Gå til innhold

Om partiet rødt hadde hatt stortingsflertall alene


Anbefalte innlegg

11 minutes ago, Kron said:

Det er noe vakkert med det svaret.

Jo, men den eneste gangen i mitt liv jeg har vært arrestert, det var på grensen til Transnistria. Da jeg ble stoppet på grensen og spurt om visum så sa jeg som sant var, det landet har jeg aldri hørt om, det landet finnes ikke. Det var nok det verst tenkelig svaret som jeg kunne ha gitt. Det forstår jeg jo nå. Av grunner som er nevnt så var jeg nok mest oppsatt på å komme meg ut igjen. Bortsett fra det så var det faktisk veldig hyggelige folk, men en blandet opplevelse, det var det nok..

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
arne22 skrev (2 minutter siden):

Jo, men den eneste gangen i mitt liv jeg har vært arrestert, det var på grensen til Transnistria. Da jeg ble stoppet på grensen og spurt om visum så sa jeg som sant var, det landet har jeg aldri hørt om, det landet finnes ikke. Det var nok det verst tenkelig svaret som jeg kunne ha gitt. Det forstår jeg jo nå. Av grunner som er nevnt så var jeg nok mest oppsatt på å komme meg ut igjen.

Lurer veldig på hvordan du befant deg i ett land uten turister, på grensen til ett land som ikke er anerkjent, uten å vite hvor du var. Kastet du en dartpil på ett kart over Europa? 😂

Må vel ha vært en gøyal tur du har hatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kron said:

Lurer veldig på hvordan du befant deg i ett land uten turister, på grensen til ett land som ikke er anerkjent, uten å vite hvor du var.

Det var veldig enkelt. Jeg gikk på feil buss og det fikk uante konsekvenser. Men gøyalt det var det, så absolutt. Den turen var rett og slett helt utrolig.

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Er nok en del år siden det var retorikken eller i partiprogrammet, tror jeg.

 

Javel, Snikpellik, og hvordan forklarer du så dette i forhold til følgende uttalelser fra Rødt i gjeldene program som partiet  går til valg på? 

“Ein reformistisk strategi, vil aldri kunne føre til eit sosialistisk samfunn. Kjernen i reformismen, er ideen om at kapitalismen kan bli omdanna til sosialisme gjennom gradvise reformer, ved å oppnå regjeringsmakt i eit kapitalistisk samfunn. Denne regjeringsstrategien er også kalla ministersosialisme. Som eit revolusjonært sosialistisk parti, er det ikkje Raudt si oppgåve å administrere kapitalismen i regjeringsposisjon.”

“Vi ønskjer å bygge eit parti med handling hos dei mange, ikkje politisk makt hos dei få. Saman bestemmer vi ikkje berre måla og retninga i den politiske kampen, men set dei også ut i livet, med handlingar som stakar ut kursen, steg for steg.”

“Raudt har som mål å bli ein politisk reiskap som trengst for å skape ein ny venstreside og gjennomføre dei endringane vi treng i dag.”

“Raudt sitt mål, er å fjerne klassane og slik også klasseundertrykkinga” 

“Frigjering kan ikkje skjenkast i gåve ovanfrå, men må vinnast av dei undertrykte sjølve, nedanfrå. Dette er botnplanken i strategien vår for samfunnsendring”

“Berre ved at arbeidarklassen overtar styringa, avskaffar kapitalismen og demokratiserer økonomien, vil det kunne skapast ei verd med likeverd og fridom innanfor naturen sine tolegrenser og eit verdssamfunn som ikkje er prega av krig og konflikt.” 

“Staten er ikkje ein nøytral institusjon under kapitalismen, fordi staten si rolle blir å forsvare kapitaleigarane sin rett til å tileigne seg verdiane av det som blir produsert. Staten er med sitt omfattande maktsystem med på å oppretthalde kapitalismen gjennom byråkrati, lovverk, politi og militærapparat.”

