Gå til innhold

Operatøren mener lading i borettslag er for dyrt og gammeldags – her er rådene om hva man bør passe på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Samtidig er Easees system lukket – det er vanskelig å bytte til en annen leverandør når du har investert i Easee-ladere for borettslaget. Dersom selskapet går konkurs, kan man potensielt risikere å måtte bytte ut laderne."

Hvis det er tilfelle, bør eierne av selskapet holdes personlig økonomisk ansvarlig for å svindle kundene sine ved å hindre dem fra å fortsette å bruke varen de har betalt for.

Det er på tide at kyniske bedrifter slutter å rævkjøre kundene. Og det vil nok ikke skje før det svir godt på pungen for personene som står bak det hele, som ikke lenger må få skjule seg bak at de "bare eide en bedrift som, oops, gikk konkurs".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eh, hvor låst er vanlige brukere EGENTLIG? Jeg har Ease lader hjemme, og det er jo ikke noe hokus pokus med den. Så klart, jeg kan koble den opp til diverse digitale løsninger, men for mitt formål er det en vanlig ladeboks som kan koble alt med type 2 ladere til seg. Ser ikke for meg at alt slutter å fungere om selskapet går konkurs (bortsett fra disse online tjenestene).

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
40 minutes ago, The Very End said:

Er litt usikker selv. Får se om jeg kan høre podcasten senere. Men vil tro at det er snakk om disse online tjenestene (som tiddstyring (lås), lastestyring og generell data info) som forsvinner. Men enig med deg, en spesifisering her hadde vært fint.

Disse "ekstratjenestene" er helt essensielle i en installasjon i et boretslag. Både for kontroll på tilgang, laststyring, betaling osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Easee har et særs uferdig system for borettslag og sameier, Easee Charge. Hver enkekt beboer kan ikke sette opp utsatte ladeøkter eller justere strømstyrken på ladeboksen i et slikt fellesopplegg. Easee hevder det vil ødelegge lastbalanseringen.

Bare tull. Dårlig programmering.

Lastbalanseringen bør selvsagt kicke inn som en paraply over hele anlegget dersom mange lader samtidig (auromatisk nedjustere ladehastighet pr boks), men ikke hvis få lader og man uansett er innenfor systemets grenser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette med konkurs brukes som argument mot systemene med lastbalansering og administrasjon i lukkede anlegg gang etter gang,

Jeg tenker at det er et svært lite problem reelt sett, i hvertfall for de litt større aktørene som Easee og Zaptec. Skulle en av de gå konkurs så er en av de største verdiene i et konkursbo en kundeliste med folk som trenger en abonnementstjeneste. Slikt får man solgt, også ved en konkurs.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Når man snakker om borettslag og sameier glemmer man å nevne at veldig mange ikke trenger laststyring. Det er mange små boligkompleks med et fåtall elbileiere og dersom det er knapt med ressurser kan man fint avtale seg i mellom om når man skal lade, for å unngå overbelastning osv. Det er svært enkelt å sette opp en måler til hver plass og lese av denne manuelt ett par ganger i året slik at man får betalt det man skylder.

På denne svært enkle måten å gjøre det på kan man velge hvilken som helst ladestasjon og det blir ingen adm.kostnader og man kan følge kostpris på strøm.

Lenke til kommentar
The Very End skrev (14 timer siden):

Eh, hvor låst er vanlige brukere EGENTLIG? Jeg har Ease lader hjemme, og det er jo ikke noe hokus pokus med den. Så klart, jeg kan koble den opp til diverse digitale løsninger, men for mitt formål er det en vanlig ladeboks som kan koble alt med type 2 ladere til seg. Ser ikke for meg at alt slutter å fungere om selskapet går konkurs (bortsett fra disse online tjenestene).

Jeg husker at det var mye baluba for en tid siden rett før Jul 2020 i div. Elbil grupper jeg er medlem av på Facebook når skytjenestene til Easee gikk ned noen timer, og folk ikke klarte å starte lading av bilene sine på grunn av dette. Antar at en da hadde innstilt noe lastbalansering eller en funksjon som skulle lade bilen  når strømprisene var lav som krevde tilkobling skytjenestene til tibber/Easee, men siden skytjenestene var nede fikk de ikke kontakt med laderen og endret dette. Så jeg syns personlig at systemet virker veldi sårbart slik det var den gang. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mulig jeg er naiv, men det er flere mulige årsaker til at man en gang i fremtiden vil kunne få noen dager uten lademulighet. Ødelagt lader, ødelagt ladestasjon, trøbel med strøminntak, lynskader, hærverk etc.

får man 6A i nødmodus på en lader kombinert med litt hurtiglading så tenker jeg de fleste klarer å avvike fra rutinen sin noen dager, uansett årsak til ladetrøbel

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Xantippe said:

"Ingen planer om å gå konkurs."

Det er vel for det aller meste folk i snekker-/tømrer- og restaurantbransjen som planlegger framtidige konkurser.

Nå glemte du gatekjøkken, kiosker som "Tobakk og Maling", puber, restauranter og den slags i samme slengen. /s

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
On 7/1/2021 at 5:55 PM, MegaMann2 said:

Og på bunnen står det følgende om Easee:

Heller ikke konkurrenten Easee kom gjennom forrige uke helt uten IT-problemer. Lørdag 20. mars meldte selskapet på sin statusside at det var oppstått et problem med skytjenesten som førte til at alle ladere og equalizere var offline. Kundene kunne likevel starte ladingen med en RFID-brikke. Problemene ble meldt løst drøyt fire timer senere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...