Gå til innhold

Tesla utvider med flere nye ladestasjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
OPLQC90R skrev (19 minutter siden):

Norge har brukt mange milliarder på overgangen til elektriske biler. Hvorfor ikke slutte med å subsidiere luksusbiler til over 600 000 kr, og heller bruke disse pengene til hurtigladere spredt utover landet?

Det er ikke slik en skattlegges i Norge. Her er det alle for en. Så innfører en avgifter bør det gjøres over hele linjen. Evt kan vi jo bare skattlegge alle som tjener over snittet i landet. Resten går fri. De som tenker slik er stort sett de som går fri. Tipper du aldri har kjøpt en nybil til >600k heller og ber egentlig om skattelette for deg selv mens resten skal ta regningen.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (24 minutter siden):
OPLQC90R skrev (46 minutter siden):

Norge har brukt mange milliarder på overgangen til elektriske biler. Hvorfor ikke slutte med å subsidiere luksusbiler til over 600 000 kr, og heller bruke disse pengene til hurtigladere spredt utover landet?

Det er ikke slik en skattlegges i Norge. Her er det alle for en. Så innfører en avgifter bør det gjøres over hele linjen. Evt kan vi jo bare skattlegge alle som tjener over snittet i landet. Resten går fri. De som tenker slik er stort sett de som går fri. Tipper du aldri har kjøpt en nybil til >600k heller og ber egentlig om skattelette for deg selv mens resten skal ta regningen.

Er vel dette AP (AvgiftsPartiet) truer med nå foran valget. Fant ikke igjen den artikkelen som jeg så for noen få dager siden.

Sitat

Innføre m.v.a. på summen over 600 000 kr, og heller bruke disse pengene til hurtigladere rundt om i landet?

I praksis så ville pengene bare gått inn i det svarte hullet som kalles Statsbudsjettet.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (31 minutter siden):

Er vel dette AP (AvgiftsPartiet) truer med nå foran valget. Fant ikke igjen den artikkelen som jeg så for noen få dager siden.

I praksis så ville pengene bare gått inn i det svarte hullet som kalles Statsbudsjettet.

Ja slike ting har vært nevnt opp igjennom. Men det er veldig rart om en skal ende på dette all den tid all annen skattepolitikk er fordelt jevnt over. Det passer liksom ikke inn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Ja slike ting har vært nevnt opp igjennom. Men det er veldig rart om en skal ende på dette all den tid all annen skattepolitikk er fordelt jevnt over. Det passer liksom ikke inn. 

Det passer helt inn i AP sitt mønster; først innføre en lav avgift (så lav at det ikke blir storstilte protester), og så skru avgiften i været når den først har blitt innført. Det er slik de tenker og handler, 100%.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (22 minutter siden):

Det passer helt inn i AP sitt mønster; først innføre en lav avgift (så lav at det ikke blir storstilte protester), og så skru avgiften i været når den først har blitt innført. Det er slik de tenker og handler, 100%.

Men det passer ikke inn ift at en skal starte på x antall kroner. Har vi noe slikt i dag? Ikke som jeg umiddelbart kommer på. Vi bor i en velferdsstat. Da skal alle bidra, ikke bare de få.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 hour ago, Salvesen. said:

Det er ikke slik en skattlegges i Norge. Her er det alle for en. Så innfører en avgifter bør det gjøres over hele linjen. Evt kan vi jo bare skattlegge alle som tjener over snittet i landet. Resten går fri. De som tenker slik er stort sett de som går fri. Tipper du aldri har kjøpt en nybil til >600k heller og ber egentlig om skattelette for deg selv mens resten skal ta regningen.

Du vet det er slik det fungerer? Tjener du under frikortsgrensen betaler du ikke skatt i Norge. Tjener du mye betaler du prosentvis mer skatt, osv.

Lenke til kommentar

Det kommer jo veldig an på hvordan progressiv skattlegging ville innføres.

