Gå til innhold

Er Geforce FX 5900 bra framtidsretta?dx9 tester?


AshtraY

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal være et kjempe kort det der. Faktisk skal jeg sjøl ha det med når jeg bygger pc neste uke.

 

Bare husk på at det ikke er et "normalt" 5900 kort. Det er egentlig et XT/SE kort (gainward har for vane å mikse litt med navna som de vil ;) ). Men den ligger såpas nær det normale 5900 at du ikke vil merke noen forskjell, etter det jeg har lest iallefall.

 

Kortet er muligens ikke så framtidsretta som ATI kortene (ikke så mye om å gjøre dog), men et knallkort til den prisen, faktisk beste i sin prisklasse! :thumbs:

 

Når det gjelder bundle, tror jeg det er det vanlige (drivere og sånt), men ingen spill

 

Sjekk Tomshardware.com's roundup av skjermkort og se hvordan 5900xt klarer seg. er faktisk oppe blandt de beste :thumbup:

Endret av BzWarm
Lenke til kommentar
Nvidia sliter med DirectX9 kompatible kort for tiden, og selv FX5900ULTRA er ikke så bra så den kunne ha vært der.

 

Skal du ha et bunnsolid DirectX9 kort osm tar det meste av fremtidige spill er RAdeon 9800pro det beste valget  :thumbup:

 

Nå ligger jo 9800 i prisklassen over da... Pluss at Nvidia ser ut til ikke å ha så store problemer med dx9 lenger (jeg går bare etter benchmarks, så "shoot me if i'm wrong"). Jeg vil si det 5900(xt) kortet yter bra nok for dagens programvare, pluss at jeg glemte å nevne at det følger med OC programmer som bundle, noe som gir en mulighet til å få kortet opp på vanlig 5900 fart ved å la OC programmet automatisk sette det opp til optimal (ettersom det er et fullverdig 5900 kort med bare litt tregere minne)

Lenke til kommentar
Det er like mye fremtidsrette som ATi. Kanskje det ikke kjører Dx9 spill like godt, men det er ikke langt unan

I de testene av HL2 som har kommet ut er R9800Pro over dobbel så rask som FX5900Ultra (DX9 full precision)

 

I TR:AoD med PS2.0 DOF er R9800Pro opptil ~60% raskere enn FX5900Ultra.

 

Shadermark 2.0 viser forskjell på opptil ~100%

 

Med ARB2 codepath (full precision) i Doom3 er R300 dobbelt så rask som NV30.

Lenke til kommentar

Det MSI kortet er Utsolgt på komplett og underleverandøren deres er også tomme.. :( Kommer ikke inn igjen før 23.jan tror jeg.

 

Når det Gjelder Gainward VS MSI kortet så er det vel slik at det er mye boundle, noe jeg heller ikke bryr meg spesielt om, men de har VideoInn noe som jeg vil ha på mitt kort. Detsværre så mangler det på Gainward kortet, så da kan jeg ikke bestille det...

Lenke til kommentar

du må ikke kjøpre ge-force fx-kort,da kommer halve forumet

etter deg og forteller deg at ati er best..!

 

neida..men ikke alle liker fx-kortene,selv om de bare har sett

tester som viser at ati er litt bedre enn ge-force i direct x9 spill.

de snakker om hl 2,doom 3 spill som ikke er kommer ut ennå(så de vet

ingenting sikkert)

 

har aldri hørt at fx-kortene har problem med dx 9 spill her på forumet..

 

og det kommer jo drivere til kortene hele tiden,jeg tror ikke du vil merke

så mye forskjell i dx 9 spill.

hvis man ser på Gun Metal testene så er jo fx-kortene like bra og hvis man

skal ta med disse beta testene til hl,doom 3 så er jo fx-kortene bedre

enn ati i doom 3..

 

og ati har litt småproblemer,drivere,agp,fastskriv...

 

så ta fx 5900 hvis du liker dette kortet.. :thumbup:

Lenke til kommentar

problemet er at eg kanskje vil angre .. og tenke i ettertid at eg burde eventuellt kjøpt eit radeon 9800 pro kort i staden for 5-700kr meir..

