Gå til innhold

BYD Tang er i Norge: Syv seter, firehjulsdrift og et helt nytt batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forskjellen var at bilene Japanerne lagde på den tiden faktisk var veldig bra og slitesterke. Kanskje ikke det man kaller i dag for premiumbiler men alikavel solid bygde biler som var omtrent uslitelige, der er ikke Kineserne i dag. Det er litt forskjellig mentalitet mellom de to landene og det gir seg også til kjenne i produktene de lager.

Helt enig. Det er en vesentlig forskjell på Japan og Kina når det gjelder kvalitetsforståelse..

Lenke til kommentar

Største ulikheten mellom den tids Japan og dagens Kina, er den massive korrupsjonen. Chinesium er ikke et begrep som har oppstått av ingenting. Generelt skeptisk til alt som er fra Kina som inneholder stål, av erfaring.

Kina er jo tross alt intet annet enn en glorifisert mafiastat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"kineserne har laget av eget initiativ av god kvalitet"

De er gode til å kopiere og kopiene er vel ofte bedre enn originalen?

Ellers, vi vil gjerne ha produkter billig, så det er vel ikke for ingenting at vi importer fra Kina?

Om en fabrikk i Norge blir kjøpt opp, hvem ville du foretrekke som oppkjøper, Kina eller USA.

Hvem er mest langsiktig?

Hvem har vanligvis som regel å legge ned bedriften og ta ut verdiene?

Hvem lykkes best med utviklingsprosjekt i Afrika, USA eller Kina?

Ja, jeg bare spør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, oldboy said:

Er denne bygget med eller uten slaver?

Omtrent av de samme folkene som har laget alt annet rundt deg. 

Det eneste som er "nytt" her er at dette er ett merke som er kinesisk, og ikke ett "vestlig" merke som lages i kinesiske fabrikker. (og du kan si at "nei, nei, bilmerke X lages i fabrikker i land Y", men du kan være sikker på at mye av råstoffene, alt fra maling til stålet kommer fra Kina, så hvor "lages" egentlig bilen?) 

Denne tråden viser kjemepgodt hvor lite kunnskap det er om dette. Med en gang noe markedsføres om "kinesisk" så er det helt forferdelig dårlig. Men: alt rundt oss, fra kjemikalier til fysiske produkt lages i Kina allerede. Det er ca 20 år siden kina bare lagde dritt. De lager dritt fremdeles, men de har også  verdens beste fabrikker som utkonkurrerer oss i vesten både på pris og kvalitet

Kvalitetsmessig er det ingen grunn til at disse bilene burde være dårlige enn andre. De er iallefall ikke dårligere fordi de er kinesisk. 

...Men jeg kommer ikke til å kjøpe en, selv om råvarer og materialer i våre "europeiske" biler i stor grad kommer fra Kina, så havner iallefall litt av pengene en annen plass enn Kina. (og der er vel derfor disse er så billig, da... "cut the middle man" )

 

On 8/13/2021 at 7:58 PM, Eldin said:

Største ulikheten mellom den tids Japan og dagens Kina, er den massive korrupsjonen. Chinesium er ikke et begrep som har oppstått av ingenting. Generelt skeptisk til alt som er fra Kina som inneholder stål, av erfaring.

Kina er jo tross alt intet annet enn en glorifisert mafiastat.

Man kan velge å gå til den billigste kinesiske leverandøren/userisøse vestlige distributører som finner billigst mulig materiale på markedet og selger dette til profitt... og man får noe ræl med forfalsket materialsertifikat. Jeg vil faktisk påstå at dette ikke er ett problem med Kina, men ett problem med at vi i vesten ønsker å kjøpe det billigste vi finner. Dette gir ett kjempegodt marked for å selge det stål som burde bli skrotet fra smelteverket pgs feilproduksjon. Men: Som jeg skriver litt mellom linjene over; Kina leverer villig både verdens verste og verdens beste. Det er kjempevanskelig å navigere korrekt i ett sånt marked, så det er en grunn til at det settes krav til PMI der man bryr seg om kvalitet.  

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G3F198A1 skrev (På 2021-8-13 den 14.34):

"Dubious – 16 timer siden

Har Kina noengang laget noe av kvalitet?

"

Temmelig arrogant, men historisk ganske interessant. Samme kommentarene ble brukt om japanske produkter for 50-70 år siden. Kopierte vestlige produkter med mindreverdig kvalitet.

Og koreanske biler på 90-tallet. KIA ble vel kaldt Koreansk Industri Avfall av "morsomme" sjeler...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kina er godt kjent for billige produkter med lav kvalitet. Det er ikke en bare fordom. Kina ER godt kjent for det. Nå skal man selvsagt ikke slå alt over en kam, men det er også andre grunner til å unngå eller minimere kjøp av kinesiske produkter. Kan jo nevne f.eks hvordan de produserer energien som inngår i produksjonen av produktene, frakt etc, og regimets holdning til menneskerettigheter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

<raddismodus>
Slutt å klage på Kina.

Klag heller på dere sjøl/vi som vil ha billigst mulige varer om det er klær, elektronikk eller biler...eller flyreiser for den saks skyld.

Det er vel knapt noen "aktører" i dette markedet som produserer i biler lokalt, dvs i ett europeisk land eller USA.
Alt dreier seg om profitt.
Minst mulig innsats (penger/folk) og mest mulig igjen("utbytte").
Da velger man å produsere i ett land der lønna er lav og "rettigheter" for de ansatte(slaver) ikke eksisterer.
Alternativt som i byggebransen/transport importere "slaver" til å jobbe for seg tilnærmet gratis og uten rettigheter.
</raddismodus>

Til slutt:
Det er litt facinerende at ett "kommunistisk" (les:totalitært) regime er den verst/best tenkelige når det gjelder ren og rå kaptialisme.
(Stryk det som ikke passer deg).

🤪

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...