geir__hk Skrevet 16. oktober 2025 Skrevet 16. oktober 2025 3 hours ago, Svein M said: For en vanlig bruker som bare skal kjøre nettleser, LibreOffice og noen andre programmer for Linux så er ikke valget av Linux distro så viktig. Jeg opplever at de jeg har prøvd over noe tid, kubuntu og Linux Mint har virket bra. Merk at det kan være forskjell i hvor lang tid en distro varer, dvs. får sikkerhetsoppdateringer. For Fedora er vel dette typisk 2 år, mens for Mint er vel dette gjerne oppmot 5 år hvis jeg ikke husker feil.
obygda Skrevet 16. oktober 2025 Skrevet 16. oktober 2025 geir__hk skrev (25 minutter siden): Merk at det kan være forskjell i hvor lang tid en distro varer, dvs. får sikkerhetsoppdateringer. For Fedora er vel dette typisk 2 år, mens for Mint er vel dette gjerne oppmot 5 år hvis jeg ikke husker feil. Kjør en rolling release..så slipper man å tenke på det. Holder meg langt unna Ubuntu av den grunn.
geir__hk Skrevet 17. oktober 2025 Skrevet 17. oktober 2025 On 10/16/2025 at 4:21 PM, obygda said: Kjør en rolling release..så slipper man å tenke på det. Holder meg langt unna Ubuntu av den grunn. Hm, det bør vel ikke gå så lang tid mellom installering av OS at man glemmer det og føler seg ukomfortabel. Kjører selv Fedora på laptoppen, og da er jeg nødt til å velge mellom oppgradering eller re-installering når support-perioden for nåværende versjon går ut. Har aldri vært et problem, men man må sørge for å alltid ha god backup.
obygda Skrevet 17. oktober 2025 Skrevet 17. oktober 2025 geir__hk skrev (3 minutter siden): Hm, det bør vel ikke gå så lang tid mellom installering av OS at man glemmer det og føler seg ukomfortabel. Kjører selv Fedora på laptoppen, og da er jeg nødt til å velge mellom oppgradering eller re-installering når support-perioden for nåværende versjon går ut. Har aldri vært et problem, men man må sørge for å alltid ha god backup. Ingen kan glemme hvordan man installerer..i alle fall ingen som velger linux. Har vært med siden slackware 96 og har landet på en rolling release. Det å kaste bort tid på oppgradering ligger ikke for meg..Men friheten er stor og kraften sterk...så bruk den smart er vel beste rådet. 1
Svein M Skrevet 17. oktober 2025 Forfatter Skrevet 17. oktober 2025 (endret) Ubuntu har releaser hver 6 måned. I løpet av 2 år er det en LTS release, og 3 interim releaser. En kan oppdatere fra en release til neste release uten å reinstallere. Om en har valgt LTS så er det altså 2 år mellom, mens om en ikke har LTS så er det hver 6 måned en kan få en slik versjonsendring. Endret 17. oktober 2025 av Svein M 2
Svein M Skrevet 28. desember 2025 Forfatter Skrevet 28. desember 2025 (endret) Ubuntu LTS release i er det jeg vil anbefale som distro om en er ny til Linux. Det er kubuntu varianten jeg har brukt, den vanlige Ubuntu (med Gnome) virker å være grei den også. Endret 28. desember 2025 av Svein M 2
Svein M Skrevet 29. desember 2025 Forfatter Skrevet 29. desember 2025 Siden jeg startet å bruke Linux i 2021 så har jeg vært inne på tanken at når Windows 10 går ut i 2025 så kan jeg bytte til Linux. En ting som har blitt bedre de siste årene er at apper kan installeres som Snap (Snapcraft), Flatpak eller Appimage. Så her en dag når maskinen måtte reinstalleres, da droppet jeg å installere Windows 10 på nytt, og heller installerte kubuntu 24.04. 2025 - The year of the Linux desktop. 1 2
quantum Skrevet 31. desember 2025 Skrevet 31. desember 2025 obygda skrev (På 16.10.2025 den 16.21): Kjør en rolling release..så slipper man å tenke på det. Holder meg langt unna Ubuntu av den grunn. har aldri helt skjønt de store ulempene med å oppgradere en ubuntu-eller-whatever-release til neste release, eller hva som er den store fordelen med rolling release i steden. eller omvendt for den saks skyld. rolling kan noen ganger være mer bleeding edge, mens release-baserte er litt mer forutsigbare mht. når det kommer større oppdateringer av feks desktopsystemet. det kan i og for seg være god nok grunn til å velge det ene fremfor det andre, men for min del er ikke rolling vs. release noen dealbreaker når jeg skal velge distro. 1
Evil-Duck Skrevet 31. desember 2025 Skrevet 31. desember 2025 Kjører selv Ubuntu LTS på Plex serveren min av den enkle grunn at jeg bare ville ha noe fullstendig stabilt som krever minimalt med interaksjon, den skal bare stå der å hoste en Plex Server uten at jeg skal trenge å tenke på det. På Spill PCen kjører jeg derimot CachyOS med rolling release av den simple grunn at jeg der har bleeding edge hardware som drar betydelig nytte av å være på det siste og det nyeste, samt det er en PC som er i daglig bruk og ikke noe problem å kjøre en oppdateringsrunde på en gang i uka. Så det kommer vel helt ann på bruksområdet. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå