Gå til innhold

Er Geforce FX 5900 bra framtidsretta?dx9 tester?


AshtraY

Anbefalte innlegg

Det er like mye fremtidsrette som ATi. Kanskje det ikke kjører Dx9 spill like godt, men det er ikke langt unan

I de testene av HL2 som har kommet ut er R9800Pro over dobbel så rask som FX5900Ultra (DX9 full precision)

 

I TR:AoD med PS2.0 DOF er R9800Pro opptil ~60% raskere enn FX5900Ultra.

 

Shadermark 2.0 viser forskjell på opptil ~100%

 

Med ARB2 codepath (full precision) i Doom3 er R300 dobbelt så rask som NV30.

Ja, for Hl2 er jo livet da.

Og når hørte jeg det komme ut? Jo, i april. Og til da skjer det mye. Det er trossalt 4 mnd. Å bare bruke Hl2 som grunnlag for å si at ATi er mer fremtidsrettet enn nVidia sine kort er for tynt. Finn flere tester der ATi har så overlegen seier på nVidia. Den dagen du kommer med det, ja da skal jeg tenke meg en gang til om.

Er jo 0.9956234% sikkerhet på at HL2 havner i hyllene innen April...

 

Innen HL2 er klart vil jeg påstå at både nVidia og ATi har fått "Loki" og "NV40" ut i hyllene.

 

Uansett, så tror jeg GeForceFX5900XT er et ganske bra kort, er jo bedre enn 5700 og 9600 ihvertfall, det er sikkert og visst. Klokkemulighetene er jo også ganske så fine, så tror nok de fremtidsspilla kan kjøre nokså fint :)

Endret av VeXx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er bare i Doom3 med medium quality at FX5900Ultra er raskere enn 9800Pro. I High quality er R9800Pro raskest, mens FX5900Ultra er raskere i høyere oppløsning og medium quality og 4fsaa.

Fra det jeg vet er forskjellen fra medium til high quality kun at high instillingen bruker AF og at texture komprimering er skrudd av. Det tyder på en driver eller applikasjons problem når FX5900Ultra går fra 83FPS til 55FPS fra medium til high quality mens R9800Pro kun mister 6FPS. FX5900Ultra har mye bedre ytelse når AF blir tvunget i driveren i medium quality.

 

javel..så ati er bunnsolide kort...

 

lurer hvor så mange her på forumet har problemer med disse da..

vel løp og kjøp ati da..sier bare aldri mere ati på meg..er lei og bytte drivere

i spillene og måtte avaktivisere fastskriv og sette agp til x4..

Kanskje fordi det er så mange her som har ATi kort. Jeg har ikke påstått at ATi har bunnsolide kort, poenget mitt var at det ikke er bare fryden med nVidia heller.

Når det gjelder stabilitet med fastwrites og AGP8x så spiller chipset, hovedkort og chipset drivere en ganske stor rolle. Jeg kjører selv med fastwrites og AGP8x uten problemer. Jeg bruker også kun en driver til skjermkortet mitt.

 

Ja, for Hl2 er jo livet da.

Og når hørte jeg det komme ut? Jo, i april. Og til da skjer det mye. Det er trossalt 4 mnd. Å bare bruke Hl2 som grunnlag for å si at ATi er mer fremtidsrettet enn nVidia sine kort er for tynt. Finn flere tester der ATi har så overlegen seier på nVidia. Den dagen du kommer med det, ja da skal jeg tenke meg en gang til om.

Jeg har kommet med flere ytelse eksempler samt kommentarer fra spill utviklere og nVidia selv.

Men jeg kan legge ut et eksempel til.

 

Aurelio 1.1:

 

Radeon 9800Pro, 1600x1200*32

"Pixel shader 2.0 low precision" - 112fps

"Pixel shader 2.0 high precision" - 112fps

 

GeForce 5800, 1280x1024*32

"Pixel shader 2.0 low precision" - 31fps

"Pixel shader 2.0 high precision" - 31fps

 

Ser ut som nVidia tvinger half precision i driveren selv om applikasjonen ber om full precision.

Jeg fant dessverre ingen resultat fra FX5900.

 

annbefaler man ge-force forann ati her få forumet,får man mange sinte

ati-fan mot seg.hvorfår,kansje fordi det er flere her som bruker ati..

 

samme om man annbefaler pentium isteden for amd.

fordi de fleste medlemene bruker amd.

 

selv har jeg ati-kort(9800) og amd men har ingen pro og annbefale ennet

merke selv om jeg ikke bruker det..

 

og slik kommer det alltid til og bli her på forumet,virker som medlemene

her er redd for og dumme seg ut,eller redd for og få andre mot seg.

