Gå til innhold

Altibox Q22 vs Altibox TV Modell A


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Er det noen som har byttet til den nyeste TV Modell A som finner noen direkte ulemper?
Slik jeg har forstått det har den nye modellen Google Play Store og innebygget chromecast.

Oppleves noen forskjell i bildekvalitet?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har ikke prøvd Q22, men Modell A fungerer helt fint, rimelig stabil. Eneste appen jeg ikke får til å fungere er Apple tv appen, når jeg prøver starte en serie/film stopper det helt opp. Må restarte boksen

 

Den støtter Dolby Atmos, men ikke Dolby Vision

 

min Nvidia Shield er vel hakke raskere 

Endret av kewell79
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har begge to og vi behold Q22 i stua så bruker jeg M-A i "multirommet" hvor jeg stort sett ser på TV alene. M-A kan man beskrive som en mer generisk AndroidTV boks.

On 10/30/2021 at 7:00 PM, OJ Doe said:

Modell A er den beste underholdningsboksen, men q22 er den beste tv dekoderen. 

Godt oppsummert.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
On 11/28/2021 at 1:20 AM, plankeby said:

Hvorfor Altibox ikke legger til Youtube og Netflix på Q22 er vel bare for å lokke folk over på en dyrere annen enhet mange ikke trenger. Det har i hvert fall ikke noe med Hardware å gjøre, kun viljen hos ledelsen der....

Forklaringen er at Google ikke tillater Youtube på Android AOSP. Samme gjelder for Netflix. Disse er selvsagt tilgjengelige på Model-A som er en ren AndroidTV STB.

Lenke til kommentar
On 10/4/2021 at 2:54 PM, kewell79 said:

har ikke prøvd Q22, men Modell A fungerer helt fint, rimelig stabil. Eneste appen jeg ikke får til å fungere er Apple tv appen, når jeg prøver starte en serie/film stopper det helt opp. Må restarte boksen

 

Den støtter Dolby Atmos, men ikke Dolby Vision

 

min Nvidia Shield er vel hakke raskere 

Model-A, som Q22, støtter Dolby Atmos lyd gitt at det spilles av innhold med formatet. Når det gjelder video så støtter begge HDR10, ikke Dolby Vision.
HDR10 implementasjonen er 100% fungerende i FW release som går ut til uka. Netflix,Youtube, Amazon Prime og HBO MAX fungerer med HDR10 på Model-A i 2160p50@10bit@4:2:0, aka UHD

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Én fordel med Modell A er om man ikke kan trekke kabel fra hjemmesentral til der hvor TV står eller ikke ønsker å bruke Altibox sin trådløse TV ordning (som man må med Q22 i det tilfellet - og som kan være kranglete ved strømbrudd el.).

Modell A fungerer også i stor grad som en fysisk Apple TV. Alt man trenger er tilgang til WiFi/trådløs internett. Dette er en styrke som gjør at vi kanskje oppgraderer til Modell A i stua. Spesielt fordi spoling på Q22 er litt trash uansett.

Fordelen med Modell A kontra andre generiske AndroidTV eller AppleTV løsninger er at man får en native Altibox fjernkontroll og ting tilrettelagt for Altibox.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
dragmore88 skrev (11 timer siden):

Forklaringen er at Google ikke tillater Youtube på Android AOSP. Samme gjelder for Netflix. Disse er selvsagt tilgjengelige på Model-A som er en ren AndroidTV STB.

Ok. Tenk om Altibox kunne opplyst slik, så sparer de seg for mye undri g og henvendelser. Kunder er i dag mer teknisk oppegående med mer tekniske undring er enn før.

Altibox har mye å vinne på å ha mer teknisk info. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
27 minutes ago, plankeby said:

Ok. Tenk om Altibox kunne opplyst slik, så sparer de seg for mye undri g og henvendelser. Kunder er i dag mer teknisk oppegående med mer tekniske undring er enn før.

Altibox har mye å vinne på å ha mer teknisk info. 

