Gå til innhold

Tesla dumper radaren. Går over til kamerabasert system


Anbefalte innlegg

bojangles skrev (15 minutter siden):

Vel hva du tenker om hva Tesla og Musk har prestert på kun halvannet tiår får du redegjøre for selv, hva folk i masker som skjuler sin identitet mener bryr jeg meg veldig lite om. 

Men det er noe med å se på hva andre gjorde på den tiden Musk og Tesla la sin tre trinns plan, og hvor vi er idag. Vi hadde obskure elbiler som lignet hundehus på hjul. Men såvidt jeg vet så var det ingen andre på denne kloden som på den tiden mente elbil kunne dekke en families bilbehov uten å trenge en ekstra bil. Musk og Tesla la en plan for hvordan de skulle gjøre det mulig, og de fulgte den planen. 

En kan mene hva en vil om Musk som person, en kan gjerne dvele ved at Tesla alt eksisterte når Musk kom inn med sine paypal penger. Musk bragte tross alt noe til bords, bare noen år senere så stod model S klar. Det er fattige 9 år siden vi fikk den helelektriske familiebilen som både rommet en hel familie, pluss naboens unger, som hadde sprekt nok design om som hadde kjøreegenskaper langt unna det en kunne forvente av elbiler på den tiden. Var vel året før model S at Nissan kom med 1 gen Leaf?  På en god dag var det vel 200 km rekkevidde på Nissan Leaf? Og halvparten på vinteren? Og 3/4 om det var regn, eller motvind? Mens Tesla'n klarte opp mot 500 km avhengig av valgt modell. 

Så ja, Musk og Tesla var nok pioneerene som fikk folk flest til å se på elbiler med nye øyne. Jeg disser ikke Leaf, for selv første gen Leaf var en bra bil for de som ikke trengte mer. Og det var mange fornøyde Leaf eiere. Men det var Tesla som gjorde at folk flest begynte å tenke om elbil kunne passe dem. Alt dette må vi se i lys av at Tesla er et svært ungt foretak. Ikke bare har de klart å bygge opp en visjonær og dyktig stab av ingeniører og utviklere, de har bygget en global organisasjon samt flere fabrikker og servicecentre, og ikke minst et globalt ladenettverk. På veldig kort tid. 

Det er klart det finnes ting med Tesla noen har mislikt. For lang tid til å skaffe deler, utføre service etc. Men Tesla har forsøkt å bli bedre, og de har gjort store endringer. Og idag så kan de utføre service hjemme hos deg, eller mens du er på jobb. Hvor praktisk er ikke det? 

Men igjen. En må se alt i lys av alle de parallelle prosessene Tesla har kjørt. De har bygget fabrikker, testet teorier, testet prototyper,  trent opp folk, ansatt folk, bygget organisasjonen, og ikke minst har de gjort dette på en global skala. Om du ikke makter å bli imponert over innsatsen som er lagt ned og tidsforbruket så skjønner jeg virkelig ikke hva som skal til for at du skal bli imponert.  

Du tenker kanskje at bredbåndet Musk er igang med er enkle greier? Eller at SpaceX er noe de aller fleste av oss kunne fått til? 

Nå er det ikke meg som har laget video 

Jeg skrev bare at ikke alle var så imponert over musks handlinger.

Dessuten er slike selskap avhengige av gode ingeniører som løser tekniske problemer og lager nye løsninger. Jeg tror ikke CEO er ekstremt viktig. Disse kan som regel byttes ut uten at det påvirker selskap av denne størrelse nevneverdig. Hva tror du hadde skjedd om Diess i VW hadde sluttet? Ingen nye modeller? Stop i innovasjon? Tviler på om noen hadde merket særlig forskjell. BMW hadde motsatt problem. Ingeniørene som utviklet I8? sa seg opp etter bilen var ferdigutviklet fordi de ikke fikk ny tilsvarende oppgave. Det påstås at det satte bmw flere år tilbake i el bil utvikling. 

Nå er det ca et titalls oppstarts bedrifter som lager el biler. Noen av dem mener jeg er minst like innovative som tesla. 

