Gå til innhold

Danmarks koronapass-app ble lansert i dag. Slik fungerer den


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis papir krever ID burde vel appen gjøre det også? Mulig jeg er dum, men forstår ikke helt logikken annet enn at det kanskje er enklere å forfalske en papirlapp, men da vil jo ikke identifisering av deg selv opp mot navnet/nummeret på lappen hjelpe alikevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil tippe at appen har en form for autentisering med f.eks. BankId som gjør det enda mer umulig å forfalske appen og detaljene der. Ikke alle kan lage en app, og enda færre vet hva slags detaljer som til enhver tid skal vises i strekkoden, som helt sikkert også inneholder noen form for checksum eller noe som gjør forfalskning av også den ganske umulig.

Vil jeg tippe, i alle fall.

Et ark kan ikke ha detaljer som er forskjellige ved forskjellige tider på døgnet, og det er ingenting som sier noe sikker om utsteder osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (20 minutter siden):

Håper virkelig Norge også er i rute slik at vi kan få steng de farlige uvaksinerte ute fra samfunnet så fort som mulig.

Hva er det for en holdning? Håper virkelig dette var et forsøk på sarkasme.

De uvaksinerte er jo selv i fare for å bli smittet og syk, og går vel stort sett og venter på vaksine. Det er jo ikke den uvaksinerte sin feil at man ikke er vaksinert. Husk også på at de første smittebærerne kom faktisk fra helsevesenet selv.

Om man skal peke ut hvem som er farlig, og hvem som ikke er, så se heller på hvor mange kontakter man har, og om man ellers prøver å unngå å møte andre og overholder råd om avstand, og god hygiene, eller det motsatte.

Jeg er såkalt heldig som har fått første dose, men det kunne ikke falle meg å snakke nedsettende om folk bare fordi de er uvaksinerte. Tross alt er jeg jo bare ett enkelt stikk fra å fortsatt være "farlig" etter definisjoner du legger opp til.

Ens holdninger i forhold til å følge rådene eller ei, er langt mer avgjørende. Og så kommer det vanskeligste av alt, å faktisk overholde de, og ikke bare tro man gjør det...

Mange som tror for godt om  seg selv, men valser rundt som fulle elefanter i et glasshandleri. Og kjefter og smeller om andre fremfor å se hva man faktisk bedriver selv.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke vaksinert, men skal ta vaksinen så fort jeg blir tilbudt utelukkende for å få dette passet. Vil ikke risikere å plutselig ikke kunne komme inn i butikker, kjøpesentre eller kanskje nektet å jobbe pga. manglende vaksinebevis.

Og denne pandemien er ikke noe tull. Det er den farligste pandemien i historien. De som ikke dør får livsvarige senskader som bl.a. hjerneskade og lungeskade. Da må det drastiske tiltak til. De uvaksinerte bør skjermes fra samfunnet, inkludert andre uvaksinerte. Virkeligheten er ikke rettferdig og tar absolutt null hensyn til hva som er etisk korrekt.

Og det er ikke uten grunn at politikerne plutselig valgte å sette seg selv øverst på vaksinelistene.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Hvis den norske versjonen kommer til å fungere på samme måte som NHS sin så har dere ikke dere vaksinenektere noe å bekymre dere for, negativ pcr test og/eller forbigått covid-sykdom gir samme grønne status som vaksinen gjør, dog over kortere perioder.

Lenke til kommentar

Ikke glem at under tidligere pandemier var det liten eller ingen forståelse for smittevern og man hadde enten dårlige eller ingen måter å beskytte seg på. Denne pandemien dreper millioner på tross av at vi har medisiner, utstyr og helsevesen som man ikke kunne drømme om en gang tidligere. Det er f.eks. bare å se til India for å se hva som skjer bare en mangler oksygen på flaske.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, sedsberg said:

Ikke glem at under tidligere pandemier var det liten eller ingen forståelse for smittevern og man hadde enten dårlige eller ingen måter å beskytte seg på. Denne pandemien dreper millioner på tross av at vi har medisiner, utstyr og helsevesen som man ikke kunne drømme om en gang tidligere. Det er f.eks. bare å se til India for å se hva som skjer bare en mangler oksygen på flaske.

