Gå til innhold

Her er Mercedes EQE: 660 kilometer med bakhjulstrek


Anbefalte innlegg

oophus skrev (1 time siden):

Personlig håper jeg NIO med sin strategi angående batteribytte lykkes i EU. Optimaliseringen av batteripakkene og måten batteri-ressurser utnyttes på kan få et ekstremt hopp gjennom å blande batteribytte-stasjoner med grid-batterier mot frekvensebalanseringen som trengs (snakker EU spesifikt og ikke nødvendigvis her hjemme). F.eks ligger det logikk i å blande batteribyttestasjoner ved kai-anlegg og havner, slik at man får både i pose og sekk. Batteri-kapasitet ved havnene som i fremtiden vil slite enormt med energitilførsel får batterier som utnyttes for døgnlagring mot et jevnt og sikkert hopp i effektbehov ved havnene mot skip og ferge-trafikk mens elbileiere kan bestille bytte og dermed optimalisere størrelsen på pakken de kjører rundt med mot hverdagslige gjøremål og inn mot feriene. Grid-batterier vil være enda mer profitable siden nedbetalingstiden ikke kun handler om spot-pris sjonglering men også avanse inn mot batteri-byttene inn mot personbiltrafikken. 

Dog for å få dette til, så må alle OEM's samarbeide. De må lande på ei standard for celletype og batteripakke. NIO blir nok enda ei "front-runner" som er for tidlig ute for dette, men over tid så mener jeg noe slikt vil være åpenbart og ei god løsning. Det handler jo bare om at en av de større gruppene som Mercedes hopper på og sørger for at alle sine biler utnytter samme type celle-format. Celle-kjemien er jo ikke så viktig. Den kan gå videre i utvikling uansett. Dog det firmaet som får til dette først, vil jo tjene mest per kWh batteri-ressurser de produserer, og det gir en enorm klimagevinst å skulle gi gode grunner for at batteriprodusentene helst holder på egne ressurser fremfor at de selges ut til oss med høyere usikkerhet i batteri-returen som følger. 

Så lenge biler er forskjellige så kommer det neppe en universell batteribytte-stasjon. Det blir som om du kjørte inn på bensinstasjonen og de byttet hele bensintanken hver gang. Da måtte alle bensintanker vært identisk med samme kapasitet. Personlig har jeg ikke troen på batteribytte-stasjoner nettopp av denne grunnen. NIO kommer til å bygge sine stasjoner rundt om kring, men kun NIO-biler kan bruke dem. Og så kommer det nok sikkert NIO-modeller i fremtiden som bruker litt andre batterier igjen. Da må plutselig NIO-byttestasjonene ha to eller flere typer batterier på lager, som igjen tar ekstra plass. I tillegg så er det i utgangspunktet ikke lov å bytte batterikjemi i en elbil uten at den typegodkjennes på nytt, så man kan nok se langt etter at man får oppgradert batteriteknologien i bilen på denne måten. Et annet spørsmål er jo batterislitasje. Om du har et perfekt batteri når du kjører inn på byttestasjonen, er det ikke sikkert du har det når du kjører ut igjen.

Eneste nytteverdien jeg ser er for dem som bruker NIO som taxi, ambulanse, etc. Så spørs det jo bare hvorvidt NIO i det hele tatt blir en populær bil i Europa og det norske markedet, og ikke minst for disse brukerene. 


Ps. Batteribytte er ikke ny teknologi i det hele tatt. Renault prøvde det med Renault Fluence Z.E. Det ble ikke en stor suksess for å si det forsiktig. Riktig nok ble det ikke bygget noen batteribyttestasjoner i Norge (kun Danmark og Israel), og det ble vel bare solgt noen få av bilene i Norge. But still... Mulig NIO har mer muskler for å få dette til, men jeg tviler.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (21 minutter siden):

Så lenge biler er forskjellige så kommer det neppe en universell batteribytte-stasjon.

Klarer man å designe modulære plattformer som kan ha alt fra 45kWh til 111kWh ut fra samme produksjonslinjer, så klarer man fint å ha 4 robot-armer som har predefinerte lokasjoner for å skru opp noen bolter for batteribytte på ei batteribyttestasjon mot ulike støttede biler og deres plattformer. Den problematikken der er jo liten i forhold til hva f.eks Toyota eller VW får til ved selve produksjonen av bilene. 

Problemet vil være kontakten og hvor på pakkene disse må ligge for at batteribyttestasjonen lett skal kunne koble av og på og utnytte pakkene for ei felles "grid-batteri" når de står "ubrukt" utenfor personbilene. Det er det som må standardiseres. Det å ha litt ulike størrelser på pakkene er ikke så ille. 

 

Kajac skrev (25 minutter siden):

Det blir som om du kjørte inn på bensinstasjonen og de byttet hele bensintanken hver gang. Da måtte alle bensintanker vært identisk med samme kapasitet.

Jeg tar ikke den sammenligningen i det hele tatt. Denne utfordringen er den samme utfordringen vi har angående batteriretur og det å løse gjenbruk av batteripakker inn mot "2'nd life" og til slutt "end-of-life" gjenbruk. 

