Gå til innhold

Her er Mercedes EQE: 660 kilometer med bakhjulstrek


Anbefalte innlegg

Kajac skrev (25 minutter siden):

Mitt inntrykk er at ladekøene i stor grad er medieskapt, eller skapt av folk som aldri har brukt hurtiglader før. Det gikk jo bedre i år enn i fjor, selv om de fryktet det skulle gå verre. Ser ut som det er lett å unngå med litt planlegging. Men så er jo elbil fremdeles ganske nytt for mange, så det vil nok være noen år til med "ladekaos" før det stabiliserer seg.

Jeg kommenterte vel angst som ikke spesielt rasjonelt men... Det jeg leste av medieomtale fra årets feriesesong kom fra elbilistene selv, så historiene er nok ikke diktet opp. Jeg synes forøvrig Aomt har noen rimelig viktige poeng. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@aomt Bensin/diesel-bilistene er på samme måte bundet til å fylle på bensinstasjoner. Men gjett hva, det er allerede flere hurtigladestasjoner i landet enn bensinstasjoner. Valgmulighetene er altså allerede større og det øker selvsagt hvert år.

Det sagt så er det ingen som hindrer en elbilist å stoppe midt i en by og spise middag der eller raste like fritt som bensin/dieselbilister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

@aomt Bensin/diesel-bilistene er på samme måte bundet til å fylle på bensinstasjoner. Men gjett hva, det er allerede flere hurtigladestasjoner i landet enn bensinstasjoner. Valgmulighetene er altså allerede større og det øker selvsagt hvert år.

Det sagt så er det ingen som hindrer en elbilist å stoppe midt i en by og spise middag der eller raste like fritt som bensin/dieselbilister.

Ja, man har lov til å bruke så lang tid man vil når man reiser fra A til B.  Dagesvis til og med om man går. Det er også en frihet. Tror ikke det var det aomt siktet til da.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Haiku skrev (11 minutter siden):

Jeg kommenterte vel angst som ikke spesielt rasjonelt men... Det jeg leste av medieomtale fra årets feriesesong kom fra elbilistene selv, så historiene er nok ikke diktet opp. Jeg synes forøvrig Aomt har noen rimelig viktige poeng. 

Jeg sier ikke at det ikke var problemer i sommer. Men de fleste problemene kunne vært unngått ved litt planlegging og at folk hadde satt seg inn i hurtigladingen før de la ut på langtur. Du drar ikke på bilferie uten å ha fylt bensin eller diesel før heller.

Aomts argumenter faller også litt på sin egen urimelighet siden diesel og bensinbiler er avhengig av nettopp bensinstasjoner. En elbil kan (i teorien) få fylt tanken hvor som helst, så lenge det finnes en stikkontakt. Og med dagens nye elbil-modeller med godt over 450 km rekkevidde kommer du deg omtrent fra Bergen til Oslo uten å lade. Med andre ord er det ikke snakk om påtvungne pauser i hist og her. Og etter en så lang kjøretur så bør du kanskje ta en pause uansett :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå blir det enda mer off topic igjen men la gå: 

Du kan planlegge helt perfekt, men når 70 andre planlegger akkuralt likt fordi de kom av samme ferge og skal på samme ferge, så sliter du. Aomts argumenter er helt relevant. Fylle diesel går fort, og kan gjerne gjøres etter fergeturen om en har timet turen. 1 t på fergen og 5 min med dieselfylling etterpå går greit. OM man må tilpasse ladingen til FØR fergen og det er langt mellom ladestasjonene vil man lade max ( 1 time?) + kø, og så ryker den neste fergen og man må vente lenge. Så det kan fort ryke flere timer. Dette er bare et illustrerende eksempel og et tilfeldig konsturert regnestykke, men du skjønner tegningen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Haiku skrev (3 minutter siden):

Nå blir det enda mer off topic igjen men la gå: 

Du kan planlegge helt perfekt, men når 70 andre planlegger akkuralt likt fordi de kom av samme ferge og skal på samme ferge, så sliter du. Aomts argumenter er helt relevant. Fylle diesel går fort, og kan gjerne gjøres etter fergeturen om en har timet turen. 1 t på fergen og 5 min med dieselfylling etterpå går greit. OM man må tilpasse ladingen til FØR fergen og det er langt mellom ladestasjonene vil man lade max ( 1 time?) + kø, og så ryker den neste fergen og man må vente lenge. Så det kan fort ryke flere timer. Dette er bare et illustrerende eksempel og et tilfeldig konsturert regnestykke, men du skjønner tegningen. 