Dessuten ser det ut til at de gamle gigantene ikke har noe stort problem med å lage biler som matcher tesla. 

Å skyte opp raketter er sikkert gøy når man har nok penger. Problemet er vel at han gjenoppfinner  ting vi drev med for 70år siden. Mange har klart å lande ting på mars og det kjører elbiler rundt der i dag.

Om mannen er genial burde han kastet seg over det virkelige problemet verden har. Tilgang på ren og fornybar energi. Han kunne ha laget en fusjons reaktor eller utviklet kald fusjon. Det hadde hjelpt godt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Er vell batteriet som ikke er klart. Sverger dog at standard plaid skal gjøre <2 sekund til 100. Sinnsykt. 

Han sa den er kansellert, men ja. Man kan jo ikke stole på det han sier. 

0-100 km/h tider hos Tesla er ikke fra stillestående. Med samme fremgangsmetode så vil alle elektriske sportsbiler med nok kraft få til omtrent det samme. Man blir stoppet av fysikken og grep kun opp til 100

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 hours ago, Trestein said:

Nå er det ikke meg som har laget video 

Jeg skrev bare at ikke alle var så imponert over musks handlinger.

Dessuten er slike selskap avhengige av gode ingeniører som løser tekniske problemer og lager nye løsninger. Jeg tror ikke CEO er ekstremt viktig. Disse kan som regel byttes ut uten at det påvirker selskap av denne størrelse nevneverdig. Hva tror du hadde skjedd om Diess i VW hadde sluttet? Ingen nye modeller? Stop i innovasjon? Tviler på om noen hadde merket særlig forskjell. BMW hadde motsatt problem. Ingeniørene som utviklet I8? sa seg opp etter bilen var ferdigutviklet fordi de ikke fikk ny tilsvarende oppgave. Det påstås at det satte bmw flere år tilbake i el bil utvikling. 

Nå er det ca et titalls oppstarts bedrifter som lager el biler. Noen av dem mener jeg er minst like innovative som tesla. 

Dessuten ser det ut til at de gamle gigantene ikke har noe stort problem med å lage biler som matcher tesla. 

Å skyte opp raketter er sikkert gøy når man har nok penger. Problemet er vel at han gjenoppfinner  ting vi drev med for 70år siden. Mange har klart å lande ting på mars og det kjører elbiler rundt der i dag.

Om mannen er genial burde han kastet seg over det virkelige problemet verden har. Tilgang på ren og fornybar energi. Han kunne ha laget en fusjons reaktor eller utviklet kald fusjon. Det hadde hjelpt godt.

Det er klart innovative selskaper er avhengige av gode folk, gode folk i alle ledd faktisk. Men det å bygge opp et foretak fra null til global ledende innen sin bransje på hva så kort det krever visjoner. Og det krever at noen faktisk har oversikt over milepæler, kalenderen og sørger for å pese de som peses må når tunge løft må gjøres om og om igjen for å nå neste milepæl. 

En sjef må begeistre, skape et indre ønske om å nå mål og skape eierskap til delmål og visjon. Og der tror jeg at Musk har gjort et kunststykke. 

Idag kunne kanskje Tesla klart seg uten Musk, og likevel fortsatt veksten. Men ville Tesla kommet dit de er idag uten Musk? Det er jo umulig å påberope seg noen fasit, vi vet kun status quo er. Men når en ser hvor hurtig Tesla er kommet dit de er så tenker jeg vel at der er kanskje langt mellom så dyktige og målbevisste mennesker som ville klart det samme på den tiden, innenfor de rammene som Tesla har hatt. Selv om de har hatt grei økonomi, har jo ikke kassen vært bunnløs. Tesla har som andre foretak vært nødt til gjøre avveininger, knapphetsressurser må fordeles slik at de viktigste målene nåes først. 

Men det at Tesla nå alt er på vei inn i en ny fase, med flere fabrikker i flere land, mer fokus på kvalitet, kvalitetskontroll og nye innovative måter å perfeksjonere og effektivisere produksjonlinjen slik at tallene på bunnlinjen vil bli ennå bedre fremover, og inntjening per solgte bil vil øke så tenker jeg det nok er helt greit at Musk fortsetter litt til. Det virker som det er plenty med krutt igjen i Musk, og da er det neppe noen gode grunner til å bytte ham ut. 

