Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

En kano som henger utenfor min garasje


Gjest 4cdb4...35b

Anbefalte innlegg

Gjest 4cdb4...35b

Hei. Jeg har nylig gått til innkjøp av en enebolig. I fellesarealet er det en felles garasje bygg med 6 garasjer, hvor jeg har den som ligger helt til venstre. 

Spm 1: Jeg ser nå at en nabo har hengt en kano rett utenfor sideveggen til min garasje. Har jeg noe eierskap på utsiden av garasjeveggen min og kan forlange naboen om å fjerne den kanoen? 

Spm 2: Det er 5 boenheter i bolig laget, men 6 garasjer. Fikk vite at da de husene ble bygget var det 2 av disse garasjene som tilhørte huset mitt. Men nå har jeg jo bare 1. Jeg vet ikke om det har skjedd en salg av ene garasjen tidligere, eller om noen rett og slett bare stjal den ene. Har ikke helt oversikt over enda om hvem som bruker hvilke (n) garasje. Hvor kan jeg finne ut av hva som har skjedd med ene garasjen utover det å spørre naboer? Det er ingen skriftlig dokumentasjon på garasje eierskap som fulgte med da jeg kjøpte boligen.

Håper å få svar på begge spørsmålene.

 

Anonymous poster hash: 4cdb4...35b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det er et styret i boligsameiet, er det første stedet du må henvende deg. De sitter nok på en del info.

Megler kan også mases på, håper det ikke er DnB megler, de gir blanke f... etter at salget er ferdig. Det av egen erfaring og ved å søke artikler om DnB meglere. Å høre med andre eiere i seksjonen er også lurt. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (36 minutter siden):

Dersom det er et styret i boligsameiet, er det første stedet du må henvende deg. De sitter nok på en del info.

Megler kan også mases på, håper det ikke er DnB megler, de gir blanke f... etter at salget er ferdig. Det av egen erfaring og ved å søke artikler om DnB meglere. Å høre med andre eiere i seksjonen er også lurt. 

Det er nok ingen styre der. Derfor jeg spør her inne om mine rettigheter ifm den kanoen på sideveggen min blant annet.

Lenke til kommentar
Big_JT skrev (2 minutter siden):

Om det er fellesgarasje ser jeg ikke at det er noe automatikk i at eier/bruker av ende har noe særskilt krav på utvendig endevegg.

Sjekk om det er tinglyst noe rundt garasje. Muligt du da finner noe om hvordan de 6 var fordelt på 5 eiere og historikk på endringer.

Hvor sjekker jeg det sistnevnte?

Lenke til kommentar
Dubious skrev (12 minutter siden):

Kommer på om det er hull gjennom veggen som kan hindre deg.

Nei, det er det ikke. Men greia er at jeg hadde selv planer om å skaffe meg en kano. Litt dumt at utsiden av den veggen er tatt😅 men men. Virker som jeg ikke får gjort så mye med den biten.

Lenke til kommentar

Hvis det ikke er noe styre så lurer jeg veldig på hva slag bolig/eieform det egentlig er snakk om. Et sameie eller et borettslag skal ha et styre. Du kan starte med å finne ut av hvem du betaler felleskostnader til og kontakte vedkommende organisasjon.

Styret er den naturlig instansen til å svare på dine spørsmål, men det er ikke naturlig å tro at du eier en garasje nr. 2 når det ikke er dokumentert ved salg.

Ansvaret for utsiden av et garasjebygg, altså fasaden, er normalt et fellesansvar som faller inn under styret (for garasjen).

www.seeiendom.no er en praktisk adresse for å sjekke hva som er tinglyst. Sjekk din egen adresse og adressen til garasjebygget (bruk kommunenr/gårdsnummer/bruksnummer hvis det ikke har egen adresse).

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nor.jorgen skrev (6 timer siden):

Hvis det ikke er noe styre så lurer jeg veldig på hva slag bolig/eieform det egentlig er snakk om. Et sameie eller et borettslag skal ha et styre. Du kan starte med å finne ut av hvem du betaler felleskostnader til og kontakte vedkommende organisasjon.

Styret er den naturlig instansen til å svare på dine spørsmål, men det er ikke naturlig å tro at du eier en garasje nr. 2 når det ikke er dokumentert ved salg.

Ansvaret for utsiden av et garasjebygg, altså fasaden, er normalt et fellesansvar som faller inn under styret (for garasjen).

www.seeiendom.no er en praktisk adresse for å sjekke hva som er tinglyst. Sjekk din egen adresse og adressen til garasjebygget (bruk kommunenr/gårdsnummer/bruksnummer hvis det ikke har egen adresse).

 

 

Det er ikke uvanlig med boligområder (typisk med kjedede eller tettliggende eneboliger eller rekkehus) hvor fellesarealer er eid i såkalt tingsrettslig sameie. Et tingsrettslig sameie trenger ikke, og har som hovedregel ikke styre. 

Etterhvert som disse må fornye sine gamle forsikringsavtaler må de imidlertid stort sett registrere seg i enhetsregisteret, fordi forsikringsselskapene er underlagt hvitvaskingsloven og finanstilsynets forståelse av krav til kundetiltak innebærer at kunden må ha personnummer eller organisasjonsnummer. 

(Alternativt kan man inngå forsikringsavtale i hver enkelt sameiers navn, men det er administrativt krevende på begge sider av bordet så jeg tipper de fleste vil gå for registrering.) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...