Gå til innhold

Oppdatering øker rekkevidden på E-Tron 55


Anbefalte innlegg

27 minutes ago, AL123 said:

Det er jo ikke riktig. Tesla straffer i dag de som ikke vil oppdatere med å fjerne funksjoner som ikke har noe med hvekern oppdateringer eller sikkerhet å gjøre. Funksjoner man faktisk har betalt for. Og man fjerner hurtiglading på biler som er økonomisk kondemnert, selv om skaden ikke hadde noe med elektronikk å gjøre.

Før kunne du levere slike biler inn til kontroll hos Tesla, og om de godkjente den og aktiverte de hurtiglading.

Dette slutta de med. Sannsynligvis fordi de har nok å gjøre fra før av. Men når ting har roet seg så kan det jo hende de åpner for dette igjen.

Antall folk som kjører i kondemnerte biler er vel dog ganske lav, og de som gjør det betalte kansje så lite for bilen at de er fornøyd med å kun lade hjemme eller på AC ladere. 

En Model S med dobbellader får jo 22kW på AC. Da klarer man seg jo egentlig uten mulighet til å hurtigladere om man tar seg litt ekstra tid. Veldig mange gjør allerede dette da de ikke har betalt for å få bilen ombygd til CCS.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ano__Nym skrev (2 timer siden):

Det trenger vel verdens minst effektive elektriske personbil? Bare og ringe stå litt i ventekø hos Møller før du får time til software oppdatering om 3-4 uker. Så kan man ta seg litt fri fra jobb for å levere bilen, få tilbud om leiebil for å komme seg på jobb til bare 650kr, stå 15-20 minutter i kø på Møller for levering av bilen sin, bruke 10-15 minutter på leiebilregistrering og så tilsvarende kjøre tidlig fra jobb for å hente bilen bruke nye 15-20 minutter i hentekø og høre på jatt i 5 minutter om hva de har gjort med bilen din.. Utrolig effektive greier Møller!

Men med flere tusen ansatte bare i Norge så er jeg sikker på at dere en gang i fremtiden klarer å bli mer effektive å imøtekomme de kundene som meg som har 8-16 jobb og ikke er hjemmeværende eller pensjonist....

Å ha med Møller å gjøre er kjipt, det er den verste forhandleren jeg har hatt med å gjøre og en av grunnene til at jeg byttet bil. Aldri igjen. 

At Audi ikke har OTA oppgraderinger er svakt, men så er jo ikke elbilene de leverer veldig imponerende i utgangspunktet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

Før kunne du levere slike biler inn til kontroll hos Tesla, og om de godkjente den og aktiverte de hurtiglading.

Dette slutta de med. Sannsynligvis fordi de har nok å gjøre fra før av. Men når ting har roet seg så kan det jo hende de åpner for dette igjen.

Antall folk som kjører i kondemnerte biler er vel dog ganske lav, og de som gjør det betalte kansje så lite for bilen at de er fornøyd med å kun lade hjemme eller på AC ladere. 

En Model S med dobbellader får jo 22kW på AC. Da klarer man seg jo egentlig uten mulighet til å hurtigladere om man tar seg litt ekstra tid. Veldig mange gjør allerede dette da de ikke har betalt for å få bilen ombygd til CCS.

Helt utenfor poenget, som var at en av ulempene med OTA er at du ikke har kontroll på hva Tesla vil finne på i ulike situasjoner i fremtiden. For meg og mange andre er det en ulempe som ikke oppveier fordelene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (45 minutter siden):

Ja, men det er jo fordi det ikke finnes alternative deler eller alternative verksteder ennå. Men hva skjer med den dagen man har det? Erfaringen fra andre Silicon Valleyfirma er ikke gode, og foreløpige erfaringer fra Tesla feks verdr. salvage title eller nåværende praksis  ovenfor kunder som sier nei til oppdateringer lover jo ikke godt.

 

Om de blir godkjent  verksted er det jo ikke noe problem. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (44 minutter siden):

Det er jo ikke riktig. Tesla straffer i dag de som ikke vil oppdatere med å fjerne funksjoner som ikke har noe med hvekern oppdateringer eller sikkerhet å gjøre. Funksjoner man faktisk har betalt for. Og man fjerner hurtiglading på biler som er økonomisk kondemnert, selv om skaden ikke hadde noe med elektronikk å gjøre.

