Gå til innhold

Problem med reklamasjon hjå NetOnNet


Anbefalte innlegg

Dragonlove skrev (5 minutter siden):

Tja, hadde jeg sittet på returavdelinga hadde jeg nok tenkt at her er det nok en kunde som kanskje ikke bør sette sammen hardware og at det like gjerne kan være kunden som gjør at ting ikke fungerer (No offense) , når det er sagt så hadde jeg nok rengjort hovedkort før jeg hadde sendt det avgårde til Netonnet.

None taken. 😉 Det er difor eg seier at dette fort berre vert ord mot ord. Ein kan vinkle dette på (minst) to måtar avhengig av kva eigeninteresser ein har.

Jau då, eg burde heilt klårt ha tørka det av før eg sendte kortet. Eg hadde dårleg tid den dagen, eg var i elendig humør av di eg måtte plukke i småbitar ein splitter ny PC som eg akkurat hadde bygd, og det streifa meg ikkje ein gong i farten at dette kunne bety noko frå eller til. Eg visste at kortet var daudt, og trudde aldri at nokon ville hengje seg opp i slikt som dette. Så feil kan ein ta... 😐 

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Garegaupa skrev (1 minutt siden):

None taken. 😉 Det er difor eg seier at dette fort berre vert ord mot ord.

Jau då, eg burde heilt klårt ha tørka det av før eg sendte kortet. Eg hadde dårleg tid den dagen, eg var i elendig humør av di eg måtte plukke i småbitar ein splitter ny PC som eg akkurat hadde bygd, og det streifa meg ikkje ein gong i farten at dette kunne bety noko frå eller til. Eg visste at kortet var daudt, og trudde aldri at nokon ville hengje seg opp i slikt som dette. Så feil kan ein ta... 😐 

Ja altså jeg vil tro det er litt inntrykket av at det er kjølepasta på hovedkortet som gjør at de setter seg litt på bakbena her jeg, jeg har heller ikke noen tro på at kjølepasta har gjort noe med hovedkort, har selv vært litt uheldig noen ganger, men jeg setter sammen en del hardware også i løpet av ett år.

Når det gjelder returer er jeg uansett nøye med å rengjøre ting, den nettbutikken jeg er mest fornøyd med må være Komplett, har sendt i retur ting som har vært RMA og andre ting som jeg kanskje ikke har vært helt fornøyd med, eller ting jeg bare har prøvd, aldri hatt noen problem hos de.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Om jeg var i tvil, så sa jeg i fra til kunden. Flere ganger har jeg foreslått et nytt og bedre hovedkort eller skjermkort til halv pris. Kostnaden netto av den løsningen er veldig liten. Den samme politikk fører andre selskaper. En kunde kan ikke beseires, bare mistes. Kunder vinner alltid - fordi de går et annet sted. Krangel er ikke gøy og ikke god kommunikasjon.

Da et tørkestativ fra Clas manglet et hjul, så fikk jeg et helt nytt gratis. 

Da et par bri ller fra Ki na ved et uhell av meg fikk sili kon på glassene fikk jeg helt nye og gratis frakt fra Ki na på 5 dager. 48 USD.

En jernpanne fra Høyang har et hakk i kanten, jeg fikk ny panne.

Da har jeg to panner, to tørkestativ og 2 briller. Panne nr 2 er helt fin selv med hakk, tørkestativ nr 2 har et "trebein" og briller 2 er reservedeler til den nye.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (3 minutter siden):

Tja, hadde jeg sittet på returavdelinga hadde jeg nok tenkt at her er det nok en kunde som kanskje ikke bør sette sammen hardware og at det like gjerne kan være kunden som gjør at ting ikke fungerer (No offense) , når det er sagt så hadde jeg nok rengjort hovedkort før jeg hadde sendt det avgårde til Netonnet.

Det er ikke bare retur på PC hardware de er elendige på. Jeg kjøpte en TV hos de for mange år siden som tok kveld etter 4 år. Først begynte de med at det bare var 2 års garanti på TVen, og når jeg omsider fikk de til å forstå at vi har 5 års reklamasjon her i Norge så kom de frem til at det var bruker feil. De påsto at TVen enten hadde vært i gulvet eller blitt skadet under transport. Jeg pakket den inn i original embalasjen og leverte den til posten, hva som skjer med TVen etter det har ikke jeg noe kontroll over. TVen var allerede gåen før den ble sendt. Det tok vel rundt 6-7 måneder før jeg fikk pengene tilbake, så jeg handler ikke noe mere på den dritt butikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Viss kunden er ufin/trugande i sin kommunikasjon så kan eg godt skjøne at nokon og kvar set seg på bakbeina. Det er nok berre menneskeleg.