 

kor var den gun metal testen?

 

om dykk har tester av fx 5900 spel som har komt ut som bruker dx 9 hadde det våre bra.

 

og bruker ikkje 3dmark03 directx9? 5900 har no scora bra der på system ala mitt ..

Lenke til kommentar
du må ikke kjøpre ge-force fx-kort,da kommer halve forumet

etter deg og forteller deg at ati er best..!

 

neida..men ikke alle liker fx-kortene,selv om de bare har sett

tester som  viser at ati er litt bedre enn ge-force i direct x9 spill.

de snakker om hl 2,doom 3 spill som ikke er kommer ut ennå(så de vet

ingenting sikkert)

Spill utviklerene vet ikke noe ennå? nVidia selv vet ikke noe ennå?

 

Hi John,

No doubt you heard about GeForce FX fiasco in Half-Life 2. In your opinion, are these results representative for future DX9 games (including Doom III) or is it just a special case of HL2 code preferring ATI features, as NVIDIA suggests?

 

Unfortunately, it will probably be representative of most DX9 games. Doom has a custom back end that uses the lower precisions on the GF-FX, but when you run it with standard fragment programs just like ATI, it is a lot slower. The precision doesn't really matter to Doom, but that won't be a reasonable option in future games designed around DX9 level hardware as a minimum spec.

- John Carmack

 

Q: Is a ATi 9800pro card really alot better for HL2 then Nvidia's FX5900? Or is the difference not that big (quality & fps wise)?

Articles like this worry me:

http://www.beyond3d.com/misc/traod_dx9perf/index.php?p=1

 

A: I have been a long-time NVIDIA card user. Currently I have ATI 9800 Pro's in both my work and home machines.

The DX9 performance described by the Beyond3D article is consistent with what we've been seeing.

-Valve

 

Mr. Kirk (David Kirk, nVidia Chief Scientist) showed a slide illustrating that with the GeForce FX architecture, its DX9 components have roughly half the processing power as its DX8 components (16Gflps as opposed to 32Gflops, respectively).

 

Det er ikke snakk om små forskjeller her.

 

hvis man ser på Gun Metal testene så er jo fx-kortene like bra og hvis man

skal ta med disse beta testene til hl,doom 3 så er jo fx-kortene bedre

enn ati i doom 3..

Gun Metal bruker PS1.1 og det er et spill som er veldig optimalisert for (og sikkert i stor grad av) nVidia. Den første demoen hadde store grafikk feil på alt annet enn nvidia kort.

Den eneste dx9 level funksjonen Doom3 bruker er float point precision, under NV30 codepathen (half precision) er ikke Doom3 shader begrenset på FX5900.

 

og ati har litt småproblemer,drivere,agp,fastskriv...

Det er ikke bare gull og grønne skoger med nVidia heller.

Lenke til kommentar
har aldri hørt at fx-kortene har problem med dx 9 spill her på forumet..

 

og det kommer jo drivere til kortene hele tiden,jeg tror ikke du vil merke

så mye forskjell i dx 9 spill.

hvis man ser på Gun Metal testene så er jo fx-kortene like bra og hvis man

skal ta med disse beta testene til hl,doom 3 så er jo fx-kortene bedre

enn ati i doom 3..

 

 

Det er bare i Doom3 med medium quality at FX5900Ultra er raskere enn 9800Pro. I High quality er R9800Pro raskest, mens FX5900Ultra er raskere i høyere oppløsning og medium quality og 4fsaa.

 

Men hvem gidder vel å ofre så mye fps bare for å spille med 4xfsaa og medium quality?? Ville heller spille med alt på high, uten "hakking".

 

Også i HL2 bruker FXkorta en blanding av dx9 og dx8 for å i det hele tatt

ha noenlunde ok fps.

 

Derfor syntes jeg at Radeon er mer fremtidsrettet enn FX.

De sliter med DX9.

Endret av M@R7!N
Lenke til kommentar

javel..så ati er bunnsolide kort...

