Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Wifi-routeren kan kobles til laptopen med ledning. Så en video om det på youtube, og tenkte at da må jeg kjøpe en slik ledning. Kom etter hvert på at jeg jo hadde en ledning som gikk fra det gamle modemet til fasttelefonlinja (den virker ikke lenger). Prøvde da å koble til, og internett virket med en gang det!

Dette hvis man er redd for stråling. Mobilt abonnement. Med slik tilkobling må laptopen naturligvis være nærmere routeren enn ellers. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har Telenor fiber i sameiet jeg bor i, og jeg har ingenting å utsette på det. På de fem årene jeg har bodd her så har jeg hatt et eneste problem, det var et fibermodem som tok kvelden en gang. Det ble skiftet etter et par dager. Som andre her nevnet så er prisen min bakt inn i felleskostnader så det er jeg litt usikker på.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

I stedet for å opprette en ny tråd så spør jeg her.

Vi har et hus fra 2019 med kabel fra Telia hvor vi har hatt 250/15 til kr 614 med 12-mnd binding (normalpris kr 819). Uten TV, da vi har TV2 Play, HBO Max etc ved siden av etter behov på Apple TV.

Vi fikk i helgen en selger fra Telenor på døren som kunne tilby fiber 350/350 med T-we til kr 899 i mnd med 12-mnd binding. Etablering av fiber kommer på kr 1.990 (normalpris kr 4.650). Han solgte inn at etter tolv måneder kunne vi få tilbud fra andre leverandører (blant annet Homent og NextGenTel og da få rimeligere pris enn Telenor). Graving måtte vi stå for selv på vår tomt, men vi har hørt at man kan dra ut kabelen fra Get/Telia og tre inn Telenor sin i samme rør, og derfor slippe graving.

Vi har takket ja til dette, men kan angre oss med 14 dagers angrerett.

Noen som har noen tanker om dette tilbudet mot hva vi har i dag i forhold til pris og opplevd hastighet og stabilitet? Noen som har vært borti at man drar ut en kabel og trer en ny inn?

 

Edit: Bruker nettet stort sett til hjemmekontor, streaming og smarthjem.

Endret av VistaX
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Kun Telenor som leverte hos meg og, trodde jeg. Men Nextgentel kunne bruke Telenor sin fiber så bytta til dem. Samme nettet bare billigere.

Er vel potensielt kun aksessnettet som er det samme om jeg har forstått det riktig. Så NGT må ha eget nett fra sentral (men mulig det også kan leies av Telenor).

Lenke til kommentar
3 minutes ago, NULL said:

Er vel potensielt kun aksessnettet som er det samme om jeg har forstått det riktig. Så NGT må ha eget nett fra sentral (men mulig det også kan leies av Telenor).

Mulig. Jeg bruker iallefall telenor sitt fibermodem enda. De bare gikk over helt sømløst så tenkte det bare var snakk om noe enkelt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hijacker denne tråden jeg også så vi slipper å få så mange av disse Telenor fibertrådene på forumet. Her har borettslaget dessverre valgt å bytte leverandør. Vi har per i dag Telia/Get FTTH/GPON/Fiber, har selv 1000/1000mbps og det er fjellstabilt og jeg har gode kontakter innover hos det som tidligere var Get så jeg har fått meg selv rutet via bedriftsnettet som gir meg fast IPv4 og IPv6, og da på den skikkelige måten, ikke sånn "fast-IP" fjas som går på en DHCP-reservasjon. Jeg får rutet et /30 nett på IPv4 og et /56 nett på IPv6. For noen som jobber litt med nettverk så er dette en kjempefordel da mye enterprise utstyr, spesielt på IPv6 ikke lar deg benytte SLAAC eller DHCPv6 for å ta imot IPv6 så du må styre med annet utstyr foran, dele i mindre subnett som du da ruter inn videre. Masse unødvendig styr og dilldall. Er også stor tilhenger av fast-IP ettersom det gjør ting som å åpne opp for ting og tang du vil nå uten ifra, det å få opp IP-sec VPN utstyr mot  tredjeparter osv. mye enklere og renere.

Telia/Get tilbyr ikke fast-IP, men du kan få native IPv6 hvor du blir tildelt et /56 nett helt uten problemer. Altibox tilbyr deg fast-IP (bare DHCP-reservasjon) men da bare på IPv4, og på IPv6 så støtter de ikke native IPv6, du må gå via IPv6 RD. Hvordan det er med HomeNet og NextGenTel aner jeg ikke.

