Gå til innhold

Papirflasken tar markedsandeler – slår ut plast i det grønne skiftet [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mutant_100 skrev (4 timer siden):

Jeg har aldri helt forstått hvorfor en kartong er vesentlig bedre enn bare plast. En blanding mellom plast og cellulose må være vanskeligere å resirkulere enn ren plast.0

«Må være», men det må vel finnes noko meir handfast på dette?

Om du samanliknar ein 0,5 L «grønn» kartong med ei 0,5 L plastflaske, kva kjem best ut i heile livsløpet mtp. utslepp?

Nokon som har kjennskap til det?

Lenke til kommentar
Roger Hansen skrev (2 timer siden):

Ny utfordrer i den tidløse kampen om hvilken beholder som gir best smak på brusen; glass, metall, plast eller den nye utfordreren... pappkartong.

Får jo vin i kartonger, men er vel ikke akkurat premium vin.

Vin i kartong er òg stort sett vin i plastpose inni kartong der kartongen er der av praktiske omsyn og ikkje har noko å seie for vinen. Mykje god vin på «papp», så eg har ingen problem med å kjøpe det. Folk flest handlar vel vin i kategorien 100-250,- og der er papp heilt fint om du finn noko du likar.

Mogleg det finnes vin som kun ligg i ein pappkartong, men eg har ikkje sett det på polet.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Rundt middelhavet finner man av og til billigste sort vin, a la first price, på samme type kartonger som vi er vant med fra melk og juice i Norge. Har selv handlet vin for 20 kr/literen på "melkekartong" på 90-tallet. Nå er ikke jeg noen vinkjenner men jeg synes å huske at den var et merkbart hakk under det vi kaller pappvin i Norge.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Pappvin i Norge er ikke akkurat miljøvennlig det heller.
Den siste jeg kjøpte hadde 3 lag.
Kartong ytterst, med pose inni som var av sølv ytterside og klar plast inni.
Kartongen gikk i pappdunken, mens posen inni gikk i restavfallet.

Jeg foretrekker glassflasker.
Før så var det pant på de, og de ble gjenbrukt. Nå går de ihvertfall til gjennvinning.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...