Gå til innhold

Arveavgift med ny regjering


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
44 minutes ago, Snikpellik said:

Jeg mener det er et godt verktøy for å motvirke ulikhet, og som vi vet har den økt betraktelig i Norge de siste årene. Forskning viser at det fungerer i så måte.

Det er også noen bakdeler selvfølgelig, jeg har selv betalt millioner i arveavgift og måtte ta opp et ganske stort lån for å betale den. Så jeg vet hvordan det er. Det er mange måter å løse det på.

Er helt uenig. Ett godt verktøy for å motvirke ulikhet?

Hvorfor må jeg betale skatt på det mine forelder har opparbeidet i ett helt liv? Jeg kaller det dobbel skatt.

Vil du straffe de med mye penger er det feil tanke.

Vis oss en rettferdig skatte modell for alle og du er millionær. Det er det ikke noen som har klart enda, jeg har ikke men kanskje du har😄

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (36 minutter siden):

Om man hadde satt både arveavgift og formueskatt til 10 mill. innslagspunkt kunne det bedre forsvares, men dagens grenser er latterlig lave. Synes forøvrig begge deler er en uting, og vanlige folk straffes for å spare og trygge sin egen alderdom.

10 millioner er jo ikke så voldsomt mye. En gård, et småbruk eller et stort hus på «riktig sted» vil ofte greit overstige det. Mange økonomer peker på skattefritt opp til 10-15 millioner, kanskje kunne det vært mer.

Jeg mener Norge bør gjøre som de fleste andre OECD-land. Slik vi har det i Norge nå er arv skattefritt mens arbeid beskattes ganske hardt, det burde være motsatt. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (3 minutter siden):

Hvorfor må jeg betale skatt på det mine forelder har opparbeidet i ett helt liv? Jeg kaller det dobbel skatt.

Hvorfor må jeg betale moms på Melk med penger som jeg allerede har skattet av? Jeg kaller det dobbelt skatt.

Hva vi kaller det et kanskje ikke så interessant. Jeg er mer interessert i hva arveavgift vil gjøre med samfunnet. Hvordan vil de med advokater og rådgivere sno seg unna?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

10 millioner er jo ikke så voldsomt mye. En gård, et småbruk eller et stort hus på «riktig sted» vil ofte greit overstige det. De fleste økonomer peker på skattefritt opp til 10-15 millioner.

Jeg mener Norge bør gjøre som de fleste andre OECD-land. Slik vi har det i Norge nå er arv skattefritt mens arbeid beskattes ganske hardt, det burde være motsatt. 

Hva er skatt på arbeid, og hva vil du jeg skal betale i arveavgift på 10 mill.

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (49 minutter siden):

Forrige gang vi hadde arveavgift ble det spøkefullt sagt i enkelte miljøer at arveavgift kun var for de fattige og de uintelligente….(de rike med gode rådgivere snodde seg unna).

Det er dessverre sant. De som har mye penger finner alltid en måte å omgå systemet på.

Så man er vel like langt.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, knutinh said:

Hvorfor må jeg betale moms på Melk med penger som jeg allerede har skattet av? Jeg kaller det dobbelt skatt.

Hva vi kaller det et kanskje ikke så interessant. Jeg er mer interessert i hva arveavgift vil gjøre med samfunnet. Hvordan vil de med advokater og rådgivere sno seg unna?

-k

Er ikke denne om arveavgift?

Moms for du ta i en ny tråd😄

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Snikpellik skrev (11 minutter siden):

10 millioner er jo ikke så voldsomt mye. En gård, et småbruk eller et stort hus på «riktig sted» vil ofte greit overstige det. Mange økonomer peker på skattefritt opp til 10-15 millioner, kanskje kunne det vært mer.

Jeg mener Norge bør gjøre som de fleste andre OECD-land. Slik vi har det i Norge nå er arv skattefritt mens arbeid beskattes ganske hardt, det burde være motsatt. 

10 mill er ikke voldsomt mye, men det er mye bedre enn dagens usle 1,5 mill

Arbeid skattes ikke hardt i Norge i forhold til andre europeiske land.

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (25 minutter siden):

Hvorfor må jeg betale skatt på det mine forelder har opparbeidet i ett helt liv? Jeg kaller det dobbel skatt.

Den som mottar pengene har aldri skattet på de før, så kjøper ikke helt argumentet om dobbel skatt.

Jeg synes det er mottakerperspektivet man må se på her, ikke de som er døde. Hvis det skal skattes på arbeid, skal man HVERTFALL skatte på arv - som er helt flaksbasert, og ikke noe man sliter for.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (37 minutter siden):

Ikke dette valget nei, du blander kanskje med 2017.


Nope, inntektsskatten går ned for de som tjener under 750 000,- mens avgiftene går opp for de fleste.

AP's valgløfte er at skatten skal forbli uendret for de med lavest inntekt ... men det gjelder ikke formuesskatten blant annet, som skal opp.

Ved forrige valg gikk Støre litt bredere ut, og var ærlig på at skattenivået skulle mye opp for å få inn ytterligere 15 milliarder i skatt, det ligger der fremdeles som målet, men AP har lovet at "folk flest" skal komme omtrent likt ut som tidligere, slik at man ønsker i større grad å dra inn pengene på å beskatte formuer.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/56nGdK/stoere-har-ikke-maksgrense-for-skattenivaaet-etter-2021

  

Lenke til kommentar
1 hour ago, Schweigaard said:

Den som mottar pengene har aldri skattet på de før, så kjøper ikke helt argumentet om dobbel skatt.

