Gå til innhold

Rødt foreslår "gratis" tannhelse. Valgflesk eller fornuftig forslag?


Anbefalte innlegg

GaiusMarius skrev (12 timer siden):

Da har du ikke forstått hva sosialdemokrati er, og hvilke andre modeller som finnes, slik som den anglo-saxon, sosial markedsøkonomi.

Jo jeg forstår det, blandingsøkonomi er der staten også har eierskap og med privat markedsøkonomi ved siden av.

Det er det mye av, og jeg tror ikke jeg har feil at mange land i Europa er preget av sosialdemokratiske systemer, særlig tydelig er dette i Skandinavia og nordvest Europa.

Reform 94, Pensjonsfondet/Oljefondet er alle sosialdemokratiske ideer i Norge. Og det er bred enighet politisk om ting som sykelønn og trygd. Det kan være uenighet om hva beløpene skal være.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Singapore er også millionærland..

over 1000000nok kr i engangsstønad, fødselslønn. Det gjør automatisk alle foreldre til millionærer i vår valuta. Det vil jeg kalle Motivasjon fra det statlige. De er også blandingsøkonomi Staten tilfører vitaminer og bidrag.

Singapore has the world's highest percentage of millionaires, with one out of every six households having at least one million US dollars in disposable wealth. This excludes property, businesses, and luxury goods, which if included would increase the number of millionaires, especially as property in Singapore is among the world's most expensive.[257] In 2016, Singapore was rated the world's most expensive city for the third consecutive year by the Economist Intelligence Unit,[258][259] and this remained true in 2018.[260] The government provides numerous assistance programmes to the homeless and needy through the Ministry of Social and Family Development, so acute poverty is rare. Some of the programmes include providing between S$400 and S$1000 of financial assistance per month to needy households, providing free medical care at government hospitals, and paying for children's tuition.[261][262][263] Other benefits include compensation for gym fees to encourage citizens to exercise,[264] up to S$166,000 as a baby bonus for each citizen,[265] heavily subsidised healthcare, financial aid for the disabled, the provision of reduced-cost laptops for poor students,[266] rebates for costs such as public transport[267] and utility bills, and more.[268][269] As of 2018 Singapore's ranking in the Human Development Index is 9th in the world, with an HDI value of 0.935.[270]

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Singapore

 

Da er det ikke så rart at de klarer seg med privat helsevesen/forsikring.

De har jo massivt offentlig gratis helsetjenester også....

 

 

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Da er det ikke så rart at de klarer seg med privat helsevesen/forsikring.

De har jo massivt offentlig gratis helsetjenester også....

Akkurat, de med for lav inntekt og spesielt høye utgifter får det dekt av det offentlige, resten må sørge for egne private forsikringer. En billigere og langt bedre modell for helsevesenet enn vårt planøkonomiske, singe-payer system.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Jo jeg forstår det, blandingsøkonomi er der staten også har eierskap og med privat markedsøkonomi ved siden av.

Det er det mye av, og jeg tror ikke jeg har feil at mange land i Europa er preget av sosialdemokratiske systemer, særlig tydelig er dette i Skandinavia og nordvest Europa.

Europa nå plutselig, du innså kanskje selv at påstanden din om at de fleste vestlige land er sosialdemokratier var feil? I Europa er det nok mer riktig at de fleste er det, men mange land i øst-europa, Sveits, Irland, Storbritannia kan ikke kalles sosialdemokratier. Dette er land med langt mer markedsorienterte økonomier og selvsagt høyere velstand og levestandard enn sosialdemokratiene.

Lenke til kommentar
GaiusMarius skrev (22 minutter siden):

Når man ikke kan komme med skikkelig forskning og empiri tyr man til youtube videoer😄

Kan du slutte med dette Empiri fjaset?

Det er løgnaktig da de linkene jeg viser til er publisert forskningsresultat og statistikk.

Amerikanske Youtubere ellers er enstemmig positive til Skandinaviske helsetjenester.

