Gå til innhold

Bytte batteri på trådløs støvsuger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alexander4840 skrev (3 minutter siden):

1. Kjøp ting med utbyttbart batteri.
2. Ikke lad den hele tiden, docks er veldig skadelig for batterier uten smart lade-kontroll, som nesten ingenting har, fordi da ville dingsene våre vart 5x lengre batterimessig.

Jepp, vanligvis nøye på det, men tok en sjans her. Skulle ikke gjort det 😛  Neste støvsuger skal utvilsomt ha utskiftbart batteri.

Lenke til kommentar
ABC@123 skrev (4 minutter siden):

Har en Xiaomi Roidmi med tilsvarende batteripakke. Den var en julegave for 2 år siden, men ble først pakket ut nå nylig, og lar seg ikke lade opp.

 

Ifølge Multicom bare 2 års garanti/reklamasjon på denne typen støvsuger. Er det sant?
  

Hvis alle muligheter er prøvd og du ikke får noe ny eller får den reparert kan jeg prøve og få liv i batteripakken igjen hvis du vil. Jeg tror BMS beskytter batteriene hvis dem har blitt utladet. Gir man batteriene en en liten "sjokklading" i noen sekunder kan det være nok til at en vanlig lader vil klare og lade dem opp igjen. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 8.7.2021 den 11.13):

Jeg har nå testet batteriene og alle klarte en last på ca. 5 ampere i 10 minutter uten å gå for mye under 3.6V. Jeg lastet dem også med opp til 10 ampere i ca. 1 minutt men da sank spenningen til rundt 3.1-3.2 volt. I følge det TS beskriver hvor støvsuger kuttet ut på 15.2V ville disse batteriene fungert med hele 10 ampere trekk i kort periode og 5 ampere kontinuerlig. Batteriene ble heller ikek varme på totalt 10-12 minuttene jeg ga dem last. 

Jeg ble faktisk overrasket av at dem ikke ble varme i det hele tatt. Bare litt lunka. Jeg tipper rundt 40 grader. 

Jeg testet også noen HELT klin nye Samsung 18650 celler jeg har (genuine) som er ratet for maks 4 ampere discharge og disse klarte så vidt den oppgitte max kapasiteten. Da snakker vi klin nye batterier som aldri er brukt. 

Så hvis støvsugeren har kuttet ut etter bare 2 minutter så er det vertfall ikke batteriene sin skyld. Dem ble ikke engang varme på de 10-12 minuttene jeg testet dem kontinuerlig og aldri under 5 ampere last. 

Så hvis noe har gjort at støvsugeren slo seg av etter kun 2 minutter, så MÅ det være BMS eller noe annet. Jeg kan ikke finne noe galt med disse batteriene over hodet. Dårlige celler ville blitt varme på null komma niks ved så høye belastninger over såpass lang tid. Det vet jeg for jeg har testet mange dårlige celler og de som er dårlige/kaputt blir så varme at man regelrett brenner seg på dem. 

Med dette så mener jeg ikke at batteriene er like gode som dem var nye, men vertfall ikke så dårlige at dem ikke får støvsugeren til å fungere i mer enn 2 minutter. 

-------------------

Så jeg tror problemet må ligge ett annet sted og det er trolig at Nobba over har et poeng?

Må bare sitere meg selv her før jeg glemmer det. 

Når jeg skrev at spenningen sank til 3.1-3.2V så var dette altså under last. Batteriet holdt fortsatt 3.96V etter drøye 10 minutter med test uten last. 

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Bjerknez skrev (1 time siden):

Veldig rart ut fra testen jeg gjorde med disse batteriene, men uansett bra at støvsugeren nå fungerer :)

Enig, men vi får se hvor lenge det varer, de handre holdt jo nesten 1,5 år før de plutselig stupte. Eneste forskjellen nå er at jeg alltid kobler fra stikkontakten når den er ferdig å lade. 