“Reform og revolusjon er ikkje motsetnadar, dei heng saman” 

“Den progressive reforma kan vere eit springbrett for ein større revolusjonær offensiv.”

Med det samme: Påstander fra hr Moxnæs og andre med tilsvarende politiske anskuelser om at de ikke er kommunister i dag  kræsjlander så det holder i møte med følgende, også hentet fra Rødts program som de går til valg på: “Vi baserer forståinga vår av samfunnet på marxistisk teori.” Rimelig godt gjort å basere forståelsen på den teorien og samtidig ikke være kommunist, med mindre man da er veltablert i - og dyktig utøver innen - den reklamebrassjen du indignert (?) påstod var “noe av det lengste man kommer”. Etter min vurdering er både hr Moxnæs og andre sentrale i Rødt grundig og solid etablert i bransjen, underavdelingene målrettet desinformasjon og hjernevask. 

Men joda, det er her som med Jon Michelet (1944-2018), forfatter og kommunist, med på å bygge opp AKP(ml) som i dag er ene av to partier som har funnet sammen i Rødt. Da hans datter Tania spurte faren om Pol Pot etter sistnevntes fall og i forbindelse med at førstnevnte skrev boken “Fra Mao til Gud” eksploderte far Michelet uten lunte og gjorde ettertrykkelig klart for frk datter at slike spørsmål var egnet til å svekke kommunismens fremgang og derfor ikke skulle stilles. (Det er datteren som selv har brakt informasjonen til offenlighetens kunnskap på en podcast for et halvt års tid siden i forbindelsen med sin bok). Markedsføring og reklame har alltid hatt høyt fokus i de røde leire. Det morsomme med markedsføringen er akkurat som hos WTS (Watch Tower Society, hovedkontoret til de selverklærte "Jehova"-vitnene - to parter som ellers formodentlig begge vil hevde de har absolutt intet til felles:  Trykkpressen og spredningen av produksjonen derfra er så effektiv begge steder at det ikke er særlig vanskelig å dokumentere krasjlandingene ti-tjue år senere. 
 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
gjest 123 skrev (9 minutter siden):

Javel, Snikpellik, og hvordan forklarer du så dette i forhold til følgende uttalelser fra Rødt i gjeldene program som partiet  går til valg på? 

Trenger ikke forklare noe, jeg er hverken Rødt eller stemmer på Rødt og skrev at jeg tror, så trekk inn horna litt :) 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 minutter siden):

Trenger ikke forklare noe, jeg er hverken Rødt eller stemmer på Rødt og skrev at jeg tror, så trekk inn horna litt :) 

a) Du mener at nå du tror noe og så friskt og villig kaster deg ut i debatten er du fritatt for å forklare grunnlaget for din tro og andre aggressive når de spør om det? 

b) Det var også noen kommentarer vedrørende dine utsagn om Moxnæs, en person du lot til å uttale deg rimelig kategorisk og ikke særlig nølende og troende om. Fritatt for å forklare grunnlaget for dine utsagn der også, mener du? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/26/2021 at 3:21 PM, Kron said:

Det har skjedd ofte at republikanere har brukt Norge og Venezuela i samme setning om sosialistiske land. Blant annet mye på Fox News. Kanskje noe er bevisste løgner som spres for å angripe demokrater og andre som vil innføre lignende politikk i USA. Men det fungerer jo tydeligvis, USA har fortsatt verken universell helsehjelp eller skole. Bernie Sanders og hans tilhengere har jo måttet mange ganger forsvare den skandinaviske modellen fordi den har blitt misforstått. Blant annet i en debatt mot Ted Cruz. 

Huh? Kan du komme med et eneste eksempel på at Norge og Venezuela blir plassert i samme bås av noen som helst republikaner eller foxnews.. 

Lenke til kommentar
scuderia skrev (47 minutter siden):

Huh? Kan du komme med et eneste eksempel på at Norge og Venezuela blir plassert i samme bås av noen som helst republikaner eller foxnews.. 

