Gå til innhold

Ubuntu desktop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
wil skrev (4 timer siden):

Hei. Jeg bruker ikke Ubuntu til vanlig, men jeg vil tro at hvis man velger MiniISO av Ubuntu, så velger du selv hva du vil installere, så da vil du nok slippe både Snap og Flatpak.

Der tar du nok feil, hvis du velger en distro som er offisielt støttet av Ubuntu så er Snap påtvunget. Blant annet så må men benytte Firefox i Snap versjon.

Lenke til kommentar

Det går vel å avinstallere Snap om en vil. Eller bare la være å bruke det.

Nå har jeg ikke prøvd det selv så jeg vet ikke om det er problematisk å bytte til DEB installasjon for Firefox. Er litt dumt om dette er gjort slik at det blir vanskelig å velge det en vil ha.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
tflovik skrev (38 minutter siden):

Der tar du nok feil, hvis du velger en distro som er offisielt støttet av Ubuntu så er Snap påtvunget. Blant annet så må men benytte Firefox i Snap versjon.

Du kan fjerne firefox og annet fra snap og stoppe det fra å bli autoinstallert. HAr gjort det selv på Kubuntu da snap er noe forbanna dritt.

Lenke til kommentar

Så sant at det ikke har skjedd noe siden sist jeg prøvde det, så var det slik at når man installerte ubuntu fra MiniISOfila, så installerte man det absolutt nødvendige, og man kom da inni terminalen når man starta opp. Derifra så installerte man det man ville selv.

For de som har installert Arch Linux f. eks så ble det omtrent sånn når man starta opp Ubuntu etter og ha installert den fra MiniISOfila.

Lenke til kommentar
wil skrev (9 timer siden):

Så sant at det ikke har skjedd noe siden sist jeg prøvde det, så var det slik at når man installerte ubuntu fra MiniISOfila, så installerte man det absolutt nødvendige, og man kom da inni terminalen når man starta opp. Derifra så installerte man det man ville selv.

For de som har installert Arch Linux f. eks så ble det omtrent sånn når man starta opp Ubuntu etter og ha installert den fra MiniISOfila.

Det finnes ingen miniiso fra Ubuntu nå. Det er desktop eller server. Hvis du installerer server blir Ubuntu installert uten Gnome. Men snap blir automatisk installert hvis du deretter legger til desktop oppsett. Da blir det som Zepticon skriver at du må i terminalen og avinstallere snap og redigere noen konfigurasjonsfiler slik at ikke firefox og software applikasjonen blir installert som snap når du skal installere den. Det er noen distroer som er basert på Ubuntu som ikke inneholder snap, Linux Mint og Zorin OS. Eller man kan installere Debian, Fedora eller Arch hvis man ikke vil ha Snap. Snap er utviklet av Canonical(de som lager Ubuntu).

https://www.debugpoint.com/remove-snap-ubuntu/

Endret av tflovik
Lenke til kommentar
wil skrev (1 time siden):

tflovik: Det har du sjekka eller? Jeg fant en sånn MiniISOfil i går, så du må gjerne sjekke selv hvis du vil.

Tror det er denne mini.iso Ubuntu 18.04 dere tenker på. Men det er også et valg under vanlig installasjon også som heter "minimal install".

Ubuntu 18.04 LTS was the last Ubuntu release which "mini.iso" images were produced for.

Lenke til kommentar
wil skrev (1 time siden):

tflovik: Det har du sjekka eller? Jeg fant en sånn MiniISOfil i går, så du må gjerne sjekke selv hvis du vil.

Har du installert desktop miljø også eller er du kun i terminalvindu?

Hvis du installerer desktop så får du snap, bare prøv.

Edit: Ser Svein M nener at Ubuntu 18.04 har miniiso, dette var vel før de introduserte SNap. Men denne får ikke oppdateringer lengre så den ville jeg ikke brukt. Og bruker du nyere Ubuntu versjon så får du Snap med på kjøpet om du vil eller ei.

Endret av tflovik
Lenke til kommentar

En av grunnene til at jeg vil ha både Snap og Flatpak er at av og til så finnes et program bare den ene plassen.

Her er en forklaring jeg fant på Reddit, om hvorfor Canonical har Snap (noe er likt for Flatpak, men ikke alt):

Why Canonical thinks Snaps are a good thing:

  • saves time for the maintainers: build one image and it works on 4 LTS releases plus current release, isolate tool changes between OS and app.

  • ability to update app independently of rest of apps and OS (avoid dependency hell, keep OS stable).

  • sandboxing.

  • ability to install multiple versions of app in same system.

  • ability to run same image on desktop, server, and IoT systems.

  • provides an app-update or even kernel-update mechanism for IoT systems, which often do not have one.

  • if image is built by original app devs, a simpler faster connection between users and original app devs, for updates and bug-reporting.

  • single-store model is familiar to potential new users of Linux, who already use that model on Android iOS Firefox Chrome VS Code etc.

  • single-store model arguably is more secure than adding N PPA's to your software-sources list.

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke Ubuntu, men for en god stund siden så hadde jeg VirtualBOX på den ene PC`en min, der jeg installerte diverse Operativsystemer. Blant annet da *buntu fra MiniISOfila. Jeg har brukt VirtualBOX bare for gøy egentlig for å prøve andre ting også, men uannsett. Ja. jeg installerte Grafisk Grensesnitt etter at jeg hadde kjørt en Minimal Installasjon fra Terminalen.

Når det gjelder den MiniISOfila så har det vel ikke så mye og si om du bruker den, siden at den installerer de nyeste pakkene uannsett som er tilgjennelig.

Lenke til kommentar
wil skrev (41 minutter siden):

Jeg bruker ikke Ubuntu, men for en god stund siden så hadde jeg VirtualBOX på den ene PC`en min, der jeg installerte diverse Operativsystemer. Blant annet da *buntu fra MiniISOfila. Jeg har brukt VirtualBOX bare for gøy egentlig for å prøve andre ting også, men uannsett. Ja. jeg installerte Grafisk Grensesnitt etter at jeg hadde kjørt en Minimal Installasjon fra Terminalen.

Når det gjelder den MiniISOfila så har det vel ikke så mye og si om du bruker den, siden at den installerer de nyeste pakkene uannsett som er tilgjennelig.

Ja jeg ser at Svein M linker til en mini iso. Men hvis du installerer grafisk grensesnitt på den så får du automatisk Snap.

Endret av tflovik
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nettopp fått installert 24.04 på en gammel Thinkpad X260 med i7-6500U. Fungerer til browsing, se YT, litt film.. ikke noe kraftige saker. Men Ubuntu 24.04 fungerer utmerket på denne gamle laptop'en. Alle funksjonstastene fungerte; Volum, lysstyrke, printscreen, filer, settings... Denne gangen fungerte det innebygde webkameraet.

Installeringen tok ca. 10 minutter. 

Vet ikke helt om jeg liker at det er nesten bare Snap. Installerte gdebi for å installere .deb programmer. Måtte gjøre det med Chrome. Installerte flatpak også.

Kommer til å gå for Ubuntu 24.04 på alle de andre PCene der jeg ikke bruker ChimeraOS. Savner det kjedelige og stabile.

Screenshotfrom2024-04-2522-30-42.thumb.png.071dec392e77020bc7ed7b269e48049d.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...