 

var en medlem her som sa at ati var bunnsolide kort,selv om han hadde en

del pro med kortet for noe mnd siden.

 

nei..her skal det være ati og amd,hvis ikke får du høre det.

 

bare en tanke....

Dette går litt begge veier. Det kan kanskje tenkes at ATi for øyeblikket faktisk har overlegent hardware for dx9 istedet for å skylde på fanatisme? Dette begynte med en påstand om at nVidia ikke lå langt bak Ati i dx9.

Jeg har selv anbefalt FX5900XT over R9600XT flere ganger på dette forumet når ~2000,- er max grensa.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Dette går litt begge veier. Det kan kanskje tenkes at ATi for øyeblikket faktisk har overlegent hardware for dx9 istedet for å skylde på fanatisme? Dette begynte med en påstand om at nVidia ikke lå langt bak Ati i dx9.

Jeg har selv anbefalt FX5900XT over R9600XT flere ganger på dette forumet når ~2000,- er max grensa.

:yes:

 

Helt enig, det finnes mange her inne som evner å være objektive og anbefalle det beste kjøpet uansett produsent, synes faktisk det har blitt bedre i det siste. Når det gjelder nvidia's problemer med dx9, har det vært kjent lenge, å argumentere mot dette kan vel ikke være nødvendig..

Uansett er 5900XT et godt kjøp, og gir mest for pengene i middelklassen for øyeblikket

Lenke til kommentar
Det er bare i Doom3 med medium quality at FX5900Ultra er raskere enn 9800Pro. I High quality er R9800Pro raskest, mens FX5900Ultra er raskere i høyere oppløsning og medium quality og 4fsaa.

Fra det jeg vet er forskjellen fra medium til high quality kun at high instillingen bruker AF og at texture komprimering er skrudd av. Det tyder på en driver eller applikasjons problem når FX5900Ultra går fra 83FPS til 55FPS fra medium til high quality mens R9800Pro kun mister 6FPS. FX5900Ultra har mye bedre ytelse når AF blir tvunget i driveren i medium quality.

 

javel..så ati er bunnsolide kort...

 

lurer hvor så mange her på forumet har problemer med disse da..

vel løp og kjøp ati da..sier bare aldri mere ati på meg..er lei og bytte drivere

i spillene og måtte avaktivisere fastskriv og sette agp til x4..

Kanskje fordi det er så mange her som har ATi kort. Jeg har ikke påstått at ATi har bunnsolide kort, poenget mitt var at det ikke er bare fryden med nVidia heller.

Når det gjelder stabilitet med fastwrites og AGP8x så spiller chipset, hovedkort og chipset drivere en ganske stor rolle. Jeg kjører selv med fastwrites og AGP8x uten problemer. Jeg bruker også kun en driver til skjermkortet mitt.

 

Ja, for Hl2 er jo livet da.

Og når hørte jeg det komme ut? Jo, i april. Og til da skjer det mye. Det er trossalt 4 mnd. Å bare bruke Hl2 som grunnlag for å si at ATi er mer fremtidsrettet enn nVidia sine kort er for tynt. Finn flere tester der ATi har så overlegen seier på nVidia. Den dagen du kommer med det, ja da skal jeg tenke meg en gang til om.

Jeg har kommet med flere ytelse eksempler samt kommentarer fra spill utviklere og nVidia selv.

Men jeg kan legge ut et eksempel til.

 

Aurelio 1.1:

 

Radeon 9800Pro, 1600x1200*32

"Pixel shader 2.0 low precision" - 112fps

"Pixel shader 2.0 high precision" - 112fps

 

GeForce 5800, 1280x1024*32

"Pixel shader 2.0 low precision" - 31fps

"Pixel shader 2.0 high precision" - 31fps

 

Ser ut som nVidia tvinger half precision i driveren selv om applikasjonen ber om full precision.

Jeg fant dessverre ingen resultat fra FX5900.

 

annbefaler man ge-force forann ati her få forumet,får man mange sinte

ati-fan mot seg.hvorfår,kansje fordi det er flere her som bruker ati..

 

samme om man annbefaler pentium isteden for amd.

fordi de fleste medlemene bruker amd.

 

selv har jeg ati-kort(9800) og amd men har ingen pro og annbefale ennet

merke selv om jeg ikke bruker det..

 

og slik kommer det alltid til og bli her på forumet,virker som medlemene

her er redd for og dumme seg ut,eller redd for og få andre mot seg.

 

var en medlem her som sa at ati var bunnsolide kort,selv om han hadde en

del pro med kortet for noe mnd siden.

