Gå til innhold

Ekspert: – Meteoren holdt en fart som tilsvarer Oslo til Drammen på under to sekunder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fluor1 skrev (3 timer siden):

Ut å lete :D

:thumbup: Perfekte leteforhold, varmt og fint, ingen nedbør, dagslys relativt lenge, kort reiseavstand for veldig mange. Min veldig omtrentlige tegning ut fra tilgjengelige data pr nå. Ca 12 km lengde og 5 km bredt på det bredeste. Søkefeltet vil sikkert snevres ned etter hvert som Norsk Meteornettverk får analysert bildene.

Meteor4.thumb.png.dfb39340201de749a3024b82b6dcbc56.png

Meteor5.thumb.png.754c087ec185658073c07a129ab0b591.png

Klarer de å få nøyaktig timing på lydopptakene så kan lyden trianguleres og da vil man nok få et mye mindre leteområde. Kanskje bare et par hundre meter radius hvis man har 3 eller flere lydopptak med lysglimtet som referanse i samme opptak.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

:thumbup: Perfekte leteforhold, varmt og fint, ingen nedbør, dagslys relativt lenge, kort reiseavstand for veldig m.

Og du kan utelukke alle «tett bebygde» og «allment beferdede» områder i det området, siden noen ville lagt merke til an meteor gjennom garasjetaket eller en uforklarlig grøft på sykkelstien

Lenke til kommentar

Hvis man setter inn 100 personer til å gå manngard med en hastighet på 2 km/t og innbyrdes avstand 2 meter i hele det firkantede området jeg markerte (14 km^2) så vil de sveipe gjennom 0,4 km^2 pr time og dermed bruke 35 timer på hele søkefeltet. Det burde la seg gjøre å samle 100 letelystne til en sånn "arbeidsuke".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

I tillegg kommer jo også en god del vann i form av isklumper. Men disse er naturlig nok ikke særlig interessant ettersom de fordamper før nedslaget.

Hvis jeg forstår det rett er jo jorda til syvende og sist dannet av den slags. Og ettersom jorda  var (og jo fortsatt er - langt der nede) flytende så samlet de tunge elementene (jern, nikkel) seg innerst i kjernen. Kun det som kom etter at planeten fikk fast overflate er de mineralene vi kan bruke idag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Min kontakt i USA sier at et fragment fra denne vil være verd nær 1000 USD pr gram. 

En nevestor bit vil han reise hit på sekundet og betale 3-4 mill NOK for.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Etter et langt liv vil jeg si at: 

Det beste stedet å finne stein og sånt som ramler ned fra rommet er oppe på de store isbreene. Når de smelter, så blir stein og rusk og rask fra verdensrommet liggende åpent og lett å finne. Sola fanger IR-stråling og varmer opp objekter som er mørkere enn isen og snøen. Dermed smelter isen rundt dem og de framstår fryktelig synlig. Nesten som på en pidestall.

Trolig røpet jeg der en liten hemmelighet, men det kommer for den dag en dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...