Man må ha ei måte å koble seg til med ei standardisert kontakt for å kjøre ei ekstern BMS for å undersøke cellene individuelt for å finne ut av hvilke celler man kan bruke mot "2'nd life" og hvem en burde kvitte seg med for knusing mot gjenbruk uansett. 

Løser man batteri-bytte, så har man samtidig løst gjenbruk og resirkulering av batteriene fra bilene. 

 

Kajac skrev (27 minutter siden):

Ps. Batteribytte er ikke ny teknologi i det hele tatt. Renault prøvde det med Renault Fluence Z.E. Det ble ikke en stor suksess for å si det forsiktig. Riktig nok ble det ikke bygget noen batteribyttestasjoner i Norge (kun Danmark og Israel), og det ble vel bare solgt noen få av bilene i Norge. But still... Mulig NIO har mer muskler for å få dette til, men jeg tviler.

Jepp. Det er derfor jeg skrev at NIO muligens ville være nok ei "early mover" som også igjen ikke får til dette. Som sagt, for å få det til så må løsninger standardiseres for det. Dog den første store gruppen som gjør dette, vil få enorme fortrinn ved å gjøre det imo. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva om det kom en kleskjede til landet der man enkelt kan gå inn og skifte skitne klær med rene? Da slipper man å ha skittentøyskurv, vaskemaskin, tørketrommel, tørkensor, kommoder og klesskap hjemme. Kjempebesparende og genialt... helt til noen kommer på at klesbyttestasjonene må ha klær for alle mulige værforhold og stiler, og alle disse variantene må ha et passe lager av ulike størrelser og man har ingen garanti for å få et lite slitt plagg i retur.

Jeg har jo forklart mange ganger i forumet hvorfor jeg ikke har tro på batteribytte for hvermansen, men tenkte bare å krydre det med en analogi.

Edit: Jeg fikk et grøss av flashback til førstegangstjenesten... og der var jo utvalget ikke akkurat overveldende.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Hva om det kom en kleskjede til landet der man enkelt kan gå inn og skifte skitne klær med rene? Da slipper man å ha skittentøyskurv, vaskemaskin, tørketrommel, tørkensor, kommoder og klesskap hjemme. Kjempebesparende og genialt... helt til noen kommer på at klesbyttestasjonene må ha klær for alle mulige værforhold og stiler, og alle disse variantene må ha et passe lager av ulike størrelser og man har ingen garanti for å få et lite slitt plagg i retur.

Det å produsere batteripakker i haugevis av flere varianter er noe man har pga voksesmerter. Det er noe som vil forsvinne over tid når elbilene i større grad kan tjenes penger på. 

Jeg tar opp MEB plattformen igjen som et eksempel. Den skalerer betydelig bedre enn f.eks det å bygge batteripakker til e-Golf.

Mens e-Golf produksjonen gav 32kWh pakker, så gir MEB plattformen mellom 45 - 111kWh pakker ut fra samme linjer. 

Altså er det slik man vil se fremtidens plattformer blir bygget. De vil være modulære, og pakkene vil bygges rimelig like på tvers av flere merker. 

Den plattformen kan altså gi ulike biler helt fra A-Klasse bil til M-Klasse uten at celle og pakkeproduksjon må forandres, den er jo som sagt modulær. Det er selvfølgelig en fordel, spesielt når man i tillegg får krav til seg om batteriretur. 

 

Simen1 skrev (2 timer siden):

Jeg har jo forklart mange ganger i forumet hvorfor jeg ikke har tro på batteribytte for hvermansen, men tenkte bare å krydre det med en analogi.

Jeg mener det premisset bommer på virkeligheten. Det er null grunn til å øke ulikhetene for battericeller og hvordan de pakkes inn i biler, og det kan ikke sammenlignes klær til mennesker i alle fasonger. Tendensen i elbilene vil gå motsatt vei etter at vokseproblemene er borte. Det er jo tross alt slik man sparer penger og når virkelige storskala fordeler innunder produksjon. 

 

 

 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 timer siden):

Ja, det er naturlig å spise der man lader, men man ikke. Man kan også velge ladested til en viss grad. F.eks hvis man vil spise hurtigmat så velger man en lader som står ved en hurtigmatkjede. Vil man ha et måltig med mer klasse eller mer husmannskost så velger man en lader ved et sånt sted. Eller lade nært en dagligvarebutikk og handle litt sånn mat om det er det man ønsker, og raste f.eks på et fint utsiktssted. Ofte står laderne nært flere ulike fasiliteter sånn at man kan velge på hvert sted. Du fremstiller det som laderne gjør en veldig låst til étt spisested, men det mener jeg er en overdrivelse.

Det ser ut som defaulten er å blåse vekk flere hundrelapper på junksfood eller hva som befnner seg i umiddelbar nærhet av laderen. Da er kanskje det med høy bensinpris ikke så stort poeng lengre. Ser forøvrig at ladeprisen, også for Tesla, kryper over 4 kr kWh, da er ikke diesel veldig langt unna.

