Gå til innhold

Hemmelig politiapp førte til pågripelser av hundrevis av kriminelle verden rundt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (42 minutter siden):

Eh, dette fremstår..problematisk? Er det Nord-Korea eller?

 

blured skrev (28 minutter siden):

Resultatet av dette kan vel ikke bli annet enn at kriminelle over hele verden nå blir tilhengere av open source programvare? 🤔

Går det an å antyde at målet har helliggjort middelet i denne sammenhengen? 

Lenke til kommentar
Dugg skrev (1 minutt siden):

 

Går det an å antyde at målet har helliggjort middelet i denne sammenhengen? 

Antar at de ikke har en rettslig kjennelse for overvåking av hver enkelt person som har lastet ned appen, og det er problematisk. Vi rykker stadig nærmere masse/totalovervåking og tanken om at man er skyldig til det motsatte er bevist. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Håvard skrev (15 minutter siden):

Antar at de ikke har en rettslig kjennelse for overvåking av hver enkelt person som har lastet ned appen, og det er problematisk. Vi rykker stadig nærmere masse/totalovervåking og tanken om at man er skyldig til det motsatte er bevist. 

Det er vel en grunn til at du og jeg ikke har lastet ned denne appen? Eller jeg vet ikke med deg selvfølgelig, men jeg er ikke en kjeltring som har behov for en slik app.

Det finnes titalls, om ikke hundrevis, av apper som krypterer meldinger. At politiet slår til mot de tyngste kriminelle ved å stanse en app og innføre sin egen gjør meg absolutt ingenting.

 

Endret av Juggel
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det tror jeg ikke du kan anta. Her har man nok hentet en rettslig kjennelse på forhånd, for ikke å støte på problemer i etterkant. Nå er ikke jeg jurist, men jeg vet fra andre sammenhenger at en rettslig kjennelse behøver ikke være utstedt på hver enkelt person.

Så spørs det hvilken lov som gjelder på en så spesiell kommunikasjonsplattform som denne. Dette foregikk så vidt jeg forstår med modifiserte telefoner i et eget, lukket og kryptert nett. Det er ikke snakk om vanlig bulkavlytting av vanlig tele-/internettrafikk.

Hvilket land kjennelsen er gitt har også betydning for hva som er lov og ikke. Det virker som Australia og USA er de ledende landene her, og en kjennelse i FISA gir sikkert de rettighetene man trenger. Og så ble informasjonen delt med andre land etter gjeldende lovverk. Dette er faktisk et ganske regulert område i de fleste land.

Men nå tipper jeg. Vi får nok vite mer etter hvert.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke akkurat snakk om noe standard playstore app.

Man må kjøpe egen telefon som flashet med egen rom for å få tilgang til "appen". Så er man vel allerede såpass kriminell for å gå for innkjøp av sånt. Å da er det også greit att fbi/internasjonalt samarbeid kan ta kontroll over serveren for å overvåke dette nettverket. Som forbyggende tiltak mot internasjonale forbrytere.

Skal man rope "personvern" kan man heller rope det mot google, facebook og microsoft.

Lenke til kommentar

Ja, dette er ikke en app for hvermansen.

Du må ha en spesialbygget mobil som kun er laget for å kjøre slike apper, som ikke kan ringes med osv. 

Etter min mening så er ikke dette et eksempel på krenkelse av personvernet, men en målrettet aksjon mot kriminelle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Henning Maagerud skrev (På 8.6.2021 den 13.34):

Her har man nok hentet en rettslig kjennelse på forhånd, for ikke å støte på problemer i etterkant.

Men kan man få en rettslig kjennelse til å overvåke alle brukere av en gitt plattform uten at det først foreligger konkret mistanke rettet mot disse personene?

Lenke til kommentar

Denne delen av lovverket kjenner jeg ikke, og det er vel uansett neppe norsk lov som ligger til grunn for den delen av aksjonen. Men det er jo mye som tyder på at det har vært mer enn konkret mistanke til mange av brukerne av plattformen. Kanskje alle. Skal jeg tippe så er det nok ikke nødvendig med mistanke mot ALLE. Ting blir nok klarere etter hvert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Snart kan vanlige mennesker som vil beholde sitt privatliv og sparepenger ikke bruke nettet trygt.

Det beste er å avbestille internett ab og kjøpe en knappetelefon.

Har du penger, så gå tilbake til bankbok, sjekk og giro. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
hekomo skrev (14 timer siden):

Men kan man få en rettslig kjennelse til å overvåke alle brukere av en gitt plattform uten at det først foreligger konkret mistanke rettet mot disse personene?

Nei i Norge kan man ikke få tillatelse til å avlytte en gruppe, kun enkeltpersoner hvor politiet har en r. kjennelse. Bevis innhentet på denne måten, av den gruppe kan brukes som bevis i Norge om det er lovlig i det landet avlyttingen ble gjort.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...