 

lurer hvor så mange her på forumet har problemer med disse da..

vel løp og kjøp ati da..sier bare aldri mere ati på meg..er lei og bytte drivere

i spillene og måtte avaktivisere fastskriv og sette agp til x4.. :no:

Endret av Traxco
Lenke til kommentar

jeg vil no si at Doom 3 gikk helt hakke fritt på et 9800pro kort, det er helt galskap, artig som ******, HL2 var mere galskap, man så at det gikk tregt på et 5900Ultra, mens et 9800Pro kort takla den som dunder, var vel opp i 60-100FPS på 32bits farger.

 

skaff deg et 9800PRO, glem et 5900Ultra hvis du tenker på framtiden

Lenke til kommentar
jeg vil no si at Doom 3 gikk helt hakke fritt på et 9800pro kort, det er helt galskap, artig som ******, HL2 var mere galskap, man så at det gikk tregt på et 5900Ultra, mens et 9800Pro kort takla den som dunder, var vel opp i 60-100FPS på 32bits farger.

 

skaff deg et 9800PRO, glem et 5900Ultra hvis du tenker på framtiden

framtiden er rett rundt hjørnet..er jo bare max 2-3 mnd til neste generasjon

grafikkort kommer..

da får vi hvilket kort som kommer best ut i dx 9 spill. :)

Endret av Traxco
Lenke til kommentar
Det er like mye fremtidsrette som ATi. Kanskje det ikke kjører Dx9 spill like godt, men det er ikke langt unan

I de testene av HL2 som har kommet ut er R9800Pro over dobbel så rask som FX5900Ultra (DX9 full precision)

 

I TR:AoD med PS2.0 DOF er R9800Pro opptil ~60% raskere enn FX5900Ultra.

 

Shadermark 2.0 viser forskjell på opptil ~100%

 

Med ARB2 codepath (full precision) i Doom3 er R300 dobbelt så rask som NV30.

Ja, for Hl2 er jo livet da.

Og når hørte jeg det komme ut? Jo, i april. Og til da skjer det mye. Det er trossalt 4 mnd. Å bare bruke Hl2 som grunnlag for å si at ATi er mer fremtidsrettet enn nVidia sine kort er for tynt. Finn flere tester der ATi har så overlegen seier på nVidia. Den dagen du kommer med det, ja da skal jeg tenke meg en gang til om.

Lenke til kommentar

annbefaler man ge-force forann ati her få forumet,får man mange sinte

ati-fan mot seg.hvorfår,kansje fordi det er flere her som bruker ati..

 

samme om man annbefaler pentium isteden for amd.

fordi de fleste medlemene bruker amd.

 

selv har jeg ati-kort(9800) og amd men har ingen pro og annbefale ennet

merke selv om jeg ikke bruker det..

 

og slik kommer det alltid til og bli her på forumet,virker som medlemene

her er redd for og dumme seg ut,eller redd for og få andre mot seg.

 

var en medlem her som sa at ati var bunnsolide kort,selv om han hadde en

del pro med kortet for noe mnd siden.

 

nei..her skal det være ati og amd,hvis ikke får du høre det.

 

bare en tanke....

Lenke til kommentar
problemet er at eg kanskje vil angre .. og tenke i ettertid at eg burde eventuellt kjøpt eit radeon 9800 pro kort i staden for 5-700kr meir..

 

kor var den gun metal testen?

 

om dykk har tester av fx 5900 spel som har komt ut som bruker dx 9 hadde det våre bra.

 

og bruker ikkje 3dmark03 directx9? 5900 har no scora bra der på system ala mitt ..

Fikk 5268 i 3DMark03 340 med 2.8ghz, 256mb PC2700 ram og 5900XT kort. Må si meg fornøyd, meget god ytelse i spill som NFSU, Unreal2, Prince of Persia, Trackmania osv.

 

Kjøpte mitt for 1916kr på PSData. Annbefaler dette kortet, meget god ytelse til lav pris!

 

PS: Grunnen til at jeg bruker PC2700ram er at jeg måtte sende tilbake Geilrammen pga feil :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...