Gå til innhold

Strømmen var billigere før markedet overtok


Anbefalte innlegg

sverreb skrev (12 timer siden):

Fungerer ikke markedet? På hvilken måte? Og hvilken forutsetning snakker du om?

Det er ikke noe tegn på at markedet har feilet. Konkurser skjer, det er helt normalt i et fungerende marked.

Hvem har du hørt det av? Det høres mest av alt ut som oppspinn.

Jeg kjøper ikke at man ikke kan incentivere til å jevne ut forbrukstopper. Selv om ikke alle kan flytte sitt forbruk så kan nok mange nok gjøre det til å utjevne prisene, men da kommer vi ikke unna at vi må faktisk ha incentivene på plass. Om man saboterer de med politiske tiltak skjer heller ikke omstillingen.

 

For å ta ditt siste utsagn først: at man har myndigheter som regulerer handel, markeder og russurser er sivilisasjonens pris. Og omstillingen nå er politisk styrt, fordi det er nødvendig. Omstilling til el-biler er et annet eksempel på at "markedet" ikke fungerer, og da tenke jeg på etablering av ladeinnfrastruktur. Det er en snakkis at det ikke fungerer. Samtidig pålegges boligsammeier å sørge for lademuligheter ved lov! Regningen går igjen til beboerne, mens "markedet" ikke fikser dette langs veiene. Så må staten tre inn å gjore jobben, det vil si subsidiere/ta regningen til sist.

Incentiver; - jo det er jeg enig i, og jeg husker vi hadde en effektmåler (ampere?) over komfyren da jeg var barn, og slo man på en plate kunne viseren vippe over en rød strek. Da ble det "overforbruk" og høyere pris. Da slo vi gjerne av en panelovn, eventuelt varmtvannsberederen ble skrudd ned til 1 (av 3 trinn). Man hadde altså innflytelse på markedet på en ganske enkel måte. Det var 2 ting som kunne implementeres om man hadde regler for sånt. 

Det ville kreve litt mer avanserte varmtvannsberedere med flere effekttrinn isf en billig thermostatbryter og ett effekttrinn; max. 

(Bare den siste lille detaljen: varmtvannsberedere i de tusen hjem på max stort sett i samme tidsrom på morgenen. Jeg har ikke sett noen ta opp slke problemstillinger, annet enn i forbindelse med lading av el-biler).

Når vi nå får AMS-målere, så er dette bare enveisinformasjon for de som sender regningen. Med slik avanser teknologi kunne man lagt inn noen enkle praktiske funksjoner som også informerte kunden. Eksempelvis kunne de som ha pålagt oss AMS-målere sørget for en gjensidighet?

Hva med å pålegge også leverandøren å opplyse kunden om kostnadene i sanntid, og med et minneverk for perioden. En liten hvit boks over komfyren, med informasjon om øyeblikkets strømpris og ditt effektuttak, eller kstnad per minutt? Vi skal måtte forholde oss til en "svart boks" i skapet og en uspesifisert regning, når man med enkle midler kunne gitt oss timeprisen og minuttkostnaden i kroner på et display over komfyren! Da hadde det vært en gjensidighet mellom kunde og selger, som i et fungerende marked. Og transparens.

Konkurser og ville prisvariasjoner et kjennetegnet på økonomiske kriser, og skjer i spekulasjonstider hvor markedet ikke fungerer.

 

Berdeskapslagre: det er også et faktum at beredskapslagre er bygget ned for ikke å gripe inn i "markedet".  Eksempler er Norsk medesinaldepot og Norsk kornforetning. Pandemien og høstens situasjon for energimarkedet i EU har åpnet øynene for at "just in time" for ikke å forstyrre prisingen i markedet ikke er troverdig. Og så videre. Dette er jo velkjent og langt fra "oppspinn", men har vært en politisk omstilling kalt ny-liberalisme i et par 10-år.

