Gå til innhold

Fortum endrer ladeprisene – blir dyrere i vårt priseksempel


Anbefalte innlegg

7 minutes ago, Kahuna said:

Det jeg sikter til at Tesla og Porsche aktivt bruker bilens varmeelementer for å sikre at batteriene får optimal temperatur når de skal hurtiglade. Jeg har ikke hørt at i3 bruker denne muligheten. 

Du svarte på et innlegg som ganske riktig påpekte at batteriene neppe var bunnfryste lengre når de nådde hurtigladeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sverreb skrev (3 minutter siden):

Du svarte på et innlegg som ganske riktig påpekte at batteriene neppe var bunnfryste lengre når de nådde hurtigladeren.

Nei, innlegget dreide seg om hvorvidt det er mer enn 0% sannsynlig at en i3 ikke lader med mer enn 15kW en vinterdag. Vi aner ikke hvor langt bilen hadde kjørt men siden bilen sto på 'feil' lader er det i det minste plausibelt at føreren ikke er en 'erfaren' elbilist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Kahuna said:

Nei, innlegget dreide seg om hvorvidt det er mer enn 0% sannsynlig at en i3 ikke lader med mer enn 15kW en vinterdag. Vi aner ikke hvor langt bilen hadde kjørt men siden bilen sto på 'feil' lader er det i det minste plausibelt at føreren ikke er en 'erfaren' elbilist.

Og begrunnelsen som var gitt var at det kunne ikke skje med mindre  batteriet var nesten fullt eller bunnfrosset. Du begrunnet at det var plausibelt at det var bunnfrosset siden det var kaldt, og be ganske riktig rettet med at elbiler neppe komm Bare se konteksten. Innlegget dit før var:

On 3/27/2021 at 12:15 PM, Kahuna said:

Du fikk med deg at dette var i *vinter*? Om dette var på østlandet er det gode muligheter for at batteriet var nettopp bunnfrossent..

Dette er imidlertid relativt uintressante debattekniske teknikaliteter. Det fundamentale å få med seg er at batterier i sin natur vil varme seg selv når de brukes.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (På 27.3.2021 den 21.26):

Blir batteriet på en i3 varmt automatisk når du kjører til en hurtiglader? Det visste jeg ikke, trodde det bare var Tesla og Porsche som hadde implementert den teknologien..

Alternativt, så hadde ikke denne bilen kjørt særlig langt, eller særlig hardt. Å kjøre hardt er et lurt lite triks for å varme et kaldt batteri men det er nettopp den typen triks som skiller de erfarne elbilistene fra de ikke fullt så erfarne. At en i3 sto på en 150kW-lader når 50kW-ladere var ledig indikerer jo en ikke veldig erfaren elbilist.

Nei, i3 har ikke forhåndsvarming av batteriet. Men den, som alle andre elbiler, bruker mye mer energi når batteriet er kaldt, noe som medfører økt varmetap som har den fordelen av at batteriet varmes opp. 

Det er nettopp det som skjer når du bruker "trikset" du nevner om å kjøre hardt.

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (På 31.3.2021 den 9.47):

Nei, i3 har ikke forhåndsvarming av batteriet. Men den, som alle andre elbiler, bruker mye mer energi når batteriet er kaldt, noe som medfører økt varmetap som har den fordelen av at batteriet varmes opp. 

Det er nettopp det som skjer når du bruker "trikset" du nevner om å kjøre hardt.

Mener du seriøst at et 'bunnfrossent' batteri alltid vil bli varmt innen du har nådd en hurtiglader? Selv om bilen ikke har kjørt særlig langt? Eller om sjåføren bevisst har kjørt pent for å være sikker på å nå frem til laderen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

i3 lager nesten ikke varme ved kjøring, svært lav intern motstand. ID3 derimot varmer batteriet aktivt, uansett. Opp til 13 grader bruker den strøm for å varme, om du trenger eller ikke. Gir høyere forbruk på vinter, men raskere lading dersom du trenger det.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Står det mellom fortum lynlading og hurtiglading velger jeg lynlading der sjøl om bilen kun kan ta imot 50 kW. Har regnet på det, og ser at det vil bli billigere for meg så lenge det er ren minuttpris på hurtiglading. Kommer fort opp i 7-10 kr pr kWh på fortums hurtigladestasjone.

Lenke til kommentar
Kristen skrev (12 minutter siden):

Står det mellom fortum lynlading og hurtiglading velger jeg lynlading der sjøl om bilen kun kan ta imot 50 kW. Har regnet på det, og ser at det vil bli billigere for meg så lenge det er ren minuttpris på hurtiglading. Kommer fort opp i 7-10 kr pr kWh på fortums hurtigladestasjone.

Ja, samme her. Tror det er slik for de aller fleste med eldre elbil, eller som har maks (teoretisk) hastighet på 50 kW. Med min Ioniq f.eks. så vil det alltid lønne seg å bruke lynlader hos Fortum, til tross for makshastighet på 47 kW. Men når de velger å prise på den måten så må de bare forvente at elbilene som lader tregest opptar laderne som lader raskest. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...