Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo V70 D3 2016 - Bruker endel olje?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

OljeNazis slutter aldri å forbause meg. 😒

Olje er olje og at en såpass ny bil bruker olje tyder på noe helt annet enn "feil" olje.

TS skriver rett over her at den har gått 150k. Småkjøring? Skifte av olje en gang pr skuddår/50k?
Da er det ikke annet å forvente at motordeler kan bli slitt slik at den bruker olje.

Joda.
Rett viskositet er ikke uviktig. Og dyr syntetolje er klart å foretrekke framfor billig mineralolje fra ukjent produsent.
Men det er viktigere å bytte olje ofte dersom kjøremønster/bruk medfører rask forurensing av oljen i motor.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (1 time siden):

Det står sannsynligvis noe om "normalt" oljeforbruk i brukerhåndboken.

Skal sjekke det ut x)

 

sveibuen skrev (1 time siden):

Hvor ofte har du hatt oljeservice på bilen? Du skriver at bilen er gått 150'000km. Da skal du allerede ha byttet motorolje ca 7-8ganger til nå. Viss du har slurvet med oljeskift så kan det fort skje at motoren til slutt havarerer. (alt i fra totalhavari, turbo havari etc etc)

Har aldri skiftet olje før, har fylt på når den har spurt.. Den begynte ikke å spørre om olje før etter jeg hadde eu-kontroll / byttet batteri på bilen.. Først da begynte bilen og si fra at den ville ha olje. Jeg personlig har aldri byttet olje på bilen, da dåg service på bilen har blitt fulgt og når den har vært inne har de byttet oljen har jeg fått vite :)

Liker denne bilen, vil helst ha den i så mange år som jeg kan :)

 

Dog hatt denne bilen siden 112500km :)

Theo343 skrev (1 time siden):

Spør alltid om å få se oljen de fyller på ved oljeskiftservice. I noen tilfeller følger resten av siste dunken med som er en god praksis så man vet hva man bør etterfylle med.

Husker ikke helt hva de fylte sist da det kostet 12tusen for stor-service med olje bytte og alt av sjekk x)

 

Har fått vite at KANSKJE topp-pakning lekker olje fordi de fant EN, ja EN flekk under regreimen med olje
Så 8,5k for regreim bytte og 4-5k for og bytte topp-pakning blir en spennende afære :D

 

8 juli går resten av ferie-penger og denne måneden rett ut til bil 🤔
Er vel sånn det er å være voksen tydeligvis..

 

:new_woot:

Lenke til kommentar

Det er en tilsetning som gjør at oljen får grønn farge ved belysning av uv-lys. Det gjør det enkelt å se om det er lekkasje.

Motoren skal kanskje ha bytte av registerreim snart uansett?

Jeg vil tro at oljeforbruket er "innenfor akseptabelt".

Du kan bytte til Mobil 1 ESP LV 0W-30 olje (eller Mobil Super 3000 Formula VC 0W-20 hvis du mener du absolutt må ha så tynn olje) for å se om oljeforbruket reduseres.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Jeg tror det er unormalt at bilen bruker såpass mye olje. Og har verkstedet funnet olje der så er det vel trolig en lekkasje på toppakningen. (jeg synes 1 liter på 8000 km høres litt høyt ut, selv om det kan være at den bruker så mye for alt jeg vet)

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 minutt siden):

Det er en tilsetning som gjør at oljen får grønn farge ved belysning av uv-lys. Det gjør det enkelt å se om det er lekkasje.

Motoren skal kanskje ha bytte av registerreim snart uansett?

Jeg vil tro at oljeforbruket er "innenfor akseptabelt".

Du kan bytte til Mobil 1 ESP LV 0W-30 olje (eller 0w-20 hvis du mener du absolutt må ha så tynn olje) for å se om oljeforbruket reduseres.

Ahhh, vet ikke om de har brukt det men fikk se bilder når vi sto i kunde-området av olje-flekker på bunn av noe som så ut som regreimen.

Riktig, den 8 blir det byttet regreim samt topp-pakning antar jeg, ville tro / håper de tar oljen i samme slengen å.

1 liter på 8k høres ikke ille ut, men ettersom det er "nybil" trodde jeg liksom det ikke var nødvendig men.. Ser ut til å ta feil, har bare hørt dette er helt normalt og egentlig relativt lite når folk sier 1l per 1000km er også innenfor.

Tenker å bytte til 0w-20 ettersom det står i manuellen og en tidligere bruker viste meg samme som manuellen sa / manaualen sa.

Men forstår 5w-40 er noe den absolutt tåler å..

Men.. 0w-20, antar den ikke tar veldig kalde temperaturer når vinteren kommer?

Ville tro 5w-40 eller 0w-30 eller bedre for kaldstart?

Lenke til kommentar
Svein M skrev (Akkurat nå):

Jeg tror det er unormalt at bilen bruker såpass mye olje. Og har verkstedet funnet olje der så er det vel trolig en lekkasje på toppakningen.

1l på 8000km er ikke mye, men de TROR / KANSKJE topp pakning lekker olje, er ingen bil-mekaniker og denne bilen er såpass ny at jeg velger å stole på dem. Har heller egentlig ikke noe sted og jekke opp bilen utenom en bombet garasje vi rydder :)

Alt til sin tid, er bare glad jeg kan kjøre igjen uten og bekymre meg for mye at motoren bare sier "fuck you" :)

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (52 minutter siden):

Når en moderne bil har gått 150k km, er den godt på vei til å bli utbrukt.

Sier enda nybil ettersom de fleste jeg har hengt rundt har biler som er 10-30+ år gamle og har km stand på godt over 300.000km+ x)

Skal legge godt til noen tusener km kjørt før jeg bytter bil, fikk drømmebilen i 2018 og har ikke angret siden :)

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (10 timer siden):

Når en moderne bil har gått 150k km, er den godt på vei til å bli utbrukt.

Med godt vedlikehold, hvor man feks ikke følger fabrikkantens service intervall, sånt typisk 30'000km/2år, men heller tar service hver 10-15000km/1år(alt som intreffer først) å tar generelt vare på bilen, så holder den fint 500'000km.
Ta feks en gammel W210 jeg haddde,m 320dat, stod 390'000km på telleren der før rusten hadde spist den opp, var ikke et feilslag eller noe som helst annet(W210 serien t mercedes er kjent for å ruste bare du ser på bilen)

Lenke til kommentar

Så bilen er kjørt ihvertfall 38000km uten oljeskift, og nå er den er begynt å bruke for mye? Fare for at skaden allerede har skjedd... Hatt den på service så har de nok byttet, og brukt noe fornuftig (forhåpentligvis).

1 liter per 8000km er relativt innafor. 0.125 liter per 1000km er udramatisk på alle merker. Ikke alle motorer trenger etterfylling mellom skiftene, men det er helt normalt å måtte gjøre det.

Men følg rådet over her, og etterfyll med riktig stoff.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...