Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router med PFSense / Alternativ


Anbefalte innlegg

Hei, 

Skal ha ny router til hjemmenett, og vil ha noe som kan kjøre en 500/500 fiber med et par VPN tilkoblinger. 

Tenker oppsett på PFsense eller OpenWrt. Gjerne med DPDK for reduksjon at ping.

Finnes det noe som kan funke her som ikke bruker mengder strøm, og har 1 sfp+ port for WAN og 1-2 port for LAN side som er minimum 1Gbit.

Gjerne noe som kan monteres i rack, men ikke 100% nødvendig.. kan sikkert sette inn en hylle på noe vis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
20 minutes ago, N|troXx said:

Da vil jeg gjerne ha noen tips til mb/cpu kombo som kan gi meg lavt strømforbruk og fart nok.

Tusen takk for tips.

kjører egen switch hjemme og egne AP for Wifi.. så trenger 1Wanport og 1-2 Lan porter (gjestenett etc.)

Hva med https://teklager.se/en/products/routers/tlsense-i5-4lan eller en variant av den?  

Les eventuelt https://teklager.se/en/knowledge-base/aputlsense-boards-spec-comparison/

Jeg bruker selv en pcengines apu3c4.  Har bare 350/350 wan og med full load bruker den 50-55% cpu, så en tlsense variant er sikkert bedre for deg. 

Lenke til kommentar

Jeg har spesifisert sfp+ for det kan jo faktisk bli aktuelt med 1gbps+ nett om ikke lenge. 

 

Er i planleggingsfasen av hjemmenett og holder på med husrenovering, her blir det satt opp 10gbps nettverk for stasjonære maskiner. Jeg håper jo at en router til rundt 5K skal kunne leve en del år, men mulig det driver opp prisen så mye. at det er bedre å skifte den ut om 6år når multi gigabit hastigheter på internett blir aktuelt. 

Ønsker uansett sfp / sfp+ på routeren hvis mulig, men har også sfp+ porter på switch som jeg kan kjøre fiber inn på, og VLAN separere til ethernet port. Så ikke noe MÅ HA. Hvis det øker valgmulighetene og reduserer kostnad på mb/CPU komboen min. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
N|troXx skrev (På 11.10.2021 den 13.53):

Glemte 1 ting:

Må støtte PFSense, Opnsense eller OpenWrt.   Har hatt mikrotik tidligere, og makan til søppel OS skal du lete lenge etter. HW er tipp topp, men software er noe ræl.

 

Hvis denne støtter OpenWrt eller andre os, så skal jeg notere meg ned routerforslaget

Softwaren dems er ekstremt kraftfult, men hvis du bruker GUI'et dems er det kanskje ikke så brukervennelig. Får du satt det opp riktig er det veldig kapabelt. Men problemet med GUI'et dems er jo at det omtent kun er en CLI til GUI generator uten tanke på noe som helst. 

Ubiquity er da heller ikke relevant? Er vel det jeg ville gått for om jeg ville ha god ytelse for en ok krone uten en ruter som fungerer som en sekundær varmeovn. 

Lenke til kommentar

Hei,

takker for forslag, jeg har en HPE A5800-24G switch som skal inn i nettverket, og dermed så ønsker jeg ikke noe Ubiquity Unifi opplegg. 

En kraftigere edgerouter hadde sikker funket greit, men ser litt av hvert i tilbakemeldinger, så blir jo litt skeptisk. Får ha Edgerouter som en plan B. 

Joda, Mikrotik har fantastisk HW, og sikkert software også, bare at jeg og RouterOS snakker ikke helt samme språk. Så da blir det vanskelig. 

Dermed er ønsket i hovedsak en Opnsense/PFsense/OpenWrt løsning, men skal også se litt mer på edgerouter.

Lenke til kommentar
N|troXx skrev (På 2.12.2021 den 10.54):

Hei,

takker for forslag, jeg har en HPE A5800-24G switch som skal inn i nettverket, og dermed så ønsker jeg ikke noe Ubiquity Unifi opplegg. 

En kraftigere edgerouter hadde sikker funket greit, men ser litt av hvert i tilbakemeldinger, så blir jo litt skeptisk. Får ha Edgerouter som en plan B. 

Joda, Mikrotik har fantastisk HW, og sikkert software også, bare at jeg og RouterOS snakker ikke helt samme språk. Så da blir det vanskelig. 

Dermed er ønsket i hovedsak en Opnsense/PFsense/OpenWrt løsning, men skal også se litt mer på edgerouter.

Hva har HPE switchen med hvilken router/brannmur du har? Fungerer da fint alene og kontroller er bygd inn i dreammachine så blir i praksis som en  hvilken som helst annen router du logger deg inn på via web gui, med litt mer avanserte funksjoner.

 

3.5Gb throughput med IPS tror jeg ikke at du får på så mye annet i den prisklassen. Da tror jeg du må bygge det selv med pfsense.

Endret av hexiack
Lenke til kommentar
On 12/2/2021 at 10:54 AM, N|troXx said:

Dermed er ønsket i hovedsak en Opnsense/PFsense/OpenWrt løsning, men skal også se litt mer på edgerouter.

Hvis du skal ha sfp+ har du ikke så mange valgmuligheter hvis du vurderer Edgerouter, ref. https://www.ui.com/edgemax/comparison/
Ellers er det UDM-pro det eneste alternativet pdd fra Ubiquiti. 

Skal du ha pfSense e.l. ser det ut til at den Netgate-ruteren som ble lenket til over her kan være et godt alternativ, men koster jo litt den og da. Hvis det er et alternativ å bygge selv så kan du jo se hva slags specs som brukes i de forhåndskonfigurerte pfSense-boksene: https://www.pfsense.org/products/

Har ikke erfaring med å bygge noe slikt selv men etter litt googling sitter jeg med inntrykk av at pfSense ikke er så veldig cpu-intensivt.

Endret av sorthull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...