Difor passar eg alltid på å vere sakleg og høfleg, men likevel tydeleg, når det gjeld ting som ikkje er som det skal.

Endret av Garegaupa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Garegaupa skrev (11 minutter siden):

Dette trur eg er ein veldig smart og god filosofi. På bakgrunn av dette kjem eg aldri til å handle hjå NetOnNet meir, så berre der tapar dei mange gonger det dette hovudkortet kostar. Eg handlar ein god del datautstyr og anna elektronikk per år.

Det er grunnen til at "kunden har alltid rett". Det betyr ikke bokstavelig "rett" men at en kunde kan ikke beseires, og går et annet sted og handler. Selger mister ikke bare en kunde men goodwill, kanskje fra mange flere kunder. 

Vi hadde en pc-forhandler her på odden hvor det var ansatt folk som ikke visste hva en kunde er. Ryktet om elendig kundebehandling spredde seg fort. Nå er butikken borte etter 6 mnd. Deres ettemæle er "surrehuer og kranglefanter". Etter alle anekdotene å dømme var det ikke mye vett å spore der. De skulle ha penger for absolutt alt, og reklamasjon var visst bare å "rive kjæft"  😣

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
TheKims skrev (8 minutter siden):

Det er ikke bare retur på PC hardware de er elendige på. Jeg kjøpte en TV hos de for mange år siden som tok kveld etter 4 år. Først begynte de med at det bare var 2 års garanti på TVen, og når jeg omsider fikk de til å forstå at vi har 5 års reklamasjon her i Norge så kom de frem til at det var bruker feil. De påsto at TVen enten hadde vært i gulvet eller blitt skadet under transport. Jeg pakket den inn i original embalasjen og leverte den til posten, hva som skjer med TVen etter det har ikke jeg noe kontroll over. TVen var allerede gåen før den ble sendt. Det tok vel rundt 6-7 måneder før jeg fikk pengene tilbake, så jeg handler ikke noe mere på den dritt butikken.

Frakt er alltid et problem med TVer og skjermer. Ved mottak skal emballasje sjekkes og sjåfør/eksp kvittere på skadet emb. De som har plass bør ta vare på emballasje til store og skjøre varer, så det kan returneres trygt. Eskene er blanke og fine for at det skal synes om de er blitt påført en smell. Mange apparater har en "støtsikring" og evt en fuktsikring av papir inni. Brukket sikring (ofte en tynn keramikkpinne med en vekt på) eller utvasket papir avslører støtskade eller fukt. Transportør har bare ansvar når det kan sees tydelig på esken at f eks hjørnet er slått inn. 

Lenke til kommentar

Men, kva trur folket? Skal eg berre la dette gå, eller er det verdt å bruke meir tid på?

Nytt hovudkort av same type har eg allereie tinga frå Komplett.no, for eg skjøna fort at dette kjem til å ta tid uansett kva veg det går til slutt. Så viss eg skulle vinne fram så har eg eit ekstra hovudkort som eg berre lyt prøve å selje eller gjere noko anna lurt med.

For min del så er det mest prinsippet det går i her. Eg er ikkje mykje til kranglefant, og vil helst unngå slikt styr som dette. Likevel har eg ein overmåte utprega rettferdssans når eg opplever at eg vert faren urettvist fram med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Garegaupa skrev (4 minutter siden):

Men, kva trur folket? Skal eg berre la dette gå, eller er det verdt å bruke meir tid på?

Nytt hovudkort av same type har eg allereie tinga frå Komplett.no, for eg skjøna fort at dette kjem til å ta tid uansett kva veg det går til slutt. Så viss eg skulle vinne fram så har eg eit ekstra hovudkort som eg berre lyt prøve å selje eller gjere noko anna lurt med.

For min del så er det mest prinsippet det går i her. Eg er ikkje mykje til kranglefant, og vil helst unngå slikt styr som dette. Likevel har eg ein overmåte utprega rettferdssans når eg opplever at eg vert faren urettvist fram med.

