Jump to content
Agentspoon

Hjelp med valg av terassebord til balkong

Recommended Posts

Hei,

vi har 8 kvm balkong i en halvmåneformet fasong. Så trengs litt tilkutting og slikt. Vi ønsker helst å ha noe vedlikeholdsfritt, samtidig som det er mykt å gå på / kjennes ut som tre. Har vært litt usikker på kompositt og hvor bra dette er blitt i dag. :)

Vi vurderer:

1) Ikea gulvplater 

https://www.ikea.com/no/no/p/runnen-gulvplater-utendors-brunbeiset-90234226/

runnen-gulvplater-utendors-brunbeiset__0

2) Terassebord Strix - royalimpregnert futu

https://www.monter.no/sesong/terrassebord-3d86fbff/terrassebord/talgo-terrassebord-strix-impregnert-moreroyal-furu-45edad19/7558274/

terrassebord-strix-28x120-gra-tmt-00450_

3) Varmebehandlet termofuru

https://www.obsbygg.no/trelast-og-tyngre-byggevarer/terrassebord/2345256?v=ObsBygg-7040431893096&utm_source=prisguiden.no&utm_medium=referral&utm_campaign=obs bygg prisguiden&utm_content=prissammenligning

258798_7040431893096_.jpg?ref=DB9F3D49A4

4) Fiberon kompositt

https://www.maxbo.no/terrassebord-fiberon-kompositt-glm-bungalow-24x133x4880-mm-p3463609/

350340_pb.pjpeg

Noen erfaringer eller tanker? :) Pris er sekundært. Mest opptatt av kvalitet. 

husk og sjekk hva som er lov med royal impregnert nå,da det ikke er lov og bruke det som kledning på hus pdd,da det er mere brennbart en man trodde før,mener jeg har hørt at det ikke er lov med royal terrassebord om terrassen/balkongen er høyere en 1. etasje

Agentspoon skrev (54 minutter siden):

Ikea gulvplater 

Det lå noe tilsvarende på balkongen til en leilighet jeg kjøpte. Skriver  da plasten på undersiden regelrett hadde smuldret opp. Aner ikke hvor lenge de hadde ligget der eller merke men blir ikke mitt førstevalg neste gang jeg skal legge et dekke.

Pass på at avstanden fra toppen av rekkverk minus (avstand fra originalt dekke pluss det du legger oppå) ikke blir under krav til høyde på rekkverket. Denne minimumshøyden er litt ulik, avhengig av standard som var gjeldende når bygget ble oppført og hvor høyt oppe balkongen er.  Eks. så har TEK17TEK10 

Sitat

(3) Balkonger, terrasser, tribuner, passasjer og lignende skal ha rekkverk med høyde

a) minimum 1,2 m der nivåforskjellen er mer enn 10,0 m

b) minimum 1,0 m der nivåforskjellen er inntil 10,0 m.

Eldre forskrifter mener jeg anga lavere minimumshøyde. 

Gulvplater er hvertfall det mest jalla du finner, ødelagt på få år med snø, frost osv. Sett på slike terrassebord med riller, som er ganske mørke? Syns de er pene selv, og skal være edelt tre i de.

1 hour ago, Oter said:

husk og sjekk hva som er lov med royal impregnert nå,da det ikke er lov og bruke det som kledning på hus pdd,da det er mere brennbart en man trodde før,mener jeg har hørt at det ikke er lov med royal terrassebord om terrassen/balkongen er høyere en 1. etasje

Oi! Det var ny info for meg. Rart de ikke opplyser om det på hjemmesidene hvor det kan kjøpes. Vår leilighet ligger i 3. etasje, så dette må jeg nesten finne litt ut av. :( Noen som definitivt vet gjeldende regelverk?

7 minutes ago, NoBo said:

Det lå noe tilsvarende på balkongen til en leilighet jeg kjøpte. Skriver  da plasten på undersiden regelrett hadde smuldret opp. Aner ikke hvor lenge de hadde ligget der eller merke men blir ikke mitt førstevalg neste gang jeg skal legge et dekke.