Problemet med "tilfeldig konstruerte regnestykker" er at de sjelden stemmer overens med virkeligheten. Mange av stedene hvor det var ladekø i sommer var det også ledige hurtigladere et par titalls kilometer unna. Så om folk hadde giddet å kjøre litt utenfor hovedveien så hadde ladekøene vært betydelig mindre. Det kaller ikke jeg for god planlegging. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 minutt siden):

Problemet med "tilfeldig konstruerte regnestykker" er at de sjelden stemmer overens med virkeligheten. Mange av stedene hvor det var ladekø i sommer var det også ledige hurtigladere et par titalls kilometer unna. Så om folk hadde giddet å kjøre litt utenfor hovedveien så hadde ladekøene vært betydelig mindre. Det kaller ikke jeg for god planlegging. 

Nå er vel hverken jeg eller du oppdatert på hva andre planla, hva de fant og hva de burde ha funnet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt elbil i 4 år og 55 000 km, derav ca 15 000 km langtur Skandinavia rundt og nedover Europa. Jeg har opplevd kø to ganger disse årene, begge gangene hele 5 minutter. Det er mindre på 4 år enn jeg sto i kø på bensinstasjoner månedlig før det. 

Nå representerer ikke jeg et enkelttilfelle, men et utall ladesesjoner på varierende steder.

Jeg hører dog at folk som er avhengige av udugelige ladeoperatører sliter langt mer, men det må man nesten ta opp med ladeoperatørene. Det er hverken elbilene eller eiernes skyld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (22 minutter siden):

Jeg har hatt elbil i 4 år og 55 000 km, derav ca 15 000 km langtur Skandinavia rundt og nedover Europa. Jeg har opplevd kø to ganger disse årene, begge gangene hele 5 minutter. Det er mindre på 4 år enn jeg sto i kø på bensinstasjoner månedlig før det. 

Nå representerer ikke jeg et enkelttilfelle, men et utall ladesesjoner på varierende steder.

Jeg hører dog at folk som er avhengige av udugelige ladeoperatører sliter langt mer, men det må man nesten ta opp med ladeoperatørene. Det er hverken elbilene eller eiernes skyld.

Ja, jeg ser det at det er supergod dekning med ladere for alle typer elbiler nord for Levanger. Fantastisk. Full dekning overalt :yes: 

Lenke til kommentar
uname -i skrev (10 timer siden):

Stakkars de som må bruke 3 minutter annenhver uke på å fylle bensintanken 😀

 

image.png.7794d56d167a6e84f895731dd22cfb38.png

Disse Tesla-eierene er jo regelrett idioter, da. Tesla kan lade på "vanlige" hurtigladere, så vell som sakteladere. Her er det nok heller de som velger å stå i kø for å lade bittelitt billigere.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 timer siden):

@aomt Bensin/diesel-bilistene er på samme måte bundet til å fylle på bensinstasjoner. Men gjett hva, det er allerede flere hurtigladestasjoner i landet enn bensinstasjoner. Valgmulighetene er altså allerede større og det øker selvsagt hvert år.

Det sagt så er det ingen som hindrer en elbilist å stoppe midt i en by og spise middag der eller raste like fritt som bensin/dieselbilister.

Det tar meg ca 3min å fylle tanken som holder i 1000-1500km. Så på veien eg kan ta pause akkurat når eg skulle ønskje det, uten å tenkje på ladning.
Eg kan fylle bensin, så ta lenge pause 15minutter senere uten at det påvirker reisetiden noe som helst.

"Det sagt så er det ingen som hindrer en elbilist å stoppe midt i en by og spise middag der eller raste like fritt som bensin/dieselbilister."

Vel, la oss si du trenger å kjøre 1000km den ene dagen. Du rekner med å bruke 8-12 timer på turen (kommer an på landet). Med elbil så "må" du spise der du kan ladde. Med bensin - du spiser der du vil, uten å tenkje at det må vare ein ladder i nærheten (som er fri og har nok kapasitet).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du skal frem til, men etter å ha erfart dette i praksis så ser jeg at det ikke er noe problem. For å ta det scenariet ditt, som jeg har opplevd en del ganger nå, så må man med 400 km rekkevidde hurtiglade 2 ganger i løpet av de 8-12 timene. Første stopp etter ca 350 km, andre etter ca 700 km. Sånn røffly, det ser man mer detaljert på navigasjonen i bilen eller på telefonen. Er det snakk om autobahn så kan man legge til et stopp til. Det er ofte mer slitsomt å cruise i 130 km/t enn på norske veier i 90 km/t så et ekstra stopp kommer godt med.

