Gå til innhold

Datamaskin til min far


Johnw

Anbefalte innlegg

Tenkte å overraske min far med ny stasjoner pc til jul. 

Hans datamaskin han har nå er ganske gammel (tror han kjøpte den i 2008?) Den har fortsatt Windows vista installert, og er ganske treg.              Han bruker datamaskinen til å skrive ut fakturaer, nettsurfing, Word, og slike små prosesser.

Personlig sett så har jeg aldri bygget en pc, men  jeg er ganske interessert i temaet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker dette kan gjøres dyrt eller billig.

Den dyre måten er å skaffe ny maskin. Du kan selvsagt bygge selv, og sånn sett oppbygge deg erfaring. Risikoen her er vel hvis det tar lang tid med å få deler på plass, og at det begynner å haste like før jul - så er det noen fallgruver å gå i, samt kan være greit å ha mulighet til å rette opp i eventuelle feilbestillinger hvis noe mot formodning ikke skulle passe med hverandre.

En annen (dyr) løsning er å kjøpe en ferdig oppsatt maskin fra en av elektronikk-kjedene. Det er trolig den sikreste løsningen, men også gørr kjedelig (etter mitt syn da).

 

Den billige løsninga (NB denne er ikke for alle pga krever at en setter seg inn i noe helt nytt):

Kort fortalt (hiver ut esset nå, prøver ikke å bygge opp noe spenning) så går det ut på gjenbruk av den gamle maskinen, og da tenker jeg å bytte om fra Windows til Linux.

Nå er det sent, og jeg tror ikke jeg orker skrive masse om dette hvis det uansett ikke er relevant, men tanken er å prøve dette i noen få trinn:

  • Finn en USB minnepinne med minst 4GB.
  • Last ned en Linux-distro som ikke krever mye av maskinvare (har maskiner fra 2006 som kjører helt fint den dag i dag). NB: Må være en Linux distribusjon (distro) som har Live-desktop (teste uten å installere, det er noen få som ikke har dette).
  • Test denne ved å boote din fars maskin opp via minnepinnen. Når skrivebordet kommer opp, klikk litt rundt - test om du får nettforbindelse (er nesten en forutsetning for å å gå videre).

Hvis det fungerer, så pakker du inn minnepinna.

Risikoen her er selvsagt at din far ikke ønsker noe annet enn Windows. Dette må selvsagt respekteres, men da har han om ikke annet fått en minnepinne å lagre ting på.

 

Hvis dette høres interessant ut skal jeg gjerne hjelpe til videre ;)

 

Lenke til kommentar
Johnw skrev (17 timer siden):

Tenkte å overraske min far med ny stasjoner pc til jul. 

Han bruker datamaskinen til å skrive ut fakturaer, nettsurfing, Word, og slike små prosesser.

Dette er oppgåver ein heilt vanleg mid-range laptop taklar. Spørs om det er mykje å spara på å velja stasjonært når ein ikkje har bruk for mykje kraft.

Om du gjerne vil bygga sjølv, så vel ein prosessor med innebygd grafikk. Det er ingen poeng i dedikert grafikkort til så lett bruk, og grafikkort er vanskelege å få tak i for tida. Intel sine prosessorar har som regel innebygd grafikk, så lenge dei ikkje har F i modellnummeret. Ryzen har som regel ikkje.

geir__hk skrev (15 timer siden):

Kort fortalt (hiver ut esset nå, prøver ikke å bygge opp noe spenning) så går det ut på gjenbruk av den gamle maskinen, og da tenker jeg å bytte om fra Windows til Linux.

Linux med GUI er omtrent like tungt som Windows 7 på mine eldre maskinar. Det gir litt ekstra futt samanlikna med Windows 10, men maskinen er fortsatt 13 år gammal. Windows Vista og 7 er openbart ikkje tilrådeleg i 2021 grunna manglande tryggleiksoppdateringar - der er Linux klart eit betre alternativ, men trur ikkje det går fortare med Linux enn med Vista.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil sterkt anbefale laptop i stedet, som vil gi han mye mer fleksibilitet. Kan sitte i stue, ta med på ferien osv. Kombiner laptop´en med et usb-adapter som du kobler den stasjonære skjermen, mus, tastatur, skriver etc til. Og hvis det er noe feil med maskinen kan han mye lettere ta den med til deg eller en butikk!

Lenke til kommentar

Støtter innlegget over. Hvorfor ikke laptop?

Til vanlig bruk får du en helt ok laptop fra 4-5000 og oppover. Til stasjonært bruk kan du bruke en docking-stasjon. Let ut en med en bra Intel-prosessor så kommer du langt. Skal du ha stasjonær er det vel greit å kjøpe en ferdig bygd med mindre du har erfaring med PC-bygging fra før. 

Lenke til kommentar
MKap skrev (På 5.11.2021 den 16.01):

Windows Vista og 7 er openbart ikkje tilrådeleg i 2021 grunna manglande tryggleiksoppdateringar - der er Linux klart eit betre alternativ, men trur ikkje det går fortare med Linux enn med Vista.

Det kommer helt an på hvilken distro man benytter. Velger man en som er tilpasset gammel hardware så blir ytelsen sannsynligvis bedre enn med Vista. Men, det er ikke gitt dagens utgave av browsere og officeprogrammer vil gå så veldig mye raskere selv om linux-distro'en i seg selv er optimalisert for gammel hardware. Her må man kanskje legge seg i selen for å finne snappy alternativer til LibreOffice og Chrome...

Og så må far finne seg til rette med Linux også, her må man jo bare prøve seg fram, heldig vis er det enkelt med minnepinne.

Her må man vel i bunn og grunn velge; er det far som skal lære linux eller sønn som skal lære pc-bygging? Eller begge deler?

Endret av quantum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...