Gå til innhold

Hva er verst, begrepet snikislamisering eller begrepet islamofobi?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
KarvaBlad skrev (14 minutter siden):

Det hinter til den politiske fargen brun (brunt grums). Brunt er nasjonalsosialistenes farge. Kan betyr rasisme og antisemittisme.

Så - hvis jeg helst ville kalle FrP folk for nazister, så er det så urimelig og galt at jeg ikke tør, men i stedet sier at de farer med "grums", og så nekte å fortelle i debatter at med grums mener jeg nazi-sympatier? En slags stråmannsuttrykk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dart skrev (2 minutter siden):

Så - hvis jeg helst ville kalle FrP folk for nazister, så er det så urimelig og galt at jeg ikke tør, men i stedet sier at de farer med "grums", og så nekte å fortelle i debatter at med grums mener jeg nazi-sympatier? En slags stråmannsuttrykk.

Det er ikke stråmannsargumentasjon engang. Det er å kalle motstanderen for rasist. "Partiet har grumsete meninger, og det må ryddes opp" = "Partiet har rasistiske meninger, og det må ryddes opp".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
KarvaBlad skrev (4 minutter siden):

Det er ikke stråmannsargumentasjon engang. Det er å kalle motstanderen for rasist.

Aha. Et slags kodespråk for innvidde ? 🙂  Nordaførr er man litt ærligere og bruker uttrykk som hæstkuk, det betyr noe sånt som : jeg vet ikke om jeg liker deg, la oss ta en dram så ser vi....

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (7 timer siden):

Islamofobi er et dårlig ord som brukes av venstrevridde islamelskere til å stilne legitim kritikk mot islam. Det har i likhet med rasisme begynt å miste det meste av sin mening da det blir kastet rundt i tide og utide.

De av oss som ikke er i gatene og deltar i prideparader, er jo kallet "homofober" på samme måte. Et misbrukt, nedverdigende ord, tatt ut av sin sammenheng og egentlige betydelse - motbydelig hersketeknikk i begge tilfeller. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har aldri deltatt i Pride, men har kritisert islam åpent. Hvorfor har jeg aldri da blitt kalt homofob eller islamofob? Kan det være noe annet som gjør at dere får slike merkelapper og ikke jeg?

Hint: Kan det være fordi jeg ikke har noe imot folk fra noen av gruppene det gjelder?

Endret av frohmage
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ruger skrev (37 minutter siden):

De av oss som ikke er i gatene og deltar i prideparader, er jo kallet "homofober" på samme måte. Et misbrukt, nedverdigende ord, tatt ut av sin sammenheng og egentlige betydelse - motbydelig hersketeknikk i begge tilfeller. 

Eg har aldri deltatt i Pride, men har kritisert/diskutert religion ganske heftig dei siste 10 årene. Har verken blitt kalt homofob, eller islamofob.

Endret av Pallehysa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (6 timer siden):

Islamofobi er det dummeste begrepet. En fobi er en irrasjonell og intens, vedvarende frykt. Det er en måte å idiotforklare de som er kritiske til ideologien islam. En måte å nedvurdere meningsmotstanderen sin på, som nettopp er det en hersketeknikk består i.

Islamofobi og å være kritisk til islam er ikke det samme, det ligger ganske greit i ordet. Det du tenker på her virker å være feil bruk av ordet islamofobi, at noen for eksempel blir kalt islamofob for å kritisere islam. Når jeg tenker ordet "fobi" tenker jeg at det innebærer en slags overdreven frykt, en irrasjonalitet.

Det kan nesten virke som flere her er nesten "redde" for dette ordet, men det er altså bare et ord som ifølge SNL og Wikipedia har en ganske så grei og lett forståelig definisjon og mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (5 timer siden):

Det er ikke stråmannsargumentasjon engang. Det er å kalle motstanderen for rasist. "Partiet har grumsete meninger, og det må ryddes opp" = "Partiet har rasistiske meninger, og det må ryddes opp".

Det er ikke til å stikke under en stol at Frp har enkelte rasistiske elementer. Det har selv partiet erkjent tidligere. Men det betyr ikke at Frp er et rasistisk parti i det hele tatt, men at de har stor takhøyde og lite villighet til å ta oppgjør med det kan man slå fast. Jeg tenker at når man lar for eksempel sentrale politikere som Per-Willy Amundsen snakke om at vi trenger et "korstog mot muslimer", eller Jon Helgheim tvitre at muslimer har skylden i pandemien, og tillater dette, så har man et særskilt ansvar for å vise at man ikke står for dette generelt. Det er en vanskelig oppgave for Frp å skille ut dette "grumset" når man samtidig beholder politikere bak slike uttalelser.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 timer siden):

Det er ikke til å stikke under en stol at Frp har enkelte rasistiske elementer. Det har selv partiet erkjent tidligere. Men det betyr ikke at Frp er et rasistisk parti i det hele tatt, men at de har stor takhøyde og lite villighet til å ta oppgjør med det kan man slå fast. Jeg tenker at når man lar for eksempel sentrale politikere som Per-Willy Amundsen snakke om at vi trenger et "korstog mot muslimer", eller Jon Helgheim tvitre at muslimer har skylden i pandemien, og tillater dette, så har man et særskilt ansvar for å vise at man ikke står for dette generelt. Det er en vanskelig oppgave for Frp å skille ut dette "grumset" når man samtidig beholder politikere bak slike uttalelser.

