skal dette holde til alt av utgifter, slik som klær, tannlege, helse, mat, fritidsaktiviteter + + +. Det er ikke alene nok til å betjene et billån. Du trenger også drivstoff (med mindre du går for elbil). En bil trenger også service, olje, EU-sjekk i ny og ne.... Ved et moderat bilforbruk må du regne med mellom 3 og 5000 kr,- pr mnd totalt sett. Du har også lav bonus på forsikringer. Så pass på å eventuelt kjøp en bil som har rimelig forsikring. (Dvs, hold deg unna BMW og "rånebiler"). 

5500 kr,- er ikke nok til å betjene et billån + livsopphold. 

Hold igjen bildrømmen til du får fast jobb. :)

Får ikke skattefradrag da jeg ikke skatter i år. Har 3500 i boutgifter + mat til 2500 da jeg leier et hus av foreldrene mine. Bor ikke i samme hus som dem. 5500 er det jeg har igjen etter mat, hus og regninger.

Anonymous poster hash: db7c8...361

Lenke til kommentar
Gjest db7c8...361 skrev (Akkurat nå):

Får ikke skattefradrag da jeg ikke skatter i år. Har 3500 i boutgifter + mat til 2500 da jeg leier et hus av foreldrene mine. Bor ikke i samme hus som dem. 5500 er det jeg har igjen etter mat, hus og regninger.

Anonymous poster hash: db7c8...361

Du bør uansett sette alt i BSU. Du kommer aldri til å angre på det. Skattefradrag eller ei. 
Som jeg skrev tidligere; driftsutgiftene på bil ligger moderat på mellom 30 og 50 000 i året. Det skal dekke forsikring, service/vedlikehold, EU-sjekk, drivstoff - og lignende. Du bør budsjettere 4000 kr,.- pr mnd bare på det. Men dette er en veldig usikker budsjettpost. Da mye kan skje med bilen. Jo nyere og dyrere bil; jo større utgifter må du regne med. Da har du 1500 kr,- igjen. Det er ikke engang nok til å betjene et billån. Det er under 400 kr,- i uka - noe som knapt holder til et "normalt sosialt liv" for en 19-åring. 

I verste fall får du en bil du ikke kan bruke; fordi du ikke har penger til drivstoff. Det er ganske kjipt. Som læring har du vel 1-2 år igjen før du er i fast jobb? Det er ikke lenge å vente. Du kan belønne deg selv med en skikkelig bil du har råd til å bruke når du har fullført læretiden din. 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (7 minutter siden):

Du bør uansett sette alt i BSU. Du kommer aldri til å angre på det. Skattefradrag eller ei. 

Trådstarter er såpass ung at han ikkje bør fylle opp BSU-kontoen med pengar som han ikkje får skattefrådrag for. Sparer han for mykje no før han begynner å betale skatt så risikerer han å nå maksgrensa før han får hente ut den verkeleg store avkastninga på BSU-konto.

Ellers så støtter eg deg i at det blir svært tøft for trådstarter å skulle finansiere ein bil med 5500 kr i fri kapital som kan kan brukast på bil, fritidsaktivitetar, og andre utgifter. Særleg når det er snakk om ein bil til 60-70k så må ein ta høgde for at det kan bli litt vedlikeholdskostnadar.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (7 minutter siden):

Trådstarter er såpass ung at han ikkje bør fylle opp BSU-kontoen med pengar som han ikkje får skattefrådrag for. Sparer han for mykje no før han begynner å betale skatt så risikerer han å nå maksgrensa før han får hente ut den verkeleg store avkastninga på BSU-konto.

Sant nok. Men fordelen er at pengene blir "låst". Svært få 19-åringer er rasjonelle mtp økonomi. Det er fristende til å ta dårlige valg. Så selv om man potensielt mister et skattefradrag ved maks BSU-sparing ved 300 000 - så mener jeg fremdeles at man bør hive alt inn på BSU. Svært få når maksgrensa på BSU; og nyter godt av skattefradraget år for år. De fleste oppnår boligkjøpet lenge før det er oppnådd.

Å fylle på BSU-kontoen og se rentene vokse; gir en god motivator og "boost" for videre sparing i BSU. Man bygger seg opp gode vaner tidlig - som er viktig. Mer viktig enn hva som teoretisk sett er best. Man skal ikke undervurdere den mentale delen her. 

Men; det er en evig diskusjon på hva som er best mtp hvilket veivalg man tar økonomisk. Jeg tenker at det finnes nesten ikke noe "rett eller galt" - mye er tilfeldig her i livet... Så min mening er absolutt ingen fasit. Spør du 100 personer, får du 100 svar. 😜 

Lenke til kommentar
Gjest db7c8...361
Milhouse85 skrev (41 minutter siden):

Sant nok. Men fordelen er at pengene blir "låst". Svært få 19-åringer er rasjonelle mtp økonomi. Det er fristende til å ta dårlige valg. Så selv om man potensielt mister et skattefradrag ved maks BSU-sparing ved 300 000 - så mener jeg fremdeles at man bør hive alt inn på BSU. Svært få når maksgrensa på BSU; og nyter godt av skattefradraget år for år. De fleste oppnår boligkjøpet lenge før det er oppnådd.

Å fylle på BSU-kontoen og se rentene vokse; gir en god motivator og "boost" for videre sparing i BSU. Man bygger seg opp gode vaner tidlig - som er viktig. Mer viktig enn hva som teoretisk sett er best. Man skal ikke undervurdere den mentale delen her. 