Borettslaget har innhentet tilbud fra tre aktører, men pusher beboere i retning av Telenor FTTH/GPON/Fiber. Vet ikke helt hvorfor, de har den dyreste totalpakka og annet enn at de påstår "uendelig hastighet" som gir fint lite mening og at de har "Alltid På Nett" garanti som jo er en litt merkelig ting for et stort borettslag å vektlegge ettersom det krever at en beboer har Telenor abonnement for å benytte seg av det og det er det jo slettes ingen selvfølge at alle har så har de jo ingenting spesielt å tilby. Telia/Get har hatt null nedetid de 2 årene vi har bodd her, og du får jo ikke mer enn 1000/1000mbps fra Telenor heller, er jo ikke sånn at de sitter å leverer GPON bokser med 2.5 eller 10Gbps porter.

Men når styret oppfordrer alle å stemme på tilbudet fra Telenor så er det jo den veien det går. Noen her som vet hva Telenor har å tilby av fast-IP og IPv6? Skal naturligvis benytte eget utstyr så det plugges rett inn GPON boksen, ruter fra Telenor puttes rett i boden. Telenor skryter av at de støtter IPv6 på alle sine nett, men jeg har en kollega som har Telenor (dog HFC og ikke FTTH) og han får ikke IPv6 med mindre han benytter Telenor sin egen ruter. Er det snakk om native IPv6?

Lenke til kommentar

Disclaimer: Jobber i Telenor

Altibox har native IPv6 nå, med /56 tildelt via DHCPv6-PD.  Halv-statisk på samme måte som IPv4.  Dvs at det ikke endrer seg så lenge du unngår å endre IAID og/eller DUID.

Telenor har native IPv6 med /48 tildelt via DHCPv6-PD. Statisk knyttet til kundeforhold/linje. Det er ingen grunn til at kollegaen din ikke skal få  dette med eget utstyr.  Men fordi det bare er ett prefiks knyttet til linjen så må en eventuell eksisterende lease slettes først.  Antar det er grunnen til han opplever det som at det bare virker med Telenors ruter.  Vil nok virke om han venter en liten stund.  Lease-tiden er bare 1 time så det er ikke nødvendig å vente så lenge.  Det blir litt hassle ifm bytte av utstyr på denne måten, men samtidig er det IMHO en stor fordel at det er lett å bytte utstyr uten at prefikset endrer seg.  Det er etter min erfaring ganske vanskelig å flytte med seg DUID og IAID mellom forskjellig utstyr.  Eller til og med mellom forskjellige DHCPv6-klienter på samme bokse.

Faste IPv4-adresser kan kjøpes på bedriftsabonnement, men ikke på privatabonnement.  Gjelder forsåvidt også IPv6, selv om det der blir veldig liten forskjell i praksis.  Bedriftsadressene bare litt mer statiske i og med at de kan flyttes til en ny aksesslinje.

 

EDIT: Bløffet visst litt mht lease-tid på IPv6.  Den er bare 20 minutter nå.  Skulle sjekket først.

 

Endret av bmork
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Handler nok vel så mye om at vi benytter Palo Alto brannmur som ikke støtter å ta imot IPv6 via verken SLAAC eller DHCPv6-PD. Går ut ifra at det å koble til en switch rett i OLT blir sett på som fyfy av Telenor? Gir vel i utgangspunktet kun ut en offentlige IPv4 adresse per abonnement/OLT selv om det rapporteres om at flere får hvertfall leaset tre offentlige IP-adresser på denne måten.

Sitter selv med en Asus RT-AX88U som jeg egentlig vil fjerne til fordel for Palo Alto PA-220 som straks byttes i en Palo Alto PA-440. Men er litt vrient å klare å leve med spillkonsoller osv. bak utstyr som ikke støtter UPNP med mindre man har tilgang på flere offentlig IP-adresser så det er mulighet for 1:1 NAT der det trengs. Telia/Get leaser ikke ut flere adresser så jeg kommer meg ikke utenom dette og nå har jeg jo uansett statisk /30 nett på IPv4. Så da må jeg ha RT-AX88U med full-cone NAT og UPNP for at spillkonsoller skal bli helt fornøyd, spesielt når man blander inn flere konsoller som vil benytte seg av de samme portene.

Palo Alto PA-220 lever da parallelt, alt av IPv6 går via /64 nett jeg har rutet fra RT-AX88U til PA-220, også er det den som deler videre via SLAAC til enheter her hjemme. IPv4 går via RT-AX88U. Også går alt av Site-2-Site IP-sec VPN tunneler via PA-220 via IPv6, eller via NAT-T på IPv4.

Hele denne problemstillingen kunne vært omgått om jeg kunne lirket en liten switch på ONT og koblet spillkonsollene rett på, men skal vel godt gjøres at jeg klarer å koble på en PlayStation 5, en Xbox Series X og samtidig ha en Palo Alto PA-220 på en switcher der og få leaset offentlige IP-adresser til alle tre. Egentlig så måtte det jo blitt fire enheter, hvor jeg da kobler til RT-AX88U i tillegg så den kan motta IPv6 via DHCPv6-PD som skiller ut i mindre nett som jeg ruter til PA-220, samtidig som PA-220 har et annen port koblet til switchen så den får sin egen offentlige IPv4 selv.