Vi pleier å ta med matpakke og termos og så spiser vi akkurat når man føler for det, gjerne på et fint sted å raste. Som du sier så kan man også gjøre det samme med elbil, men da kommer ladestopp i tillegg hvor man bare blir sittende og blomstre mens elektronene tikker inn. Evt. kan man fylle tiden ved å gå inn på diskusjon.no og fortelle verden at elbil er minst like fleksibelt og effektivt som bensinbil. Så føler man seg litt bedre mens man sitter og venter 🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (7 minutter siden):

Det ser ut som defaulten er å blåse vekk flere hundrelapper på junksfood eller hva som befnner seg i umiddelbar nærhet av laderen. Da er kanskje det med høy bensinpris ikke så stort poeng lengre. Ser forøvrig at ladeprisen, også for Tesla, kryper over 4 kr kWh, da er ikke diesel veldig langt unna.

Hva gjør bensinbilistene etter 4 timer i bilen da? Drar fram knekkebrød og en tube first price kvaiar? De trøkker nok i seg omtrent samme gjennomsnittlige kosthold som elbilistene gjør på langtur. Å fremstille det som elbilistene propper innpå med pølser og burgere, mens dieselbilistene sitter på en benk i naturen og spiser salaten sin mens fuglene kvitrer og rådyrene hopper, er vel en smule søkt..

Jeg har brukt strøm for i snitt ca 80 øre/kWh det siste året på Teslaen min. Ja, diesel er langt unna, fordi du ikke har noen dieselpumpe med diesel til 3 kroner literen hjemme. Hurtiglading gjør man kun i forbindelse med langtur og selv da kjører man gjerne første de første 30-40 milene på hjemmeladet billig strøm.

uname -i skrev (7 minutter siden):

Vi pleier å ta med matpakke og termos og så spiser vi akkurat når man føler for det, gjerne på et fint sted å raste. Som du sier så kan man også gjøre det samme med elbil, men da kommer ladestopp i tillegg hvor man bare blir sittende og blomstre mens elektronene tikker inn. Evt. kan man fylle tiden ved å gå inn på diskusjon.no og fortelle verden at elbil er minst like fleksibelt og effektivt som bensinbil. Så føler man seg litt bedre mens man sitter og venter 🙂

Noen ladesteder er kjedelige, andre har mye spennende å gjøre. Er det et kjedelig sted så har man underholdning i bilen. Den lille tida som er igjen etter nødvendige ærend på toalettet og en liten beinstrekk i området.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (29 minutter siden):

Å fremstille det som elbilistene propper innpå med pølser og burgere, mens dieselbilistene sitter på en benk i naturen og spiser salaten sin mens fuglene kvitrer og rådyrene hopper, er vel en smule søkt..

Jeg har gjort begge deler. Altså smurt matpakke, eller brukt gass-grillen jeg uansett har med på fisketur for å mekke opp noe mat på ei koselig rasteplass, og jeg har spist pølse og ei cola på ei bensinstasjon. 

Poenget må jo være at det blir mer valgfritt om man ikke må tenke på ladetid og effektivitet på turen? Det eksisterte aldri apper som ABRP før elbilene tvang slik planlegging for turene tidligere. Før elbilen så pakket man bilen og kjørte i retningen man skulle. Måtte man planlegge noe så var det i forbindelse med ferger stort sett. Idag så må en sitte og plotte ruten på nett i forhånd, og planlegge hvor en skal stoppe og spise, der man håper at det sammenfaller med plassene som ABRP gir deg. Man må også planlegge når en ønsker å kjøre slik at ladekøer ikke står der som en risiko. 

Altså er det greit å være ærlig på at elbilismen kommer med sine utfordringer. Den har jo sine fordeler også. Dog den eksisterer ikke på langturer. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (30 minutter siden):

Hva gjør bensinbilistene etter 4 timer i bilen da? Drar fram knekkebrød og en tube first price kvaiar?

Jeg vet ikke jeg. Du ser ut til å ha god koll på de endeløse bensinstasjonskøene du opplevde(var det daglig?) når du kjørte fossilt så kanskje du klarer å huske om knekkebrød og first price kaviar var ditt foretrukne måltid på tur?

Jeg liker å stoppe for å spise eller pisse når jeg føler for å spise eller pisse. Jeg har ikke et skjema med ladestasjoner som forteller meg hvor det er tillatt og hvor lenge denne urineringen skal foregå for at man kan gå på nettet og fortelle at det er 0.0 tidstyveri eller ulempe å stå på et forblåst industriområde i 30 minutter.

Og tar man ferje, noe jeg har opplevd eksisterer her i Norge, så er jo det et passe sted å ta en benstrekk og gjøre det fornødne. Slik jeg forstår så er det også null problem for elbiler for det er ladere på ferja ikke sant? Så da slipper man å stoppe et annet sted for å nettopp lade?

Du snakker om søkt.

Endret av uname -i
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...