Gå til innhold

Rødt foreslår "gratis" tannhelse. Valgflesk eller fornuftig forslag?


Anbefalte innlegg

I Sverige har de frikort på tannhelse. Det er en ting de har som jeg tror ikke finnes i Norge.

Et tak på 5000, kunne hjulpet. Slik at flere får helsetilbud. Bare et forslag. Bedre enn att mange ikke får et tilbud i det hele tatt? Ungdom, uføre, folk på Nav eller Aap feks.

Forsikring er ok på hus og bil, vi mennesker er litt mer verd enn å måtte behøve å lese liten skrift om vi feks har en tannsykdom eller er disponert for sykdom i familien. 

Da synes jeg det er bedre med- Alle Skal med.

Selvom de som røyker eller snuser også blir med. Jeg synes det er mer humant enn å telle kynisk på gener og diverse uvaner som sukkertøy og tobakk...

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (1 time siden):

Ja vi ser jo hvor "ille" bra dette fungerer i USA...

USA har et offentlig finansiert helsevesen, 60% får det dekt av staten. Sveits og Singapore er bedre eksempler på private helseforsikringer hvor det offentlige kun støtter de med lav inntekt, en modell som fungerer godt og er billigere enn vårt offentlige helsemonopol som er dyrt og med lav kvalitet.

Lenke til kommentar
GaiusMarius skrev (23 minutter siden):

USA har et offentlig finansiert helsevesen, 60% får det dekt av staten. Sveits og Singapore er bedre eksempler på private helseforsikringer hvor det offentlige kun støtter de med lav inntekt, en modell som fungerer godt og er billigere enn vårt offentlige helsemonopol som er dyrt og med lav kvalitet.

Vårt offentlige helsevesen er ikke dårlig. Det er litt ventetid på enkelt behandling. Tryggheten i samfunnet er verd prisen det koster over skatteseddelen.

Singapore og Sweitz er elendige eksempler, begge er styrtrike og er helt andre systemer.

Ser du på flere land rundt og på Skandinavia så har disse lignende system som oss.

Den forsikring du har i USA som folk med vanlig inntekt har gjennom eventuelt jobb dekker ikke mange vanlige sykdommer, og selvom du dekkes så må du betale mye ekstra feks om du får kreft.

 

Vet du hva redningshelikopter koster pasienten i USA???

Mellom 100000 og 200000nok

https://content.naic.org/article/consumer_insight_understanding_air_ambulance_insurance_coverage.htm

I Norge koster det også litt, tror du betaler egenandel på ambulanse 500kr på luftambulanse vet jeg ikke, men amerikanske turister får sjokk av dette på YouTube, dere har gratis redningshelikopter!!!!

I USA dekker forsikringen kun oksygen i ambulanse og livshjelp.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I USA er det garantert folk som kvier seg for å ringe ambulanse på feks hjerteinfarkt eller benbrudd...

Noen lurer sikkert på alle de illegale dyrleger og leger som popper opp og driver svart virksomhet for skadde kriminelle på Hollywood-filmene, jeg tror disse faktisk eksisterer nettopp pga at det er billigere og svart....

Det finnes garantert et svart helsevesen, dyrleger og kloke koner i USA, sikkert i nær avstand til trailer-parkene...

Samt at det finnes mye folk som går rundt syke eller dør fordi de ikke har råd til medisiner.

Diabetes og blodtrykk koster nesten husleia, eller mer. 7-8000kr mnd pr medisin. 

Sånt koster 60-80kr mnd i Norge, og vi har frikort-grense.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (27 minutter siden):

Vårt offentlige helsevesen er ikke dårlig. Det er litt ventetid på enkelt behandling. Tryggheten i samfunnet er verd prisen det koster over skatteseddelen.

Singapore og Sweitz er elendige eksempler, begge er styrtrike og er helt andre systemer.

Ser du på flere land rundt og på Skandinavia så har disse lignende system som oss.

Den forsikring du har i USA som folk med vanlig inntekt har gjennom eventuelt jobb dekker ikke mange vanlige sykdommer, og selvom du dekkes så må du betale mye ekstra feks om du får kreft.