Eventuelt holdt med to enheter da, ha RT-AX88U og PA-220 koblet til switch som står i ONT også får spillkonsollene koble seg bak RT-AX88U, og alt annet bak PA-220, samtidig som jeg da får rutet inn et /64 IPv6 nett til PA-220 via RT-AX88U.


Skal ikke være så lett..

Lenke til kommentar
58 minutes ago, RamGuy said:

Handler nok vel så mye om at vi benytter Palo Alto brannmur som ikke støtter å ta imot IPv6 via verken SLAAC eller DHCPv6-PD.

Tja, da vet jeg ikke helt hvordan den er tenkt å virke med native IPv6 på WAN.  Kanskje den egentlig ikke er ment som CPE?

Det vil ihvertfall ikke fungere hverken hos Telenor eller Altibox.  Routingen i den andre enden av linken er avhengig av DHCPv6-sesjonen.

58 minutes ago, RamGuy said:

Går ut ifra at det å koble til en switch rett i OLT blir sett på som fyfy av Telenor?

Så vidt jeg vet så definerer ikke Telenor ting som fyfy så lenge det ikke er til skade for andre kunder eller Telenor. En switch mellom ONT og CPE kan jo være hensiktsmessig i mange sammehenger.  Men personlig ville jeg ikke brukt muligheten til å plassere LAN-utstyr direkte på Internett.  Akkurat det kan fort bli betraktet som skadelig for andre dersom utstyret åpner for misbruk gjennom åpne proxyer etc.


Det finnes andre løsninger.  Det er ikke rocket science å få spillkonsoller mm til å fungere med én IPv4-adresse og et DHCPv6-PD tildelt prefiks.  Dersom den valgte løsningen ikke fungerer så kan det være lurt å rykke et skritt tilbake og vurdere om den skal skrotes i stedet for å tvinge den til å passe.  Men du velger selvsagt selv om du heller vil fikle med noe som i beste fall høres unødvendig herkete ut.

Endret av bmork
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

@bmork Ser du jobber hos Telenor med kunnskap om bredbånd så jeg er freidig nok til å skrive inn et spørsmål til deg her i denne tråden selv om det ikke handler om fiber men derimot trådløst bredbånd. 🙂

Vi har trådløst bredbånd fra Telenor 30/30 mbits over 4G i ene boligen vår som ble koblet opp for noen uker siden og er veldig fornøyd ved at vi får 43/43 til ruteren med grei nok ping rundt 30-45 ms. Har spurt Telenor om ikke det er mulig å oppgradere til 60/60 mbits siden jeg normalt måler 120-140 mbits ned og 40-50 mbits opp på mobilen eller mobilt bredbånd koblet til samme mobil-antenne som det trådløse bredbånd. Dette har jeg testet i ca tre måneder med mobilt bredbånd og en større datapakke via jobben og har aldri sett hastighet under 90 mbits ned mange ulike måle-tidspunkt over den perioden. Mobilantennen er ca 150 meter unna huset vårt på nabogården med tilnærmet fri sikt. Telenor sendte saken over til en tekniker men svarte nei per i dag grunnet generell kapasitet i området og bad meg sjekke igjen om en 1-2 måneder.

Så over til spørsmålet mitt; Vet du om det er noen måte å følge med på oppgradering av kapasiteten i området utenom på "mase" på kundeservice eller vil det plutselig bli en mulighet å velge 60/60 mbits når man er innlogget på "Mine sider" når området er ansett for å være klart for å levere dette?

Jeg kan jo fint leve med at det ikke er 60/60 mbits hele døgnet og heller få den hastigheten de kan levere etter best effort, men de ønsket likevel ikke oppgradere linjen vår der per nå.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner dessverre ikke til noen bedre metode for å sjekke når høyere hastigheter blir tilgjengelig.  Det er knyttet direkte til oppgradering av radio-nettet.  Disse planene blir annonsert litt sånn som det passer markedsføringsmessig, tror jeg.

Når det gjelder muligheten for å få 60 Mbits som en "best effort" tjeneste så er nok ikke det aktuelt. Poenget er ikke bare hva du får, men også hva som skjer med alle andre i nabolaget.  Man er litt nervøs for å bruke for mye av kapasiteten på trådløs bredbånd og ende opp med dårlig mobil-tjeneste.  Disse konkurrerer jo ikke helt på like vilkår ettersom antenneforholdene for trådløst bredbånd er vesentlig bedre enn for en telefon innendørs eller i en bil.

Men med de forholdene du beskriver så vil jeg tro du ligger godt an til å få høyere hastighet innen rimelig tid.  Du må nok bare gjøre som foreslåt ogg sjekke igjen senere

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...