Gå til innhold

Hvordan få mer strøm på et rom


VoidPlayz

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har tenkt å sette om 26stk asicminere, å lurer på noen ting. Takk for svar på forhånd😊

Hvordan får man mer strøm på et rom? Trenger 35.7kw & alt jeg vet er at jeg har 2 vanlige stikkontakter i rommet.

lurer også på hvordan man får 26 utganger til stikkontakt. Tenkte først på 2stk 15-veis skøyteledninger, men de tåler bare 4kw hver (regner med det betyr 266-267w pr utgang) (266.6w*15utganger=3999w) og jeg trenger ca 1372w per utgang (1372w*26utganger=35.672w)

Endret av VoidPlayz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
VoidPlayz skrev (7 minutter siden):

Hei. 
 

Hvordan får man mer strøm på et rom? Trenger 35kw & alt jeg vet er at jeg har 2 vanlige stikkontakter i rommet.

lurer også på hvordan man får 26 utganger til stikkontakt. Tenkte først på 2stk 15-veis skøyteledninger, men de tåler bare 4kw hver (regner med det betyr 266-267w pr utgang) (266.6w*15utganger=3999w) og jeg trenger ca 1346w per utgang (1346w*26utganger=34.996w)

Man ringer en elektriker som kommer å setter opp, som en start. Mulig netteier må kontaktes også
Du trenger jo noen nye kurser også,  antagelig ny hovedsikring også.

Jeg er ikke elektriker, men dette blir vel ca 160 amp totalt, vanlige hovedsikringer er vel gjerne 40-60amp.

Vet ikke helt hva som er tanken din, og om du har planlagt kjøling, men du må ha menger av kjøling til ett slikt anlegg.

Endret av aklla
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Over 150 ampere trenger du. Hva er sikringene dine på? Kjøkkenet er sikkert på 32 ampere, og mange andre rom 16 per.

De aller fleste boliger har ikke såpass mye samlet. Så da må du ha en rekke utskiftinger av sikringer, og få trukket nye ledninger. Generelt sett så er det svært dårlig ide å benytte drøssevis av skjøteledninger i små rom. Her blir det nokså mye brannfare. Bare å ha en rekke ledninger rundt om hverandre er brannfarlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (Akkurat nå):

Over 150 ampere trenger du. Hva er sikringene dine på? Kjøkkenet er sikkert på 32 ampere, og mange andre rom 16 per.

De aller fleste boliger har ikke såpass mye samlet. Så da må du ha en rekke utskiftinger av sikringer, og få trukket nye ledninger. Generelt sett så er det svært dårlig ide å benytte drøssevis av skjøteledninger i små rom. Her blir det nokså mye brannfare. Bare å ha en rekke ledninger rundt om hverandre er brannfarlig.

Får kanskje bare droppe dette da.

Lenke til kommentar

Sannhet med modifikasjoner det anon sier, kommer helt an på strømforsyningen din. Om du har en typisk bolig på IT nett 3 fas har du nok maks 63A sikring som hovedsikring. Du trenger over 90A bare på å drive dette anlegget, om ingenting annet går samtidig. Om du er heldig og har TN nett trenger du fortsatt over 50A. 25A er som regel største sikringen i en vanlig bolig, som går til platetopp.

Edit: tallene her er rent teoretisk makslast, og hadde krevd helt balansert fasefordeling. Men som allerede konkludert med, er dette prosjektet i en urealistisk skala for en enebolig.

Endret av Larzen_91
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det første du gjør er å kontakte en seriøs elektrikerbedrift, de vil arrangere med nettselskapet det som må til for å gi deg 35,7kW elkraft, dette betyr med stor sansynlighet eget inntak med trafomåling og effekttariff der du betaler kontinuerlig nettleie for toppforbruket ditt i tillegg til å betale for selve forbruket på 898kWh du bruker i døgnet.
Det kommer nok ei betydelig regning fra nettselskapert ditt også for denne oppgraderingen og størrelsen på den avhenger i hva de må gjøre for å gi deg denne effekten.
Så kommer regninga til elektriker for å lage inntak, fordelingsskap og tilførsler til alle kursene du må ha for å fordele de 35,7kWene til de enhetene som skal ha det for du kan ikke sikre kursene med mer en 15-16A hver på grunn av at dette skal gå på stikk.
Som sagt, kontakt et elektrikerfirma du stoler på og ta det derfra.

Endret av perpyro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har vært med på å legge nye inntak til 2 hus som skulle ha hvert sitt snøsmelteanlegg, et på 15kW og det andre på 12kW.
Hver husstand fikk2 inntak, 2 abonemang og 2 kWh målere og vi greide det på samme stikkledning fra everkets kasse som var sikret med 160A.
Dette var da 230V IT nett.
Billig var det ikke men i et penere bolistrøk spilte det en mindre rolle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...