Gå til innhold

Gjenombrudd for sensorteknologi bringer oss nærmere selvkjørende biler


Anbefalte innlegg

uname -i skrev (1 time siden):

Teslas selvkjøring forveksler månen med gult trafikklys så jeg tror det er liten sjanse for at den skjønner at det er en skoeske.

Det er feil. Det var Autopilot som var i bruk i situasjonen du viser til.

Og hele poenget med FSD er at systemet trenes opp til å gjenkjenne mange ulike scenarier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (1 time siden):

Når man ikke ser en stor rød brannbil som står i ro i egen kjørebane, så har man nok et stykke å gå, vil jeg tro. Selv >Lego Mindstorms er jo forbi det stadiet...

 

Igjen snakker dere om førerassistenten Autopilot og ikke FSD. Jeg lurer på hvor mange ganger jeg må gi dere denne linken og gjenta at dette er et kjent problem med dagens avanserte førerassistenter, før dere slutter å komme med påstander dere vet er falske:

https://arstechnica.com/cars/2020/08/new-cars-can-stay-in-their-lane-but-might-not-stop-for-parked-cars/

Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 minutter siden):

Tydeligvis ikke, siden du åpenbart ikke har annen informasjon å komme med.

Det har jeg, hvis du hadde giddet å lese noe annet enn dine egne innlegg. For det første finnes det nye lidarsensorer som klarer alle forhold som kamerka takler, og flere forhold som ikke kamera klarer, for det andre finnes det algoritmer som sorterer ut støyen som eldre lidarer forstyrrer lidarsignaler under enkelte værforhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (53 minutter siden):

Kan du ikke bare gjøre et forsøk da? Ta et bilde mot noe du vet er 1km unna. Hvor mye ressurser tenker du blir brukt for maskinlæring mot objekter og landskap ved den avstanden? 

Når man genererer ei punktsky så filtrerer man punkter ved disse avstandene bort. De øker sannsynligheten for at dimensjoner ellers blir verre om man inkluderer dem. Så den uttalelsen der er enten misvisende eller en misforståelse fra journalisten imo. 

Hvorfor skal *jeg* regne ut det? Det var du som fremstilte det som et problem at et kamera ikke vil kjenne igjen en søppelbøtte 1000m unna.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 minutter siden):

Igjen snakker dere om førerassistenten Autopilot og ikke FSD. Jeg lurer på hvor mange ganger jeg må gi dere denne linken og gjenta at dette er et kjent problem med dagens avanserte førerassistenter, før dere slutter å komme med påstander dere vet er falske:

https://arstechnica.com/cars/2020/08/new-cars-can-stay-in-their-lane-but-might-not-stop-for-parked-cars/

Så FSD har ingen slike problemer? Mercedes kan forøvrig detektere ned til 3mm ujevnheter i veibanen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (7 timer siden):

Poenget er vel at ingen andre bilfabrikanter hadde gitt noe ala Teslas fsd til sine kunder. At de i det hele tatt får lov til det med tanke på de strenge typegodkjenningskravene man har i dag, er ikke mindre enn utrolig. Slik sett er det vanskelig å se hvor langt de andre er kommet i teknologien i forhold til Tesla. 

Ja, det er poenget. Hva du mener om saken og hvorfor du mener det er sånn er uvesentlig. Men nei, det gjør det ikke vanskelig å se, det gjør det veldig lett å se, INGEN har per i dag kommet lenger enn Tesla på dette området. Det er et faktum. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (6 timer siden):

Så FSD har ingen slike problemer? Mercedes kan forøvrig detektere ned til 3mm ujevnheter i veibanen. 

Hvorfor er 3mm ujevnheter i veibanen relevant? Selv om sensoren ser det er det ingen kode i bilen som bryr seg om det. Hvilken presisjon opererer du på når du kjører bil? Mm? Bortkastet presisjon.

Det LIDAR ikke klarer å se er om plastposen som blåser inn over veien er en diger stein, eller bare en plastpose. Det er derimot viktig å kunne differensiere på. 

Lenke til kommentar

Veldig til Tesla-hat og heresay d var fra enkelte her da i denne tråd 😅 Blir vel i overkant farget av egne meninger for å tirre lesere og "jeg tror..". Dette r ny tech som r i utviklingsfasen, flott at flere selskap prøver ut sin teknologi. For min del r jeg spent på å se hvordan Tesla sin FSD beta utarter seg da deres teknologi r billigere og presser ned pris i motsetning til dyrere merker pr idag pga lidar som r dyrt. Selvfølgelig r sikkerhet viktig, men såvel r pris, og som en Tesla-nøytral person får man mye mer bil for pengene i motsetning til andre elbiler, men d en annen diskusjon. Men Tesla skal ha skryt for å pushet konkurransen igang.

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 time siden):

Hvorfor er 3mm ujevnheter i veibanen relevant? Selv om sensoren ser det er det ingen kode i bilen som bryr seg om det. Hvilken presisjon opererer du på når du kjører bil? Mm? Bortkastet presisjon.

 

Det er ikke sensorer som avdekker dette, men kamera. Det er relavant i den grad at noen andre sliter med å se en lastebil, og det er relevant fordi fjøringssystemet bruker infoen til å justere inn støtdempere i sanntid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...