At andre bilprodusenter synes å komme bra igang er jo flott. Men det er jo kommet dit Tesla var tidligere. Med skateboard design, eller rene hybridchassis, slik som mercedes gjorde med sin el suv. De hadde ikke noe som var designet fra grunnen av så de brukte et ICE chassi. Og det ser man jo, spesielt i baksetet. Så mens Audi og andre nå har fått sitt skateboard design, så vil Tesla kjøre mega støp både foran og bak og bruke ennå mindre arbeidskraft per produserte bil. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (6 timer siden):

Han sa den er kansellert, men ja. Man kan jo ikke stole på det han sier. 

0-100 km/h tider hos Tesla er ikke fra stillestående. Med samme fremgangsmetode så vil alle elektriske sportsbiler med nok kraft få til omtrent det samme. Man blir stoppet av fysikken og grep kun opp til 100

Hva i alle dager, alle elbiler ville ikke klart det, nei? Hvilken elbil mener du klarer dette? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Hva i alle dager, alle elbiler ville ikke klart det, nei?

Har aldri sagt at alle elbiler ville klart det. Les det på nytt. 

Salvesen. skrev (2 timer siden):

Hvilken elbil mener du klarer dette? 

Alle de som kaster store nok elmotorer inn i sin elbil vil klare det samme. Rimac Rivera klarer jo en ordentlig 0-100 km/t på rett over 2 sekunder, så hvis man måler som Tesla, så er den allerede der. Som jo betyr at Pininfarina også vil klare det, som betyr at Porsche også vil klare det  etc. Har man nok krefter til å kunne gi hjulspinn hele veien opp til 100 km/t, så er er det jo ikke veldig overraskende at man dytter fysikken til maks av hvor mye grep man klarer å finne.  

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (13 minutter siden):

Har aldri sagt at alle elbiler ville klart det. Les det på nytt. 

Alle de som kaster store nok elmotorer inn i sin elbil vil klare det samme. Rimac Rivera klarer jo en ordentlig 0-100 km/t på rett over 2 sekunder, så hvis man måler som Tesla, så er den allerede der. Som jo betyr at Pininfarina også vil klare det, som betyr at Porsche også vil klare det  etc. Har man nok krefter til å kunne gi hjulspinn hele veien opp til 100 km/t, så er er det jo ikke veldig overraskende at man dytter fysikken til maks av hvor mye grep man klarer å finne.  

Ok så du mente altså en bil? Selv om den ikke er verifisert? 

Selvfølgelig kan alle klare det, men poenget er ikke at en "kan" poenget er at tesla sier de klarer det med "fattigmanns" bil... Og er de eneste som påstår de greier det med biler som kan bestilles i dag. Om jeg ikke misforstår deg. Men det er selvfølgelig ikke imponerende så lenge merket viser til Tesla 🤣  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Man kan sånn grovt sett plusse på omkring 0,2 sekunder for å justere for rollout, for biler i denne klassen. Så Model S Plaid vil gjøre 0-100 km/t uten rollout på omkring 2,1 sekunder. 

Model S trenger riktignok ikke være så rask. Den ligger greit an konkurransemessig hvis den slår Taycan. Noe den gjør. (Sannsynligvis også på bane.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

At Plaid+ ble kansellert kom ikke som noen stor overraskelse. For det første klarer de ikke å lage den. For det andre er det økonomisk galskap å utvikle en dedikert plattform for en oppjazzet utgave av en bil fra 2012 som kommer til å selges i en håndfull eksemplarer i året.

Det kunne Tesla selvsagt bare formidlet uten problem, men valgte som vanlig å servere en skrøne(vi har tenkt for dere og funnet ut at dere ikke trengte den rekkevidden dere ønsket).

Det blir artig å se hva slags unnskyldning de kommer til å servere for å kansellere Roadster som ble lansert for fire år siden og hvis produksjonsdato fremdeles er helt i det blå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (37 minutter siden):

Ok så du mente altså en bil? Selv om den ikke er verifisert? 