Så spør du innledningsvis hva som ikke fungerer ved markedet for strøm. Temaet er at kraftprisene har hoppet opp på et høyere nivå enn før innføringen av markedshandel over børs/spekulasjon. Liberaliseringen har ført til ustabilitet og økte kostnader for samfunnet og innbyggere i dette landet, og i EU. Man kan lese om diskusjonene i EU-systemet, og striden om hvilke tiltak som vurderes.

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (På 4.11.2021 den 16.46):

Jeg skjønner ikke helt hvor dette med å nasjonalisere strøm kommer fra. Vi kunne brukt de samme argumentene med å holde nordmenn og norsk industri med overskudd av billig bensin og billig energi, men vi valgte i stedet å selge oljen for rikdom og arbeidsplasser, på bekostning av at nordmenn må betale global markedspris for oljen vi trenger.

Oljen er nå avleggs, og da er det kortsiktig å stikke kjepper i hjulene for arvtakeren slik at man i dag kan nyte godene av et amputert proteksjonistisk marked.

Synes dine standpunkter på markedsfrihet og proteksjonisme er litt motstridene.

Naturressurser er per definisjon nasjonale ressurser, de er i utgangspunktet Nasjonalisert. Norsk økonomisk sone er også et begrep. Disse resursene har vi full råderett over, men kan gi konsesjon til hvilken som helst virksomhet å utnytte ressursene mot et vederlag til fellesskapet. Vannkraften er mer lik Fiskeriene enn den er lik Oljevirksomheten og gruvevirksomhet, av naturlige grunner. Vannkraft og Fiskebestand er variable, og begge deler må reguleres for ikke å bli rovdriftet.

Vi har beholdt reguleringsmyndigheten for fisk, men avgitt samme for vannkraften. Det ville vært utenkelig for Fiskerier og oljevirksomhet!

Men alle vet at landets institusjoner, infrastruktur og velferdsstaten ble bygget med inndirekte inntekter fra vannkraften, lenge før direkte inntekter fra oljeutvinningen fikk betydning. At man nå tillegger direkte inntekter fra krafteksport noen betydning er feilinformasjon. Det er en marginal inntekt, og det er mest sannsynlig et netto tap for samfunnsøkonomien. Det er et regnestykke - for den som vil.

Utvinning av forekomster er noe annet, som tilfellet er for Olje, mineraler osv. Ressursene er nasjonalisert, men ikke aktørene som har konsesjon på utvinningen. Din sammenligning av olje og vannkraft er ikke holdbar, du må heller sammenligne olje med gruvedrift og produksjon.

Endret av NERVI
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (47 minutter siden):

Vi har beholdt reguleringsmyndigheten for fisk, men avgitt samme for vannkraften. Det ville vært utenkelig for Fiskerier og oljevirksomhet!

Epler og bananer. Hvem er det som klager på at fisken er for dyr fordi vi eksporterer den og ikke har et overmettet fiskemarked her i Norge? Nasjonaliseringen er en rent proteksjonistisk og sosialistisk ideologi, ikke motsvaret til rovdrift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (33 minutter siden):

Epler og bananer. Hvem er det som klager på at fisken er for dyr fordi vi eksporterer den og ikke har et overmettet fiskemarked her i Norge? Nasjonaliseringen er en rent proteksjonistisk og sosialistisk ideologi, ikke motsvaret til rovdrift.

Vi har ikke et overmettet nasjonalt marked med magasinert vannkraft, slik vi har for olje og fisk. Jeg tror du ser det.

Og nasjonalisering ville vel bety at bedriftene innen fiske, energi og oljevirksomhet ble overtatt av staten?

Meg bekjent er det ikke noen ideoligisk strid om hvem som har forvaltningsretten over norske naturressurser.

Denne saken handler om hvilken effekt innføringen av fellesmarkedet for kraft har virket, og om man skal ha et manøvreringsreglement for magasinene med tanke på nasjonal forsyningssikkerhet. Så erfarer vi nå hva konsekvensene har blitt.

