Gå til innhold

Altibox Q22 vs Altibox TV Modell A


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Hårek said:

Med hjemmesentral som router kan man velge kabel eller WiFi. Men i Bridge så brukes kun WiFi. Den trenger en router. 

 

Skjønner. Model A får jo en router når den kobler til den separate WiFi routeren men da routes altså alt via dens gateway.

Trodde det var mulig å "splitte" dette da Q22 fungere fint på IPTV med kabel selv om hjemmesentral står i bromodus .

Hadde håpet man fikk noe ala disse modusene i instillinger på Modell-A

  •  IPTV on cabel (TV port on VMG) and Internett for apps on any WiFi
    • Also with VMG in Bridgemode as the routing/separation is done in Model-A
  • TV and Internett on cabel (LAN port on VMG or Switch on LAN port)
  • TV and Internett on any WiFi


Kan se om jeg vurderer å bruke husets trådløs løsning kun som AP. På den annen side blir det tricky med en brannmur jeg skal ha inn for å beskytte alt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Hårek said:

Lurer på hvorfor brukerveiledningen til Altibox Hjemmesentral Zyxel VMGv2 sier: LAN 1-3: "TV-signaler og bredbånd. TV i bromodus".
Får jo ingen TV på kabel i bromodus. 
 

Jeg får TV på kabel med hjemmesentral i bromodus. Mine 2 stk Q22 kjører det. 

Jeg har kjørt TV på kabel med hjemmesentralen i bromodus i snart 10+ år. På 2 forskjellige hjemmesentraler, både ny VMG og en steingammal P2812. Såvidt jeg har forstått blir ikke alle portene/eth identiske bare fordi man setter routeren i bromodus.

Dette står også i manualen til VMG og slik har det alltid fungert her.

Quote

Bromodus

Bromodus velges under innstillinger på Mine sider og betyr at deler av hjemmesentralen settes ut av funksjon. LAN4-porten formidler internettsignalet videre til din egen eksterne ruter, mens portene LAN1, LAN2 og LAN3 brukes til TV-dekodere.

 

Desto mer merkelig for meg at man ikke har sørget for at Model A kan kjøre TV via LAN1-3 over kabel til hjemmesentralen, når den står i bromodus, samtidig som Model A kjører internett via "ekstern" WiFi router.

Model A bør kunne detektere om kabelen kobles i internett eller TV port og hvis TV port så tillater den Internett og innebygd chromecast via "ekstern" WiFi/AP.

For meg virker det som en feature Model A bør ha om den skal erstatte at folk har eks. Q22+AppleTV hjemme i dag. Noe jeg trodde den ville gjøre siden den kommer fra Altibox og ikke er en helt generisk "AppleTV/ChromeTV" - men ikke ennå.

Denne mangelen gjør at jeg nok ville ventet litt. 

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Theo343 said:

Fikk svar fra Altibox at man ikke kan kjøre Model-A både på IPTV kabel og WiFi for apps. 
Man må enten kjøre kun IPTV via kabel eller kjøre alt via internett via enten WiFi eller kabel til internet.

Litt strek i regninga.

Hvorfor skulle man ville kjøre kanaler via iptv og apps via wifi? Appene vil fungere raskere via kabel. Det er ingen fordel å kjøre dem over en tregere wificonnect.

Lenke til kommentar
1 hour ago, dragmore88 said:

Hvorfor skulle man ville kjøre kanaler via iptv og apps via wifi? Appene vil fungere raskere via kabel. Det er ingen fordel å kjøre dem over en tregere wificonnect.

Hvis man har hjemmesentralen i bromodus og vil kjøre Model A på TV lan1-3 portene via kabel.
Eller fungerer den ikke som en dekoder i TV Eth portene i det hele tatt?

Altså kort sagt fungerer Model A kun over internett forbindelser?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er rimelig misfornøyd med den nye. 

Håper det blir fikset i oppdateringene som forhåpentligvis lommer denne uken. 

Appikoner er svarte så får ikke sett hva eg velger av app

 

Kodi får eg ikkje smb til å virke så eg får ikkje kontakt med server 

 

Playback fusker

 

Får ikkje oppdatert apper i Google store 

 

See minner allerede er oppe i 60% forbruk, og det er før eg i det hele tatt har tatt i bruk noen apper 

 

Disney+ virker ikkje 

Netflix virker ikkje 

Hbomax virker ikkje 

Lagger når eg bytter kanaler 

Rett og slett mye som ikkje virker. 

 

Enten er det ett uferdig produkt, eller så er der noe muffins med boksen min 

 

EDIT: Eg brukte den gamle kabelen som ga tv signal. Dette er feil, den trenger internett. Så eg trekker tilbake alt eg har skrevet 😛

 

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar
1 hour ago, Villfaren said:

Er rimelig misfornøyd med den nye. 

Håper det blir fikset i oppdateringene som forhåpentligvis lommer denne uken. 

Appikoner er svarte så får ikke sett hva eg velger av app

 

Kodi får eg ikkje smb til å virke så eg får ikkje kontakt med server 

 

Playback fusker

 

Får ikkje oppdatert apper i Google store 

 

See minner allerede er oppe i 60% forbruk, og det er før eg i det hele tatt har tatt i bruk noen apper 

 

Disney+ virker ikkje 

Netflix virker ikkje 

Hbomax virker ikkje 

Lagger når eg bytter kanaler 

Rett og slett mye som ikkje virker. 