Nei, les hva jeg skriver da? Jeg sier at så lenge man kaster inn nok krefter i en sportsbil, så vil alle klare omtrentlig det samme grunnet fysikkens lover. Det handler jo straks ikke om krefter lengre, men om antispinn i disse bilene for å kontrollere kreftene. 

Rimac Rivera er da verifisert? Plattformen derifra havner også i flere andre supersportsbiler som f.eks Pininfarina, og Porsche som deleier vil nok utnytte e-aksler ++ derifra etterhvert også. Det er altså omtrent like mye krefter i Rivera's bakaksel som det er i hele Tesla Plaid, og hele poenget med firmaet Rimac er jo å være en leverandør til andre produsenter. Så Rivera's teknologi, og spesielt kjøling vil jo havne i andre biler nå etterhvert også. 

Poenget er uansett at elmotorer uansett merke vil klare å bli kraftige nok om man vil, til at man drar det mot fysikkens lover angående grep mot bilens vekt. Rimac har allerede vist en tid rundt 2.1 sekunder på en u-preppet gammel flystripe. Inkluderer man måten å tidtage dette som Tesla, samt på en ordentlig drag-stripe, så havner de under 2 sekunder, og det vil en haug av andre gjøre også. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus said:

Nei, les hva jeg skriver da? Jeg sier at så lenge man kaster inn nok krefter i en sportsbil, så vil alle klare omtrentlig det samme grunnet fysikkens lover. Det handler jo straks ikke om krefter lengre, men om antispinn i disse bilene for å kontrollere kreftene. 

Tror du virkelig at noen påstår at Tesla klarer å bryte fysikkens lover?

Tesla klarer ikke bryte fysikkens lover, men de klarer levere svært mye ytelse for pengene.

Model S Plaid til 1,2 mill er like rask som Rimac Nevera til omkring 20 mill.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (21 minutter siden):

Model S trenger riktignok ikke være så rask. Den ligger greit an konkurransemessig hvis den slår Taycan. Noe den gjør. (Sannsynligvis også på bane.)

Tipper Porsche leker litt med GTS versjonen nå som den er bekreftet å komme, så Model S Plaid må isåfall inkludere forventningene av hva GTS versjonen klarer, og ikke kun Turbo S. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Tror du virkelig at noen påstår at Tesla klarer å bryte fysikkens lover?

Tesla klarer ikke bryte fysikkens lover, men de klarer levere svært mye ytelse for pengene.

Hva skjer med leseforståelse her i dag? Jeg sier at det ikke er så vanskelig å bli begrenset av fysikkens lover med batterier og elmotor! Dette vil handle mer om hvem som kjører på mykest dekk enn hvor mye krefter man har, for alle klarer å bygge elmotorer for å pushe seg mot fysikkens lover. 

Skal man dog klare ~2 sekunder gang etter gang, så må nok Tesla løse kjøling på en ny metode. Her viser jo Rimac noe litt utenom det vanlige angående hvor langt de strekker ting for å få til kjøling på ordentlig måte på en slik bil med de kreftene. 

Selv med separert kjøling per motor, inverter og batteier så har det vist seg å være utfordrende når man skal pushe bilene på bane. Så hvis Tesla fortsetter med å inkludere loopen mellom batteri, inverter og motor så blir dette ei "one-trick-pony" igjen hvor inverter og motor straks blir begrenset av batteriene. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (6 timer siden):

Nei, les hva jeg skriver da? Jeg sier at så lenge man kaster inn nok krefter i en sportsbil, så vil alle klare omtrentlig det samme grunnet fysikkens lover. Det handler jo straks ikke om krefter lengre, men om antispinn i disse bilene for å kontrollere kreftene. 

Rimac Rivera er da verifisert? Plattformen derifra havner også i flere andre supersportsbiler som f.eks Pininfarina, og Porsche som deleier vil nok utnytte e-aksler ++ derifra etterhvert også. Det er altså omtrent like mye krefter i Rivera's bakaksel som det er i hele Tesla Plaid, og hele poenget med firmaet Rimac er jo å være en leverandør til andre produsenter. Så Rivera's teknologi, og spesielt kjøling vil jo havne i andre biler nå etterhvert også. 