 

Endret av NERVI
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (3 timer siden):

Når vi nå får AMS-målere, så er dette bare enveisinformasjon for de som sender regningen. Med slik avanser teknologi kunne man lagt inn noen enkle praktiske funksjoner som også informerte kunden. Eksempelvis kunne de som ha pålagt oss AMS-målere sørget for en gjensidighet?

Hva med å pålegge også leverandøren å opplyse kunden om kostnadene i sanntid, og med et minneverk for perioden. En liten hvit boks over komfyren, med informasjon om øyeblikkets strømpris og ditt effektuttak, eller kstnad per minutt? Vi skal måtte forholde oss til en "svart boks" i skapet og en uspesifisert regning, når man med enkle midler kunne gitt oss timeprisen og minuttkostnaden i kroner på et display over komfyren! Da hadde det vært en gjensidighet mellom kunde og selger, som i et fungerende marked. Og transparens.

Å faktisk fakturere kunden for forbruk minutt for minutt krever vel en teknisk endring.

Å agere på løpende strømpris er noe annet. Jeg er ikke sikker på om jeg vil at strømselskapet skal komme med en dings på komfyren. Er det ikke like enkelt at et 3.part produkt/tjeneste hente ut strømprisen løpende over nett, og gjør eventuelle justeringer. Jeg vil tro at markedet for noe slikt vil gi oss smidige løsninger heller enn en «blå-hvit» dings fra en monopolist?

-k

Lenke til kommentar
NERVI skrev (9 minutter siden):

Vi har ikke et overmettet nasjonalt marked med magasinert vannkraft, slik vi har for olje og fisk. Jeg tror du ser det.

Det er jo akkurat det folka her argumenterer for. De vil ikke tillate frihandel på eksterne markeder slik at kraftselskapene må konkurrere internt her på berget med overforsyning av kraft. Det funker fint om man ikke ser lenger enn nesetippen sin, men frarøver oss fra en veldig lukrativ eksport som vil gi oss arbeidsplasser, diversifisert inntekt og internasjonal kjøpekraft.

Sitat

Og nasjonalisering ville vel bety at bedriftene innen fiske, energi og oljevirksomhet ble overtatt av staten?

Meg bekjent er det ikke noen strid om forvaltningsretten over norske ressurser.

Jeg bruker begrepet nasjonalisering til å bety at det norske folk er berettiget ressursene og skal ha særbehandling når det kommer til det frie markedet og internasjonal handel.

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Gavekort said:

Epler og bananer. Hvem er det som klager på at fisken er for dyr fordi vi eksporterer den og ikke har et overmettet fiskemarked her i Norge? Nasjonaliseringen er en rent proteksjonistisk og sosialistisk ideologi, ikke motsvaret til rovdrift.

Quote

 


– Hvis vi hadde filetert all makrellen vi sender ut av landet hvert år, så hadde vi hatt enorme ressurser fra resten av fisken – skinn, ben og hode – som lå igjen i Norge. Dette er råstoff til medisin og menneskemat, men også til fôrproduksjon til oppdrett. 

– I oppdrett er det et behov for å minske klima-fotavtrykket i næringen, og å få mer marine ingredienser inn i fôret. I fiskeriindustrien sender vi ut verdens fineste råvare og lar andre videreforedle den. Fileterer vi fisken selv, kan vi i tillegg sende bare halvparten av fiskevekten jorden rundt. Og altså sitte igjen med et avskjær som er verdifullt råstoff, sier Sperre.

I dag hentes mye av fôret fra Sør-Amerika. Lokalt produsert råstoff vil dermed bedre klimaavtrykket til en laks.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvilke rettigheter har en privat aktør som investerer i kraftproduksjon? Hvis jeg kjøper et vannkraftverk for en milliard så må jeg gjøre en vurdering av strømpriser de neste 40(?) årene, og se om avkastningen er bedre enn å investere i noe annet. Hvis myndighetene «plutselig» kan bestemme seg for at strøm skal prisreguleres eller nasjonaliseres så introduserer det stor usikkerhet i en slik investering.