Men; det er en evig diskusjon på hva som er best mtp hvilket veivalg man tar økonomisk. Jeg tenker at det finnes nesten ikke noe "rett eller galt" - mye er tilfeldig her i livet... Så min mening er absolutt ingen fasit. Spør du 100 personer, får du 100 svar. 😜 

Det her høres veldig smart og økonomisk ut ihvertfall :) 
Hjelper det å nevne at jeg bor på bygda og må ta skolebussen til jobb hver dag? Går også bare noen få busser om dagen

Anonymous poster hash: db7c8...361

Lenke til kommentar
Gjest db7c8...361 skrev (12 minutter siden):

Hjelper det å nevne at jeg bor på bygda og må ta skolebussen til jobb hver dag?

Så lenge det faktisk fungerer å ta skolebussen til jobb hver dag, ser jeg ikke at det skal være noe problem. Bil er et pengesluk uten like. 

Jeg er selv god etablert økonomisk, og har en elbil som er svært billig i drift. Vurderer likevel å kvitte meg med den av økonomiske grunner. 

Om jeg ikke var helt nød, ville jeg i hvertfall aldri vurdert en gang å ta opp billån. 

Lenke til kommentar
Gjest db7c8...361 skrev (1 time siden):

Hjelper det å nevne at jeg bor på bygda og må ta skolebussen til jobb hver dag? Går også bare noen få busser om dagen

Anonymous poster hash: db7c8...361

Nei. 🙃
Du har mange alternativer til egen bil:
- Kortidsleie av bil (til ferier, helgeturer osv...) Dette er billigere enn å eie selv.
- Låne bil av foreldre, venner og kjente ved behov.
- Buss
- Elsykkel
- Moped/lettmotorsykkel 
- Sykkel
- Taxi (du kan ta mye taxi for samme kostnad som egen bil, minst et par taxiturer i uka..)

Etter mitt syn er bil en luksusvare. Selv om det selvfølgelig gir en helt spesiell frihet og fordelene absolutt er tilstede. 

Det er svært få ungdom uten egne barn som har behov for egen bil. Et reelt behov for bil er for dem som bor utenfor bykjernen, som har familie der det av logestikkårsaker ikke fungerer med noe annet. Type levere/hente før/etter jobb osv. 

Når du først har fått smaken av bil, er det vanskeligere å klare seg uten. Men det er et pengesluk uten like. Det vil du forstå når du har skaffet deg bil selv.

Her er et lite røft regnskap:
Årsavgift: 274 pr mnd (3 290 årlig)
Delkasko forsikring 20% bonus: Ca 1200 pr mnd
Olje/service/slitedeler/EU: Ca 2000 pr mnd
Drivstoff 100 liter x 18 = 1800 pr mnd
Bompenger = ???

5 274 kr,-
100 liter drivstoff, tar deg kanskje 150 mil ... 5 mil pr dag i snitt. 
Det gir en "kostpris" på 35 kr,- pr mil. Men; dette varierer noe voldsomt.... 

I grunn... hele dette "regnskapet" kan variere noe voldsomt. 


Det å kjøpe brukt bil er et sjansespill uten like. Det tar litt tid å bli kjent med bilen sin. Plutselig trenger du nye dekk, eller så opplever du feil/mangler.... tusenlappene flyr lett. 

 

Endret av Milhouse85
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke trenger bil for å tjene penger vil jeg fraråde å kjøpe bil i ung alder. Det blir et etterslep du ikke får bukt med i din levetid. De pengene du bruker mellom 20 og 50 er de pengene du kunne ha investert eller startet en bedrift med.

Hvis man kan bruke bilen til å bli mer effektiv og rekke mer produktiv aktivitet kan det være innenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bil koster uansett, så slipper du kan du heller spare de pengene.

Bil øker muligheter, til å føle seg fri, til å kanskje jobbe mere?

Om foreldrene dine har bra økonomi så kan du jo høre om de er villige til å gi deg et rentefritt lån? Så legger du på litt på husleien f.eks.

Og da evt kjøpe en bil de kan dra nytte av også, varebil eller noe.

Men som sagt, trenger du ikke bil, så la være.. Jeg kjøpte min første bil etter å ha bikket 30år. Har lånt biler etter behov, og brukt firmaene sine bilet etc.

Lenke til kommentar
Gjest 61be3...fde

Bil er dyrt, men et liv uten bil er ikke et liv. Jeg hadde gått for en billig japansk / sør koreansk bensinbil type Corolla som noen her over nevner. Tyske/amerikanske biler er ikke verdt å eie etter utgått garanti.

Anonymous poster hash: 61be3...fde

Lenke til kommentar

Japsebil med bensin motor er veien å gå. På 6 år gjorde jeg bare oljeskift/filter, bremser en sjelden gang og 1 hjullager på en mazda 6. Burde nok gjort mere, men bilen kjørte som den skulle så... Og lyspærer så klart. Hvis du er nevenyttig så er det enda billigere å gjøre slike ting selv.

Man trenger heller ikke delkasko, sparer et par tusenlapper i året der, men det er jo ettersom hva du selv syns er verdt å ha med i forsikring. Jeg betaler lett et par hundrelapper mere i måneden for glass, brann, tyveri og bergingsbil.

Bare for sammenligning så har jeg eid en BMW 5-serie i 2 måneder nå og har vel brukt godt inne i 10.000'ene på deler.

Absolutt billigste og det jeg hadde gjort er å låne bil når du trenger og så kjøpt en bil når du har gått opp i lønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...