Gå til innhold

800 volt-elbilene kommer. Hvor blir det av laderne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal høre Podcasten senere, men håper dere utfordrer MER på deres forferdelig vedlikehold og ladetilbud.

 

1) På sørlandet er og har et høyt antall ladere vært ute av drift i måneder, selv med gjentatte rapporteringer til support.

2) De har ikke muligheten (som mange andre operatører) å fjernstyre laderne sine, noe som er spesielt plagsomt for de laderne med defekt display.

3) De er ekstremt dyre, og fortsatt forferdelig tungvint betalingsoppsett (de er ikke alene her)

4) Unødvendig faktura i epost. Du får ikke noe enkel oversikt ala "Her er din måneds forbruk hos oss, og det kostet x". Du må laste ned en hersens ekstern PDF fil og så lese spesifikasjonen i denne. Hvorfor? Alt jeg vil vite er hvor mye jeg skal betale, ikke å måtte bla meg gjennom diverse for å finne mitt svar når jeg er på farten.

Endret av The Very End
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Delta-laderene som Mer installere fåes både i 500V og 1000V versjon. Det er ikke det store behovet med 1kV for å lade på 150kW.

Men er litt enig med Mer her, 150kW er tilstrekkelig når du har ladere som kun kan splitte med to biler samtid. Endel av dette er grunnet bundet kapital i strømnett, likeretter samt månedlig kostnad med nettleie.

Man bør heller ser på Kempower, som kan lade 16 biler samtidig med til sammen 480kW.

Om man ser på en lokasjon med to delta ladere og 2 type to, så er det 344kW effekt (la oss ignorere effektivetstap). Skal man ha 4x350kW, så blitt effektprisingen deretter, og dette må vi kunder betale for.

Dette er 6 passer og 344kW. 6 plasser, eller en Ionity bås.

Eventuelt en Kempower med 6 plasser som deler på 320kW. (8 moduler). Er du alene, får du alt for deg selv. Eventuelt deler du likt med de andre. Men dette krever betaling i kWh for å kunne gjennomføres på en rettferdig måte for kundene.

Ulempen med en lader og 6 båser er manglende redundans på laderene.

 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Hydraman said:

En stor gevinst med 800v ladere er at det tar kortere tid å lade og kortere ventetid for de som står i kø.

En Delta lader med støtte for 1kV lader med 150kW, akkurat som 500V versjonen. Og etter det jeg forstår så begynte de å levere Taycan med 150kW spenningsomformer som standard.

Maks effekt per bås, antall båser og effektbehov er noe som må balanseres. Effekt koster.

Har du seks båser, og garanterer 75kW per bås, så er dette betraktelig billigere enn 350kW per bås.

Vinterprisen i Agder for effektforbruk for 6 båser blir:
3x150kW = 63450 kr/måned (en Delta lader har to båser)
6x350kW = 296100 kr/måned.

Hvor skal de ta de pengene fra? Om laderene kun har helgetraffikk, så er det lite inntjening, men høy effektpris.

Endret av MEMENK76
feilretting
Lenke til kommentar
uname -i skrev (8 timer siden):

Kan noen som har sett denne videoen uttale seg om dette enkle spørsmålet forsvarer en halvtime med podcast?

Hørte akkurat igjennom. Svaret er vel at om en er en person som kun ser på det tekniske og ikke tenker gjennom det markedsmessige så har en kanskje noe perspektiv å hente ved å høre på (den selvtitulerte) blårussen snakke om det fra den siden.

Kort sagt handler det selvfølgelig om hvilken betalingsvilje Mer tror folk har.

(Så forresten ikke videoen, hørte podcasten samtidig som jeg gjorde noe annet... Har man tida til å sitte og SE på noen snakke i telefonen en halvtime så har man tida til å lade med 400V!)

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
atysnes skrev (1 time siden):

Ville man ikke få behov for raskere 800v ladere når flere tyngre kjøretøy blir elektriske. Lastebiler, vogntog, turbusser osv.

Tenkte akkurat på det samme. Har man 300-500KWH batteri trenger man 500KW+ lading. Volvo og andre leverer lastebiler men lademuligheter er få. Tesla har vel ikke noe som passer for lastebiler.

Lenke til kommentar
16 hours ago, atysnes said:

Ville man ikke få behov for raskere 800v ladere når flere tyngre kjøretøy blir elektriske. Lastebiler, vogntog, turbusser osv.

CharIN er i ferd med å standardisere ladeløsninger for tunge kjøretøy, Dette kalles MCS (Megawatt Charging System, tidligere HPCVC) og er bakoverkompatibelt med CCS* (men vil ha en annen plugg siden den fysisk må håndtere så høy strøm, CCS er max 500A)
Grensene som er oppgitt for MCS er 1500V og 3000A

https://www.charin.global/technology/mcs/

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...