USA har et offentlig finansiert helsevesen som de fleste europeiske sosialdemokratier, det er ikke noe eksempel på hvorfor private forsikringer ikke virker. Det er heller et eksempel på hvorfor man ikke bør øke offentlig styring innen helse og omsorg. I Norge dør tusenvis hvert år grunnet feilbehandlinger eller i helsekø, i psykiatrien tar folk selvmord fordi de ikke får hjelpen de trenger, eldre må sove i egen avføring osv., og for dette betaler hver skattebetaler 80.000 kroner i året. Nei, Norge ligger langt nede på listen over beste helsevesen i verden, og det av god grunn.

Lenke til kommentar
GaiusMarius skrev (32 minutter siden):

USA har et offentlig finansiert helsevesen som de fleste europeiske sosialdemokratier, det er ikke noe eksempel på hvorfor private forsikringer ikke virker. Det er heller et eksempel på hvorfor man ikke bør øke offentlig styring innen helse og omsorg. I Norge dør tusenvis hvert år grunnet feilbehandlinger eller i helsekø, i psykiatrien tar folk selvmord fordi de ikke får hjelpen de trenger, eldre må sove i egen avføring osv., og for dette betaler hver skattebetaler 80.000 kroner i året. Nei, Norge ligger langt nede på listen over beste helsevesen i verden, og det av god grunn.

I Norge er forskjellen at media skriver med en gang en gammel dame sovner i avføring. Sånne ting skjer ikke hele tiden, men kanskje når 40% sykepleiere er sykmeldt... Og det er for lav bemanning.

Det er ikke hver dag det skrives om dette vel?

I USA jobber slike gamle folk altså pasienter med å bære poser og pakke varer på Wal-Mart for friske unge handlere for å ha råd til hjertemedisin etter at Finanskrisen tok pensjonen deres...

Wal-mart ser sikkert på dette som "Veldedighet".

Hva de gjør når de ikke klarer å bedrive "service" på Wal-mart I bytte for medisin vil jeg ikke tenke på. Jeg vet at CNN og amerikanske medier osv ikke liker å dekke disse sakene.... Så om en dame sovner i avføring i USA så er det ikke "nyheter".

Situasjonen i Norge ser ut som paradis i forhold...

Forskjell er at ingen på psykiatri-pasienter går til psykiatri i USA for det er svindyrt. 

Medisin koster 8000kr mnd. Det er bare latterlig rike folk som har råd til psykiatri i USA.

Resten "holder ut" selv, og sikkert mange wackoer der.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det er faktisk realitet at folk i USA må slite for å ha råd til medisin.

Har sett dokumentarer om dette, om pensjonister tar forbehold om at det sikkert er vinklet. Men det er jo basert på virkelige situasjoner.

Det er mye Veldedige organisasjoner i USA da, men om du ikke har familie så ville jeg ikke bli gammel i USA...

Og om du da ikke er styrtrik så blir du automatisk en økonomisk byrde for de unge i familien.

Her trekker de lodd om veldedighets helsehjelp. Dette er vanlige folk, som har mistet jobben, har sykdom som nekter de forsikring eller blitt "gamle".

 

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sound money skrev (På 1.4.2021 den 13.37):

Dersom sosialister hadde forstått økonomi så ville de ikke vært sosialister.

Kommunisme har ingen plass i den moderne verden.

tannlege.png

Blandingsøkonomi som store deler av Vest-Europa innkludert Norge har er ikke sosialistisk i den tone du hevder.

Ja vestlig europeiske samfunn har litt elementer av Marx i seg, men jeg vil si vi har tatt vare på det fornuftige og skrotet negative revolusjon, ensretting osv...

Høyresiden hva nå det betyr i Norge bommer når de blamer Sosialdemokratiet for dette, de er jo med på skuta selv.

Dette blir ennå dårligere enn hitling, jeg tror ikke vi kunne hatt det særlig bedre i Norge.