En «sleip» stat kunne tenkes å selge ut vannkraft til private under ett sett forutsetninger (40 år med god inntjening), for så å endre spillereglene slik at folket fikk billig strøm etterpå (40 år med dårligere inntjening).

-k

 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (10 minutter siden):

 

Å holde sekundær industri nasjonalt er ikke motstridene mot det jeg argumenterer for. Forskjellen mellom det jeg sier og det du siterer om filetering av fisk i Norge og ikke i utlandet, er at filetering her i Norge ikke vil overmette markedet på fisk og gi dårligere marginer for fiskere.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (9 minutter siden):

Å faktisk fakturere kunden for forbruk minutt for minutt krever vel en teknisk endring.

Å agere på løpende strømpris er noe annet. Jeg er ikke sikker på om jeg vil at strømselskapet skal komme med en dings på komfyren. Er det ikke like enkelt at et 3.part produkt/tjeneste hente ut strømprisen løpende over nett, og gjør eventuelle justeringer. Jeg vil tro at markedet for noe slikt vil gi oss smidige løsninger heller enn en «blå-hvit» dings fra en monopolist?

-k

Jeg syns en hvit boks over komfyren med et display som viser din pris for strøm per minutt ville vært en praktisk løsning, først og fremst. Gjerne med akkumulert sum for alle satser. Det er jo rådata til dette som går ut av den "svarte boksen" vi er pålagt, men ikke får et like selvfølgelig innsyn i. Ulikt alt annet vi kjøper av varer og tjenester.

Så kan du selvfølgelig velge om du vil dividere timen på 60, elle døgnet på timer. Det er bare en faktor, men for min del så er minutter veldig passende når jeg koker og steker. Det blir som en trip-teller i bilen, eller kjørkomputer i bilen. Kunstig intelligens, om man vil.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (49 minutter siden):

Det er jo akkurat det folka her argumenterer for. De vil ikke tillate frihandel på eksterne markeder slik at kraftselskapene må konkurrere internt her på berget med overforsyning av kraft. Det funker fint om man ikke ser lenger enn nesetippen sin, men frarøver oss fra en veldig lukrativ eksport som vil gi oss arbeidsplasser, diversifisert inntekt og internasjonal kjøpekraft.

Jeg bruker begrepet nasjonalisering til å bety at det norske folk er berettiget ressursene og skal ha særbehandling når det kommer til det frie markedet og internasjonal handel.

Det er klart det norske folk / samfunnet særbehandles når det gjelder felleseie som de gitte naturressursene er! Har du noen eksrmpler på nasjoner som ikke gjør det? Ta Alaska, som har et Oljefond fra 70-tallet, som var modell for det norske. Med ett viktig unntak. Det betales ut årlig dividende til hver borger, basert på gjennomsnittlig avkastning de 3 foregående år. En forbilledlig særbehandling!

Endret av NERVI
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
NERVI skrev (20 minutter siden):

Det er klart det norske folk / samfunnet særbehandles når det gjelder felleseie som de gitte naturressursene er! Har du noen eksrmpler på nasjoner som ikke gjør det? 

Jeg er ute etter argumenter for og imot, ikke å fordømme sosialistiske ideologier. Jeg er her for meningsutvekslinger, ikke for prekener.

Det norske folk er enkelt og greit mer tjent med å selge kraft internasjonalt for profitt fremfor den korttenkte utopien om at vi som individer skal ha rimelig strøm her og nå fordi det er "vår strøm". Hadde vi hatt samme tankegang med olje og fisk som vi har med strøm og ost så hadde vi holdt oss selv i fattigdom pga. vår egen grådighet og egoisme.

