Gå til innhold

Kinas kullproduksjon på rekordnivå


Anbefalte innlegg

38 minutes ago, Proton1 said:

Om vi trekker fra den CO2 som går med til å produsere metaller som vi eksporterer, og trekker fra den CO2 som bindes i norsk natur (tilsvarende noe vi betaler andre for), så er vårt bidrag til de globale CO2 utslipp bortimot null. Men det er det selvsagt ingen som våger å si.

Og hvis kina trekker fra den CO2 som går med på å produsere verdens varer som de eksporterer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Proton1 skrev (38 minutter siden):

Globale CO2-utslipp er 32 mrd tonn, mens norske utslipp er 45 mill tonn, altså beskjedne 0,14 % av totalen (ikke 1 %). Om vi trekker fra den CO2 som går med til å produsere metaller som vi eksporterer, og trekker fra den CO2 som bindes i norsk natur (tilsvarende noe vi betaler andre for), så er vårt bidrag til de globale CO2 utslipp bortimot null. Men det er det selvsagt ingen som våger å si.

Det er mange måter å regne CO2 utslipp på. Noen tar feks med CO2 fra olje og gassen som Norge produserer men som brennes i andre land. Andre regnskap tar ikke med disse tallene. Tar man med disse tallene og beregner utslipp per innbygger, er nordmenn blant de med høyest utslipp. Symbolpolitikk som høye bensinpriser og dyrere flyreiser er dermed bare tull som blekner i sammenligning med norsk olje og gass som brennes av i utlandet og som tas med i CO2 regnskapet til andre land. Kina med sine 1,4 milliarder mennesker er uansett der kuttene vil ha mest effekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Også i denne artikkelen står det det samme som i NTB-artikkelen - kortvarig, "til lørdag". Samme årsak som for opprørstendensene her på kommentarfeltet pga strømprisene. Men TU/NTB har oppnåd å fyre opp stemningen, ja.

jeg googlet smog i Kina og det var flere utenlandske aviser som melder om det samme. Har sagt det mangen ganger før. Med el bil kan man kjøre bil på denne skitten og det gir lavere co2 utslipp. Men det kommer andre ting ut av pipa på kullkrafverk som ikke er veldig sunt. Alt fra radioaktiv stråling til svovel Nox aske kullos osv 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (38 minutter siden):

jeg googlet smog i Kina og det var flere utenlandske aviser som melder om det samme. Har sagt det mangen ganger før. Med el bil kan man kjøre bil på denne skitten og det gir lavere co2 utslipp. Men det kommer andre ting ut av pipa på kullkrafverk som ikke er veldig sunt. Alt fra radioaktiv stråling til svovel Nox aske kullos osv 

Jeg tipper det er værforholdene, og ikke "økt kullproduksjon" som de skriver i nyheten. At røyken da fanges i skodden er jo det fenomenet som kalles "smog"  (smoke+fog=smog). Et Londonuttrykk fra glade dager.

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (27 minutter siden):

Jeg tipper det er værforholdene, og ikke "økt kullproduksjon" som de skriver i nyheten. At røyken da fanges i skodden er jo det fenomenet som kalles "smog"  (smoke+fog=smog). Et Londonuttrykk fra glade dager.

Om jeg ikke husker helt feil ble det under corona pandemien i kina stengt ned en masse kraftverk. Resultatet ble at sikt og luft ble vesentlig bedre. Folk kunne se fjell de aldri hadde sett før i det fjerne. Dette er ikke lenge siden. At dette kommer tilbake når man begynner å brenne kull er vel som forventet

Lenke til kommentar
Trestein skrev (10 minutter siden):

Om jeg ikke husker helt feil ble det under corona pandemien i kina stengt ned en masse kraftverk. Resultatet ble at sikt og luft ble vesentlig bedre. Folk kunne se fjell de aldri hadde sett før i det fjerne. Dette er ikke lenge siden. At dette kommer tilbake når man begynner å brenne kull er vel som forventet

Jo, de har kjørt for fullt lenge nå for å produsere mest mulig varer, men denne "smogen" oppstår jo under spesielle værforhold. Skodde om høsten, det er vel det som er nå. Det skulle gi seg på lørdag, var det ikke det de skrev?

Og økningen i kullbrenning skyldes knapphet på LNG fordi produsenter prioriterer lønnsomhet fremfor volum. EU og Kina ha økt import av kull fra Russland med flere millioner tonn.. 2-3 millioner for EU sin del, mener jeg å ha lest, for en måned eller to siden

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
22 hours ago, anon_83104 said:

Har du kilden til dette? 

Jeg innrømmer en "liten" feil. Norske CO2-utslipp i 2020 var 41,2 tonn, ikke 45 iflg SSB. Å produsere et tonn aluminium gir 4,5 tonn CO2. Vi produserer 1,2 mill tonn Al hvorav det aller meste eksporteres. Utslipp 5,4 mill tonn CO2. Iflg NIBIO bindes 29 mill tonn CO2 i tilvekst i norsk skog og mark. I tillegg produserer vi en rekke andre metaller som vi eksporterer og som gir utslipp. Praktisk talt all vår metallurgiske industri er "fyrt" med elektrisitet. Kull som gir utslipp av CO2 benyttes som reduksjonsmiddel, ikke som energikilde som i de fleste andre land. Slike utslipp er like fundamentale som CO2 i vår egen pust. Utslippene kan vanskelig reduseres, men kan eksporteres, industrien kan legges ned, og vi kan slutte å puste. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...