England fant også vilt mye olje, privatiserte funnene og gav det til BP. Jeg tror ikke det kom briter flest til gode.

BP (British Petroleum)har vært lite populært i det siste, men det norske Oljefondet er derimot verdens største fond og en suksess. Med noe så spesielt som en moralsk investerings prosess..

Jeg velger norske Oljefondet føre BP... Tror ikke jeg er alene om det.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

I Norge er forskjellen at media skriver med en gang en gammel dame sovner i avføring. Sånne ting skjer ikke hele tiden, men kanskje når 40% sykepleiere er sykmeldt... Og det er for lav bemanning.

Det skjer svært ofte på offentlige sykehjem, samt andre ting som feil medisinering, ensomhet etc.

 

Gouldfan skrev (2 timer siden):

Forskjell er at ingen på psykiatri-pasienter går til psykiatri i USA for det er svindyrt. 

Medisin koster 8000kr mnd. Det er bare latterlig rike folk som har råd til psykiatri i USA.

Her viser du kunnskapsløsheten din. Dette er noe de fleste får dekt og har råd til.

 

Gouldfan skrev (2 timer siden):

Det er faktisk realitet at folk i USA må slite for å ha råd til medisin.

Feil, dette får de dekt av det offentlige gjennom medicaid og medicare.

Lenke til kommentar
GaiusMarius skrev (36 minutter siden):

Det skjer svært ofte på offentlige sykehjem, samt andre ting som feil medisinering, ensomhet etc.

 

Her viser du kunnskapsløsheten din. Dette er noe de fleste får dekt og har råd til.

 

Feil, dette får de dekt av det offentlige gjennom medicaid og medicare.

De fleste har ikke råd til psykiatrisk privat behandling i USA.

Som sagt dette er dyr behandling mange sikkert ser på som "unødvendig" psykiske lidelser er arvelig, og akkurat som Smith over så slår sånt ut på forsikringen negativt.

Jeg tror jeg har farlig rett i at mange i USA går syke unødvendig uten medisin som er rådyre.

Ting vi tar som gitt, som får medisin billig på resept.

Det er også naivt å tro det aldri skjer "feil" på sykehjem, både private og offentlige. Forskjell er at det offentlige har kontroll-rutiner.

Å spare til et privat luksushotell gamlehjem er ikke akkurat rimelig heller.. og ikke alle som blir gamle, så litt rart å spare til gamlehjem annet enn pensjonssparing...

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har hatt Solberg høyre regjering siden 2013... Vi har hatt også hatt andre høyre regjeringer.

Selv med blåttblått og FrP beholdt de den norske modellen.

Så det betyr at hele oppegående Norge foretrekker denne modellen...

Spør du amerikanske youtubere så elsker de det norske systemet.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

De fleste har ikke råd til psykiatrisk privat behandling i USA.

Feil, dette får ,man dekt av forsikringen, eller av det offentlige om man har lav inntekt.

 

Gouldfan skrev (1 time siden):

Jeg tror jeg har farlig rett i at mange i USA går syke unødvendig uten medisin som er rådyre.

Du trur mye rart, men empiri viser noe annet.

 

Gouldfan skrev (1 time siden):

Det er også naivt å tro det aldri skjer "feil" på sykehjem, både private og offentlige. Forskjell er at det offentlige har kontroll-rutiner.

Det skjer oftere på offentlige sykehjem, så disse rutinene de stadig skal se på hver gang noe går galt virker tydeligvis ikke i det offentlige slik det gjør i privat sektor. Private må tross alt drive godt for å få inntekter, slikt slipper offentlig ansatte og kvalitetsforskjellen er deretter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GaiusMarius skrev (21 minutter siden):

Feil, dette får ,man dekt av forsikringen, eller av det offentlige om man har lav inntekt.

 

Du trur mye rart, men empiri viser noe annet.

 

Det skjer oftere på offentlige sykehjem, så disse rutinene de stadig skal se på hver gang noe går galt virker tydeligvis ikke i det offentlige slik det gjør i privat sektor. Private må tross alt drive godt for å få inntekter, slikt slipper offentlig ansatte og kvalitetsforskjellen er deretter.