Om en får tesla til å gå over og sikkerhets sjekke bilen åpner de. Men de som driver på med dette er for gjerrige til å gjennomføre dette..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Om en får tesla til å gå over og sikkerhets sjekke bilen åpner de. Men de som driver på med dette er for gjerrige til å gjennomføre dette..

Du ser ut til å misse poenget fullstendig. Har du kjøpt og betalt for en bil, så er det din. Da skal ikke produsenten inn å fikle med den uten ditt samtykke. For meg er det å se på som en ulempe med OTA, og en av grunnene til at jeg kjøpte meg PC etter å ha brukt MAC noen år. Hvis du ikke klarer å se den ulempen, så skyldes det nok begrenset erfaring og en viss bias.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 minutter siden):

Du ser ut til å misse poenget fullstendig. Har du kjøpt og betalt for en bil, så er det din. Da skal ikke produsenten inn å fikle med den uten ditt samtykke. For meg er det å se på som en ulempe med OTA, og en av grunnene til at jeg kjøpte meg PC etter å ha brukt MAC noen år. Hvis du ikke klarer å se den ulempen, så skyldes det nok begrenset erfaring og en viss bias.

Selvfølgelig legger tesla begrensinger på bruk av sine systemer om det er usikkert om bilen er forsvarlig bygget til å bruke tjenestene. Ser en ikke dette et det du som er bias, ikke jeg. Begrenset erfaring 🤣🤣 våkn opp, langt på dag.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig legger tesla begrensinger på bruk av sine systemer om det er usikkert om bilen er forsvarlig bygget til å bruke tjenestene. Ser en ikke dette et det du som er bias, ikke jeg. Begrenset erfaring 🤣🤣 våkn opp, langt på dag.

Tesla sines systemer? Det er en bil, som Tesla har solgt, og som nå noen eier. Blir som om verksmesteren på Møller skulle gått rundt på parkeringsplasser og avskiltet Audier som han mistenkte ikke var originale...

Begrenset erfaring, ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

Tesla sines systemer? Det er en bil, som Tesla har solgt, og som nå noen eier. Blir som om verksmesteren på Møller skulle gått rundt på parkeringsplasser og avskiltet Audier som han mistenkte ikke var originale...

Begrenset erfaring, ja.

Nei det blir det ikke. Dette er biler som er flagget ikke kjøredyktig. Da må de såklart vises og gjøres kjøredyktig igjen. De er fare for Tesla sitt ladesystem og de som bruker det.

 

LOL. Jeg har jobbet med teknisk service og support hele mitt yrkesaktive liv. Jeg er i slike diskusjoner rett som det er. Ting som er tuklet med får konsekvenser.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Nei det blir det ikke. Dette er biler som er flagget ikke kjøredyktig. Da må de såklart vises og gjøres kjøredyktig igjen. De er fare for Tesla sitt ladesystem og de som bruker det.

 

LOL. Jeg har jobbet med teknisk service og support hele mitt yrkesaktive liv. Jeg er i slike diskusjoner rett som det er. Ting som er tuklet med får konsekvenser.

Nei, det er ikke ting som er tuklet med. Og hvis det hadde vært noe som var tuklet med, så er det uansett en sak mellom bileier og veimyndigheter. Tesla har ingen godkjenningsmyndighet, hverken i Norge eller i USA.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

Nei, det er ikke ting som er tuklet med. Og hvis det hadde vært noe som var tuklet med, så er det uansett en sak mellom bileier og veimyndigheter. Tesla har ingen godkjenningsmyndighet, hverken i Norge eller i USA.

De har selvfølgelig godkjenningsmyndighet på egen eiendom, og jo de er tuklet med for bilene er kjent ikke kjørbare og de er ikke vist til å være det. Og derfor må Tesla verne om egen eiendom og ikke minst utsatte kunder.

 

Ser en ikke enkel logikk som dette så lider en av skylapper. Det er helt åpenbar. Det er en risiko for mennesker og kjøretøy/ladere/nettet osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

De har selvfølgelig godkjenningsmyndighet på egen eiendom, og jo de er tuklet med for bilene er kjent ikke kjørbare og de er ikke vist til å være det. Og derfor må Tesla verne om egen eiendom og ikke minst utsatte kunder.