Ja, det er naturlig å spise der man lader, men man ikke. Man kan også velge ladested til en viss grad. F.eks hvis man vil spise hurtigmat så velger man en lader som står ved en hurtigmatkjede. Vil man ha et måltig med mer klasse eller mer husmannskost så velger man en lader ved et sånt sted. Eller lade nært en dagligvarebutikk og handle litt sånn mat om det er det man ønsker, og raste f.eks på et fint utsiktssted. Ofte står laderne nært flere ulike fasiliteter sånn at man kan velge på hvert sted. Du fremstiller det som laderne gjør en veldig låst til étt spisested, men det mener jeg er en overdrivelse.

Det ser også ut til at du helt ignorerer at du ikke kan fylle bensin/diesel hjemme. Dette gjør at du knyttes opp til bensinstasjonene året rundt selv om man bare skal småkjøre. Videre ser det ut til at du ignorerer at det finnes kø på bensinstasjoner også. Spesielt på utfartsdager på steder som ligger langs typiske utfarts-reiseretninger. Og er det ikke kø så ser det kanskje sånn ut:

Spoiler

1363552300_Bensinpris19_90.thumb.jpg.8b57737f133aa1fe0c6c95a684e61679.jpg

Ikke undervurder gleden og frihetsfølelsen av å slippe å være avhengig av sånne priser året rundt, uten mulighet for billig hjemme-fylling.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (19 minutter siden):

Jeg skjønner hva du skal frem til, men etter å ha erfart dette i praksis så ser jeg at det ikke er noe problem. For å ta det scenariet ditt, som jeg har opplevd en del ganger nå, så må man med 400 km rekkevidde hurtiglade 2 ganger i løpet av de 8-12 timene. Første stopp etter ca 350 km, andre etter ca 700 km. Sånn røffly, det ser man mer detaljert på navigasjonen i bilen eller på telefonen. Er det snakk om autobahn så kan man legge til et stopp til. Det er ofte mer slitsomt å cruise i 130 km/t enn på norske veier i 90 km/t så et ekstra stopp kommer godt med.

Ja, det er naturlig å spise der man lader, men man ikke. Man kan også velge ladested til en viss grad. F.eks hvis man vil spise hurtigmat så velger man en lader som står ved en hurtigmatkjede. Vil man ha et måltig med mer klasse eller mer husmannskost så velger man en lader ved et sånt sted. Eller lade nært en dagligvarebutikk og handle litt sånn mat om det er det man ønsker, og raste f.eks på et fint utsiktssted. Ofte står laderne nært flere ulike fasiliteter sånn at man kan velge på hvert sted. Du fremstiller det som laderne gjør en veldig låst til étt spisested, men det mener jeg er en overdrivelse.

Det ser også ut til at du helt ignorerer at du ikke kan fylle bensin/diesel hjemme. Dette gjør at du knyttes opp til bensinstasjonene året rundt selv om man bare skal småkjøre. Videre ser det ut til at du ignorerer at det finnes kø på bensinstasjoner også. Spesielt på utfartsdager på steder som ligger langs typiske utfarts-reiseretninger. Og er det ikke kø så ser det kanskje sånn ut:

  Vis skjult innhold

1363552300_Bensinpris19_90.thumb.jpg.8b57737f133aa1fe0c6c95a684e61679.jpg

Ikke undervurder gleden og frihetsfølelsen av å slippe å være avhengig av sånne priser året rundt, uten mulighet for billig hjemme-fylling.

Du kjører Tesla, ikke sant? Og bor i Tromsø. Da skjønner jeg veldig godt at du ikke har opplevd dette, for du må nesten ikke innom ikke-Tesla-ladere på vei sørover, og det har sjeldent vært problem med for mye tilgang. Du har kanskje risikert å komme til ikke-Tesla-ladere som ikke virker, men likevel ha nok kapasitet til å kjøre til neste.

Kjørte Selv "melkeruta" så godt det lot seg gjøre, på min tur til Finnmark. Havnet borti både defekte ladere med kø på den andre "pumpa" som var ledig, ladere som ikke vil kommunisere med app (har ikke kort for den leverandøren, eller mulighet til å legge til egen brikke), ladesesjoner som blir avbrutt (gjerne sammen med app-problemer), enslige ladere, og ladere som viste seg å ikke være tilgjengelige for andre enn godkjente brukere, ladere som står midt i ingenmannsland eller så langt unna at man likevel måtte dele opp matpause og ladepause i to pauser, fremfor å kombinere dette.