Det er da overhodet ikke relevant for å sammenligne hvor farlig de ulike pandemier er.  Jeg syns det blir useriøst å påstå at et virus som dreper ~1% av de som rammes (og altså også ca 1% av hele befolkningen dersom vi ikke brukte noe smittevern i det hele tatt) er farligere enn eksempelvis svartedauen som drepte over 50% av hele befolkningen.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For de som ikke vet det enda. Vi har allerede en helt sikker måte å bevise at vi er vaksinert. Ta frem mobilen, åpne en nettleser og legg inn "helsenorge.no" i adressefeltet.

Logg deg inn med bank-id på mobilen, mens kontroløren ser på (minus din personlige kode).

Så blar du ned til vaksiner, og der står det i klartekst når du er vaksinert og hvilke vaksine som er bruk.

Vanskelig for meg å se hvordan dette kan forfalskes.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (13 timer siden):

Jeg er ikke vaksinert, men skal ta vaksinen så fort jeg blir tilbudt utelukkende for å få dette passet. Vil ikke risikere å plutselig ikke kunne komme inn i butikker, kjøpesentre eller kanskje nektet å jobbe pga. manglende vaksinebevis.

Og denne pandemien er ikke noe tull. Det er den farligste pandemien i historien. De som ikke dør får livsvarige senskader som bl.a. hjerneskade og lungeskade. Da må det drastiske tiltak til. De uvaksinerte bør skjermes fra samfunnet, inkludert andre uvaksinerte. Virkeligheten er ikke rettferdig og tar absolutt null hensyn til hva som er etisk korrekt.

Og det er ikke uten grunn at politikerne plutselig valgte å sette seg selv øverst på vaksinelistene.

Håper du er ironisk, for dette er det mest fryktbaserte innlegget jeg har lest under hele pandemien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (På 29.5.2021 den 13.35):

Håper du er ironisk, for dette er det mest fryktbaserte innlegget jeg har lest under hele pandemien.

Takk :)
Det var mye rart der, ja.
 

Sitat

Jeg er ikke vaksinert, men skal ta vaksinen så fort jeg blir tilbudt utelukkende for å få dette passet. Vil ikke risikere å plutselig ikke kunne komme inn i butikker, kjøpesentre eller kanskje nektet å jobbe pga. manglende vaksinebevis.

Merkelig prioritering, og trolig helt uten dekning.

For øvrig er jeg enig med sedsberg i at denne pandemien ikke er noe tull, men det er et stykke igjen til nivået "den farligste i historien". Dessuten er jeg der at de som mener at 1 % dødsrate er en sunn og naturlig utrenskning som vi bare må akseptere gir uttrykk for holdninger som skremmer meg. 
 

Fibonacci skrev (På 29.5.2021 den 13.35):
sedsberg skrev (På 29.5.2021 den 0.04):

Og det er ikke uten grunn at politikerne plutselig valgte å sette seg selv øverst på vaksinelistene.

 

Det er en helt akseptabel prioritering at man velger å flytte lovgivende (Stortinget), utøvende (Regjeringen) og dømmende (Høyesterett) frem i vaksinekøen. Et samfunn der slike institusjoner er satt ut av spill pga. smitteutbrudd er et samfunn som åpner for unntakslover og feil maktbruk.

Lenke til kommentar

Dette er nok en overdrivelse, men også et poeng at man ikke skal avvise dette pga lav dødelighet for øyeblikket. Dette er et virus vi ikke har lang erfaring med når det gjelder mutasjoner, og når et svært smittsomt virus som får utviklet seg i milliarder av forskjellige menneskers immunforsvar er det ikke godt å si hva vi ender opp med med tanke på dødelighet eller senskader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...