Gå til innhold

Ni av ti som kjøpte ny bil i juli, valgte el eller hybrid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Andelen bensin og dieselbiler er til sammen 8,4% i juli (2021. Ladbare biler er 84,7% hvorav 64,1% er rene elbiler og 20,6% er ladbare*. Da jeg ser på ladbare biler som tilnærmet lik elbiler, er vi kommet svært langt i forhold til målsettingen om at 100% av nybilene i 2025 skal være elbiler!

* Resterende 6,9% er lite intelligente hybrider (mest Toyota).

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (16 minutter siden):

Andelen bensin og dieselbiler er til sammen 8,4% i juli (2021. Ladbare biler er 84,7% hvorav 64,1% er rene elbiler og 20,6% er ladbare*. Da jeg ser på ladbare biler som tilnærmet lik elbiler, er vi kommet svært langt i forhold til målsettingen om at 100% av nybilene i 2025 skal være elbiler!

* Resterende 6,9% er lite intelligente hybrider (mest Toyota).

skulle ønske jeg trodde på dette men kjenner flere som har disel og bensin en elbiler.

De som går for elbil er vel taxi og yrkesjåfør. eller skal de bare ha billig bil for handel. Sikkert mange over 80 år som går for billig elbil.

Sitat

Lettere å velge elbil når man ser hvor mye man sparer, men om det bare selges elbil, så får man ikke den sammenligningen, og da kan man ende opp med at en kjøper brukt fossilbil, eller importerer ny bil.

er jo verditap på gamle elbiler også. Ikke fordi man ikke kan kjøre i oslo men fordi batteriet degrades og blir dyrere og hurtiglade.

Service er nok dyreste med bil. Er nok billigere å selge bilen brukt til nabobil en å utbedre feil.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

skulle ønske jeg trodde på dette men kjenner flere som har disel og bensin en elbiler.

Kun 1 person jeg kjenner som har kjøpt nyere fossilbil, men han har en elbil som blir brukt mest.
De andre har kjøpt elbiler.

De fleste har fossilbiler fordi elbiler er forholdsvis nytt ennå.
Elbil var ikke et valgalternativ for meg når jeg kjøpte bil i 2015, men om jeg skulle kjøpt i dag ville jeg kjøpt elbil.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (20 timer siden):

skulle ønske jeg trodde på dette men kjenner flere som har disel og bensin en elbiler.

Det stemmer at bilparken stort sett består av fossiltdrevne kjøretøy, ja. 

Det tar laaaang tid å bytte ut hele bilparken. 

Folk flest kjøper vel også brukte biler, og ikke ny? Så selv om flest ny-biler er elektrisk, betyr jo ikke det at ståa er den samme i brukt-markedet. Selv om det gir en indikasjon på hvilken vei vi går. 

Uansett; gitt hvor lav andel null-utslippsbiler har av den totale bilparken, mener jeg det er alt alt for tidlig å begynne å reversere elbil-fordelene. Det er rett og slett ikke mange nok som har byttet over til elektrisk ennå -- totalt sett. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (På 3.8.2021 den 12.12):

Det stemmer at bilparken stort sett består av fossiltdrevne kjøretøy, ja. 

Det tar laaaang tid å bytte ut hele bilparken.

Uansett; gitt hvor lav andel null-utslippsbiler har av den totale bilparken, mener jeg det er alt alt for tidlig å begynne å reversere elbil-fordelene. Det er rett og slett ikke mange nok som har byttet over til elektrisk ennå -- totalt sett. 

Ja hvorfor tar det for lang tid? fordi bensin og disel i snitt er under 20 kr liten og at det er enklere å finne prisforskjellene der.

Er også vanskelig å holde oversikt over elbilfordeler og tar lengere tid med elbil å reise på ferie med ladning med mindre man kan planlegge å lade der bilen står stille. At prisene er lavere hjelper lite til 2025 da det blir nok dyrere da så man får kun glede av det i 4 år til. Så er ganske idiotisk. Elbil blir vel like dyrt som disel og bensin etter 2026.

Så blir vel mange av bensin\disel bilene veteranbiler så totalsett avgift messig vet jeg ikke hva som bilig biligst.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Ikke glem at 1/3 av de 1500 lades hjemme da;) 

Har lagt hele turen inn på abrp. Hadde spart ca 500kr på å kjøre el, Med 90% fullt batteri hjemmefra. Måtte ha ladet ca 2 timer. Prøvde med div biler.  Spørsmålet er om jeg hadde svidd av noen penger mens jeg ladet? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...