Skjer hele tiden. Brukte under ett minutt for å finne denne godbiten på YouTube. Her er det Danmark som blir satt i samme bås som Venezuela. Men siden det er akkurat like urimelig som å sammenligne Norge med Venezuela, burde det være ett godt nok eksempel for deg. Har sett mange politiske debatter på YouTube med republikanere som setter Norge og Skandinavia i samme bås som Venezuela. Men for å finne akkurat disse sitatene må jeg se debattene på nytt. Det har jeg ikke tid til. 

 

Endret av Kron
  • Liker 2
Lenke til kommentar
gjest 123 skrev (15 minutter siden):

a) Du mener at nå du tror noe og så friskt og villig kaster deg ut i debatten er du fritatt for å forklare grunnlaget for din tro og andre aggressive når de spør om det? 

b) Det var også noen kommentarer vedrørende dine utsagn om Moxnæs, en person du lot til å uttale deg rimelig kategorisk og ikke særlig nølende og troende om. Fritatt for å forklare grunnlaget for dine utsagn der også, mener du? 

Øh, okay..? Her må du nok ha blandet mine innlegg med noen andre sine for jeg forstår ikke bæret av hva du mener nå.

Lenke til kommentar
gjest 123 skrev (25 minutter siden):

a) Du mener at nå du tror noe og så friskt og villig kaster deg ut i debatten er du fritatt for å forklare grunnlaget for din tro og andre aggressive når de spør om det? 

b) Det var også noen kommentarer vedrørende dine utsagn om Moxnæs, en person du lot til å uttale deg rimelig kategorisk og ikke særlig nølende og troende om. Fritatt for å forklare grunnlaget for dine utsagn der også, mener du? 

 

Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Øh, okay..? Her må du nok ha blandet mine innlegg med noen andre sine for jeg forstår ikke bæret av hva du mener nå.

Jeg har under a) notert at Snikpellik ikke var i stand til å bekrefte sin fritaksrett for å forklare den tro han har tilkjennegitt på forumet for tre timer siden og utfordret til å forklare grunnlaget for ca 2 1/2 senere - og derfor måtte prøve å late som han ikke forstår bæret av spørsmålet 

Jeg har under b) notert at Snikpellik riemlig kategorisk uttalte seg om at ikke tilhørte reklamebransjen og var så langt fra denne man kunne komme heller ikke var i stand til å bekrefte noen fritaksrett for å forklare en kommentar til den heller, og derfor også her måtte prøve å late som han ikke forstår bæret av hva som menes. 

Detbattstien er godt kjent av meg i møte med de røde kretser: Konfronteres man med noe som er problematisk å uttale seg om, sørg for å beskylde for sammenblanding med andres utsagn og derfor full rett å ikke forstå bæret av hva som snakkes om. Den minner meg ganske mye om taxisjåfører jeg har møtt i det store utland som har kommunsiert på helt upåklagelig engelsk en halvtime, men brått uttrykker tvil om det var yes eller no som betød nei straks de utsettes for et spørsmål de ikke ønsker. 

Lenke til kommentar
gjest 123 skrev (2 minutter siden):

 

Jeg har under a) notert at Snikpellik ikke var i stand til å bekrefte sin fritaksrett for å forklare den tro han har tilkjennegitt på forumet for tre timer siden og utfordret til å forklare grunnlaget for ca 2 1/2 senere - og derfor måtte prøve å late som han ikke forstår bæret av spørsmålet 

Jeg har under b) notert at Snikpellik riemlig kategorisk uttalte seg om at ikke tilhørte reklamebransjen og var så langt fra denne man kunne komme heller ikke var i stand til å bekrefte noen fritaksrett for å forklare en kommentar til den heller, og derfor også her måtte prøve å late som han ikke forstår bæret av hva som menes. 

Detbattstien er godt kjent av meg i møte med de røde kretser: Konfronteres man med noe som er problematisk å uttale seg om, sørg for å beskylde for sammenblanding med andres utsagn og derfor full rett å ikke forstå bæret av hva som snakkes om. Den minner meg ganske mye om taxisjåfører jeg har møtt i det store utland som har kommunsiert på helt upåklagelig engelsk en halvtime, men brått uttrykker tvil om det var yes eller no som betød nei straks de utsettes for et spørsmål de ikke ønsker. 