Dette var dog bare en liten del av turen, og i all hovedsak gikk dette veldig greit. Men jeg har full forståelse for at det er problematisk med elbiler med kortere rekkevidde, og spesielt om man er henvist til kun noen ladere (ChaDeMo-lading på bil). 

Og på tur hjelper det lite at man kan "hjemmelade" om man ikke får tilgang til strømkontakt, eller den leverer for lite i forhold til behovet (nesten tomt batteri ved ankomst om kvelden, vil ha fullt batteri til man kjører ut neste morgen). Da er det ikke vanskelig å forestille seg at det er betydelig lettere med et 5-minutters stopp ved en bensinstasjon, og poenget med hjemmelading blir litt søkt i dette tilfellet. Det blir kanskje mer aktuelt når det begynner å forsvinne bensinstasjonspumper i fremtiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det stemmer at jeg kjører Tesla. Hvor jeg bor er egentlig irrelevant i dette tilfellet. Det som er relevant er hvor jeg har hurtigladet og det er i hele Skandinavia og litt nedover kontinentet. Jeg har aldri forsøkt å hurtiglade på noe annet enn Teslas superladere og dermed aldri opplevd problemer med andre ladeoperatører selv. Jeg bare hører fra andre at det er en helt annen verden enn med Teslas superladere.

Ladingen har jeg alltid lagt opp sånn at jeg ikke kommer i knipe dersom jeg ikke får sakteladet om natta. Bare for å være på den sikre sida.

Jeg får vel spore tilbake til poenget: Jeg har forståelse for at 200 km kan være et stort irritasjonsmoment på langturer, men 400 km er faktisk helt greit. Denne Mercedesen med 660 km mener jeg strekker bekvemmeligheten et langt steg videre, på grensen til overflødig.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 minutter siden):

Denne Mercedesen med 660 km mener jeg strekker bekvemmeligheten et langt steg videre, på grensen til overflødig.

Jeg syntes svaret til sjefen hos Mercedes var greit nok. I starten må folk overbevises med overflødig rekkevidde, dog han er enig i at 100+kWh pakker i personbiler er sløsing, og at de over tid frem mot 2040 regner med å selge i snitt mye mindre pakker enn dette. Dog i en startfase, med vokseproblemer i ladeinfrastruktur, så vil høy rekkevidde selge. 

Vi er fremdeles på fattige 2,5-3% elbilandeler i nybilsalget globalt sett. Mengden elbiler ute på veiene er enda mindre enn dette igjen, naturlig nok og infrastruktur kan ikke bygges i forkant av elbilsalget, da vil man måtte kreve subsidiering av nettverket i over et tiår isåfall, hvis ikke er alternativet at en haug "front-runners" av eiere av slikt går konkurs til det endelig er mulig å tjene penger på når elbilandelene er store nok. 

Sløsing av batteri-ressurser må en nesten regne med, og det er også derfor hybride løsninger er ei god mellomting rett og slett fordi de tyner ressusrene bedre. Når folk generelt sett er opplært rundt elbilismen, og infrastruktur er mer tilfredsstillende så vil snitt-pakkene gå nedover igjen, og folk vil velge elbiler over hybride løsninger så godt det lar seg gjøre pga økonomi. Se bare på ID. Life og hva man kan forvente å få for 200,000 kr iløpet av ikke så mange årene. Det blir umulig for ei fossil-bil å konkurrere mot det. Dog i en mellomperiode, så er hybride, gode sådann ekstremt tiltrengt så lenge man må pushe rekkevidde med "dum" rekkevidde gjennom større og større pakker i elbiler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (9 minutter siden):

Jeg syntes svaret til sjefen hos Mercedes var greit nok. I starten må folk overbevises med overflødig rekkevidde, dog han er enig i at 100+kWh pakker i personbiler er sløsing, og at de over tid frem mot 2040 regner med å selge i snitt mye mindre pakker enn dette. Dog i en startfase, med vokseproblemer i ladeinfrastruktur, så vil høy rekkevidde selge. 

Gode poenger. Her er vi strålende enige for en gangs skyld :)

Det er en trend i bilbransjen at ladehastigheten (C) øker med tida. Sakte økninger med dagens batterikjemier og potensielt et stort sprang ved overgang til faststoffbatterier. Det vil bidra til at biler med kort rekkevidde blir mer behagelige å kjøre langtur med. Det har derimot lite å si for bilene med lang rekkevidde både på grunn av menneskelig pausebehov etter mange timers kjøring og på grunn av hurtigladernes maks-effekt. Men klarer man f.eks å lade en bil med 30 kWh batteri med 200+ kW så blir det jo korte ladestopp. Derfor tror jeg faststoffbatteriene finner veien til småbilene før de kommer til de store.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (55 minutter siden):

Det stemmer at jeg kjører Tesla. Hvor jeg bor er egentlig irrelevant i dette tilfellet. Det som er relevant er hvor jeg har hurtigladet og det er i hele Skandinavia og litt nedover kontinentet. Jeg har aldri forsøkt å hurtiglade på noe annet enn Teslas superladere og dermed aldri opplevd problemer med andre ladeoperatører selv. Jeg bare hører fra andre at det er en helt annen verden enn med Teslas superladere.