 

Så hvis Jeg kjøper en Tesla, så er det Tesla sin eiendom?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Nei, men tesla sitt ladenettverk er tesla sin eiendom. Ingen vits å late som du er dum, helt tydelig forklart.

Det er ikke bare ladeverket det er snakk om her, det var bare en liten del av det. Og ja, i USA slår de av nettverket for biler som aldri har hatt en skade på noen elkomponenter. 

Det vi snakker om er også at de slår av muligheten for hurtiglading, fjerner funksjoner i infotainment etc. Og det er på originale biler, så får gudene vite hva de gjør i fremtiden når man monterer uoriginale deler etc.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Det er ikke bare ladeverket det er snakk om her, det var bare en liten del av det. Og ja, i USA slår de av nettverket for biler som aldri har hatt en skade på noen elkomponenter. 

Det vi snakker om er også at de slår av muligheten for hurtiglading, fjerner funksjoner i infotainment etc. Og det er på originale biler, så får gudene vite hva de gjør i fremtiden når man monterer uoriginale deler etc.

 

Hvordan I alle dager skal tesla vite at det? Det har de ingen mulighet til. Bilen må altså gjennomgås for å sikre at de oppfyller sikkerheten som trengs. Hva annet tenker du på? Enklere om du er spesifik i de temaene du vill diskutere..

Hvem har fått fjernet disse tingene på originale biler? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Hvordan I alle dager skal tesla vite at det? Det har de ingen mulighet til. Bilen må altså gjennomgås for å sikre at de oppfyller sikkerheten som trengs. Hva annet tenker du på? Enklere om du er spesifik i de temaene du vill diskutere..

Hvem har fått fjernet disse tingene på originale biler? 

Okei, hvis noen i USA knuser alle rutene i bilen din, og bilen er forsikret, så vil den sannsynligvis bli økonomisk kondemnert, da vil bilen miste muligheten for hurtiglading. Hvis man ikke godtar alle oppdateringene til Tesla, så kan man risikere å miste navigasjon, spotify, internettbrowser, og selv om man sier nei til oppdateringer vil den i noen tilfeller bli oppdatert. Og når Tesla er så proteksjonistiske, hva skjer i fremtiden om noen vil erstatte defekt elektronikk med uoriginale deler (som i EØS er definert som erstattningsdeler og betraktet på linje med originaldeler)?

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (10 minutter siden):

Okei, hvis noen i USA knuser alle rutene i bilen din, og bilen er forsikret, så vil den sannsynligvis bli økonomisk kondemnert, da vil bilen miste muligheten for hurtiglading. Hvis man ikke godtar alle oppdateringene til Tesla, så kan man risikere å miste navigasjon, spotify, internettbrowser, og selv om man sier nei til oppdateringer vil den i noen tilfeller bli oppdatert. Og når Tesla er så proteksjonistiske, hva skjer i fremtiden om noen vil erstatte defekt elektronikk med uoriginale deler (som i EØS er definert som erstattningsdeler og betraktet på linje med originaldeler)?

Om en bil er flagget ikke kjørbar skal den testes etter rep ja. Som sagt for å sikre mennesker og materiale verdier. Hurtiglading er ikke noe å kødde med.

 

Åja? Kan du vise til en sak? Ja de pusher sikkerhets kritiske oppdateringer. 

Og nå er vi på 'hva om i fremtiden så gjør Tesla x og y om z'. Altså,  det blir for dumt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 28.10.2021 den 16.24):

Tesla har aldri trekt tilbake noen oppdatering fra meg, aldri hørt om andre heller. Men de kan pushe ny oppdatering med evt fiks. Hos audi må en da inn igjen for fiks. Det er ingen fordeler med det der, overhode ingen.

Du er så fan Salvesen at du VET at Tesla akkurat trakk tilbake FSD betaen. 

Sitat

På mine 7 og et halvt år med Tesla hadde vi flere "hurtigoppdateringer" fra Tesla som satte fjernet funksjonalitet for kortere eller lengre tid. Det var også skjulte oppdateringer som fjernet ladehastighet og rekkevidde.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...