Jeg hadde ikke gitt meg, om ikke butikken vil Rikke seg så går man videre med saken, forbrukerådet next.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Garegaupa skrev (8 minutter siden):

Ja, eg meiner i alle fall heilt klårt at det ein tapar i kroner og øre på å vere noko grei og fleksibel, det får ein att i form av nøgde kundar. Nøgde kundar er god reklame, det har eg sett fleire gonger der eg sjølv jobbar. 👍

Den lokale gullsmeden var smartere. Det var visst aldri nei i hans munn. Fæl til å prate 🙂  

En kunde mistet en diamant fra sin nykjøpte ring. Gullsmeden satte inn en ny helt gratis og beklaget at den ikke satt bedre. Butikken betaler bare 200 kr for en slik stein, mens ringen kostet 5 000. Kunden visste ikke at avansen er så stor, og trodde kanskje steinen kostet mye mere, og takket mye mere enn 200 kr verd. Fattingen av ny stein tok 5 min. Gullsmeden sier bare at "det er ingen annen måte å gjøre det på - for alle alternativer er mye dårligere". En rasende kunde som tramper ut kan være et stort tap, ingen seier i noe tilfelle.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Garegaupa said:

NetOnNet står hardt på sitt:

Det verkar som om det er om å gjere å få meg til å berre gje meg så fort som råd her. Denne ekstra sjekken gjorde dei etter at eg trua med å eskalere det oppover i systemet, eventuelt til statlege instansar.

Kva tenkjer folket? Bør eg berre gje opp, spare meg arbeid og frustrasjon, og berre aldri bruke NetOnNet meir så lenge eg lever? Eller har eg såpass av ei sak her at eg kan/bør gå vidare med det? Er det i så fall vits i å klage vidare internt i NetOnNet, eller bør eg gå rett til eksterne klageinstansar?

Det er i alle fall utruleg frustrerande når eg veit at dette sølet kom der etter at eg hadde testa ferdig og konstatert at hovudkortet var daudt... Det er null komma null prosent sjans for at dette har noko med problemet å gjere. Hadde eg teke eit tørkepapir og fjerna det før eg sendte kortet så hadde dei ikkje visst om det ein gong. Ikkje at det knekkjer meg økonomisk å måtte leggje ut for eit nytt hovudkort, men likevel surt. Det er i alle fall ikkje det minste spor av fleksibilitet/godvilje å hente frå NetOnNet her, tydelegvis...

1. Garanti er ikke det samme som reklamasjonsrett. Garanti er noe som kommer i tillegg til reklamasjonsrett. Er produktet defekt, så kan du reklamere på det. Referer til reklamasjonsretten. Om butikken snakker om garanti, så får du rette på dem og si at dette kommer inn under reklamasjonsretten.
2. At leverandøren nekter skal ikke ha noe å si for deg. Det er BUTIKKEN som har ansvar overfor deg. DE har ansvar for at produktet de har levert fungerer. Så får de ta det opp med leverandør i ettertid.
3. Dersom du kan vise at kjølepastaen ikke på noen plausibel måte (dvs. ikke elektrisk ledende) kan ha ødelagt kortet, så faller argumentet deres, og du står igjen med gyldig reklamasjonsrett.
4. Spør Forbrukerrådet om råd, og få en kontaktperson der som du kan legge inn som mottaker av kopi i videre korrespondanse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (1 minutt siden):

1. Garanti er ikke det samme som reklamasjonsrett. Garanti er noe som kommer i tillegg til reklamasjonsrett. Er produktet defekt, så kan du reklamere på det. Referer til reklamasjonsretten. Om butikken snakker om garanti, så får du rette på dem og si at dette kommer inn under reklamasjonsretten.
2. At leverandøren nekter skal ikke ha noe å si for deg. Det er BUTIKKEN som har ansvar overfor deg. DE har ansvar for at produktet de har levert fungerer. Så får de ta det opp med leverandør i ettertid.
3. Dersom du kan vise at kjølepastaen ikke på noen plausibel måte (dvs. ikke elektrisk ledende) kan ha ødelagt kortet, så faller argumentet deres, og du står igjen med gyldig reklamasjonsrett.
4. Spør Forbrukerrådet om råd, og få en kontaktperson der som du kan legge inn som mottaker av kopi i videre korrespondanse.

Takk for gode tips! 👍 Eg sendte dei nett ein ny E-post i tråd med dette, og gav dei frist til etter arbeidstid på måndag til å svare på om dei ynskjer å løyse dette internt eller ikkje. Har eg ikkje høyrt noko innan då, eller får eit negativt svar, så involverer eg Forbrukarrådet. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
vidor skrev (2 minutter siden):

NeoOnNet er ikke bare billig prismessig, men på service og oppfølging også. Jeg handler kun enkle ting som Blu-Ray fra dem. Avanserte produkter som f.eks TV blir kjøpt hos mer egnede forhandlere. NetOnNet er helt grei når det kommer til problemfrie hyllevarer.

Alle leverandører burde se på kundens historikk. Ikke bare hvor mye de har kjøpt, men også hvor mye de har reklamert og på hva. Helt klart er det at en allerede god og lønnsom kunde må man være ekstra forsiktig med, rent empirisk.