Jeg synes det er mottakerperspektivet man må se på her, ikke de som er døde. Hvis det skal skattes på arbeid, skal man HVERTFALL skatte på arv - som er helt flaksbasert, og ikke noe man sliter for.

Hæ? Så mine foreldre som har bygget opp en formue(la oss si 10mill) og jeg arver det, mener du at det er okay at jeg skal betale skatt for det.

De har jo betalt skatt får det hele livet, derfor kaller jeg arveavgift for dobbel skatt,

Ps. Mine gamle lever enda, bare ett eksempel(75/74 jeg 55)

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kuriosa; I Spania er arveavgift en progressiv modell som for slekt begynner på ca 7 % og går opp til ca 32 % ved arv på > 500' €. Det kan også utvikle seg til et mareritt, da reglene er både uklare og skifter mens saken evt behandles. Er det noe sted alt går seint (manjana) så er det i Spania. Er det arv fra fjern slekt eller fra en venn til arvelater med stor formue, kan arveavgiften bli 82%. 

Endret av Slettet+6132
Skrivefeil
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Dart said:

I Spania er arveavgift en progressiv modell som for slekt begynner på ca 7 % og går opp til ca 32 % ved arv på > 500' €.

I Sør-Korea er arveavgiften rundt 50%:

Quote

Samsung-konsernet i Sør-Korea må selge aksjer og eiendom – og gi bort kunst – for å betale arveavgift. Familiens overhode Lee Kun-hee døde i fjor.

[...]

Nå må familien betale statskassa for å beholde kontrollen over selskapet. Sør-Korea har en av verdens høyeste arveavgifter. Den ligger på om lag 50 prosent, men i dette tilfelle nærmere 60, med alle tilleggsavgiftene.

Formuen til avdøde Lee Kun-Hee er på 175 milliarder kroner. Dermed må etterkommerne betale om lag 100 milliarder kroner til statskassa, skriver AP.

Arvingene må selge eiendom og aksjer for å betale avgiften, heter det i en uttalelse fra selskapet.

(https://www.nrk.no/urix/samsungs-eiere-ma-betale-100-milliarder-i-arveavgift-1.15473560)

Til sammenligning utgjorde den norske arveavgiften

 
Quote
Av de første 470.000 kroner           intet 
 Av de neste 330.000 kroner 6 %
 Av overskytende beløp 10 % 

 

 

 

(https://arvehjelpen.no/arveavgift-satser)

 

 

 

Endret av Arve Synden
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror at arveavgift - på samme måte som formueskatt og bompenger - berører folks følelser. Heller enn en kjølig diskusjon om det totale skatte- og avgiftstrykket, eller om hvordan ulike avgifter kan slå urettferdig eller uheldig ut, så reagerer mange med følelser og frustrasjon. Da koker det fort ned til makt heller enn gjensidig forståelse.

Jeg kan godt betale en avgift på verdiene etter foreldre og besteforeldre. Hvis det betyr at jeg får bedre offentlige tjenester, eller slipper andre skatter og avgifter. Et sentralt poeng er at Fredriksen og Røkke også må betale. Hvis den gjengen kommer seg unna så faller min entusiasme betydelig.

Noen mulige caser:

Mor og far bygde en liten hytte på Tjøme etter krigen. Enebarn Ole vokste opp der ute. Jobber nå som hjelpepleier. Pga god beliggenhet har den nå en markedsverdi på 15’ (markedet vil rive og bygge palass). Hvor mye kapital forventer vi at Ole skal ha for å holde hytta i familien?

-k

 

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er mange før som "arvet seg fra gård og grunn". Jeg selv havnet i et skikkelig flerfaktor knipedilemma med arv av ideeell andel i et sameie og endte opp med både 12% renter, dokumentavgift, arveavgift, halv salgspris, spekulasjon fra de andre eiere og tre solide uvennskap. 20% arveavgift. Det neste boet endte opp med 75 000 i advokatpenger, 20 000 i rettsgebyr, XXX 000 i arveavgift og et helvetes bråk der jeg endte opp med alt arbeidet med rydding, salg og etterslep. Det tredje var ikke stort bedre. 

Den største "kostnaden" er uvennskapet. Det tar vi i en tråd for grådig opportunisme, meningsløse destruktive krefter og knugende misunnelse i mennesker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Schweigaard skrev (11 timer siden):

Den som mottar pengene har aldri skattet på de før, så kjøper ikke helt argumentet om dobbel skatt.

Jeg synes det er mottakerperspektivet man må se på her, ikke de som er døde. Hvis det skal skattes på arbeid, skal man HVERTFALL skatte på arv - som er helt flaksbasert, og ikke noe man sliter for.

Mange har boliger, hytter, eiendom og annet felles som går i arv. Dette blir dobbeltbeskattet så det holder med en arveavgift, fordi man også må betale formueskatt, og skatt på pengene man har brukt opparbeidelse av objektet gjennom årene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kuriosa er også at svenskene fjernet arveavgiften etter tsunamiens massedrap på svenske turister. Å opprettholde avgiftene ville skapt politisk kaos. Av våre naboland mistet Sverige flest, med 543 døde og savnede. 45 dansker omkom, mens 178 finner mistet livet.

Vi tenker oss at tre generasjoner i en familie er døde og at staten skal kreve arveskatt på nytt tre ganger, for hver generasjon, alt i en innkrevingsoperasjon. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...