 

Enten er det ett uferdig produkt, eller så er der noe muffins med boksen min 

Tilbakemelding på min Model A.

- Spoling fungerer bedre enn på Q22
- Netflix virker.
- Hbomax virker. Også med Dolby Atmos. MYE bedre enn Samsung TV app og on-par med Xbox.
- Disney+ virker.
- TV2 Play virker.
- VLC Player med SMB kobling mot PC fungerer helt topp
- Innebygd chromecast fungerer smertefritt

Alle andre apper jeg bruker virker godt. Den kan virke litt treg noen ganger men når den først har "våknet" er det greit innafor. Min Model A er tilkoblet WiFi.

Digger at alt av apper kan installeres og brukes samt at noen apper gir bedre videokvalitet enn når jeg før måtte caste via ekstern chromecast. Nice.

Jeg bruker den ikke så mye da jeg har den til uttesting og Q22 betjener stua forløpig.

EDIT:
Mitt eneste ønske er at man legger til støtte for å kjøre aka Q22 TV modus via Kabel mot LAN1-3 i hjemmesentralen når routeren står i Bromodus og at WiFi ellers sørger for internett og apper i denne modusen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 timer siden):

Tilbakemelding på min Model A.

- Spoling fungerer bedre enn på Q22
- Netflix virker.
- Hbomax virker. Også med Dolby Atmos. MYE bedre enn Samsung TV app og on-par med Xbox.
- Disney+ virker.
- TV2 Play virker.
- VLC Player med SMB kobling mot PC fungerer helt topp
- Innebygd chromecast fungerer smertefritt

Alle andre apper jeg bruker virker godt. Den kan virke litt treg noen ganger men når den først har "våknet" er det greit innafor. Min Model A er tilkoblet WiFi.

Digger at alt av apper kan installeres og brukes samt at noen apper gir bedre videokvalitet enn når jeg før måtte caste via ekstern chromecast. Nice.

Jeg bruker den ikke så mye da jeg har den til uttesting og Q22 betjener stua forløpig.

EDIT:
Mitt eneste ønske er at man legger til støtte for å kjøre aka Q22 TV modus via Kabel mot LAN1-3 i hjemmesentralen når routeren står i Bromodus og at WiFi ellers sørger for internett og apper i denne modusen.

Det var det eg fryktet. Da er det muligens noe gale med min da. 

Lenke til kommentar

Mine tanker og erfaring etter en uke med Altibox / Viken Fiber:
Undertekster slår på "norsk teksting for hørselshemmede" av seg selv. Kjent bug, lovet fix 14. januar.
Stusser på at live TV er 1 minutt forsinket. F.eks Dagsrevyen starter 19:01. 
Litt kronglete betjening. Savner egne knapper på fjernkontroll for TV-guide, opptak, og direkte TV. Tullete fjernkontroll med rund underside.
På plussiden, Model-A virker å være kjapp og stabil. Sammeningner med eldre Telenor T-We som er blitt fryktelig treg, og Telia Box som var ustabil og noe tregere.

Lenke til kommentar
Villfaren skrev (12 timer siden):

Det var det eg fryktet. Da er det muligens noe gale med min da. 

Jeg har noe av samme problemer som du beskriver. Ikke testet så mye som du, men oppdatere apper går så og si ikke ( eller tar sjukt lang tid evt, og hbomax funker ikke. Testa fabrikknullstilling men hjalp ikke no

Lenke til kommentar
kewell79 skrev (4 timer siden):

hårek: blir ca 1 minutt forsinkelse når det kjøres trådløs eller med kabel via bridge

Ja, der var svaret. Boksen bufrer TV-signalet. Prøvde også med kabel via min router med sentralen i bridge, det gir også 1 minutt.
Ingen eller veldig lite bufring med kabel fra sentralen i router mode. 
Takk for info.

Lenke til kommentar

Hmm, vurderer å teste å ta sentralen ut av bridge modus`(VMG) men heller deaktivere trådløsnettet i den og bruke mesh AP'ene jeg har til WiFi.

Er det da slik at LAN1-4 kan gi både kabelTV + bredbånd? Eller vil min kablede Q22 slutte å fungere i LAN4?

Er forøvrig  VMG8825 versjon 1 eller 2? I siden for bruksanvisning henviser de til V1 og V2 men på "din hjemmesentral" er det modellnummer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (20 minutter siden):

Hmm, vurderer å teste å ta sentralen ut av bridge modus`(VMG) men heller deaktivere trådløsnettet i den og bruke mesh AP'ene jeg har til WiFi.

Er det da slik at LAN1-4 kan gi både kabelTV + bredbånd? Eller vil min kablede Q22 slutte å fungere i LAN4?

Er forøvrig  VMG8825 versjon 1 eller 2? I siden for bruksanvisning henviser de til V1 og V2 men på "din hjemmesentral" er det modellnummer.

V2 er oppgradert med wifi 6, mulig det er en enklere måte men om du ser på tilkoblingen din så om det står 802.11ax så har du V2 om det står 802.11ac så er det v1. Mest sannsynlig så er det v1 dog da det ikke lenge siden de begynte å sende ut V2.

Lenke til kommentar
1 minute ago, bruker-540634 said:

V2 er oppgradert med wifi 6, mulig det er en enklere måte men om du ser på tilkoblingen din så om det står 802.11ax så har du V2 om det står 802.11ac så er det v1. Mest sannsynlig så er det v1 dog da det ikke lenge siden de begynte å sende ut V2.

Ah jeg fikk min VMG for ca. 6 måneder siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...