Ladingen har jeg alltid lagt opp sånn at jeg ikke kommer i knipe dersom jeg ikke får sakteladet om natta. Bare for å være på den sikre sida.

Jeg får vel spore tilbake til poenget: Jeg har forståelse for at 200 km kan være et stort irritasjonsmoment på langturer, men 400 km er faktisk helt greit. Denne Mercedesen med 660 km mener jeg strekker bekvemmeligheten et langt steg videre, på grensen til overflødig.

Biltype i kombinasjon med tilholdssted, gir et hint om hvor stor sannsynlighet er for at du opplever problemer. Det at du ikke opplever problemer, skyldes altså at du har tilgang til og bruker den ene leverandøren som virkelig har satset på ladenettverket sitt.

Godt for dere Tesla-eiere, jeg er definitivt sjalu, men ikke på en negativ måte, men på en måte som får meg til å ville over, selv om bilen min i utgangspunktet er lite å klage på, annen enn at jeg merker at det er lite plass i den.

Men poenget mitt er at du dermed ikke har erfaringsgrunnlaget som kreves for å se at det faktisk er et reelt problem. På samme måte som at en som aldri har opplevd fattigdom, har lite grunnlag for å uttale seg om problemer med å være fattig. Man klarer i liten grad å skjønne at det er et reelt problem, eller omfanget av det.

I dette tilfellet, så vil ikke "ja,, kjøp deg en Tesla da" løse problemet. 

Endret av Snowleopard
La til " med tilholdssted"
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Gode poenger. Her er vi strålende enige for en gangs skyld :)

Det er en trend i bilbransjen at ladehastigheten (C) øker med tida. Sakte økninger med dagens batterikjemier og potensielt et stort sprang ved overgang til faststoffbatterier. Det vil bidra til at biler med kort rekkevidde blir mer behagelige å kjøre langtur med. Det har derimot lite å si for bilene med lang rekkevidde både på grunn av menneskelig pausebehov etter mange timers kjøring og på grunn av hurtigladernes maks-effekt. Men klarer man f.eks å lade en bil med 30 kWh batteri med 200+ kW så blir det jo korte ladestopp.

Personlig håper jeg NIO med sin strategi angående batteribytte lykkes i EU. Optimaliseringen av batteripakkene og måten batteri-ressurser utnyttes på kan få et ekstremt hopp gjennom å blande batteribytte-stasjoner med grid-batterier mot frekvensebalanseringen som trengs (snakker EU spesifikt og ikke nødvendigvis her hjemme). F.eks ligger det logikk i å blande batteribyttestasjoner ved kai-anlegg og havner, slik at man får både i pose og sekk. Batteri-kapasitet ved havnene som i fremtiden vil slite enormt med energitilførsel får batterier som utnyttes for døgnlagring mot et jevnt og sikkert hopp i effektbehov ved havnene mot skip og ferge-trafikk mens elbileiere kan bestille bytte og dermed optimalisere størrelsen på pakken de kjører rundt med mot hverdagslige gjøremål og inn mot feriene. Grid-batterier vil være enda mer profitable siden nedbetalingstiden ikke kun handler om spot-pris sjonglering men også avanse inn mot batteri-byttene inn mot personbiltrafikken. 

Dog for å få dette til, så må alle OEM's samarbeide. De må lande på ei standard for celletype og batteripakke. NIO blir nok enda ei "front-runner" som er for tidlig ute for dette, men over tid så mener jeg noe slikt vil være åpenbart og ei god løsning. Det handler jo bare om at en av de større gruppene som Mercedes hopper på og sørger for at alle sine biler utnytter samme type celle-format. Celle-kjemien er jo ikke så viktig. Den kan gå videre i utvikling uansett. Dog det firmaet som får til dette først, vil jo tjene mest per kWh batteri-ressurser de produserer, og det gir en enorm klimagevinst å skulle gi gode grunner for at batteriprodusentene helst holder på egne ressurser fremfor at de selges ut til oss med høyere usikkerhet i batteri-returen som følger. 

Endret av oophus
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...