Pass på at avstanden fra toppen av rekkverk minus (avstand fra originalt dekke pluss det du legger oppå) ikke blir under krav til høyde på rekkverket. Denne minimumshøyden er litt ulik, avhengig av standard som var gjeldende når bygget ble oppført og hvor høyt oppe balkongen er.  Eks. så har TEK17TEK10 

Eldre forskrifter mener jeg anga lavere minimumshøyde. 

Oisann. :P Ikea har også en sort variant som er mer plast-basert. Tror likevel undersiden er samme løsning.

https://www.ikea.com/no/no/p/runnen-gulvplater-utendors-mork-gra-90238111/

Mtp. TEK tror jeg ikke vi må være så redde. Leilighet fra 1949. 

3 minutes ago, kremt said:

Gulvplater er hvertfall det mest jalla du finner, ødelagt på få år med snø, frost osv. Sett på slike terrassebord med riller, som er ganske mørke? Syns de er pene selv, og skal være edelt tre i de.

Har du eksempel på slike? :)

9 minutes ago, kremt said:

Rillet terrassebord

Husk skjult montering med skruer i siden, krever skruemal. Blir veldig pent.

De var veldig fine ja! Men også disse royalimpregnerte. Er de da ikke lov å bruke i 3. Etasje i gammelt borettslag, eller hvordan? 😝

Agentspoon skrev (5 minutter siden):

De var veldig fine ja! Men også disse royalimpregnerte. Er de da ikke lov å bruke i 3. Etasje i gammelt borettslag, eller hvordan? 😝

det må du nesten høre om,all royal produktene ble branntestet rundt nytt år,og de er mere brannfarlig en man har trodd,så akkurat nå så er det ikke lov til og bruke på hus

Kebony. Rimelig vedlikeholdsfritt, trenger bare en lett vask hver vår. Blir fint og sølvfarget etter en liten sommer. 

Sammen med Camo skrumal og skråskruing får man ingen skruehull, og det holder seg fint og flisfritt for barbeinte føtter leeeenge

4 hours ago, newman221 said:

Kebony. Rimelig vedlikeholdsfritt, trenger bare en lett vask hver vår. Blir fint og sølvfarget etter en liten sommer. 

Sammen med Camo skrumal og skråskruing får man ingen skruehull, og det holder seg fint og flisfritt for barbeinte føtter leeeenge

Vurderte det, men synes ikke sølvgrå er helt vår farge dessverre. Jeg forbinder det med slitt terasse framfor noe annet. :P 

Hold deg unna ikea gulvplatene ihvertfall, etter en sesong så smuldrer de opp og ser ikke ut, riktignok så kan de beises men jeg orker ikke å drive å beise dem.

Fiberon så ut som en fin løsning ,men blir ~1200,- m2  for kun plankene.

Alt av trevarer må behandles etterhvert.

13 hours ago, Agentspoon said:

Vurderte det, men synes ikke sølvgrå er helt vår farge dessverre. Jeg forbinder det med slitt terasse framfor noe annet. 😛

Termofuru blir også grått over tid dersom man ikke oljer det inn årlig. Så da kan man like gjerne gå for vanlig CU-imp og beise eller behandle med pigmentert olje. Da sparer du 5-10x prisen på materialene 

Agentspoon skrev (På 1.5.2021 den 14.15):

Mtp. TEK tror jeg ikke vi må være så redde. Leilighet fra 1949. 

Sant nok men om eks. rekkverket er ~90 cm høyt og man hever gulvet med 2-3 cm+ så kan det (rekkverket) oppleves ubehagelig lavt. …som var noe av grunnen til at jeg valgte å ikke legge nytt dekke når jeg fjernet gulvplatene. 4. etg. og lavt rekkverk var det flere som kommenterte at de opplevde som ubehagelig.