Gå til innhold

Flygigant kjøper 100 elfly av svensk oppstartsbedrift


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
18 minutes ago, bar1 said:

Å bytte fra jetfuel til batterier betyr ikke at vedlikeholdskostnadene blir knøttsmå.

Er batterier og elmotorer vedlikeholdsfrie og varer evig?

Det meste på flyet krever like mye vedlikehold, usansett drivkilde.

Kom tilbake når du har tatt en titt på antall bevegelige deler i en elmotor kontra en jetmotor eller en turbojetmotor. Selvsagt er det ikke vedlikeholdsfritt, men vi snakker glatt om halvering her. Vedlikeholdet av fly dreier seg aller mest om motorene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, bar1 said:

Å bytte fra jetfuel til batterier betyr ikke at vedlikeholdskostnadene blir knøttsmå.

Er batterier og elmotorer vedlikeholdsfrie og varer evig?

Det meste på flyet krever like mye vedlikehold, usansett drivkilde.

Jeg var flytekniker i 20 år. Jo det betyr det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Ernie said:

Kom tilbake når du har tatt en titt på antall bevegelige deler i en elmotor kontra en jetmotor eller en turbojetmotor. Selvsagt er det ikke vedlikeholdsfritt, men vi snakker glatt om halvering her. Vedlikeholdet av fly dreier seg aller mest om motorene.

Jeg svarte på lynxman påstand om "knøttsmå" vedlikeholdsutgifter. Belæring kan du bedrive andre steder.

Lenke til kommentar

Fordelen med batteribytte er jo mange. Ved batteribytte så kan du lade saktere og dermed forlenge den totale levetiden til batteriet. Du kan spare kostnad og vekt på selve flyet, siden man da ikke trenger heftig dimensjonering for hurtiglading på selve flyet. Man kan spare mye i infrastruktur på selve flyplassen. Og ved bruk av sen lading av batteri på bakken så kan får du ikke mangedoblet nettleigen (om det har noe å si for industribygg).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå begynner man å gå over til strukturelle batterier i biler, slik at batteriene blir en del av understellet. Lavt tyngdepunkt er vel ikke en fordel i fly heller, slik at hele strukturen kan bygges opp av battericeller. Tror dette vil gi fordeler som overgår fordelene batteribytte kan gi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut fra det jeg vet om vektfordelinger i fly, nærmere bestemt at man prøver å ha mye masse i vingene istedenfor skroget for å kompensere for rullebevegelse skulle man tro at batteriene skulle bli plasserte i vingene. Det igjen skulle tilsi at batteribytte ikke synes så lurt: resten av vingestrukturen ville bli noe svak om mye av det ville bli fjernet ved batteribytte.

Men det er bare noen løse tanker om det

Lenke til kommentar
trikola skrev (14 minutter siden):

Ut fra det jeg vet om vektfordelinger i fly, nærmere bestemt at man prøver å ha mye masse i vingene istedenfor skroget for å kompensere for rullebevegelse skulle man tro at batteriene skulle bli plasserte i vingene. Det igjen skulle tilsi at batteribytte ikke synes så lurt: resten av vingestrukturen ville bli noe svak om mye av det ville bli fjernet ved batteribytte.

Men det er bare noen løse tanker om det

Hvordan ville du konstruert flyet da for å kunne skille best mulig mellom vingeplasserte batterier og resten av flyet? Eventuelt hvis resten av flyet ikke er spesielt dyrt så kan man vel bare ha flere fly på bakken og mannskap som skifter fra et nylig brukt til et ferdig ladet. Hensikten med batteribytte må jo være at det er en stor verdi i resten av flyet som helst skal ha avkastning så mye av døgnet som mulig, men hvis resten er billig så bryter jo hele den logikken sammen. Da kan vi like gjerne ha to hele fly med hvert sitt fastmonterte batteri i stedet for ett fly og to byttbare batterier.

Lenke til kommentar

Husk nå at det er vingene som bærer flykroppen, og man vil derfor ha mest mulig av vekten i den bærende delen. Man sparte mye vekt da man gikk fra å ha tanker i vingene til å la vingene være tanker. Jeg har mest tro på at batteriene blir en fast del av vingestrukturen slik at man sparer vekt og minsker stress.

 

Flyene står jo gjerne 30-60 min mellom hver avgang så da er det tid til å hurtiglade. Og de går i faste ruter til faste gater så det er lett å legge opp ladeinfrastruktur.

 

Skal man drive med batteribytte så må man ha egne batterikasser, og vingene må være solide nok til å bære flyet uten batterikassene. I tillegg må innfesting være solid nok til å tåle et titalls bytter hver dag. Og slitasjen blir gjerne høy på slike tunge ting som kobles inn og ut mange ganger så det blir ennå tyngre dimensjonering... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Batterifabrikker = arbeidsplasser.

Skal vi etterhvert skalere ned petroleumsindustrien så trenger vi nye industrier for fremtidens arbeidere som også trenger arbeidsplasser.

Sier ikke at batterifabrikker vil erstatte sysselsettingen innen petroleum, men det er ihvertfall med på å legge til rette for bærekraftige arbeidsplasser i fremtiden.

I tillegg er det utredninger om gruvedrift etter råstoff for batteriproduksjon blant annet i Rogaland hvor de har funnet store mineralforekomster. Men dette får ikke særlig media dekning (annet enn lokalt) selv om det kan være med på å gi store verdier spesielt hvis vi har en næringskjede innenlands fra gruvedrift -> foredling -> produksjon (batterier m.m.) og kan eksportere ferdige produkter ut av landet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...