Gå til innhold

Ubuntu desktop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sidekick skrev (På 12.11.2022 den 15.42):

Da er det vel egentlig oppklart, virker som hvertfall Ubuntu baserte linux distroer bruker mer ram om det er tilgjengelig.

Fant en sammenligning for ram bruk, testet på virtuell maskin og det ser ut til å være ubuntu 22.04 versjoner.

Forskjellene på disse fire variantene ser ut til å være forholdsvis små i RAM bruk. Vil tro at det har lite betydning for en maskin med 4GB RAM hvilken av de en bruker med tanke på RAM bruk. Så jeg vil tro at hvilke programmer og antall programmer en kjører samtidig vil være mer avgjørende.

RAM used:

Ubuntu (Gnome): 710 MiB

Kubuntu: 584 MiB

Ubuntu MATE: 591 MiB

Xubuntu: 479 MiB

https://www.theregister.com/2022/08/18/ubuntu_remixes/

Lenke til kommentar
Svein M skrev (23 timer siden):

Fant en sammenligning for ram bruk, testet på virtuell maskin og det ser ut til å være ubuntu 22.04 versjoner.

Forskjellene på disse fire variantene ser ut til å være forholdsvis små i RAM bruk. Vil tro at det har lite betydning for en maskin med 4GB RAM hvilken av de en bruker med tanke på RAM bruk. Så jeg vil tro at hvilke programmer og antall programmer en kjører samtidig vil være mer avgjørende.

RAM used:

Ubuntu (Gnome): 710 MiB

Kubuntu: 584 MiB

Ubuntu MATE: 591 MiB

Xubuntu: 479 MiB

https://www.theregister.com/2022/08/18/ubuntu_remixes/

En maskin med 4Gb ram har som regel ikke en kjapp prosessor så det vil likevel være lurest å bruke Ubuntu Mate eller en XFCE variant. Disse skrivebordsmiljøene krever mindre prosessorkraft enn Gnome og KDE.

Lenke til kommentar

Satt i går å oppdaterte iso-filene på usb-pinnen med Ventoy og fikk det for meg at jeg skulle teste denne (kun live-desktop da) Unity-utgaven av Ubuntu.

Her er det noe jeg muligens ikke helt har forstått - Menyen der appene forventes å ligge fremstod som tom, i motsetning til f.ex Ubuntu Mate som har en trestruktur i menyen som forenkler letinga. Noen som kan forklare hvordan menyen i Unity er ment å fungere ?

Lenke til kommentar
On 11/18/2022 at 4:43 PM, geir__hk said:

Satt i går å oppdaterte iso-filene på usb-pinnen med Ventoy og fikk det for meg at jeg skulle teste denne (kun live-desktop da) Unity-utgaven av Ubuntu.

Her er det noe jeg muligens ikke helt har forstått - Menyen der appene forventes å ligge fremstod som tom, i motsetning til f.ex Ubuntu Mate som har en trestruktur i menyen som forenkler letinga. Noen som kan forklare hvordan menyen i Unity er ment å fungere ?

La du selve ISO fila på pinnen?

Lenke til kommentar

Ubuntu bruker snaps til nesten alt nå om dagen? Det er ikke bra for minnebruk og oppstartstider.

Merker ihvertfall at Firefox er blitt en snap i Ubuntu 22 og har hatt regresjon på oppstartstid. Bruker 1.5-2 sekunder på oppstart på en relativt kraftig arbeidstasjon, mens Firefox på Ubuntu 20.xx eller Windows er tilnærmet instant.

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (På 18.11.2022 den 16.43):

Satt i går å oppdaterte iso-filene på usb-pinnen med Ventoy og fikk det for meg at jeg skulle teste denne (kun live-desktop da) Unity-utgaven av Ubuntu.

Her er det noe jeg muligens ikke helt har forstått - Menyen der appene forventes å ligge fremstod som tom, i motsetning til f.ex Ubuntu Mate som har en trestruktur i menyen som forenkler letinga. Noen som kan forklare hvordan menyen i Unity er ment å fungere ?

Har ikke prøvd den men ut fra bilder så ser det ut til att app'er ligger i et vindu ganske så likt slik det er på Gnome utgaven. Ingen trestruktur altså, opplegget er vel at en søker etter apper slik en også gjør på Android.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 8 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...