Gå til innhold

På denne kan du bytte alt selv. Skrujern følger med


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
58 minutes ago, Svein M said:

Supert opplegg dette. Ser på de gamle laptoppene mine så kan en bytte batteri, SSD, minnebrikker og muligens WIFI kortet. Men her tar en det et par steg lenger og kan bytte det meste. Bra.

Du kan helt sikkert bytte mer enn det. Har selv hatt laptop der jeg har oppgradert både Ram og CPU også fikk de ny livssyklus. Det var dog en krøkkete opplevelse å bytte CPU, alt måtte ned i molekyler, lett å få opp og fra hverandre. Litt utfordrende å få på plass etterpå. 

Lenke til kommentar

Selv har jeg god erfaring med eldre ThinkPad.

De er bygget for å tåle mye, og med mulighet for å demontere og drive service selv.

Det er mange som mekker på disse så man kan få gode råd, og deler får man tak i via eBay eller forum.

Jeg har selv byttet til både originale og uoriginale skjermer, der noen har krevet montering av eget interface/adapterkort. Ønsker man å bytte til mer ekstrem CPU eller få mindre støy får man anbefalinger for bedre kjølere.

Inntil for et par år siden brukte jeg hovedsakelig en T60 modell fra 2006 modifisert med T61 hovedkort, T9500 2.6GHz, 8GB, SSD og QXGA IPS-skjerm.

Har man kontakter i Kina finnes det uoriginale (51nb) hovedkort med moderne prosessorer til 15 år gamle ThinkPad-modeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
digimator skrev (På 27.9.2021 den 23.21):

Så du meiner at det er greit at hovedkortet ikkje får plass i laptoppen for at det skal vera reparerbart? For det er jo alternativet. Enten får du hovedkort som kan reparerast med enkelt utstyr, eller så kan du få laptop.

Hva er det for noe tull da?

Jeg har Lenovo X13, som jeg relativt tynn og fin. Jeg sammenlignet nettopp målene på denne med Framework PCen.

X13: 16.5mm x 311.9mm x 217mm, 1,2kg
Fram:15.9mm x 296.6mm x 229mm, 1,3kg

Lenovo X13 har 13,3" skjerm. Framework har 13,5" skjerm. Allikevel ser du på målene at de er omtrent like. Framework er tynnere og smalere i bredden,  men har en 12mm mer i dybden. Jeg tipper at om du regner dette om til kubikkCM, så havner du på om trent det samme.

I tillegg veier framework kun 100g mer.

Så argumentene dine om at hovedkortet ikke får plass i rammen, det er bare tull.

Lenke til kommentar

Hovedkortet trenger ikke å kunne repareres, det holder at det kan byttes. Dette gjør at en kan bygge denne maskinen like kompakt som andre maskiner som knapt nok kan repareres. En kan se hovedkortet på bildene her: Framework | Support

Til sammenligning så består en stasjonær pc av standariserte komponenter (gjelder ikke alle pc'er) som lett kan erstattes. Delene der er: kabinett, strømforsyning, hovedkort, ram-minne, ssd-disk, prosessor og eventuelt skjermkort og wifi-kort.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 timer siden):

Hovedkortet trenger ikke å kunne repareres, det holder at det kan byttes. Dette gjør at en kan bygge denne maskinen like kompakt som andre maskiner som knapt nok kan repareres. En kan se hovedkortet på bildene her: Framework | Support

Til sammenligning så består en stasjonær pc av standariserte komponenter (gjelder ikke alle pc'er) som lett kan erstattes. Delene der er: kabinett, strømforsyning, hovedkort, ram-minne, ssd-disk, prosessor og eventuelt skjermkort og wifi-kort.

Ja, det er et problem med både tilgang til å komme inn i PCen for å kunne bytte ut deler, og også at alt er integrert.

Ofte har hovedkortet til små bærbare loddet på alt av komponenter som trengs for å virke, så som CPU, GPU om det er dedikert og ikke i CPU, Ram og WIFI/BT.

Om man har et hovedkort som dette ikke er loddet fast på, så er det billigere å bytte ut hovedkortet, og man slipper kaste komponenter som virker fint fortsatt.

Tilsvarende, om f.eks Ram-brikken er defekt, så er det bedre å kunne bytte bare ram-modulen.

Godt mulig det er billigere for produsenten å få alt i en del, men det er ikke til forbrukers gevinst, fordi det sjeldent speiler seg i prisen.

Er gjerne slik at de tynneste og letteste laptopene, er disse som har alt integrert og adgang "blokkert" eller i det minste gjort særdeles lite lettvint å komme til. Og siden de er så små og lette, så er det verdt mere og selges tilsvarende dyrt.

Lenke til kommentar

Er det en rådende oppfatning av at ting ikke blir reparert i det hele tatt? Jeg trodde denne bevegelsen handlet om at man skulle kunne reparere selv. Det ser jeg ikke poenget med, for å være ærlig.