 

nei..her skal det være ati og amd,hvis ikke får du høre det.

 

bare en tanke....

Dette går litt begge veier. Det kan kanskje tenkes at ATi for øyeblikket faktisk har overlegent hardware for dx9 istedet for å skylde på fanatisme? Dette begynte med en påstand om at nVidia ikke lå langt bak Ati i dx9.

Jeg har selv anbefalt FX5900XT over R9600XT flere ganger på dette forumet når ~2000,- er max grensa.

skylder du på hk mitt fordi jeg ikke kan kjøpe med agp på x8.... :wow:

ja ,lettere og legge skylda på annet hardware enn ati.rart at ge-force kortet

fungerte perfekt med samme hk.

 

mente ikke deg da jeg snakket om medlem som sa bunnsolid kort,men

noen som skrev dette i denne posten..(orker ikke nevne navn her)

 

medlem"en her kjøper hva han vil, og så kjøper det jeg har best erfaring

med neste gang :thumbup:

 

synes ikke ge-force kortene har noe større pro,drivere virker bra,og kommer det

nye drivere får men som oftes mere ytelse,ikke ikke mindre som ati klarer og lage.

men kan innrømme at fx-kortene har ikke nådd helt opp i ytelse i dx 9 slik

ati har gjort.men vi sitter jo her og spiller dx 8 spill ennå,og snart kommer

det nye kort ut som jeg ikke tror for noe pro med dx 9 ytelse.

da spiller vi hl 2 med sikkert 100fps. :cool:

Lenke til kommentar
problemet er at eg kanskje vil angre .. og tenke i ettertid at eg burde eventuellt kjøpt eit radeon 9800 pro kort i staden for 5-700kr meir..

 

kor var den gun metal testen?

 

om dykk har tester av fx 5900 spel som har komt ut som bruker dx 9 hadde det våre bra.

 

og bruker ikkje 3dmark03 directx9? 5900 har no scora bra der på system ala mitt ..

Fikk 5268 i 3DMark03 340 med 2.8ghz, 256mb PC2700 ram og 5900XT kort. Må si meg fornøyd, meget god ytelse i spill som NFSU, Unreal2, Prince of Persia, Trackmania osv.

 

Kjøpte mitt for 1916kr på PSData. Annbefaler dette kortet, meget god ytelse til lav pris!

 

PS: Grunnen til at jeg bruker PC2700ram er at jeg måtte sende tilbake Geilrammen pga feil :thumbdown:

jeg fikk 6349 med mitt 9800np kort, som jeg betalte 2000kr for.

P4 2.4C.

Lenke til kommentar
skylder du på hk mitt fordi jeg ikke kan kjøpe med agp på x8.... :wow:

ja ,lettere og legge skylda på annet hardware enn ati.rart at ge-force kortet

fungerte perfekt med samme hk.

Jeg sier at hovedkort/chipset produsentene også har et ansvar, i likhet med at spill utviklere har et ansvar for at spillene deres fungerer bra (stabilt og uten grafikk feil) på et gitt skjermkort. Som sagt går ATi kortet mitt helt stabilt med AGP8x og fastwrites. Se spec i profilen.

 

synes ikke ge-force kortene har noe større pro,drivere virker bra,og kommer det nye drivere får men som oftes mere ytelse,ikke ikke mindre som ati klarer og lage.

Hvis du ser gjennom forumer til nVidia fansites så er det en del problemer også der. Men ikke alt kan skyldes på kortet eller drivere, spill utviklere har et ansvar og per i dag har nVidia best utvikler support.

 

men kan innrømme at fx-kortene har ikke nådd helt opp i ytelse i dx 9 slik

ati har gjort.men vi sitter jo her og spiller dx 8 spill ennå,og snart kommer

det nye kort ut som jeg ikke tror for noe pro med dx 9 ytelse.

da spiller vi hl 2 med sikkert 100fps. :cool:

Det er langt ifra alle som kjøper skjermkort idag for så å oppgradere igjen straks R42x og NV4x er ute, så dx9 ytelsen på dagens skjermkort er et viktig kjøps argument for mange.

Lenke til kommentar

ok..du har nForce2 chipset på ditt hk(Asus A7N8x Deluxe)

jeg bruker sis chipset på mitt hk(msi),kan hende det er der feilen ligger.

 

men får Asus S-754 VIA K8T800 etter helga,håper

disse VIA chipset retter opp disse feilene da..

 

men tror jeg drar dette litt i land nå,vet du er veldig flink med grafikkort

så mulig du har rett her :thumbup:

 

ps:har ati 9800non pro Connect3D men bare xp 2500..

Endret av Traxco
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...