En TV ville jeg kjøpe lokalt. 

Da jeg skulle kjøpe TV fikk jeg beskjed av Elkjøp her at frakten ville koste 300 kr,  levert om 3 uker. Det vil koste 1000 kr å få det levert dagen etter. Da tar de med seg emballasjen også. Det ble ingen TV-kjøp der nei. Selger ble overrasket da jeg ikke ville handle.

Lenke til kommentar
Dart skrev (42 minutter siden):

Alle leverandører burde se på kundens historikk. Ikke bare hvor mye de har kjøpt, men også hvor mye de har reklamert og på hva. Helt klart er det at en allerede god og lønnsom kunde må man være ekstra forsiktig med, rent empirisk.

En TV ville jeg kjøpe lokalt. 

Da jeg skulle kjøpe TV fikk jeg beskjed av Elkjøp her at frakten ville koste 300 kr,  levert om 3 uker. Det vil koste 1000 kr å få det levert dagen etter. Da tar de med seg emballasjen også. Det ble ingen TV-kjøp der nei. Selger ble overrasket da jeg ikke ville handle.

Kjøper man Samsung Tv av litt størrelse kommer reparatør hjem til deg og fikser/henter tv, hvordan det er med andre leverandører vet jeg ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (4 timer siden):

1. Garanti er ikke det samme som reklamasjonsrett. Garanti er noe som kommer i tillegg til reklamasjonsrett. Er produktet defekt, så kan du reklamere på det. Referer til reklamasjonsretten. Om butikken snakker om garanti, så får du rette på dem og si at dette kommer inn under reklamasjonsretten.
2. At leverandøren nekter skal ikke ha noe å si for deg. Det er BUTIKKEN som har ansvar overfor deg. DE har ansvar for at produktet de har levert fungerer. Så får de ta det opp med leverandør i ettertid.

Riktig. Og det virker som Netonnet her har hengt seg opp i garantien, da de støtter seg på leverandørens påstand. Å tydeliggjøre at man ønsker å benytte reklamasjonsretten, og ikke garanti, er viktig overfor mange av elektrokjedene av en eller annen grunn. Det er jo åpenbart at hvis garantien ikke gjelder, så ønsker man å benytte reklamasjonsretten.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

NetOnNet valde å berre stå på sitt, og gjenta den same argumentasjonen på ny. Difor har eg no sendt saka over til Forbrukertilsynet, så får me ta det derifrå.

I fylgje E-post frå dei så har dei no fem-seks månadars sakshandsamingstid, så det går nok ei stund før eg får noko svar... 😅

Der kjem vel ei oppdatering av tråden her om eit halvt års tid når eg veit utfallet... 😉

Takk for alle gode råd og tips så langt, folkens! God helg! 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Garegaupa said:

NetOnNet valde å berre stå på sitt

Kjipt. Jeg ønsker deg lykke til med prosessen videre.

Sånn til kontrast: Jeg har tidligere reklamert på en 3 år gammel mobiltelefon kjøpt fra Komplett og en nesten 5 år gammel NAS-boks kjøpt fra Multicom. Telefonen fikk jeg reparert kostnadsfritt (det var en kjent feil), NASen kunne ikke repareres fordi reservedeler ikke var å få tak i, så istedet fikk jeg en delvis refundering av kjøpsbeløpet (som jeg synes var helt greit, tatt i betraktning alderen).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (10 minutter siden):

Kjipt. Jeg ønsker deg lykke til med prosessen videre.

Sånn til kontrast: Jeg har tidligere reklamert på en 3 år gammel mobiltelefon kjøpt fra Komplett og en nesten 5 år gammel NAS-boks kjøpt fra Multicom. Telefonen fikk jeg reparert kostnadsfritt (det var en kjent feil), NASen kunne ikke repareres fordi reservedeler ikke var å få tak i, så istedet fikk jeg en delvis refundering av kjøpsbeløpet (som jeg synes var helt greit, tatt i betraktning alderen).

Takk takk. 😊

Ja, det er heilt klårt at det er stor forskjell mellom kor enkle eller vanskelege forhandlarar er å ha med å gjere, sjølv om dei har det same lovverket å rette seg etter. Det er ikkje mange reklamasjonar eg har hatt opp gjennom tidene, men eg kan aldri hugse anna enn at eg har blitt godt nøgd med utfallet. Dette her er altså fyrste dårlege erfaringa mi i så måte.

På den humoristiske sida så måtte eg logge inn med BankID for å få registrera ei klage hjå Forbrukertilsynet. Kodeorda som kom opp på skjermen for BankID på mobil var "KJIP EXIT"... 🤣

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...