Men når jeg leverer inn en iPhone (jeg tar det som et eksempel siden det ble tatt opp tidligere) og får en swap-enhet i disken, så blir jo ikke den enheten jeg leverte inn skrotet. Er det det folk tror? Den blir tatt inn, reparert hvis mulig ellers blir den strippet for brukbare reservedeler og brukt i andre swap-enheter – alternativt blir den resirkulert. Jeg skjønner ikke hva som ville gjort det bedre om den var stor, klumpete og modulær som den måtte vært for at hvermannsen skulle kunne bytte ting som kamera, ladeport, batteri, whatever.

Svære, klumpete elektronikkenheter hører 90-tallet til. Om jeg må levere noe fra meg til reparasjon så er det helt innafor, jeg verdsetter andre ting (egentlig det aller meste) høyere en muligheten til å drive med hobbyfikling.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar
Raymond Brun skrev (På 26.9.2021 den 12.32):

Hvorfor må enhver leverandør tillate modifisering ? Jeg orker ikke modde pc, bil, tv eller noe som helst og jeg tror mange er som meg. Jeg modder ikke stuebordet heller

Fordi de som ønsker å modifisere selv burde få lov til det. Det handler ikke om å måtte gjøre, men å ha muligheten til å gjøre det hvis man vil.

Jeg har moddet både PC-en, bilen og tilogmed et tidligere skrivebord hvor jeg fjernet de originale trebeina og byttet de med leddhjul (plutselig gikk det an å få rengjort under skrivebordet når det enkelt kunne flyttes på uten å ripe opp gulvet).

Moddet et sofabord med glassplate i midten også ved å montere en matt LED-stripe på undersiden. Ble nydelig med taklyset avslått og med et dempet lys fra LED-stripen rundt hele bordet. Et 12 Volts adapter, noen strips med stripsanker, en diskre bryter på undersiden og gg easy. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (8 minutter siden):

Er det en rådende oppfatning av at ting ikke blir reparert i det hele tatt? Jeg trodde denne bevegelsen handlet om at man skulle kunne reparere selv. Det ser jeg ikke poenget med, for å være ærlig.

Men når jeg leverer inn en iPhone (jeg tar det som et eksempel siden det ble tatt opp tidligere) og får en swap-enhet i disken, så blir jo ikke den enheten jeg leverte inn skrotet. Er det det folk tror? Den blir tatt inn, reparert hvis mulig ellers blir den strippet for brukbare reservedeler og brukt i andre swap-enheter – alternativt blir den resirkulert. Jeg skjønner ikke hva som ville gjort det bedre om den var stor, klumpete og modulær som den måtte vært for at hvermannsen skulle kunne bytte ting som kamera, ladeport, batteri, whatever..

Ikke bare å kunne reparere selv, men også oppgradere hvis ønskelig. Dessuten, hvis ting enklere lar seg reparere, så vil det også bli billigere for forbruker selv om de ikke gjør reparasjonen selv.

Jeg kjenner ikke problemet selv, men hva koster det å få byttet en skjerm på en smarttelefon? 500 Kr.? 1000 Kr.? Hva om det ble enklere for en serviceperson å bytte skjermen for en kunde hvis ting var laget for å kunne erstattes? Da vil det gå raskere og dermed bli billigere for kunden. Kanskje butikken tiligomed kan bytte skjerm på stedet, uten å måtte sende telefonen noe sted.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (3 minutter siden):

Ikke bare å kunne reparere selv, men også oppgradere hvis ønskelig. Dessuten, hvis ting enklere lar seg reparere, så vil det også bli billigere for forbruker selv om de ikke gjør reparasjonen selv.

Jeg kjenner ikke problemet selv, men hva koster det å få byttet en skjerm på en smarttelefon? 500 Kr.? 1000 Kr.? Hva om det ble enklere for en serviceperson å bytte skjermen for en kunde hvis ting var laget for å kunne erstattes? Da vil det gå raskere og dermed bli billigere for kunden. Kanskje butikken tiligomed kan bytte skjerm på stedet, uten å måtte sende telefonen noe sted.

Men alt dette ville også betydd at telefonen måtte vært designet helt annerledes fra fabrikk – og da høyst sannsynligvis ville det gått på bekostning av størrelse og formfaktor.

Det er det ikke verdt, etter min mening. For all del, det er rom i markedet for leverandører som tilbyr den slags til folk som er opptatt av det – jeg tror til og med det finnes et par nisjeprodusenter – men å kreve det av alle produsenter? Nei takk.

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (14 minutter siden):

Er det en rådende oppfatning av at ting ikke blir reparert i det hele tatt? Jeg trodde denne bevegelsen handlet om at man skulle kunne reparere selv. Det ser jeg ikke poenget med, for å være ærlig.