Det skjer oftere? Ser du at det kreves statistikk på dette iforhold til at jeg sa feil skjer på begge?

Nå bor jeg i Sverige er ganske likt Norge, de prøvde ut et privat sykehus som test, men det blev en fiasko viste seg at kranen på kun et toalett kostet 100000se en nødutgang dør over 1000000...

https://www.svd.se/dryg-miljon-for-att-byta-dorr-pa-nya-karolinska

Sverige er ikke så interessert i dette, men de har prøvd.

Amerikanere digger også det svenske offentlige systemet...

Sverige driver offentlig finansiert med private helseforetak. Det er både fordeler og ulemper, på det sykehuset over så virker det som bukken i havresekken, et problem som jeg har merket er at avdelinger kommuniserer dårlig med brevpost på resepter. Feks ved barnets peanøtt allergi... Dette fordi de bruker forskjellige system.

Så lenge det drives med offentlige penger så er det best å holde det i det offentlige tror jeg...

 

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
GaiusMarius skrev (19 minutter siden):

Feil, dette får ,man dekt av forsikringen, eller av det offentlige om man har lav inntekt.

 

Du trur mye rart, men empiri viser noe annet.

 

Det skjer oftere på offentlige sykehjem, så disse rutinene de stadig skal se på hver gang noe går galt virker tydeligvis ikke i det offentlige slik det gjør i privat sektor. Private må tross alt drive godt for å få inntekter, slikt slipper offentlig ansatte og kvalitetsforskjellen er deretter.

Slenger rundt deg om empiri når det mange ganger er publiserte fakta???

Bare et random søk på google, det finnes mye mer publiserte studier.

1 av 4 er et ENORMT tall....

https://www.cnbc.com/2020/03/11/nearly-1-in-4-americans-are-skipping-medical-care-because-of-the-cost.html

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (23 minutter siden):

Amerikanere digger også det svenske offentlige systemet...

Ifølge en youtube video😄 Du haddee ikke noen skikkelig forskning eller undersøkelser bak påstanden nei, ikke overraskende. Som sagt viser empiri noe helt annet enn det du påstår i dine innlegg.

Lenke til kommentar

En studie er gjort på psykiatri i USA også. 50% får ikke den medisin eller hjelp de trenger fordi de ikke har råd.

https://archive.thinkprogress.org/study-americans-just-cant-afford-mental-health-treatment-bf0a3c3d5b2d/

Det er faktiske poeng med hvorfor helseforsikring ikke er fornuftig. Dette gjelder proporsjonert mer med psykiatri.

Du må være frisk og helst ha jobb for å få både hjelp og forsikring. Slekt er en faktor i forsikring.

Har du seriøse psykiske sykdommer så har du ofte heller ikke jobb eller økonomi.

Forsikring er det ikke alle som får av ulike årsaker. Vi og amerikanerne trenger et system som dekker ALLE borgere.

Ikke bare de som har mye penger. Eller rik pappa/familie.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
GaiusMarius skrev (3 minutter siden):

Ifølge en youtube video😄 Du haddee ikke noen skikkelig forskning eller undersøkelser bak påstanden nei, ikke overraskende. Som sagt viser empiri noe helt annet enn det du påstår i dine innlegg.

Det er publisert forskning de jeg linker til. Forstår du selv ikke hva ordet Empiri betyr???

Ellers er det greit å vite hva amerikanske youtubere synes..

 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 minutter siden):

Det er faktiske poeng med hvorfor helseforsikring ikke er fornuftig. Dette gjelder proporsjonert mer med psykiatri.

Mange andre land som Sveits og Singapore har private forsikringer, og bedre helsevesen enn Norge og USA, det er disse landene man bør se til når man skal velge en annen modell for helsevesenet. Verken dagens mislykkede modell med offentlig monopol eller den amerikanske med sterk offentlig subsidiering og regulering som fører til høye priser er noe å ønske seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...