Skal ta det med meg internt! 

Vi har endel info her : 
https://www.altibox.no/privat/kundeservice/tv/bildekvalitet/
Men mer kan sikkert legges til! Vi er åpne for forslag til forbedring ;)

Endret av dragmore88
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Theo343 said:

Én fordel med Modell A er om man ikke kan trekke kabel fra hjemmesentral til der hvor TV står eller ikke ønsker å bruke Altibox sin trådløse TV ordning (som man må med Q22 i det tilfellet - og som kan være kranglete ved strømbrudd el.).

Modell A fungerer også i stor grad som en fysisk Apple TV. Alt man trenger er tilgang til WiFi/trådløs internett. Dette er en styrke som gjør at vi kanskje oppgraderer til Modell A i stua. Spesielt fordi spoling på Q22 er litt trash uansett.

Fordelen med Modell A kontra andre generiske AndroidTV eller AppleTV løsninger er at man får en native Altibox fjernkontroll og ting tilrettelagt for Altibox.

En annen fordel er at hvis den er kablet, så fungerer den som en full-blown IPTV boks med kanaler, fast channel change, start forfra etc..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 9/28/2021 at 2:12 PM, Guest Slettet+6132 said:

Er det noen som har byttet til den nyeste TV Modell A som finner noen direkte ulemper?
Slik jeg har forstått det har den nye modellen Google Play Store og innebygget chromecast.

Oppleves noen forskjell i bildekvalitet?

Kommer ann på hva man definerer som billedkvalitet.

Q22 og Model A skal være mer eller mindre like på video kvalitet gitt innholdet er likt. De er begge IPTV og OTT-ABR hybrid stb. 
Når det er sagt, pga at Model A er endel av AndroidTV økosystemet, så vil den ha tilgang på flere kjente apper.

Q22: Altibox IPTV, Altibox OTT-ABR, Amazon Prime, TV2 play, NRK, Viaplay, HBO Max

ModelA: Altibox IPTV, Altibox OTT-ABR, Amazon Prime, TV2 play, NRK, Viaplay, HBO Max, Netflix, Youtube etc..

Lenke til kommentar
4 hours ago, dragmore88 said:

En annen fordel er at hvis den er kablet, så fungerer den som en full-blown IPTV boks med kanaler, fast channel change, start forfra etc..

Nice og det jeg forventet når jeg fikk den, men ser ikke ut som det fungerer med min Model-A.

Når jeg satt opp min Model-A så kablet jeg den i samme port i hjemmesentralen som Q22 hadde stått i men likevel bruker den trådløsnettet til å se på kanaler i Altibox. Prøvde også å sette den i en annen port men samme oppførsel.

Jeg ser lite på TV der denne står men oppdaget det tilfeldigvis en dag WiFi routeren vår (ikke hjemmesentralen, alltid stått i bridge) ble slått av.

Why?

Er det ikke meningen at man skal kunne bruke trådløs nett for netflix app og den slags samtidig som man har IPTV via kabel?

EDIT:
For ordens skyld har jeg Altibox Arris Trådløs TVVAP340xE i porten ved siden av som server en Q22 i andre etasje. Jeg har en VMG hjemmesentral som Altibox sendte ut for et halvt års tid siden for å erstatte en gammel defekt hjemmesentral som var ca. 10 år gammel.

Strømmemodus i instillinger på Modell A står til: IPTV_OTT
Den mister altså likevel sendingen fra altibox om den mister WiFi dekning.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Samt et siste spørsmål. Hvorfor står det i innstilling at det er kamera i Modell A? Deaktiverer man dette står at tjenester kan slutte å fungere som den skal.

Tips til andre er at mikrofon også er aktivert som standard på Modell A mot google. Denne kan heller ikke fullstendig deaktiveres for alle systemapper... Det samme med "telefon".

EDIT:
@dragmore88 Ikke meningen til å gjøre dette til en supporttråd. Kun hvis du visste svarene på disse to innleggene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...