Men når jeg leverer inn en iPhone (jeg tar det som et eksempel siden det ble tatt opp tidligere) og får en swap-enhet i disken, så blir jo ikke den enheten jeg leverte inn skrotet. Er det det folk tror? Den blir tatt inn, reparert hvis mulig ellers blir den strippet for brukbare reservedeler og brukt i andre swap-enheter – alternativt blir den resirkulert. Jeg skjønner ikke hva som ville gjort det bedre om den var stor, klumpete og modulær som den måtte vært for at hvermannsen skulle kunne bytte ting som kamera, ladeport, batteri, whatever.

Svære, klumpete elektronikkenheter hører 90-tallet til. Om jeg må levere noe fra meg til reparasjon så er det helt innafor, jeg verdsetter andre ting (egentlig det aller meste) høyere en muligheten til å drive med hobbyfikling.

Det er fullt mulig å reparere alle andre PCer. Problemet er at om minnet ryker, så må man bytte hele hovedkortet inkl. CPU, GPU og kanskje til og med SSD. Om enheten er utenfor garanti, så blir det relativt kostbart.

Hensikten er kanskje ikke at alle skal kunne reparere, men for oss som jobber med dette, så blir det veldig enklere når man kan bytte en enkelt del i stedet for nesten alt. Lønnsomheten blir langt bedre også. Hvem gidder vel å betale reparasjonskostnad ganger 5?

Ang. størrelse, så ta en titt på det forrige innlegget mitt. Jeg har sammenlignet Framework med Lenovo X13. Om jeg skal finne ut om det faktisk er en størrelsesforskjell, så må jeg ta meg tid til å regne volum. Det har jeg ikke giddet til nå 😆.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (7 minutter siden):

Men alt dette ville også betydd at telefonen måtte vært designet helt annerledes fra fabrikk – og da høyst sannsynligvis ville det gått på bekostning av størrelse og formfaktor.

Det ville defintivt gå på størrelse. Lim tar opplagt mindre plass enn en skrue, med forsterkning rundt skruehullet.

Men for meg personlig er det noe jeg ville gladelig akseptert hvis det ville bety at gjenstanden ikke måtte skrotes eller måtte gjennomgå en kostbar og langvarig reparasjon hvis det skulle skje noe med den.
Jeg foretrekker også at det er litt "størrelse" på de tekniske tingene generelt - er det et kvalitetsprodukt i utgangspunktet så betyr størrelse også et mer robust produkt.

Skal dog ikke uttale meg på telefonfronten. Det er en grunn til at jeg fortsatt bruker en Nokia 3720. Kjøpte nylig en Samsung Galaxy bare for å få mine kolleger til å tie stille om telefonen min, men smarttelefonen var både større, tyngre, tregere og har egentlig ikke et eneste lyspunkt sammenliknet med Nokiaen (untatt kameraet). Jeg kun ringer med telefonen min - resten gjør jeg enten med en stasjonær PC eller en Lenovo X380.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (8 minutter siden):

Men for meg personlig er det noe jeg ville gladelig akseptert hvis det ville bety at gjenstanden ikke måtte skrotes eller måtte gjennomgå en kostbar og langvarig reparasjon hvis det skulle skje noe med den.

Men det er jo ikke de to eneste alternativene? Det tredje alternativet er det som er mest i bruk i dag: du får en ny, eller allerede reparert enhet ganske kjapt, og så blir den enheten du leverte inn enten reparert eller gjenbrukt/resirkulert alt etter som.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar
Svampebob_1 skrev (24 minutter siden):

Ang. størrelse, så ta en titt på det forrige innlegget mitt. Jeg har sammenlignet Framework med Lenovo X13. Om jeg skal finne ut om det faktisk er en størrelsesforskjell, så må jeg ta meg tid til å regne volum. Det har jeg ikke giddet til nå 😆.

Et modulært hovedkort tar helt åpenbart større plass enn et hvor alle deler er integrert på selve kortet. Dersom det ytre skallet er like stort, så betyr det enten at plassen inni var dårlig utnyttet i utgangspunktet, eller at det større hovedkortet går på bekostning av noe annet. Sannsynligvis er det da batteriet.

Å gjøre ting modulært og «enklere reparerbart» har en kostnad, om enn ikke i kroner og øre. Den prisen er det ikke alle som er villig til å betale.

Lenke til kommentar

For en bærbar pc så er ikke plass så stort problem at dette ikke lar seg gjøre, det er jo nettopp det denne beviser. For mer kompakte enheter som nettbrett og mobil så blir det litt verre, men også der kunne det vært lettere å bytte f.eks batteri og skjerm. Ellers så er jeg enig at dette også må vurderes opp mot kostnad og andre faktorer. Jeg tror ikke påbud gjennom lov er veien å gå.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...