Om det ble mva på den summen som overstiger 600.000 på en elbil, så ville det ha begrenset betydning for Tesla. Tesla selger stort sett bare Model 3 i dag, og dyreste Model 3 med alt ekstrautstyr koster 636k. Med mva på det som overstiger 600k ville prisen havne på 645k med avgifter.

Å legge på mva på hele kjøpssummen med en gang prisen går over 600k er slik jeg skjønt det ikke greit i forhold til EU regler, så det er nok ikke spesielt relevant.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

 

Å legge på mva på hele kjøpssummen med en gang prisen går over 600k er slik jeg skjønt det ikke greit i forhold til EU regler, så det er nok ikke spesielt relevant.

Frankrike har løst dette med å gi kjøpshjelp til elbiler som koster under et visst beløp. Det er tydeligvis greit i henhold til EUs regelverk.

Lenke til kommentar
Just now, PingEnt said:

Frankrike har løst dette med å gi kjøpshjelp til elbiler som koster under et visst beløp. Det er tydeligvis greit i henhold til EUs regelverk.

Ja, det finnes så klart muligheter her. F.eks å innføre mva på alle elbiler, men gi 50k i tilskudd til elbiler som koster under 400k.

Da ville en elbil til 200k fortsatt koste 200k, mens en elbil til 300k ville øke til 325k. Og en elbil til 450k ville øke til 562,5k.

Men om noe slikt skulle innføres håper jeg i hvert fall at avgiftsnivået på fossilbilene ville økes mye, slik at elbilene ville kunne beholde sin prisfordel, ellers vil man se at elbilsalget synker og dieselsalget øker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, PingEnt said:

Frankrike har løst dette med å gi kjøpshjelp til elbiler som koster under et visst beløp. Det er tydeligvis greit i henhold til EUs regelverk.

Er ikke så fan av det, fører bare til at man får en haug med elbiler hvor rekkevidden er strupet for å bli billigst mulig, f.eks i canada så selges en model 3 med 15 mil rekkevidde for å kvalifisere til støtte.

Samme har vi hatt på fosil biler og, den kjente belgia avgiften hvor Norge og Belgia fikk biler med strupet hestekrefter for å få mindre avgifter

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, onkel_jon said:

Er ikke så fan av det, fører bare til at man får en haug med elbiler hvor rekkevidden er strupet for å bli billigst mulig, f.eks i canada så selges en model 3 med 15 mil rekkevidde for å kvalifisere til støtte.

Dette løses hvis man ser på den faktiske kjøpsprisen på kjøpskontrakten, og ikke startprisen.

Tesla selger en versjon av Model 3 som er strupet til 150 km rekkevidde, fordi med en gang startprisen er under et gitt tall, så får alle utgavene av Model 3 støtte. Vil tvile på at Tesla har solgte en eneste av utgaven som er strupet til 150 km. Den gir ganske dårlig nytte for pengene.

Om man ser på den faktiske salgsprisen for om man kvalifiserer til tilskudd eller ikke, så er den eneste tilpasningen produsenter kan gjøre å senke prisen på de versjonene av sine biler som de faktisk ønsker å selge. Og det er jo ikke negativt, det betyr bare billigere elbiler, og mindre overskudd for bilprodusentene.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (42 minutter siden):

Er ikke så fan av det, fører bare til at man får en haug med elbiler hvor rekkevidden er strupet for å bli billigst mulig, f.eks i canada så selges en model 3 med 15 mil rekkevidde for å kvalifisere til støtte.

Samme har vi hatt på fosil biler og, den kjente belgia avgiften hvor Norge og Belgia fikk biler med strupet hestekrefter for å få mindre avgifter

Større støtte til rimelige elbiler er svaret på spørsmålet "Hvordan får vi flest mulig elektriske kilometre per subsidiekrone".

TØI har regnet ut at momsfritak over 600 000 er penger rett ut av vinduet.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...