Jeg synes det er viktig å ta med deres synspunkter også.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
GaiusMarius skrev (13 minutter siden):

Europa nå plutselig, du innså kanskje selv at påstanden din om at de fleste vestlige land er sosialdemokratier var feil? I Europa er det nok mer riktig at de fleste er det, men mange land i øst-europa, Sveits, Irland, Storbritannia kan ikke kalles sosialdemokratier. Dette er land med langt mer markedsorienterte økonomier og selvsagt høyere velstand og levestandard enn sosialdemokratiene.

Øst-Europa og spesielle land er jo unntaksvis..

Veldig mange er blandingsøkonomi og kan si mange er influert og påvirket av sosialdemokratiske prinsipper, spesielt Skandinavia og Vest-Europa.

Lenke til kommentar
GaiusMarius skrev (44 minutter siden):

Akkurat, de med for lav inntekt og spesielt høye utgifter får det dekt av det offentlige, resten må sørge for egne private forsikringer. En billigere og langt bedre modell for helsevesenet enn vårt planøkonomiske, singe-payer system.

Om alle innbyggere er inkludert som i styrtrike Sweitz og Singapore så er ikke det et problem.

Men ser du at i et land som Singapore der alle barnefamilier automatisk blir millionærer i nok ikke er det samme som i Norge?

I Sweitz der 2 av 3 er millionærer i nok så er ikke det vanskelig å ha private helsetjenester, kanskje det er best for de, og de har samtidig akkurat som Singapore full dekning også for de fattige.

I Norge har vi gjort helt riktig og har verdens største pensjonsfond, vi behøver bare å ta riktige valg for investeringer.

I forhold til hvor liten befolkning og land vi er så er ikke verdens største pengefond noe å kimse av, vi er berømte for dette.

Dersom alle i et land der dekket for bra helsetjenester så har jeg ikke noe allergi mot private helsetjenester og forsikring.

Det er i land som USA, og mange andre land med private helsetjenester at det blir problematisk.

Syke forskjeller i USA at 1 av 4 i hele USA ikke får medisin eller hjelp. Leser du i linken min så tar folk også halv ordinert dose insulin eller blodtrykk medisin for å spare utgifter.

50% av alle psykiatriske pasienter i USA får ikke tilgang hjelp eller medisin.

Dette er et problem, og om du ser på noen av Youtubere jeg legger ut så har paret i Sverige endel statistikk på meningsmålinger i USA angående helsesystemet i USA.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, GaiusMarius said:

Når man ikke kan komme med skikkelig forskning og empiri tyr man til youtube videoer😄

Det er rart at du sier det. Feminister ødela norsk kultur på 60-tallet? Abort er det samme som å drepe barn? Du har ikke stått sterkt med bidrag til kilder selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig tenker jeg at slike type velferdsgoder må treffe de som trenger det best. Det vil altså ikke si rike familier eller familier med god råd som likevel mottar samme barnetrygd som alle andre men de som har det vanskelig økonomisk. Er det noe man vet så er det at de med mye er flinke til å raske med seg det som er ment for andre grupper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Det er løgnaktig da de linkene jeg viser til er publisert forskningsresultat og statistikk.

Youtube videoer er ikke empiri nei😄

 

Gouldfan skrev (58 minutter siden):

Men ser du at i et land som Singapore der alle barnefamilier automatisk blir millionærer i nok ikke er det samme som i Norge?

Folk flest er ikke millionærer der når man ser på faktisk kjøpekraft og for den lokale valutaen de faktisk bruker i disse landene. Nordmenn har enda høyere BNP per capita enn folk i disse landene, så om de klarer det skal nok vi også få det til. Private forsikringer har 10% av nordmenn allerede.

 

Gouldfan skrev (59 minutter siden):

Dersom alle i et land der dekket for bra helsetjenester så har jeg ikke noe allergi mot private helsetjenester og forsikring.

Så hvorfor fortsetter du å kverulere når jeg har brukt land som Singapore og Sveits hvor alle er dekt som eksempler på land vi bør følge da?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GaiusMarius skrev (51 minutter siden):

Youtube videoer er ikke empiri nei😄

 

Folk flest er ikke millionærer der når man ser på faktisk kjøpekraft og for den lokale valutaen de faktisk bruker i disse landene. Nordmenn har enda høyere BNP per capita enn folk i disse landene, så om de klarer det skal nok vi også få det til. Private forsikringer har 10% av nordmenn allerede.