Poenget er uansett at elmotorer uansett merke vil klare å bli kraftige nok om man vil, til at man drar det mot fysikkens lover angående grep mot bilens vekt. Rimac har allerede vist en tid rundt 2.1 sekunder på en u-preppet gammel flystripe. Inkluderer man måten å tidtage dette som Tesla, samt på en ordentlig drag-stripe, så havner de under 2 sekunder, og det vil en haug av andre gjøre også. 

 

No shit Sherlock. Alle biler kan gjøre samme ting, er bare å kaste nok penger inn i det. Synes bare det er fett at Tesla gjør det for en relativt rimelig bil. Skjønner at det var tøft å lese. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

No shit Sherlock. Alle biler kan gjøre samme ting, er bare å kaste nok penger inn i det. Synes bare det er fett at Tesla gjør det for en relativt rimelig bil. Skjønner at det var tøft å lese. 

Trur du går glipp av poenget. Selv du og jeg ville klart å laget en elbil i garasjen, og jeg tipper det ikke tar lange tiden før kit-cars dukker opp som gjør det samme trikset. 

Gå inn på ebay, så finner du det du trenger der. Altså er ikke 0-100 km/t spesielt spennende lengre, når hvem som helst kan bygge et produkt som stoppes av fysikken med el-teknologien. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (27 minutter siden):

Trur du går glipp av poenget. Selv du og jeg ville klart å laget en elbil i garasjen, og jeg tipper det ikke tar lange tiden før kit-cars dukker opp som gjør det samme trikset. 

Gå inn på ebay, så finner du det du trenger der. Altså er ikke 0-100 km/t spesielt spennende lengre, når hvem som helst kan bygge et produkt som stoppes av fysikken med el-teknologien. 

Jeg syns fortsatt at det er veldig spennende at jeg kan kjøpe en bil som går 0-100 under 2 sekunder. Absolutt kult at en kan bygge seg biler altså, men det er ikke akkurat det jeg er på jakt etter til daglig kjøring. Så jeg tror du går glipp av poenget mitt :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Jeg syns fortsatt at det er veldig spennende at jeg kan kjøpe en bil som går 0-100 under 2 sekunder. Absolutt kult at en kan bygge seg biler altså, men det er ikke akkurat det jeg er på jakt etter til daglig kjøring. Så jeg tror du går glipp av poenget mitt :)

Er det ikke da spennende at dette vil det komme mye mer av? Man får allerede kjøpt elmotor og batterier til go-karter f.eks, og der er tiden allerede rundt 1,5 sekunder til 100 km/t. 

Poenget ditt handlet om at du ikke trudde det var andre biler som ville klare det samme.
Poenget mitt handler om at det vil det være. Spesielt når tredjeparts deler ankommer for selvbyggere. Selv en Leaf vil jo i fremtiden kunne bygges om til å klare 0-100 km/t med løpende start på rundt 2 sekunder om noen ønsker å få til det. 
 

Endret av oophus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (Akkurat nå):

Er det ikke da spennende at dette vil det komme mye mer av? Man får allerede kjøpt elmotor og batterier til go-karter f.eks, og der er tiden allerede rundt 1,5 sekunder til 100 km/t. 

Poenget ditt handlet om at du ikke trudde det var andre biler som ville klare det samme.







asd
Poenget mitt er at det ikke er veldig spesielt med teknologien som følger. 
 

Poenget var at jeg missforsto hva du mente. Alle er 100% klar over at en kan lage noe nytt som gjør det minst like bra og bedre for den sags skyld. Men at det finnes andre biler å kjøpe som i tillegg kan brukes som en hverdagsbil, det gjør det ikke. I alle fall ikke innenfor ett "normalt" budsjett. Og det syns jeg er veldig kult at det nå går an til. Verken mer eller mindre. Jeg er ikke ute etter hjemmesnekra go-cart når jeg skal kjøpe ny familiebil.. Men hver sin lyst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...