Jeg var ikke klar over at muslimer var en rase.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ruger skrev (11 timer siden):

De av oss som ikke er i gatene og deltar i prideparader, er jo kallet "homofober" på samme måte. Et misbrukt, nedverdigende ord, tatt ut av sin sammenheng og egentlige betydelse - motbydelig hersketeknikk i begge tilfeller. 

De av skoleelevene som ikke deltok i fakkeltogene ang Benjamin drapet på Holmlia ble hetset for å ikke være mot rasisme. Det ble foreldreopprør og det viste seg at arrangementene var i regi av venstreradikale, som alltid har hatt for vane å verve unge uerfarne og utøve trakassering av de som ikke applauderer radikalisme og tilløp til vold og trakassering. Antirasisme kan bli veldig radikalt, urimelig og truende. Barna og de unge ble skremt av metodene som de aldri hadde sett, men som vi eldre har sett mange ganger, bla i 1970-åra.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Hehe, enda en som sier nøyaktig det. Skjer alltid!

Rasismebegrepet inkluderer mer enn rase. Det har de fleste fått med seg i 2021.

Jeg visste den kom. Jeg visste det. Så det er altså innafor å bli kalt rasistisk hvis man kritiserer religion også. Syns du det er redelig? Hvis jeg kritiserer den etnisk norske muslimen Trond Ali Lindstads verdisyn, så er jeg altså rasist, etter den definisjonen i SNL.

Da har man altså kneblet enhver form for diskurs om religion, ideologi, tankesett og verdensanskuelse, for meningsmotstanderen kan bare trumfe det med å si "rasist" og henvise til en link, slik som du gjør. Tror du vi kommer noe videre her i verden med en slik uredelig måte å diskutere på?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (5 minutter siden):

Jeg visste den kom. Jeg visste det. Så det er altså innafor å bli kalt rasistisk hvis man kritiserer religion også. Syns du det er redelig? Hvis jeg kritiserer den etnisk norske muslimen Trond Ali Lindstads verdisyn, så er jeg altså rasist, etter den definisjonen i SNL.

Da har man altså kneblet enhver form for diskurs om religion, ideologi, tankesett og verdensanskuelse, for meningsmotstanderen kan bare trumfe det med å si "rasist" og henvise til en link, slik som du gjør. Tror du vi kommer noe videre her i verden med en slik uredelig måte å diskutere på?

Eh, nei..? Da misforstår du. Kritikk er ikke rasisme.

Rasisme er etnisk diskriminering, og begrepet innebærer en del former for det, blant annet religion. Du må slutte å kalle alt for rasisme.

Ellers står det greit forklart en lett forståelig definisjon der :) 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Eh, nei..? Da misforstår du. Kritikk er ikke rasisme.

Rasisme er etnisk diskriminering, og begrepet innebærer en del former for det, blant annet religion. Du må slutte å kalle alt for rasisme.

Det var DU som sa

Det er ikke til å stikke under en stol at Frp har enkelte rasistiske elementer

tre innlegg oppi tråden her. JEG bragte ikke begrepet rasisme på banen i det hele tatt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Ja, det sa jeg. Og?

Og så beskylder du meg:

Du må slutte å kalle alt for rasisme.

når jeg ikke har kalt noe for rasistisk eller skrevet noe om rasisme. Det er du som bruker den vide paraplybetegnelsen rasisme til å innebære kritikk av religion også (med din henvisning til SNL).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (10 minutter siden):

Og så beskylder du meg:

Du må slutte å kalle alt for rasisme.

når jeg ikke har kalt noe for rasistisk eller skrevet noe om rasisme. Det er du som bruker den vide paraplybetegnelsen rasisme til å innebære kritikk av religion også (med din henvisning til SNL).

Du misforstår igjen. Det er du som kaller kritikk for rasisme, med bruk av et eksempel i posten din over. Jeg påpeker at kritikk og rasisme ikke er det samme, og at man må skille mellom dette. Kritikk er ikke diskriminering.

Rasisme er etnisk diskriminering, og det står som sagt greit forklart i lenken min til SNL. Det er ikke noe nytt at diskriminering på bakgrunn av hudfarge, religion, kultur, nasjonalitet etc. faller inn under rasismebegrepet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Du misforstår igjen. Det er du som kaller kritikk for rasisme, med bruk av et eksempel i posten din over. Jeg påpeker at kritikk og rasisme ikke er det samme, og at man må skille mellom dette. Kritikk er ikke diskriminering.

Rasisme er etnisk diskriminering, og det står som sagt greit forklart i lenken min til SNL. Det er ikke noe nytt at diskriminering på bakgrunn av hudfarge, religion, kultur, nasjonalitet etc. faller inn under rasismebegrepet.

Hvordan henger det du skriver her sammen med at "FRP har rasistiske elemtenter" (dine ord). Det er dét jeg ikke skjønner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...