 

Så hvorfor fortsetter du å kverulere når jeg har brukt land som Singapore og Sveits hvor alle er dekt som eksempler på land vi bør følge da?

 

Jeg synes det er veldig interessant med amerikanske Youtube intervju, ting vi tar som for gitt som sykelønn og legehjelp og medisiner på resept. Linkene mine er publisert forskning og statistikk.

Jeg kverulerer ikke, jeg diskuterer.

Sweitz og Singapore sine system passer sikkert fint for dem, men ikke for oss. Du ser vel at det er forskjeller?

Jeg er positiv til alle helsevesen systemer der 100% av befolkningen er helt dekket. Jeg er ikke fanatisk, og det er masse fordeler med det frie marked. Men ikke med USA og mange andre land som har private helsetjenester og forsikringsordninger, en masse fattige land bla.

Du har to kjemperike land som eksempel med private helsetjenester som fungerer. Det er litt dårlige eksempel...

 

Og angående dollar og euro, de regner det som tiere eller femmere.Pund og dollar er tiere feks, og euro er femmere tror jeg.

Det er godt over 1mill i nok de får som støtte i fødselsbonus. Det er mye å gi i bidrag selv regnet i S$.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Personlig tenker jeg at slike type velferdsgoder må treffe de som trenger det best. Det vil altså ikke si rike familier eller familier med god råd som likevel mottar samme barnetrygd som alle andre men de som har det vanskelig økonomisk. Er det noe man vet så er det at de med mye er flinke til å raske med seg det som er ment for andre grupper.

Tanken er nok god den at de som trenger det mest skal få det, men husk at det er de "rike" som i størst grad skal finanisere dette. Hvis vi i økende grad skal ha en velferdsmodell som kun ganger de fattige kan dette lede til dårligere skattemoral og vilje hos de rike. De får stadig mindre igjen for det de betaler, og dermed stadig mindre vilje til å betale skatt. Vi kan se mer aggressiv skatteplanlegging, og rent juks hvis mange nok opplever at staten kun blir en ren utgift uten at de tilbyr dem noe. Jeg tipper også at de rike tar godt vare på tennene sine, slik at kostnaden prosentvis å lempe de inn i et slikt system vil overgå godviljen som oppnås ved å også gi de gratis tannhelsetjenester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er veldig interessant med amerikanske Youtube intervju, ting vi tar som for gitt som sykelønn og legehjelp og medisiner på resept. Linkene mine er publisert forskning og statistikk.

Disse videoene kan være interessante, men empiri eller forskning er de ikke. 

 

Gouldfan skrev (2 timer siden):

Du har to kjemperike land som eksempel med private helsetjenester som fungerer. Det er litt dårlige eksempel...

De er ikke noe rikere enn oss, faktisk har nordmenn høyere velstand per capita. Så hvorfor skulle det ikke fungere her? 10% av nordmenn har allerede skaffet seg private forsikringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GaiusMarius skrev (20 minutter siden):

Disse videoene kan være interessante, men empiri eller forskning er de ikke. 

 

De er ikke noe rikere enn oss, faktisk har nordmenn høyere velstand per capita. Så hvorfor skulle det ikke fungere her? 10% av nordmenn har allerede skaffet seg private forsikringer.

Det jeg siktet til var linkene da, 1 av 4 fysiske syke og 50% av psykisk syke i USA får ikke hjelp.

Jeg tror det er vanskelig å snu om et helt system, når det sosialdemokratiske og blandingsøkonomi er det som funker best for "normale" samfunn.

Sweitz er spesielt i Europa og har vært spesielt helt siden middelalderen.

Singapore kan ikke vi bare "kopiere", de har totalt annerledes kultur, er elitistiske til det absurde, mer enn Japan.

Nordmenn er flinke, men vi har pause og mye mer betalt fritid enn andre.

Feriepengene i Norge er både for trygdede og arbeidere er helt absurd for amerikanere. Folk på Rema1000 kan ta en måneds betalt ferie hos de i USA. Det synes de er helt utrolig.

