Gå til innhold

Evnetest - jobbintervju


Bobly

Anbefalte innlegg

mickey1928 skrev (13 minutter siden):

Det betyr jo ikke det i det hele tatt. Du har allerede oppgitt referanser. Det er ikke noen automatikk i at arbeidsgiver spør deg om hvilke av referanse du har oppgitt som kan kontaktes. Jeg hadde gått ut i fra at alle du oppgir kan kontaktes, uten å spørre noe nærmere om dette. Du kan ikke trekke slutningen at du er uaktuell til denne stillingen fordi ingen spurte deg om referansene du allerede har oppgitt. 

Bare vant til at jeg får et eller annet signal kort tid etter 2.gangs intervju om at de ønsker å gå videre med meg. Type innen ett døgn. Nå har jeg ikke hørt noe på to dager. Og får da en dårlig følelse😔

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bobly skrev (2 minutter siden):

Bare vant til at jeg får et eller annet signal kort tid etter 2.gangs intervju om at de ønsker å gå videre med meg. Type innen ett døgn. Nå har jeg ikke hørt noe på to dager. Og får da en dårlig følelse😔

Det skjønner jeg. Men dette er ikke unormalt i det hele tatt. Med mindre bedriften har et akutt behov for å ansette noen (og da mener jeg ekstremt akutt) så vil andre oppgaver komme i veien for ansettelsesprosessen. Folk blir syke eller glemmer ting. Det er helt naturlig. I min nåværende stilling gikk det tre uker fra intervju nummer 2 (da var vi bare 2 kandidater) til jeg hørte noe mer. På intervjuet fikk jeg beskjed om at "du hører fra oss i løpet av noen dager". 

Det er umulig å si om du får jobben eller ikke, da man aldri vet hvordan andre kandidater har gjort det. Om du var veldig bra, kan noen andre ha vært helt fantastiske. Men, du kan ikke trekke slutningen at det ikke blir deg basert på at de ikke har spurt om referanser -- som du attpåtil allerede har oppgitt. Det vil være å ta sorgen på forskudd. 

Lenke til kommentar
mickey1928 skrev (4 minutter siden):

Det skjønner jeg. Men dette er ikke unormalt i det hele tatt. Med mindre bedriften har et akutt behov for å ansette noen (og da mener jeg ekstremt akutt) så vil andre oppgaver komme i veien for ansettelsesprosessen. Folk blir syke eller glemmer ting. Det er helt naturlig. I min nåværende stilling gikk det tre uker fra intervju nummer 2 (da var vi bare 2 kandidater) til jeg hørte noe mer. På intervjuet fikk jeg beskjed om at "du hører fra oss i løpet av noen dager". 

Det er umulig å si om du får jobben eller ikke, da man aldri vet hvordan andre kandidater har gjort det. Om du var veldig bra, kan noen andre ha vært helt fantastiske. Men, du kan ikke trekke slutningen at det ikke blir deg basert på at de ikke har spurt om referanser -- som du attpåtil allerede har oppgitt. Det vil være å ta sorgen på forskudd. 

Hjertelig takk mickey. Jeg melder tilbake når jeg hører noe mer. Men synes du det blir rart om jeg spør om videre prosess? For det sa de ikke noe om.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (28 minutter siden):

Støtter forslaget om å spørre om videre prosess. Det var derfor jeg spurte om fristen. Om deres arbeidshverdag er som min så får man ofte ikke gjort halvparten av det man hadde på planen pga. ad-hoc situasjoner. Bussiness as usual som det kalles.

Jo. Fikk tilbakemelding fra dem. De er ikke ferdig med prosessen enda. Så jeg må smøre meg med tålmodighet. Det gjenstår visstnok et par intervjuer, så de er ikke helt ferdig. 
Takk Theo!🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mickey1928 skrev (1 time siden):

Jeg syns det vil være helt naturlig å spørre om det. Kjør på! 

Jo. Fikk tilbakemelding fra dem. De er ikke ferdig med prosessen enda. Så jeg må smøre meg med tålmodighet. Det gjenstår visstnok et par intervjuer, så de er ikke helt ferdig. 
Takk for hjelpen mickey🥰

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest f8c85...ace
On 9/22/2021 at 4:00 PM, Bobly said:

Jo. Fikk tilbakemelding fra dem. De er ikke ferdig med prosessen enda. Så jeg må smøre meg med tålmodighet. Det gjenstår visstnok et par intervjuer, så de er ikke helt ferdig. 
Takk for hjelpen mickey🥰

Hei, hvordan gikk det? :)

Anonymous poster hash: f8c85...ace

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
On 9/16/2021 at 9:06 AM, Bobly said:

Før annengangsintervju måtte jeg blant annet gjennomføre en evnetest. Av 20 spørsmål tror jeg at jeg har fått rett på 6 spørsmål. To spørsmål ville ikke tastaturet sende inn, så de ble bare hoppet over. Men de vet jeg at jeg ville ha fått rett på. 
Spørsmålet er om det i det hele tatt er noen som har fått jobb, selv om testen har gått dårlig?😞

Husker at jeg gikk gjennom noe lignende i fjor i forkant av andregangsintervju, er kjipt at slike tester skal være med å spille en rolle i prosessen ut når det i bunn og grunn ikke forteller noe som helst om hvordan du er som person/ansatt.... Jeg søkte jobb Februar nå i år og måtte igjen ta en slik test, det var en SHL test. Da fant jeg imidlertidig en nettside der man kunne øve på mange forskjellige ferdighetstester på Norsk. Selv om det kostet litt for tilgang så hjalp meg veldig mye iallefall, og tror det finnes samtlige nettsider hvor du kan øve deg. "Long story short" Så landet jeg iallefall jobben! Så om du skal ta test igjen så anbefaler jeg deg å finne en nettside å øve på. Den jeg brukte het https://testttalent.no/. Synes det var et stort pluss at de hadde testene på norsk. 

Lenke til kommentar
Håvard L skrev (7 minutter siden):

Husker at jeg gikk gjennom noe lignende i fjor i forkant av andregangsintervju, er kjipt at slike tester skal være med å spille en rolle i prosessen ut når det i bunn og grunn ikke forteller noe som helst om hvordan du er som person/ansatt.... Jeg søkte jobb Februar nå i år og måtte igjen ta en slik test, det var en SHL test. Da fant jeg imidlertidig en nettside der man kunne øve på mange forskjellige ferdighetstester på Norsk. Selv om det kostet litt for tilgang så hjalp meg veldig mye iallefall, og tror det finnes samtlige nettsider hvor du kan øve deg. "Long story short" Så landet jeg iallefall jobben! Så om du skal ta test igjen så anbefaler jeg deg å finne en nettside å øve på. Den jeg brukte het https://testttalent.no/. Synes det var et stort pluss at de hadde testene på norsk. 

Evne test + strukturert intervju er den beste måten å plukke de rette ansatte på. Dette er støttet opp med mye forskning.

Lenke til kommentar
.,. skrev (Akkurat nå):


Har du eksempler på slik forskning? 

Nei, dette er tatt fra minnet fra lederkurs. De hadde kilder men det har jeg ikke tilgang til dessverre. Finnes nok sikkert på Google dog.

Strukturert intervju er viktigst, men med evnetest samt andre tester får en best resultat over tid.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Nei, dette er tatt fra minnet fra lederkurs. De hadde kilder men det har jeg ikke tilgang til dessverre. Finnes nok sikkert på Google dog.

Strukturert intervju er viktigst, men med evnetest samt andre tester får en best resultat over tid.


Vel, jeg leser en del forskning. Og det meste av slike tester er faktisk bare pseudovitenskap. 

Det er også påvist en rekke bias og feil i intervju. 

Lenke til kommentar
.,. skrev (Akkurat nå):


Vel, jeg leser en del forskning. Og det meste av slike tester er faktisk bare pseudovitenskap. 

Det er også påvist en rekke bias og feil i intervju. 

Ja det må en gjerne si, men slik jeg har blitt fortalt i kursing så er det reelt. Og dette er fra flere kurs som omhandler lederskap i Norge. 

Lenke til kommentar

Det er nok litt ulike meiningar alt etter kva side av bordet ein sitt på.

For arbeidsgivar er evnetest ein effektiv måte å sortere og rangere søkarane på. Kor effektivt og presist verktøyet er blir litt underordna fordi det viktigaste er å klare å finne ein måte å finne ut kven som er best kvalifisert totalt sett.

For arbeidstakar så oppleves ein evnetest ofte som litt urettferdig og tilfeldig. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (7 minutter siden):

Det er nok litt ulike meiningar alt etter kva side av bordet ein sitt på.

For arbeidsgivar er evnetest ein effektiv måte å sortere og rangere søkarane på. Kor effektivt og presist verktøyet er blir litt underordna fordi det viktigaste er å klare å finne ein måte å finne ut kven som er best kvalifisert totalt sett.

For arbeidstakar så oppleves ein evnetest ofte som litt urettferdig og tilfeldig. 

Ja en skal absolutt ikke stole 100% på en test. Har selv hatt flere til intervju som har gjort det 'dårligere' enn forventet på evnetest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...