Gå til innhold

Krafige USB kabler til 100W USB lader


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en 100W USB bordlader med 8 utganger. 1x QC 3.0 | 1x USB-C PD og 6x vanlige 2.4A USB utganger. Jeg skal lade opp en laptop, iPad Pro, iPhone 12X Pro og annet småtteri. 

Jeg skal bestille meg noen USB kabler av god kvalitet som gir kjappest mulig lading av de forskjellige enhetene. 

Jeg trenger også to kabler for å lade opp to Andresson 20.000ma power banker (de som vant i test på tek.no). 

Pris er ikke så viktig, men jeg skal ha gode kabler som gjerne er overdimensjonerte for fremtidig bruk. Så altså, best mulig kabler. 

Så hva skal jeg velge her?  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Awg verdien blir nok trolig vanskelig å finne, men mange av kablene jeg ser (de mest solgte) på aliexpress ser lovende ut og langt mer eksklusive enn de kjipe pvc kablene man får på Elkjøp. 
 

men jeg skjønner meg ikke helt på disse standardene. QC 4.0 og PB USB-C etc. jeg skjønner at USB-C PB har en teoretisk mulighet til å frakte 100W gjennom kabelen, men klarer ikke å finne USB-A til USB-C Quick Charge 4.0 kabel som er ratet for 100W. 

Lenke til kommentar

Drit i USB-A og QuickCharge 4 tanker og kjøp deg noen Ugreen USB-C til USB-C 100W kabler. Quick Charge var greit før USB-PD og USB-C ble standarden, men selv da kun hvis både lader og mobilenheten støttet dette. USB-PD er såpass standardisert at du til og med får kjøpt kabler med innebygd elektronikk som kobles til en USB-C lader (som støtter USB-PD og dermed 12V) og som i andre enden av kabelen har sigarettenner-uttak..

Lenke til kommentar

Er det ett av AliExpress-selskapene jeg ikke kjøper mer av så er det Ugreen. Supporten de ga meg når noe feilet må være den værste jeg noen gang har opplevd. De er like arrogant som Apple var på sitt absolutt værste. De putter alle pengene i markedsføring og produktpresentasjon, men får du feil med det vet de ikke hvordan de staver garanti selv om de vedlegger den skriftlig med produktene de selger.

Spør du meg er egentlig 20V og 5A over USB C i overkant av hva som burde overføres i denne lille port-typen. Egentlig burde en ikke gå over 3A som også er i standarden.

Siden verden ikke har brent ned enda så kan en vel anta at 20V og 5A faktisk fungerer tålelig bra logisk sett, men alikevel. En burde vel kanskje helst bruke 5A kabel og satse på at den holder til 3A ?

Edit: USB C spec 2.1 som er rundt hjørnet tillater faktisk 240W. Lykke til folkens! Teknisk sett brukes samme port-type, bare at en øker spenningen fra 20 til 48 volt.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Luxorpart er sånn jeg oppfatter det sourcet fra billigmerker, men de har kvalitetskontroll pr. produkt, sånn at du skal være sikker på at det er bra. Har f.eks betalt 400 kr for et produkt av dem som kostet 2,8 dollar på Ali. Produktet til 400 kr var eksakt lik det til 2,8 dollar. Eneste forskjellen var at 400-kroners versjonen hadde passert kvalitetskontrollen på ytelse mens den andre sikkert var ratet til B.

Hadde bare handlet 3 stk forskjellige lovende kabler på Ali, testet dem og brukt det beste.

Lenke til kommentar

De kablene fra AliExpress er såpass billige at jeg tar sjansen. Jeg tror ikke det er noe rakettforskning og lage slike kabler og jeg tror de aller fleste er mer enn gode nok. 

Dessuten kan jeg teste dem selv med last over tid. Ingen problemer å laste disse 100W USB-C kablene med 100W i en times tid. Altså 20V/5A. I virkeligheten vil aldri en slik kabel kunne levere 100W i en helt time tror jeg, da strømtrekket fra enheten man lader vil gå ned gradvis når det nærmer seg fullt. 

Når man laster en slik kabel så ser man jo også på "voltage drop". Spenningen bør ikke gå vesentlig under 20V når man laster med 5 ampere. 

Å skulle det sitte en chip der som hindrer meg i å trekke 100W fra en slik tester, så er det jo bare å klippe av endene for så og kjøre 20V og 5A gjennom kabelen for å sjekke. 

Så jeg er ikke spesielt bekymret. Spesielt fordi dem koster svært lite :) 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
vidor skrev (På 13.9.2021 den 22.02):

Er det ett av AliExpress-selskapene jeg ikke kjøper mer av så er det Ugreen. Supporten de ga meg når noe feilet må være den værste jeg noen gang har opplevd. De er like arrogant som Apple var på sitt absolutt værste. De putter alle pengene i markedsføring og produktpresentasjon, men får du feil med det vet de ikke hvordan de staver garanti selv om de vedlegger den skriftlig med produktene de selger.

Spør du meg er egentlig 20V og 5A over USB C i overkant av hva som burde overføres i denne lille port-typen. Egentlig burde en ikke gå over 3A som også er i standarden.

Siden verden ikke har brent ned enda så kan en vel anta at 20V og 5A faktisk fungerer tålelig bra logisk sett, men alikevel. En burde vel kanskje helst bruke 5A kabel og satse på at den holder til 3A ?

Edit: USB C spec 2.1 som er rundt hjørnet tillater faktisk 240W. Lykke til folkens! Teknisk sett brukes samme port-type, bare at en øker spenningen fra 20 til 48 volt.

For meg har det vært det helt motsatte. Når en SATA-dock ikke fungerte (iallefall ikke til noe som krevde tilkobling til PC, selve klonefunksjonen med knappen fungerte fint) så var det noen få kontrollspørsmål via eBay messaging før de refunderte meg hele summen (inklusiv VoEC). Og det skal sies, jeg er veldig vandt til at kundeservice ikke har peiling, men Ugreen sin stilte nøyaktig de samme spørsmålene jeg ville gjort for å raskest mulig (og med færrest mulig frem-tilbake interaksjoner) utelukke brukerfeil og samtidig bekrefte at her var det noe hardware feil som hadde gått forbi QC. Nå er ikke Ugreen på eBay lenger, men jeg antar det er samme folkene som ville ytt kundeservice hvis jeg i fremtiden får problemer med Ugreen kjøpt via AliExpress.

Lenke til kommentar
On 9/26/2021 at 1:48 PM, ali q said:

... samme folkene som ville ytt kundeservice hvis jeg i fremtiden får problemer med Ugreen kjøpt via AliExpress.

Du har nok vært heldig med kundebehandler. De fikk video av meg som klart viste problemet, så om de hadde hatt et par aktive hjerneceller hadde de forstått. Virker mest som de aktivt prøvde å få med til å akseptere lavere pris og la meg beholde produktet, mens det var så ustabilt for min del at det ikke hadde noe verdi, noe de også hadde fått forklart.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Hos meg fikk de video av en Windows-maskin som ikke detekterte noe nytt i enhetsbehandling og en Linux-laptop som kun viste noen få eventer i dmesg uten at disken ellers ble detektert, så strengt tatt kunne kundebehandleren jeg hadde med å gjøre bruke dmesg-eventene til å sannsynliggjøre at SATA-docken fungerte, men så fort jeg viste begge to side ved side så var de fornøyde med at det måtte være noe gale med docken og refunderte meg $62.99. I trådstarter sitt tilfelle så er det vel uansett kun snakk om noen kabler, det er vel heller tvilsomt at han trenger kundeservice sin hjelp med et så enkelt produkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...