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Jeg tror det er vanskelig å snu om et helt system, når det sosialdemokratiske og blandingsøkonomi er det som funker best for "normale" samfunn.

Empiri viser at dette ikke stemmer, av de ti beste landene å bo i i verden er det land med høy økonomisk frihet og sterke markedsøkonomier som dominerer.

 

Gouldfan skrev (2 timer siden):

Feriepengene i Norge er både for trygdede og arbeidere er helt absurd for amerikanere. Folk på Rema1000 kan ta en måneds betalt ferie hos de i USA. Det synes de er helt utrolig.

Amerikanere flest har også betalt ferie. Uansett er deres meninger totalt ubetydelig, vi må føre den politikken som gir oss best velstand og levestandard, og det er ikke den mislykkede sosialdemokratiske politikken som er i ferd med å lede oss inn i greske tilstander med underskudd og gjeldskrise for staten. Sosialdemokratiet fungerer ikke når det blir færre i arbeid og flere mottakere av trygder og tjenester, enn så lenge går det med oljepenger, men de tar snart slutt. Derfor bør vi gå vekk fra sosialdemokratiet nå før vi havner i krise.

Lenke til kommentar
GaiusMarius skrev (36 minutter siden):

Empiri viser at dette ikke stemmer, av de ti beste landene å bo i i verden er det land med høy økonomisk frihet og sterke markedsøkonomier som dominerer.

 

Amerikanere flest har også betalt ferie. Uansett er deres meninger totalt ubetydelig, vi må føre den politikken som gir oss best velstand og levestandard, og det er ikke den mislykkede sosialdemokratiske politikken som er i ferd med å lede oss inn i greske tilstander med underskudd og gjeldskrise for staten. Sosialdemokratiet fungerer ikke når det blir færre i arbeid og flere mottakere av trygder og tjenester, enn så lenge går det med oljepenger, men de tar snart slutt. Derfor bør vi gå vekk fra sosialdemokratiet nå før vi havner i krise.

????????

Selv amerikanere i business yrker må spare årevis for å ta en måneds ferie i Europa. Det er bare de rikeste som har råd til sånt. Og absolutt ikke en i kassa på Wal-Mart.

Siden du driver å svinger rundt deg med ord som Empiri så vil jeg at du skal legge fram linker til alle disse påstandene.

Jeg har lagt ut statistikk for mine påstander.

Venter i spenning.

De tingene som du snakker om, fler eldre og trygdede er utfordringer. Dette klarer vi.

Pessimistisk syn du har, vi har ikke bare idioter i ledelsen... 

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
GaiusMarius skrev (13 timer siden):

Empiri viser at dette ikke stemmer, av de ti beste landene å bo i i verden er det land med høy økonomisk frihet og sterke markedsøkonomier som dominerer.

På HDI-rankingen er 4 av topp 10 nordiske land som man betegner som klassiske sosialdemokratier. Tyskland og Nederland har også hatt et politisk styre i etterkrigstiden med sterkt sosialdemokratisk preg. Så empirien viser vel absolutt at påstanden om at markedsøkonomi i kombinasjon med sosialdemokratisk styre fungerer godt stemmer.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (14 timer siden):

Det er bare de rikeste som har råd til sånt.

For noe sludder og vås. Her viser du kunnskapsløsheten om temaet igjen.

 

Hugo_Hardnuts skrev (34 minutter siden):

På HDI-rankingen er 4 av topp 10 nordiske land som man betegner som klassiske sosialdemokratier. Tyskland og Nederland har også hatt et politisk styre i etterkrigstiden med sterkt sosialdemokratisk preg. Så empirien viser vel absolutt at påstanden om at markedsøkonomi i kombinasjon med sosialdemokratisk styre fungerer godt stemmer.

Nei, verken Tyskland eller Nederland er sosialdemokratier. Tyskland er en sosialt markedsøkonomi og Nederland har svært høy økonomisk frihet. Da er altså flertallet velfungerende markedsøkonomier som dominerer listen over beste land å bo i.

Endret av GaiusMarius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...