Jeg føler ikke det er min rett til å fylle bilen min til 5kr/literen fordi oljen i norskehavet tilhører meg. I stedet så bor jeg i et av verdens rikeste land nettopp fordi vi valgte å selge oljen på det internasjonale markedet, som ga oss kjøpekraft og arbeidsplasser. Dette er på bekostning av at oljen har fått en internasjonal markedspris og vi må betale tilnærmet like mye som våre naboer for brent oljen vi vil kjøpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (51 minutter siden):

Jeg syns en hvit boks over komfyren med et display som viser din pris for strøm per minutt ville vært en praktisk løsning, først og fremst. Gjerne med akkumulert sum for alle satser. Det er jo rådata til dette som går ut av den "svarte boksen" vi er pålagt, men ikke får et like selvfølgelig innsyn i. Ulikt alt annet vi kjøper av varer og tjenester.

Så kan du selvfølgelig velge om du vil dividere timen på 60, elle døgnet på timer. Det er bare en faktor, men for min del så er minutter veldig passende når jeg koker og steker. Det blir som en trip-teller i bilen, eller kjørkomputer i bilen. Kunstig intelligens, om man vil.

Jeg tror ikke at koking og steking bidrar nevneverdig til strømregningen min.

Hvis jeg skulle regulere noe så måtte det være varmekabler på badet (lang treghet), evt varmtvannstank og selvsagt elbil. Alle disse reguleres best med automatikk. Evt regler av type «jeg vil ha minimum 60% batteri på elbilen i løpet av de neste 13 timene. Trekk strøm sånn at prisen blir lav».

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (4 timer siden):

 ......

Incentiver; - jo det er jeg enig i, og jeg husker vi hadde en effektmåler (ampere?) over komfyren da jeg var barn, og slo man på en plate kunne viseren vippe over en rød strek. Da ble det "overforbruk" og høyere pris. Da slo vi gjerne av en panelovn, eventuelt varmtvannsberederen ble skrudd ned til 1 (av 3 trinn). Man hadde altså innflytelse på markedet på en ganske enkel måte. Det var 2 ting som kunne implementeres om man hadde regler for sånt. 

Det ville kreve litt mer avanserte varmtvannsberedere med flere effekttrinn isf en billig thermostatbryter og ett effekttrinn; max. 

(Bare den siste lille detaljen: varmtvannsberedere i de tusen hjem på max stort sett i samme tidsrom på morgenen. Jeg har ikke sett noen ta opp slke problemstillinger, annet enn i forbindelse med lading av el-biler).

Når vi nå får AMS-målere, så er dette bare enveisinformasjon for de som sender regningen. Med slik avanser teknologi kunne man lagt inn noen enkle praktiske funksjoner som også informerte kunden. Eksempelvis kunne de som ha pålagt oss AMS-målere sørget for en gjensidighet?

Hva med å pålegge også leverandøren å opplyse kunden om kostnadene i sanntid, og med et minneverk for perioden. En liten hvit boks over komfyren, med informasjon om øyeblikkets strømpris og ditt effektuttak, eller kstnad per minutt? Vi skal måtte forholde oss til en "svart boks" i skapet og en uspesifisert regning, når man med enkle midler kunne gitt oss timeprisen og minuttkostnaden i kroner på et display over komfyren! Da hadde det vært en gjensidighet mellom kunde og selger, som i et fungerende marked. Og transparens.

......

Ja, jeg har fulgt med litt på mitt strømforbruk, og det som lager de klart høyeste toppene hos meg er ifm dusjing eller bading.

Jeg skulle gjerne hatt mer kontroll over effekten på mine varmtvannsberedere slik man hadde i gamle dager.

 

Enig i at det er smått utrolig at man får lov til å innføre ny nettleie samtidig som de færreste har en god måte å følge med på sitt eget forbruk i tilnærmet sanntid.

Per nå finnes det noen løsninger, men ingen som er gode for "hvermansen" ala den gode gamle effektmåleren.

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Jeg er ute etter argumenter for og imot, ikke å fordømme sosialistiske ideologier. Jeg er her for meningsutvekslinger, ikke for prekener.

