Gå til innhold

Forbrukertilsynet advarer mot kryptovaluta


Anbefalte innlegg

9 hours ago, Gavekort said:

Jeg tror det heller er en litt uheldig formulering. Bitcoins ble jo laget for å være et betalingsmiddel, men i dagens situasjon så ville det vært som å betale med gullbarrer på Coop Prix. Jeg har vært stor fan av bitcoins, og jeg er fortsatt stor fan av ideen. Men bitcoins i dag er ikke bitcoins som vi nerder eller Satoshi Nakamoto så for oss for over 10 år siden.

Det jeg tror de mente er at bitcoins per i dag har en minimal verdi som valuta, og det kommer til å fortsette slik så lenge volatility er så høy som den er nå. Skal bitcoins bli et betalingsmiddel så må vi begynne å se på det som penger, ikke gull.

Bitcoin er bitcoin fortsatt, det utvikler seg selvsagt - spesielt må man ha en skaleringsløsning ettersom det har forlengst blitt altfor populært til å kjøre alt inn i blockchainen. Det har aldri skalert å synkronisere alle transaksjoner til en desentralisert database, løsningen er layer2 og det ser lovende ut.
Å kjøpe kaffe ved å bruke bitcoin blockchain er fullstendig overkill, samme som en 4 dagers wiretransfer er overkill for småpenger. Da bruker man lettere løsninger som hviler på de solide løsningene i bånn.

Vi kan ikke gjøre noe med volatiliteten, det har lite med hvordan "vi ser på det". Du kan ikke forhindre det, en må bare satse på det blir stabilt ved høy adopsjon. Lokale valutaer flukterer også, men de har fordelen av at de er påtvunget.
Bitcoin kan være fint  både være digitalt gull og betalingsmiddel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 hours ago, Nimrad said:

Nå er vel det bare en liten del av hva som betyr at noe kan egnes som et betalingsmiddel. Problemet i dag er modenhet og at det er upraktisk og komplisert for mannen i gata.

Hvis du mener tillit til systemet og valutaen, ja helt klart.
Brukeropplevelse og hva som er komplisert er relativt, mannen i gata kan også være blant de som synes kortbetaling er komplisert. 

Betaling med Vipps og bitcoin er nokså lik kompleksitet spør du meg. Litt mer stress å anskaffe krypto, men veldig mange klarer det jo tydeligvis. Gitt den enorme hypen med trading som kommer og går.

Men bedre brukervennlighet er alltid velkommen

Endret av atlemag
Lenke til kommentar
2 hours ago, Gavekort said:

Det er mer konstruktiv å snakke om hva bitcoins er i dag, slik som forbrukertilsynet også gjør, fremfor hva bitcoins kan bli i morgen. Vi er like langt vekke fra kryptovaluta-drømmen i dag som vi var i 2009, bare på en helt annen måte.

Jeg er ikke uenig, men hva mener du med å "begynne se på det som noe annet enn gull" da?
Mange utenfor Vesten aksepterer det som betaling, adopsjonen pushes neppe frem i Norge hvor vi har stabil valuta og infrastruktur.
Jeg ser på det som betalingsmiddel iallfall, har betalt med ører i transaksjonsgebyr i 2021. Men volatiliteten er en vanskelig sak

Lenke til kommentar
4 hours ago, Gollum1 said:

Ikke noe problem å betale for en kaffe med bitcoin. En har visa debetkort fra den exhangen en bruker feks Binance. Null gebyr å veldig enkelt å bruke.

Joda.. Det funker det.

Men på en annen måte blir det da null vits å bruke bitcoin til å begynne med. Enklere å bare ha lokal valuta og vanlig kort.

Poenget med Bitcoin er, blant andre, at du ikke trenger en tredjepart for å betale.

Men lightning network fungerer også instant og tilnærmet null i gebyr. Det bygger oppå bitcoin blockchain. 

Endret av atlemag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...