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Alle gode ting må ta slutt, i guess. Inkludert støvsugeren min.

 

I dag var den helt død. Jeg åpnet den, og oppdaget at kontaktene på batteriene var korrodert. Sannsynligvis pga. fukt, ikke lekkasje. De holder nemlig fremdeles full kapasitet. Men jeg føler ikke for å fikse den igjen, da enda mer sketchy enn forrige gang. Så nå blir det ny støvsuger. En med utskiftbare batterier denne gang.

Synd, da den stort sett har tjent meg bra.

20221023_194750.jpg

20221023_194918.jpg

20221023_194923.jpg

20221023_194930.jpg

Lenke til kommentar
kremt skrev (7 minutter siden):

Er ikke dette ganske enkelt, er jo bare 5 stykk 18650 celler.

Har byttet de en gang tidligere. Og støvsugeren er nå 2,5 år gammel. Det som gjør meg veldig skeptisk til å gjøre noe mer med den er rusten/korrosjonen på polene. Vet ikke hvor den kommer i fra, og vet heller ikke hvorfor støvsugeren sluttet å fungere helt ut av det blå. Støvsugeren har allerede fått ett ekstra liv, jeg tar ikke flere sjanser med den.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Fikk denne uka besøk av en kompis med Miele trådløs støvsuger som lurte på om jeg kunne få liv i batteriet igjen for det hadde sluttet å ta lading. Vet ikke hvilken støvsuger det er men batteriet var et miele "vkb 56646 707 099 ap01 7inr19/66". Altså er 7s 2600mAh batteri med innebygget BMS og lader så lading er kun ei strømforsyning med en 3 polt plugg. Målte 22,36v på terminalene der støvsugeren plugges til så gjennomsnittelig sellespenning blei da tett under 3,2v. Satte da ene ISDT laderen på 7s LiIon og ladet på 500mA gjennom terminalen der støvsugeren normalt er tilkoblet  ladet den sånn frem til batterispenningen var 25,3v som tok cirka 40 minutter mens jeg satt ved siden av batteriet hele tiden. Fordi jeg lader ubalansert tok jeg ikke sjansen å lade det fult for å unngå at enkeltdeler skal overskride 4,2V. Ga batteriet tilbake til eieren med beskjed om at han skulle lade det ferdig med Miele laderen sin. Senere fikk jeg beskjed om at batteriet tok lading og fungerte etterpå.

Skuffelsen er da stor over at også Miele som ikke er noe billigmerke har falt for fristelsen å la batteriene sine eldes fort istedenfor å ha en BMS som passer på dem for å gi dem et langt liv. Til sammenligning har jeg hatt Makita verktøy i jobben siden 2012 og aldri hatt batteritrøbbel annet en at de på sikt blir svakere så det lar seg jo gjøre å ha en BMS som tar vare på batteriene istedenfor å bare la dem dø etter litt over et år.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, perpyro said:

Til sammenligning har jeg hatt Makita verktøy i jobben siden 2012 og aldri hatt batteritrøbbel annet en at de på sikt blir svakere så det lar seg jo gjøre å ha en BMS som tar vare på batteriene istedenfor å bare la dem dø etter litt over et år.

Tidligere Makita batterier hadde ikke slik beskyttelse. Jeg tror de begynte med det rundt 2010. Det er en gul stjerne under slike batterier. Når det blir lite igjen på det vil du ikke klare å tømme det helt, det er en bunn-buffer. På eldre maskiner måtte man skjære bort en tapp for å bruke nyere batteri  men det var veldig enkelt. Før det var slik kunne man bruke batteriene helt til "kjelleren" kan man si, helt tomt. Hvis man da ikke ladet opp igjen ganske raskt kunne batteriet dø fort. Et par måneder helt utladet betyr døden. Selv før de hadde beskyttelse fikk man gjerne 10-12 år brukstid ut av de, med moderat bruk. Selvsagt noe mindre for proff og daglig bruk.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (8 minutter siden):