Det norske folk er enkelt og greit mer tjent med å selge kraft internasjonalt for profitt fremfor den korttenkte utopien om at vi som individer skal ha rimelig strøm her og nå fordi det er "vår strøm". Hadde vi hatt samme tankegang med olje og fisk som vi har med strøm og ost så hadde vi holdt oss selv i fattigdom pga. vår egen grådighet og egoisme.

Jeg føler ikke det er min rett til å fylle bilen min til 5kr/literen fordi oljen i norskehavet tilhører meg. I stedet så bor jeg i et av verdens rikeste land nettopp fordi vi valgte å selge oljen på det internasjonale markedet, som ga oss kjøpekraft, kapital og arbeidsplasser.

Det er en historisk begrunnelse for særbehandling når det gjelder elkraft til husholdninger, men det er ikke sikkert du tar hensyn til det. Ulikt alle andre, så har vi bygfet ug vannkraft for 96% forsyningssikkerhet i dette landet, inkludert kraft til husholdningene. Majoriteten av boligene er bygget med en forutsetning om elektrisk oppvarming, basert på kostpris og sikker forsyning. Da blir det reaksjoner når privatforbruket blir underlagt et helt annet regime, med uforutsigbare kostnader. Det gjelder også næringsdrivende og små bedrifter. Vi har på grunn av forutsetningen om elektrisk oppvarming et el-forbruk som er 3x det som er vanlig i resten av Europa. Da blir særbehandlingen negativ inntil de "nye" kostnadene kompenseres, slik ordninger for energiøkonomisering har vært støttet og gjennomført i andre EU-land. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (24 minutter siden):

Jeg tror ikke at koking og steking bidrar nevneverdig til strømregningen min.

Hvis jeg skulle regulere noe så måtte det være varmekabler på badet (lang treghet), evt varmtvannstank og selvsagt elbil. Alle disse reguleres best med automatikk. Evt regler av type «jeg vil ha minimum 60% batteri på elbilen i løpet av de neste 13 timene. Trekk strøm sånn at prisen blir lav».

-k

Nei, kokIng og steking er effektbruk som øker prisen på samlet forbruk. Det er derfor man hadde overforbruksvarslet ved komfyren, så man kunne slå av annet forbruk mens man kokte og stekte. Det kan fort ble 4-5 kW ekstra...

Så er jeg enig i at dette kan styres med automatikk, men mitt hovedanliggende er at som kunde så har man krav på innsyn i den samme informasjonen som sendes til laverandøren. Skal prisen endres på timebasis, så må jo kunden informeres for å kunne agere i forhold til "markedet". Man kan ikke bytte leverandør på tImebasis, selv om man lett kan få det til rent teknisk. Det er, som jeg har påpekt i flere innlegg, ingen gjensidighet mellom kunde og leverandør i kjøp av elektrisitet. Begge parter er prisgitt tilfeldige variasjoner, på hvert sitt vis. Det er en absurd form for "marked".

Endret av NERVI
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (13 minutter siden):

Det er en historisk begrunnelse for særbehandling når det gjelder elkraft til husholdninger, men det er ikke sikkert du tar hensyn til det. Ulikt alle andre, så har vi bygfet ug vannkraft for 96% forsyningssikkerhet i dette landet, inkludert kraft til husholdningene. Majoriteten av boligene er bygget med en forutsetning om elektrisk oppvarming, basert på kostpris og sikker forsyning. Da blir det reaksjoner når privatforbruket blir underlagt et helt annet regime, med uforutsigbare kostnader. Det gjelder også næringsdrivende og små bedrifter. Vi har på grunn av forutsetningen om elektrisk oppvarming et el-forbruk som er 3x det som er vanlig i resten av Europa. Da blir særbehandlingen negativ inntil de "nye" kostnadene kompenseres, slik ordninger for energiøkonomisering har vært støttet og gjennomført i andre EU-land. 

Markedet tar ikke hensyn til at man legger alle eggene i en kurv og whac-a-mole planøkonomiske grep vil bare sende oss rundt og rundt i en sirkel.

