Gå til innhold

Etter 20 års forbud: Blyforurensning fra bensin kan stadig spores i London


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lead–crime hypothesis

 

« Second, this correlation holds true with no exceptions. Every country studied has shown this same strong correlation between leaded gasoline and violent crime rates. Within the United States, you can see the data at the state level. Where lead concentrations declined quickly, crime declined quickly. Where it declined slowly, crime declined slowly. The data even holds true at the neighborhood level – high lead concentrations correlate so well that you can overlay maps of crime rates over maps of lead concentrations and get an almost perfect fit. »

 

• https://www.forbes.com/sites/alexknapp/2013/01/03/how-lead-caused-americas-violent-crime-epidemic/amp/

 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I den engelske artikkelen skrives det:

«In the 1980s, annual average airborne lead concentrations in central London dropped from 500-600 ng/m3 of air to around 300 ng/m3, before dropping further to around 20 ng/m3 in 2000. The researchers in this study measured lead concentrations of 8 ng/m3 of air on average during the summer 2018 at Marylebone road.»

En nedgang fra 500-600 ng/m3 til 8 ng/m3 er betydelig. Det er 1/70-del av hva det engang var.

Dette er en meget positiv utvikling. Ettersom de fleste faktisk overlevde 80-tallet er det vanskelig å tenke seg at den resterende 1/70-del kan representere mer enn en svært teoretisk helsefare som bør kunne aksepteres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hører med til historien at blytilsetningen var helt unødvendig da alkohol gjorde samme nytten. E85 heter det nå, men blytilsetning ble tvunget inn av Exxon, GM og duPont som et eget foretningsområde. Oljeselskapene kunne jo ikke kontrollere alkoholtilgangen. Det var vel vitende om at giften bly ikke brytes ned naturen eller i organismer, og assosies med fallende IQ og andre skader på utviklingen av nervesystemet i den utsatte befolkningen. Stygg historie det der. https://www.thenation.com/article/archive/secret-history-lead/

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Jan K Andersen skrev (25 minutter siden):

I den engelske artikkelen skrives det:

«In the 1980s, annual average airborne lead concentrations in central London dropped from 500-600 ng/m3 of air to around 300 ng/m3, before dropping further to around 20 ng/m3 in 2000. The researchers in this study measured lead concentrations of 8 ng/m3 of air on average during the summer 2018 at Marylebone road.»

En nedgang fra 500-600 ng/m3 til 8 ng/m3 er betydelig. Det er 1/70-del av hva det engang var.

Dette er en meget positiv utvikling. Ettersom de fleste faktisk overlevde 80-tallet er det vanskelig å tenke seg at den resterende 1/70-del kan representere mer enn en svært teoretisk helsefare som bør kunne aksepteres.

Man kan plukke flere sitat fra arikkelen  .." there is no "safe" treshold for lead in humans."

Det er nok mer et spørsmål om hvilke skadevitkninger blyet påførte den delen av befolkningen som ble født og vokste opp i tide før blyforbudet kom.

https://www.autotrader.ca/newsfeatures/20190614/the-unexpected-reason-we-stopped-using-leaded-gasoline/

 

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
1 hour ago, NERVI said:

Man kan plukke flere sitat fra arikkelen  .." there is no "safe" treshold for lead in humans."

Det er nok mer et spørsmål om hvilke skadevitkninger blyet påførte den delen av befolkningen som ble født og vokste opp i tide før blyforbudet kom.

https://www.autotrader.ca/newsfeatures/20190614/the-unexpected-reason-we-stopped-using-leaded-gasoline/

 

Sant nok, men dette med «no safe threshold» er noe som antas om alle giftstoffer inntil det motsatte kan bevises. Likevel må vi akseptere noen farer uansett hvordan man enn stiller seg.
 

For alkohol sies det for eksempel også at det ikke er noen sikker nedre grense. Forskjellen mellom London luft 1980 vs 2018 er imidlertid av samme størrelsesorden som mellom whiskey og kefir. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (På 4.7.2021 den 16.25):

Det hører med til historien at blytilsetningen var helt unødvendig da alkohol gjorde samme nytten.

En usaklig lang artikkel med emosjonelt ladet språkbruk på auto-repeat leser som et partiprogram fra MDG, ikke en fagartikkel. 
 

Nuvel, det var ikke bare oktantallet som ble forbedret med blytilsetningen. Bly ‘smører’ også spesielt eksosventilen. Eller mer presist ventilsetet, slik at billigere fabrikasjonsmetoder kunne benyttes i fremstillingen av motorer. Man unngikk såkalt «valve seat recession.»

 

• REPORT ON VALVE SEAT RECESSION

•  Hardenedd valve seats solved leaded-gas issues

Is Ethanol bad for your car’s engine - Engineering Explained [YouTube]

• The Spark Plug Story - New Mind [YouTube]

 

––––––


Denne historien har sin parallell i kanonløp. Under krigen hadde grovkalibrede kanonløp på spesielt slagskip en levetid på ca 300 skudd. Der forsvant flere kilogram metall fra løpet ved hvert enkelt skudd. 
 