Fikk denne uka besøk av en kompis med Miele trådløs støvsuger som lurte på om jeg kunne få liv i batteriet igjen for det hadde sluttet å ta lading. Vet ikke hvilken støvsuger det er men batteriet var et miele "vkb 56646 707 099 ap01 7inr19/66". Altså er 7s 2600mAh batteri med innebygget BMS og lader så lading er kun ei strømforsyning med en 3 polt plugg. Målte 22,36v på terminalene der støvsugeren plugges til så gjennomsnittelig sellespenning blei da tett under 3,2v. Satte da ene ISDT laderen på 7s LiIon og ladet på 500mA gjennom terminalen der støvsugeren normalt er tilkoblet  ladet den sånn frem til batterispenningen var 25,3v som tok cirka 40 minutter mens jeg satt ved siden av batteriet hele tiden. Fordi jeg lader ubalansert tok jeg ikke sjansen å lade det fult for å unngå at enkeltdeler skal overskride 4,2V. Ga batteriet tilbake til eieren med beskjed om at han skulle lade det ferdig med Miele laderen sin. Senere fikk jeg beskjed om at batteriet tok lading og fungerte etterpå.

Skuffelsen er da stor over at også Miele som ikke er noe billigmerke har falt for fristelsen å la batteriene sine eldes fort istedenfor å ha en BMS som passer på dem for å gi dem et langt liv. Til sammenligning har jeg hatt Makita verktøy i jobben siden 2012 og aldri hatt batteritrøbbel annet en at de på sikt blir svakere så det lar seg jo gjøre å ha en BMS som tar vare på batteriene istedenfor å bare la dem dø etter litt over et år.

Det er et ganske kjent problem at produsenter legger inn begrensninger som du sier. Dette er bevist på vertfall elsykkel batterier. Søk opp batteridoktorn på youtube. Han har fått i gang mange batteripakker bare ved å "nullstille" dem. Noen er enkle og nullstille, mens andre nesten umulige. 

Om produsenten gjør dette for å selge flere batterier eller tjene penger på "reparering" eller gjør dette ene og alene grunnet sikkerheten samt uvitenhet rundt hvordan man lager en skikkelig BMS vites ikke, men jeg tenker vel mitt om den saken. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (6 minutter siden):

Det er et ganske kjent problem at produsenter legger inn begrensninger som du sier. Dette er bevist på vertfall elsykkel batterier. Søk opp batteridoktorn på youtube. Han har fått i gang mange batteripakker bare ved å "nullstille" dem. Noen er enkle og nullstille, mens andre nesten umulige. 

Om produsenten gjør dette for å selge flere batterier eller tjene penger på "reparering" eller gjør dette ene og alene grunnet sikkerheten samt uvitenhet rundt hvordan man lager en skikkelig BMS vites ikke, men jeg tenker vel mitt om den saken. 

Har fulgt med batteridoktorn og dette er intet mindre en en skandale selv omd et dreier seg og biltema batterier. Burde være forbud mot å ødsle mer råvarer på den måten. Nå var riktignok dette "billige" batterier men ser alikavel ikke det som noe unnskyldning for å ta livet av de lenge før de faktisk er oppbrukte. Når da et dyrt merke gjør det samme, ja da blir jeg virkelig skremt og kommer til å sky batteriutstyr selv fra dyre merker.

 

Lenke til kommentar

Det beste er nok å lage batteripakkene selv. Er egentlig ikke veldig vanskelig, men man må ha tunga i munnen. Jeg snakker her om små batteripakker. Skal man bygge batteripakker med størrelsen av disse som sitter i el-sykler etc. så lever man farlig hvis man ikke vet hva man driver med. 
 

men en liten 3-4S og 1P batteripakke får man fint til hvis man virkelig vil lære det. Men som nevnt, vær klar over risikoen før du starter. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...