Det markedet kan gjøre er å kompensere for etterspørsel med bedre tilbud. Heldigvis for oss så vil det alltid være dyrere med eksportert energi enn lokal energi, så å gjøre Norge til en titan innenfor europeisk kraftproduksjon vil sørge for at strøm alltid vil være billigste energikilde, og energien som blir eksportert vil øke vårt brutto nasjonalprodukt, som indirekte vil gjøre meg og deg bedre egnet til å betale en internasjonal pris for strømmen, bla. gjennom å styrke den norske krona og øke inflasjonen.

Lenke til kommentar
NERVI skrev (19 minutter siden):

Nei, kokIng og steking er effektbruk som øker prisen på samlet forbruk. Det er derfor man hadde overforbruksvarslet ved komfyren, så man kunne slå av annet forbruk mens man kokte og stekte. Det kan fort ble 4-5 kW ekstra...

Er problemet ditt at du slår ut hovedsikringen, eller at strømselskapet krever inn en progressiv strømpris?

For strømregning så er det vel primært energien som betyr noe (effekt ganger tid), men med AMS så betyr det også noe når man henter ut energien.

Om jeg bruker noen kilowatt i kort tid mens jeg lager mat så betyr det mye for peak effekt, men lite for energien jeg forbruker sammenlignet med oppvarming av hus og vann som går mer eller mindre døgnkontinuerlig.

Sitat

Så er jeg enig i at dette kan styres med automatikk, men mitt hovedanliggende er at som kunde så har man krav på innsyn i den samme informasjonen som sendes til laverandøren. Skal prisen endres på timebasis, så må jo kunden informeres for å kunne agere i forhold til "markedet". Man kan ikke bytte leverandør på tImebasis, selv om man lett kan få det til rent teknisk. Det er, som jeg har påpekt i flere innlegg, ingen gjensidighet mellom kunde og leverandør i kjøp av elektrisitet. Begge parter er prisgitt tilfeldige variasjoner, på hvert sitt vis. Det er en absurd form for "marked".

Jeg er enig i at man må vite hva prisen er for å kunne tilpasse seg. Poenget her er vel ikke nødvendigvis å bytte leverandør fra time til time, men å gi insentiver til å flytte forbruket fra strøm-rushet slik at lasten på nettet blir jevnere og man kan utsette å øke kapasiteten, slik at mindre penger brukes på kabler?

https://www.glitreenergi.no/strom/artikler/nar-er-strommen-billigst/
-k

E4F35A7A-0BDC-432C-BFA5-E43604ACE5FE.png

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (25 minutter siden):

Ja, jeg har fulgt med litt på mitt strømforbruk, og det som lager de klart høyeste toppene hos meg er ifm dusjing eller bading.

Jeg skulle gjerne hatt mer kontroll over effekten på mine varmtvannsberedere slik man hadde i gamle dager.

 

Enig i at det er smått utrolig at man får lov til å innføre ny nettleie samtidig som de færreste har en god måte å følge med på sitt eget forbruk i tilnærmet sanntid.

Per nå finnes det noen løsninger, men ingen som er gode for "hvermansen" ala den gode gamle effektmåleren.

Ja, jeg har nevnt det i et annet innlegg. Moderne varmtvannsbereder og keramiske platetopper mm er så simple at det er av på. Da sier det seg selv at belstningen på nettet blir ganske stor når man i de tusen hjem slår på mange kilowatt varmekolber bare ved å ta en dusj. Detter ser man ikke noe til, og det er ikke "sett" av bransjen heller. Det er derfor jeg argumenterer for gjensidig informasjon til både kunde og leverandør fra de pålagte "svarte boksene". Og jeg er glad i enkle løsninger, som for eksempel et display over komfyren mad sanntids informasjon. Det er velprøvd funksjonelt, fra forrige gang vi hadde "effekttariffer", eller overforbruk. Skal man bruke enda flere ressurser på dette, så kan man selvfølgelig involvere teleleverandører, dataleverandører og apper, og programere inn pip på en smartphone osv., men det er en annen diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...