Du må ha fryktelig lite å gjøre. Dette var bare rart.

Jeg er nok ikke «i de røde kretser» heller 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Du må ha fryktelig lite å gjøre. Dette var bare rart.

Jeg er nok ikke «i de røde kretser» heller 😅

Kan man ikke ta ballen, så ta mannen i stedet. Kan man ikke skille mellom utsagnet "Detbattstien er godt kjent av meg i møte med de røde kretser" og "du tilhører de røde kretser", så anta det siste er uttalt og foreta et stråmannsangrep på det. 

Hyggelig du syntes dette var "rart" (som kjent et ord med flere betydninger)  men må nok informere deg om at jeg ikke har fryktelig lite å gjøre. Jeg har tvert imot for mye å gjøre til å kaste bort tid på slike som ikke klarer å delta i en debatt når de konfronteres med egne utsagn de ikke ønsker å svare på og avslutter denne dermed. Ønsker du siste ordet, så velkommen til å dokumentere det, men ikke forvent noe svar - jeg er for opptatt med viktigere ting. 

Lenke til kommentar
Kron skrev (På 26.4.2021 den 13.47):

Er politikken bærekraftig eller ville det skapt store konsekvenser for Norges økonomi og på andre områder?

Nei, politikken er ikke bærekraftig noe som har vist seg hver eneste gang man har gått langt til venstre. Hver gang ender man med fallende levestandard og velstand, inflasjon og fallende vekst (stagflasjon), masseledighet og fattigdom og undertrykkelse.

 

Kron skrev (På 26.4.2021 den 13.47):

Samtidig som de vil ut av EØS, som kunne gitt enda større økonomiske konsekvenser all den tid EU er en viktig handelspartner. 

Norge er ikke like avhengige av EU som vi var etter at vår største handelspartner Storbritannia gikk ut og vi gradvis over tid handler mer og mer med resten av verden. Vi har også en handelsavtale som vil tre ikraft om vi går av EØS, så dette er et av få saker som faktisk er fornuftig.

Lenke til kommentar
18 hours ago, Kron said:

Skjer hele tiden. Brukte under ett minutt for å finne denne godbiten på YouTube. Her er det Danmark som blir satt i samme bås som Venezuela. Men siden det er akkurat like urimelig som å sammenligne Norge med Venezuela, burde det være ett godt nok eksempel for deg. Har sett mange politiske debatter på YouTube med republikanere som setter Norge og Skandinavia i samme bås som Venezuela. Men for å finne akkurat disse sitatene må jeg se debattene på nytt. Det har jeg ikke tid til. 

 

Ser du på hva du linker til? Hun sammenligner ikke Danmark og venezuela. Ja, hun disser Danmark fordi at de har høy skatt og altfor bra velferdsordninger men sånn er amerikanere. 

 

Prøv igjen, finn en gang at Fox eller en republikaner sammenligner Venezuela og Norge

Lenke til kommentar
scuderia skrev (3 timer siden):

Ser du på hva du linker til? Hun sammenligner ikke Danmark og venezuela. Ja, hun disser Danmark fordi at de har høy skatt og altfor bra velferdsordninger men sånn er amerikanere. 

 

Prøv igjen, finn en gang at Fox eller en republikaner sammenligner Venezuela og Norge

«Denmark, like Venezuela has stripped people of their opportunity, is that the direction we want to go in?»

Så kan jeg minne deg på hva jeg opprinnelig skrev, og som du ba om ett eksempel på. «Det har skjedd ofte at republikanere har brukt Norge og Venezuela i samme setning om sosialistiske land»

Ja, jeg tror vi sier du har fått ett tilstrekkelig godt eksempel. Men skjønner om det er vanskelig å ta innover seg at man har tatt feil.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...