Etter krigen kom dog ‘Svenske’ Nobel ut med tilsetninger til Nitrocellulosen som bortimot eliminerte denne løpsslitasjen. Tviler sterkt på at disse tilsetningene er spesielt bra for helsen til eksempelvis stridsvognmannskap.
 

Og da har vi ikke engang begynt diskutere amerikanernes bruk av utarmet uran i prosjektilene.

 

Skal se om jeg kan finne noen fagreferanser på saken…

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1P4XZQB7 skrev (10 timer siden):

En usaklig lang artikkel med emosjonelt ladet språkbruk på auto-repeat leser som et partiprogram fra MDG, ikke en fagartikkel. 
 

Nuvel, det var ikke bare oktantallet som ble forbedret med blytilsetningen. Bly ‘smører’ også spesielt eksosventilen. Eller mer presist ventilsetet, slik at billigere fabrikasjonsmetoder kunne benyttes i fremstillingen av motorer. Man unngikk såkalt «valve seat recession.»

 

• REPORT ON VALVE SEAT RECESSION

•  Hardenedd valve seats solved leaded-gas issues


Viktig i en tid før dagens industriroboter som kan masseprodusere maskindeler med  ekstrem presisjon i det meste av legeringer. Etanol som tilsetning gjør omtrent det motsatte med motoren, som hva bly gjør…
 

 

––––––


Denne historien har sin parallell i kanonløp. Under krigen hadde grovkalibrede kanonløp på spesielt slagskip en levetid på ca 300 skudd. Der forsvant flere kilogram metall fra løpet ved hvert enkelt skudd. 
 

Etter krigen kom dog ‘Svenske’ Nobel ut med tilsetninger til Nitrocellulosen som bortimot eliminerte denne løpsslitasjen. Tviler sterkt på at disse tilsetningene er spesielt bra for helsen til eksempelvis stridsvognmannskap.
 

Og da har vi ikke engang begynt diskutere amerikanernes bruk av utarmet uran i prosjektilene.

 

Skal se om jeg kan finne noen fagreferanser på saken…

Jeg syns artikkelen vi kommenterer er høyst saklig og har ingen grunn til å betvile den faglige kompetansen. Bly er en farlig gift, og det var de høyst reelle skadevirkningene på mennesker som førte til forbudet, og det syns jeg er betryggende.

Din kommentar til artiklene jeg linket er jo din oppfatnig, men MDG hadde jo ikke sett dagens lys for 20-30 år siden. Å tilpasse motorer for etanol drivstoff har hele tiden vært et alternativ til blytilsetning, det er ikke dette som har vært utfordringen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
NERVI skrev (2 timer siden):

Jeg syns artikkelen vi kommenterer er høyst saklig og har ingen grunn til å betvile

 

Jeg skrev «usaklig lang,» ikke «usaklig, lang» eller for den saks skyld «usaklig og lang.»

 

Adverbet ‘usaklig’ modifiserer eller forsterker følgelig det påfølgende adjektivet ‘lang.’ Det er ikke plassert som adjektiv beskrivende for artikkelen som sådan.

 

«Skyt ham ikke vent på meg.»

Lenke til kommentar
1P4XZQB7 skrev (53 minutter siden):

 

Jeg skrev «usaklig lang,» ikke «usaklig, lang» eller for den saks skyld «usaklig og lang.»

 

Adverbet ‘usaklig’ modifiserer eller forsterker følgelig det påfølgende adjektivet ‘lang.’ Det er ikke plassert som adjektiv beskrivende for artikkelen som sådan.

 

«Skyt ham ikke vent på meg.»

For ordens skyld, jeg kriver at artikkelen i TU er saklig. Den vi kommenterer.

Og de jeg linket mener du er usaklig lange, osv.

 

Lenke til kommentar
10 hours ago, 1P4XZQB7 said:

 

Jeg skrev «usaklig lang,» ikke «usaklig, lang» eller for den saks skyld «usaklig og lang.»

 

Adverbet ‘usaklig’ modifiserer eller forsterker følgelig det påfølgende adjektivet ‘lang.’ Det er ikke plassert som adjektiv beskrivende for artikkelen som sådan.

 

«Skyt ham ikke vent på meg.»

Her var det mental gymnastikk på et høyt nivå. Det er egentlig irrelevant hvor trykket i setningen ligger, kommentaren din (innledningen) var lite saklig når den begynner å røre inn MDG-oppgulp. Alt i verden spinner ikke rundt MDG, og å til evig tid prøve å score billige poenger med sammenlikninger med MDG i sentrum svekker argumentasjonen og troverdigheten.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (På 4.7.2021 den 15.31):

Haha ja. Sånne med slike holdninger (eller de som mener co2 = livets gass), burde ta bilen inn på tomgang i garasjen for å bevise hvor feil vi andre idioter tar.

Nett trolling kan du legge av deg, ugangbart å oppfordre folk til å gjøre det slutt på seg selv!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...